Ik heb sinds kort in mijn humble homelab een Dell T320 staan. Mooi apparaat. Stil, zuining en krachting genoeg voor wat ik er mee doe. Ik heb hem overgekocht met 3 1TB Dell schijven er in. Toen ik afgelopen week een extra schijf er bij wilde plaatsen, zag ik na het toevoegen van de schijf dat de andere (reeds geconfigureerde) schijven geen activiteit meer hadden, en dat er een mooie foutmelding te lezen was op het LCD. Lang verhaal kort: HDD backplane doorgebrand, en (waar ik na het installeren van een nieuw backplane achter kwam) de PCBs van de 1TB schijven ook (niet van de nieuwe schijf). Kans bestaat dat het dus fout is gegaan voordat ik de nieuwe schijf er in drukte, maar het kan ook zomaar zijn dat deze actie de boel in het honderd heeft laten lopen.
De server boot verder goed met de nieuwe backplane en een setje nieuwe HDDs is inmiddels onderweg. Toch zit het me niet helemaal lekker: ik heb in m'n achterhoofd zitten dat de initiële oorzaak van het doorbranden van de backplane en de HDDs wel eens bij de PSU (de non-redundant, non-hot-swap 350W versie) kan zitten. Het aparte is dat ik deze server heb overgekocht en dat hij daarvoor een aantal jaren met de 3 inmiddels overleden HDDs goed heeft gedraaid. Ook ik heb het ding ongeveer anderhalve week "in productie" gehad.
Mijn vraag is dan ook: wat is de kans dat het niet de backplane was, maar dat het de PSU was die kennelijk instabiel is? Ik heb niet zo veel zin om, wanneer m'n nieuwe schijven er zijn, straks weer met een aantal doorgebrande PCBs te zitten.
De server boot verder goed met de nieuwe backplane en een setje nieuwe HDDs is inmiddels onderweg. Toch zit het me niet helemaal lekker: ik heb in m'n achterhoofd zitten dat de initiële oorzaak van het doorbranden van de backplane en de HDDs wel eens bij de PSU (de non-redundant, non-hot-swap 350W versie) kan zitten. Het aparte is dat ik deze server heb overgekocht en dat hij daarvoor een aantal jaren met de 3 inmiddels overleden HDDs goed heeft gedraaid. Ook ik heb het ding ongeveer anderhalve week "in productie" gehad.
Mijn vraag is dan ook: wat is de kans dat het niet de backplane was, maar dat het de PSU was die kennelijk instabiel is? Ik heb niet zo veel zin om, wanneer m'n nieuwe schijven er zijn, straks weer met een aantal doorgebrande PCBs te zitten.
I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."