Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

bestaande woning en verduurzamen om gasloos te worden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19:26

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Mijn vraag
meeste bestaande woningen hebben HR CV(verwarmingingeenheid) op gas (hoog temperatuur dus radiatoren) en een gas kooktoestel koken is gewoon vervangen voor inductie maar de hybride CV's brengen nog al wat vragen op.
- Is vloerverwarming noodzakelijk voor een goede werking van hybride CV?
- word electrisch verwarmen de toekomst voor bestaande huizen?
- terug winnen van warmte dus warmtewisselaars betekend waterleidingen voor CV volgens mij en dus electrische boiler zou kunnen maar volgens vele berekeningen lijkt gas veel hoger rendement te hebben.
Koelen van de zolder in de zomer door warmtewisselaars om je douchewater op te warmen bijv.

Een klassieke HR CV en radiatoren met voetventielen en thermostaten voor kamer gestuurde verwarming is in mijn ogen het makkelijks te sturen. de intelligente thermostaat kan dan de CV aansturen en ook de thermostaten kunnen via WiFi open dicht gezet worden op basis van ingestelde temp en zelfs beweging.
Vloerverwarming is vele malen trager en is meer een stabiele factor die enigzins kan reageren op buiten temperaturen maar niet op aanwezigheid of niet van personen werkt.

Dus stel ik moet verbouwen wat is de beste methode en voorbereiding om klaar te zijn voor toekomstige toepassingen?

(isoleren is logisch)
welke risico's zijn er met vloerverwarming dmv water? en de electramatten? hoe lang gaat het mee bijv.?
Zijn er lagetemperatuur radiatoren? (warmte wisselaar geschikt dus?) of moet er dan lucht verwarming en transport via buizen gebruikt worden als alternatief voor vloerverwarming?

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:46

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

quote:
copykat schreef op zondag 8 juli 2018 @ 21:29:
Mijn vraag
meeste bestaande woningen hebben HR CV(verwarmingingeenheid) op gas (hoog temperatuur dus radiatoren) en een gas kooktoestel koken is gewoon vervangen voor inductie maar de hybride CV's brengen nog al wat vragen op.
- Is vloerverwarming noodzakelijk voor een goede werking van hybride CV?
- word electrisch verwarmen de toekomst voor bestaande huizen?
- terug winnen van warmte dus warmtewisselaars betekend waterleidingen voor CV volgens mij en dus electrische boiler zou kunnen maar volgens vele berekeningen lijkt gas veel hoger rendement te hebben.
Koelen van de zolder in de zomer door warmtewisselaars om je douchewater op te warmen bijv.

Een klassieke HR CV en radiatoren met voetventielen en thermostaten voor kamer gestuurde verwarming is in mijn ogen het makkelijks te sturen. de intelligente thermostaat kan dan de CV aansturen en ook de thermostaten kunnen via WiFi open dicht gezet worden op basis van ingestelde temp en zelfs beweging.
Vloerverwarming is vele malen trager en is meer een stabiele factor die enigzins kan reageren op buiten temperaturen maar niet op aanwezigheid of niet van personen werkt.

Dus stel ik moet verbouwen wat is de beste methode en voorbereiding om klaar te zijn voor toekomstige toepassingen?

(isoleren is logisch)
welke risico's zijn er met vloerverwarming dmv water? en de electramatten? hoe lang gaat het mee bijv.?
Zijn er lagetemperatuur radiatoren? (warmte wisselaar geschikt dus?) of moet er dan lucht verwarming en transport via buizen gebruikt worden als alternatief voor vloerverwarming?
Het traject waar jij voor staat heb ik hier thuis al door lopen.

Om antwoord te geven. Je hebt heel veel warmte/koeloppervlak nodig. Dat kan je krijgen door vloerverwarming en/of wandverwarming maar ook door te kiezen voor grote convectoren van bijvoorbeeld JAGA. Die zien er uit als gewone radiatoren maar hebben veel meer warmteafgifte. Die afgifte kan je dan nog verder verhogen door ventilatoren ( DBE in JAGA termen ) te gebruiken.

