Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 18:09
Mijn vraag is of iemand een oplossing weet voor bovengenoemd probleem.
Ik gebruik mijn NAS ook als VPN server, waarbij het oa. de bedoeling is dat ik buitenshuis ook op mijn mobiel naar de Belgische TV-zenders kan kijken. Doorgaans haal ik overdrachtssnelheden tussen mijn PC(aangesloten op netwerk via WiFi met down/up dan 300/300 Mbit/sec) en NAS (aangesloten via ethernetkabel) van 40MB/sec. Als ik buitenshuis mijn mobiel met mijn VPN verbind krijg ik slechts down/up snelheden van 10Mbit/sec.
Hiermee is TV kijken ook nagenoeg onmogelijk. Weet iemand hoe ik gewoon de volle potentie van mijn internet snelheid via de VPN kan benutten?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
PC met windows 10.
NAS: Synology DS218+ met software en firmware up to date.
Mobiel: Nexus 6P
Glasvezel van KPN: 500/500. Bedraad haal ik dit ook, via Wifi kom ik op ong 300/300.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gecheckd of de juiste poorten(500, 1701 en 4500) geforward zijn, ik heb UDP en UDP&TCP geprobeerd zonder verschil.
Firewall instellingen in de NAS kloppen.
Rechten voor mezelf aangezet.
Heel veel andere instellingen kan ik niet vinden.

Verder via google gezocht, maar daar heb ik geen oplossingen gevonden die voor mij werkten.
...

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16-07 16:22

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Encryptie kost performance om de data te beveiligen, hoe hoger het encryptie niveau, hoe meer berekeningen er gedaan wordt op de data. Je zal ook zien dat de CPU van je NAS extra belast wordt bij VPN. Bij professionele VPN apparatuur wordt dat ook gedaan door een specifieke encryptie CPU, waardoor je wel hogere snelheden behaalt.

Edit:

Net even een speedtest gedaan vanaf tablet via WiFi. Zonder VPN haal ik ongeveer 40 Mbps up en down, met OpenVPN via de router halveert de snelheid naar 20 Mbps en schiet de CPU belasting op de router enorm omhoog.

MegaTronics wijzigde deze reactie 08-07-2018 18:32 (25%)

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Waarom gebruik je eigenlijk het relatief onveilige l2tp?

We nominate you to find out and report back.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

quote:
EWK schreef op zondag 8 juli 2018 @ 18:29:
Waarom gebruik je eigenlijk het relatief onveilige l2tp?
Zeker omdat de Synology ook OpenVPN ondersteund, zou dat een betere optie zijn. Bij PPTP moet je zo ver mogelijk weg blijven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
@MegaTronics L2TP != PPTP.

Vaak wordt L2TP gecombineerd met IPSec, wat het veilig maakt (L2TP voor tunneling, IPSec voor encryptie).

Intel Core i7-6700K | Asus Z170I Pro Gaming | GeForce GTX 1070 | 16GB 3200 Mhz | Corsair SF450 | Raijintek Metis Plus | Mac OS X 10.13

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

quote:
spone schreef op zondag 8 juli 2018 @ 18:37:
@MegaTronics L2TP != PPTP.

Vaak wordt L2TP gecombineerd met IPSec, wat het veilig maakt (L2TP voor tunneling, IPSec voor encryptie).
Dat weet ik ook wel, ik werk dagelijks met VPN verbindingen. Het is meer een waarschuwing dat je weg moet blijven van PPTP, aangezien die ook wordt aangeboden door de NAS. :)

Meer info over VPN protocollen : https://www.techradar.com...-best-vpn-protocol-to-use

MegaTronics wijzigde deze reactie 08-07-2018 18:44 (4%)

• Megupe
Beste allen,

dank voor jullie antwoord. Maar waar het op neer lijkt te komen is dat ik moet accepteren dat het <10Mbit/sec zal blijven. Best jammer.
Ik ben geen expert, maar ik krijg niet de indruk dat OpenVPN zo veel sneller zal zijn dan L2TP/IPsec.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:38
Ik heb een DS214 en haal 80/45 Mb via L2TP.
Ergens zal iets niet juist zitten bij jouw configuratie.

OpenVPN is een stuk langzamer met 17/27 Mb.

Wellicht kan je telefoon het niet aan?

jeroen3 wijzigde deze reactie 10-07-2018 08:48 (7%)

• Megupe
quote:
jeroen3 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:47:
Ik heb een DS214 en haal 80/45 Mb via L2TP.
Ergens zal iets niet juist zitten bij jouw configuratie.

OpenVPN is een stuk langzamer met 17/27 Mb.

Wellicht kan je telefoon het niet aan?
Dat zijn op zijn minst acceptabele snelheden waarmee je vloeiend TV kan streamen.

Wat wel verschilt tussen onze instellingen zijn het maximaal aantal verbindingen op 1 account (10 ipv 3) en de MTU (1200 ipv 1500).
Daar kan ik nog wat mee spelen.

• jeroen3
Ah ja natuurlijk. De MTU.
Nu moeten al jouw pakketjes worden gesplitst want de MTU op je PPPoE (vdsl/glas) is slechts 1452.

Zet deze ook eens op 1200.
(De 10 maximale sessies is overigens rood bij mij, want ooit is door Synology besloten via een update dat het maximaal aantal sessies lager moest, dat zou geen effect moeten hebben op de bandbreedte van je sessie. Slechts het aantal sessies.)

jeroen3 wijzigde deze reactie 10-07-2018 10:21 (37%)

• Megupe
quote:
jeroen3 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 10:19:
Ah ja natuurlijk. De MTU.
Nu moeten al jouw pakketjes worden gesplitst want de MTU op je PPPoE (vdsl/glas) is slechts 1452.

Zet deze ook eens op 1200.
(De 10 maximale sessies is overigens rood bij mij, want ooit is door Synology besloten via een update dat het maximaal aantal sessies lager moest, dat zou geen effect moeten hebben op de bandbreedte van je sessie. Slechts het aantal sessies.)
helaas maakte dat geen verschil. Zal het dan toch aan mijn Nexus 6P liggen?
Of zit er iets in de experiabox v10 die de beperking geeft?

• jeroen3
Ik heb ook een experiabox v10. Dus ik ben bang dat het in je nexus zit.

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik lees alleen nergens wat de snelheid is van het mobiele netwerk waar je mee verbindt. Voor hetzelfde geld zit daar je limiet.

• Megupe
Via het Wifi op mijn werk nu ga ik van 71(down)/49(up) naar 11/13 als ik naar mijn VPN schakel.
Pagina: 1

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True