Recent 8 utp kabels door mijn huis getrokken en ook vier nieuwe coax kabels. Nu komt er een switch en patchpanel voor de utp.. Maar bestaat er ook iets vergelijkbaars als verzamelstuk tussen mijn glasvezel binnenkomst modem en de vier coax kabels in mijn huis? Hoe verloopt die splitsing meestal? En nog mooier, indien ja, bestaat er een utp coax combi patch panel?
Verkeerd gekeken denk ik. Zag eigenlijk alleen maar twee- en drieweg splitters..
Je zou natuurlijk een 19 inch patch paneel kunnen kopen met coax en utp keystone inserts. Dan kan je het netjes weg werken. Een multitap en switch in 1 bestaat naar mijn weten niet.
Je kunt beter een antenneversterker met vier uitgangen nemen.
Zo iets bijvoorbeeld.
https://www.allekabels.nl...gen-technetix-tratec.html
Zo'n multitap veroorzaakt zoveel verliezen dat je een goede kans hebt om bij de laatste tap aan het eind van de kabel te weinig signaal over te houden.
De laatste tap geeft al 17.5db demping en als je bedenkt dat elke 3db demping een halvering van het signaal is kun je bedenken dat je wat weinig over zou kunnen houden.
Zo iets bijvoorbeeld.
Zo'n multitap veroorzaakt zoveel verliezen dat je een goede kans hebt om bij de laatste tap aan het eind van de kabel te weinig signaal over te houden.
De laatste tap geeft al 17.5db demping en als je bedenkt dat elke 3db demping een halvering van het signaal is kun je bedenken dat je wat weinig over zou kunnen houden.
[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 08-07-2018 17:05 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Verwijderd
Je titel vraagt om ee "switch voor coax", maar eigenlijk is je vraag dus of je coax op een patchpanel kan afmonteren?
Op dat laaste, ja dat kan. En ja, gecombineerde utp en coax (en glas en weetikhetwatnogmeer) paneeltjes bestaan. Zo'n patchpaneel met gaten en keystones naar keuze erin zoals tweakG5 noemt is precies dat.
Op dat eerste, welk signaal komt er op die coax en hoe dacht je dat op dat modem aan te sluiten?
Op dat laaste, ja dat kan. En ja, gecombineerde utp en coax (en glas en weetikhetwatnogmeer) paneeltjes bestaan. Zo'n patchpaneel met gaten en keystones naar keuze erin zoals tweakG5 noemt is precies dat.
Op dat eerste, welk signaal komt er op die coax en hoe dacht je dat op dat modem aan te sluiten?
De uitdaging met coax is niet eens de demping an sich, maar het feit dat het breedbandig is (=signalen op meerdere frequenties) en die signalen niet allemaal gelijk dempen. Op 230MHz dempt het veel minder dan op 860MHz, waardoor je snel 'scheef' kunt komen te zitten met veel taps/splitters, dus een situatie waarin je lage frequenties veel te hoog binnenkomen als je het afstelt om de hoge frequenties goed te krijgen, of veel te weinig in de hoge frequenties als je afstelt op goede lage frequenties.Ben(V) schreef op zondag 8 juli 2018 @ 17:02:
Je kunt beter een antenneversterker met vier uitgangen nemen.
Zo iets bijvoorbeeld.
Om dat aan te pakken wil je werken met een versterker en/of taps die 'scheef' zijn, dus meer signaal leveren/doorlaten op de hoge frequenties dan op de lage. Dat trekt de boel recht - maar dan moet je wel heel secuur weten waar je mee bezig bent.
Ik zou veel eerder aanraden om zo min mogelijk te splitsen. Hangt er overal een TV achter? Zo niet, gewoon niet op de binnenkomende kabel aansluiten. Anno 2018 in een situatie met glas vraag ik me zelfs af of er überhaupt TV over coax gaat...
Oslik blyat! Oslik!
Vind je je verhaal niet een beetje ver gezocht?
Ik heb nog nooit betaalbare frequentie afhankelijke multitaps gezien.
En gelukkig kunnen TV-tuners behoorlijk goed overweg met verschil in signaal sterkte van de verschillende frequenties.
Verder geeft TS aan dat hij coax heeft en heeft daar een vraag over, dus wat heeft glas er überhaupt mee te maken.