Ik heb beneden gekozen voor volledig vloerverwarming ( HoH 10cm ), dus ook in de gang en het toilet. Boven heb ik nog radiatoren hangen ( wel vernieuwd met veel meer oppervlak en dus verwarmingsvermogen ).

Verder is het allerbelangrijkste. Isoleren, isoleren, isoleren en isoleren. Warmte die je niet verliest hoef je niet op te wekken met een verwarmingstoestel ( los van wat het is ).

Warmte terug winnen doe ik alleen met de douche. Ik moest de badkamer toch verbouwen en die paar leidingen extra kon er nog wel bovenop. Lucht WTW ( Balansventilatie ) lukt hier niet, ik kan de leidingen niet kwijt daar voor.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
quote:
mkleinman schreef op zondag 8 juli 2018 @ 22:07:
[...]
Verder is het allerbelangrijkste. Isoleren, isoleren, isoleren en isoleren. Warmte die je niet verliest hoef je niet op te wekken met een verwarmingstoestel ( los van wat het is ).
Ja daar moet ik nog naar kijken als ik een woning koop, mn huidige is maximaal geisoleerd als oude woning.
quote:
mkleinman schreef op zondag 8 juli 2018 @ 22:07:
[...]
......
Warmte terug winnen doe ik alleen met de douche. Ik moest de badkamer toch verbouwen en die paar leidingen extra kon er nog wel bovenop. Lucht WTW ( Balansventilatie ) lukt hier niet, ik kan de leidingen niet kwijt daar voor.
Hoe bedoel je? warmte wisselaar in de afvoerleiding?

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:41
quote:
copykat schreef op zondag 8 juli 2018 @ 22:16:
[...]

Ja daar moet ik nog naar kijken als ik een woning koop, mn huidige is maximaal geisoleerd als oude woning.
Waarom geen nieuwbouwwoning, als je toch zoekt? Niet voor iedereen weggelegd, maar met jouw eisen en scherpe toekomstvisie wellicht het overwegen waard. Maak voor de grap eens de rekensom bestaand omzetten naar gasloos vs (gasloze) nieuwbouwwoning.

Anima Sana in Corpore Sano

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 19:44
@copykat Ventilatiesysteem met warmteterugwin mogelijkheden (95% max) dus dan hoef je geen koude lucht via raamroosters in te blazen/trekken.

Andere optie is decentraal wtw systeem @mkleinman, wij lopen tegen hetzelfde probleempje aan :) momenteel aan het orienteren.

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
quote:
Sport_Life schreef op zondag 8 juli 2018 @ 22:52:
[...]

Waarom geen nieuwbouwwoning, als je toch zoekt? Niet voor iedereen weggelegd, maar met jouw eisen en scherpe toekomstvisie wellicht het overwegen waard. Maak voor de grap eens de rekensom bestaand omzetten naar gasloos vs (gasloze) nieuwbouwwoning.
Nieuwbouw is schaars en vaak flink aan de prijs.
ps heb je wel een de voetprint gezien? nauwelijks eigen grond krap op elkaar gebouwd want meer huizen meer winst. Ik zie weinig leuke bouwprojecten hier in de randstad en die die wel interessant zijn duikt iedereen op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:41
quote:
copykat schreef op zondag 8 juli 2018 @ 23:49:
[...]

Nieuwbouw is schaars en vaak flink aan de prijs.
ps heb je wel een de voetprint gezien? nauwelijks eigen grond krap op elkaar gebouwd want meer huizen meer winst. Ik zie weinig leuke bouwprojecten hier in de randstad en die die wel interessant zijn duikt iedereen op.
Klopt wat je zegt, vandaar dat ik aangeef dat het ook niet voor iedereen is weggelegd ;). Wij hebben wel besloten voor nieuwbouw te gaan en betalen een flinke prijs om niet op een postzegel te zitten.

Sport_Life wijzigde deze reactie 08-07-2018 23:57 (25%)

Anima Sana in Corpore Sano

Acties:
  • 0Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
quote:
Stef87 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 23:29:
@copykat Ventilatiesysteem met warmteterugwin mogelijkheden (95% max) dus dan hoef je geen koude lucht via raamroosters in te blazen/trekken.
Ik heb gelezen dat de hybrids CV's niet echt werken in investeringrendement.
ik zou gaan voor de ventilatie versie (geen buitenstaande warmtewisselaar en geen grondpomp) maar meeste huizen ventileer je ook rechtstreeks naar buiten via kieren of roosters (als je dit niet doet krijg je sickbuildingsyndrome). Dus hoedanook HR 107 is 1500-1900 voor 15 jaar de hybrid CV gaat voor 5000-7000 voor 15jaar. Plus de investeringen voor nieuwe radiatoren en vloerverwarming...
2050, en ik vermoed ook later nog. dus voorop lopen is niet nodig.

Ik wil vooral geen dubbel werk doen als ik verbouw dus, nieuwe kozijnen? ga voor HR+++. skg***
nieuwe CV? balans tussen investering en terugverdienmodel.
Dak? isolatie check. zonnepanelen? combi? waterverwarming en electra opwekken door de zon?
weer de investering/terugverdien balans.

Zoals ik al eerder antwoorde zijn nieuwbouw met 2050 proef electra enzo, schaars en nu niet echt aantrekkelijk door prijs en wat je krijgt.
Ik moet ook de subsidielijst nog eens door graven want het lijkt er op dat huiseigenaren veel zelf moeten opbrengen en een 40k aan grondpompsystem? phoe!!!

Dus slim verbouwen is de weg te gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 19:17
@Sport_Life Zelfde hier: kopen nieuwbouw verkozen boven (op termijn) aanpassen huidige woning. Had niet alleen te maken met aanpassen van cv (we koken al gasloos), maar toch. Nieuwbouw is fors geprijsd, maar wel waardevast IMHO als het duurzaam is. We gaan nu naar Stadswarmte en krijgen zonnepanelen voor de eigen stroom. Woning is EPC 0 dus ook korting qua hypotheek (en minder hoge vaste lasten)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:46

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

quote:
copykat schreef op zondag 8 juli 2018 @ 22:16:
[...]

[...]

Hoe bedoel je? warmte wisselaar in de afvoerleiding?
Hoezo maximaal geisoleerd? Ook gedacht aan voorzetwanden in bijvoorbeeld de woonkamer? Ik heb en voorzetwand geplaatst aan 3 kanten, alleen niet met de muur met de gang. Ik moest trouwens we ivm het wegwerken van netwerkkabels en extra stopcontacten.

Ik heb er meteen ook maar isolatie in geplaatst ( 50mm ) en dat helpt enorm. Zelfs de woningscheidende muur met de buren. Ik merk het vooral in de winter, geen koudeval meer in mijn nek als ik op de bank zit. :)

Ik heb in de afvoer van mijn douche een DoucheWTW geplaatst. Die warmte gaat dan weer terug naar de koud water invoer van de thermostaatkraan en naar de CV ketel boven en zonneboiler. Zo bespaar ik weer gas door warmte van mijn douche opnieuw te gebruiken.

Ik ben trouwens zelf nog niet helemaal gasloos. Wij komen van 1500m3 gas en verbruiken nu nog 120m3 gas per jaar. Ik heb een ELGA hybride lucht/water warmtepomp hangen sinds maart 2014.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 19:44
quote:
copykat schreef op maandag 9 juli 2018 @ 00:09:
[...]

Ik heb gelezen dat de hybrids CV's niet echt werken in investeringrendement.
ik zou gaan voor de ventilatie versie (geen buitenstaande warmtewisselaar en geen grondpomp) maar meeste huizen ventileer je ook rechtstreeks naar buiten via kieren of roosters (als je dit niet doet krijg je sickbuildingsyndrome). Dus hoedanook HR 107 is 1500-1900 voor 15 jaar de hybrid CV gaat voor 5000-7000 voor 15jaar. Plus de investeringen voor nieuwe radiatoren en vloerverwarming...
2050, en ik vermoed ook later nog. dus voorop lopen is niet nodig.

Ik wil vooral geen dubbel werk doen als ik verbouw dus, nieuwe kozijnen? ga voor HR+++. skg***
nieuwe CV? balans tussen investering en terugverdienmodel.
Dak? isolatie check. zonnepanelen? combi? waterverwarming en electra opwekken door de zon?
weer de investering/terugverdien balans.

Zoals ik al eerder antwoorde zijn nieuwbouw met 2050 proef electra enzo, schaars en nu niet echt aantrekkelijk door prijs en wat je krijgt.
Ik moet ook de subsidielijst nog eens door graven want het lijkt er op dat huiseigenaren veel zelf moeten opbrengen en een 40k aan grondpompsystem? phoe!!!

Dus slim verbouwen is de weg te gaan.
Je wilt vooral geen dubbel werk doen maar hebt het toch over een (nieuwe) CV ketel?

Hybride cv ketel zou ik nu niet zo snel meer kiezen, met een heel laag gasverbruik zit je nog steeds “vast” aan een paar hele dure m3’tjes gas. (Met vastrecht meegerekend)

Na flink naisoleren hoef je soms helemaal de vloer etc niet te verbouwen, plus op L/W systeem zit een subsidie.

Verdiep je eens meer in L/L WP en ook een niet-hybride L/W systeem.

Zelf heb ik ook nog gas, maar dat is enkel voor warm water, ik hoop er snel vanaf te zijn.

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
quote:
Stef87 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:43:
[...]

Je wilt vooral geen dubbel werk doen maar hebt het toch over een (nieuwe) CV ketel?
Nou het zou een 2003 zijn dus hij doet het vast nog wel maar misschien niet zo zuinig. zag ook geen thermostaten op de foto dus waarschijnlijk ook geen voetventielen. radiatoren van bouwjaar 1980.
quote:
Stef87 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:43:
[...]

Hybride cv ketel zou ik nu niet zo snel meer kiezen, met een heel laag gasverbruik zit je nog steeds “vast” aan een paar hele dure m3’tjes gas. (Met vastrecht meegerekend)

...

Verdiep je eens meer in L/L WP en ook een niet-hybride L/W systeem.
ja, dat had ik ook ergens gelezen dat het vastrecht je rekening omhoog stuwt met zo'n hybride cv.

L/L? lucht lucht? warmtepomp?
Dat is toch onvoldoende voor alle dingen? warmwater bijv. heb je een linkje naar een voorbeeld apparaat?

wat natuurlijk meespeelt is de beperkte ruimte in de randstad qua huisvolume enzo. ff een paar m2 opofferen voor een warmtepomp installatie of 10cm rondom binnenzijde verkleinen met isolatie is met 120m3 huis en 120m2 perceel minder prettig dan als je wat ruimer zit. ;)

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 16:57

T-Infinity

Heen en weer....

Lucht-lucht warmtepomp (900-2000 euro), oftewel een airco, in combinatie met een warmtepompboiler (150-400 euro) werkt prima. Kun je voor 2000 euro klaar zijn en van het gas af. Als je meerdere airco's wilt plaatsen wordt het iets duurder, maar ook meer comfort.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19:30

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Tikje naar DED.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Ik heb ook hetzelfde traject doorgelopen. Een bestaande woning volledig omgebouwd naar gasloos. Maar daarvoor heb ik wel wat mij betreft de beste oplossingen gekozen, wat dus ook gelijk aantikte op de kassabon. (volledige vloerverwarming in het hele huis, zonneboiler, zonnepanelen, etc)

Maar wat zeker wel voor jou geldt: hoeveel denk je kwijt te zijn voor een hybride oplossing? Dat zal me 7000 euro gekost hebben met montage.
Voor een fractie meer heb ik nu full electric. Kijk daar eerst eens goed naar.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

Pagina: 1

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True