En ik kan je verzekeren dat als je een gewone multitap neemt je een heel grote kans hebt dat je te weinig signaal overhoud en daar kan een TV-tuner niet net niet mee overweg.
Dus de standaard oplossing is gewoon een antenneversterker met meerder uitgangen.
En gelukkig kunnen TV-tuners behoorlijk goed overweg met verschil in signaal sterkte van de verschillende frequenties.
Verder geeft TS aan dat hij coax heeft en heeft daar een vraag over, dus wat heeft glas er überhaupt mee te maken.
En ik kan je verzekeren dat als je een gewone multitap neemt je een heel grote kans hebt dat je te weinig signaal overhoud en daar kan een TV-tuner niet net niet mee overweg.
Dus de standaard oplossing is gewoon een antenneversterker met meerder uitgangen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon te lezen? Ik heb het idee dat men tegenwoordig de startpost half leest, 1001 aannames doet en dan een totaal irrelevante oplossing voor een niet bestaand probleem aandraagt.
TS vraagt of coax te splitsen is, ja dat kan. Je kan een versterker gebruiken, maar sluit deze zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting aan aangezien een versterker ook ruis versterkt. Zet je hem dus op een plek waar het signaal al slecht is, dan wordt het er niet beter op.
Als je vervolgens de boel wilt patchen kan je zoals eerder aangegeven met coax keystone inserts werken en kan je je eigen patchpanel indelen. Als je dit kan vermijden dan zou ik dat wel doen, iedere extra connector gaat ten koste van de kwaliteit van het signaal.
https://www.allekabels.nl...EqEmx1s6X0vxoC_U0QAvD_BwE
TS vraagt of coax te splitsen is, ja dat kan. Je kan een versterker gebruiken, maar sluit deze zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting aan aangezien een versterker ook ruis versterkt. Zet je hem dus op een plek waar het signaal al slecht is, dan wordt het er niet beter op.
Als je vervolgens de boel wilt patchen kan je zoals eerder aangegeven met coax keystone inserts werken en kan je je eigen patchpanel indelen. Als je dit kan vermijden dan zou ik dat wel doen, iedere extra connector gaat ten koste van de kwaliteit van het signaal.
https://www.allekabels.nl...EqEmx1s6X0vxoC_U0QAvD_BwE
Het gaat om het aantal aansluitingen. Meer aansluitingen = meer demping, meer demping = schever signaal. Met een tweewegsplittertje en een paar korte kabels verwaarloosbaar, dus in die categorie zie je inderdaad geen scheve spul. El-cheapo prut negeert het ook, maar je hoeft niet naar profi spul te kijken om voorbeelden te vinden, kijk maar bij Hirschmann:Ben(V) schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:18:
Vind je je verhaal niet een beetje ver gezocht?

Het gaat hier om de 'regelbare verffening'. Exact wat nodig is hangt af van totaal aantal kabels in huis en hun respectievelijke lengtes, maar zodra je meer dan drie keer splitst en bovendien versterkt kom je al snel in het gebied terecht waar dit soort zaken op z'n minst het makkelijker maken om signaalniveau's overal goed te krijgen en bij wat grotere woningen kan het zonder dergelijke features helemaal niet mogelijk zijn om alle kanalen goed te krijgen.
Hij noemt het zelf:Verder geeft TS aan dat hij coax heeft en heeft daar een vraag over, dus wat heeft glas er überhaupt mee te maken.
Vilscon schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:14:
[...]
Maar bestaat er ook iets vergelijkbaars als verzamelstuk tussen mijn glasvezel binnenkomst modem en de vier coax kabels in mijn huis?
Hangt ervan af exact hoe sterk je het binnen krijgt. Ziggo stelt dat het tussen de 56.5 en 72dBuV (-3.5 en +12dBmV) moet binnenkomen op de AOP, en een TV verwacht tussen de +6 en -12dBmV te ontvangen. Dat betekent dat het goed mogelijk is dat je 12dBmV binnen krijgt en -12dBmV moet zien af te leveren op TV. Je hebt dan 24dB om mee te spelen. Daar kun je een 6-weg multitap en 5dB aan kabel (~30m bij C12 op 800MHz) per aansluiting mee doen.En ik kan je verzekeren dat als je een gewone multitap neemt je een heel grote kans hebt dat je te weinig signaal overhoud en daar kan een TV-tuner niet net niet mee overweg.
Maarja, je kunt ook 56.5dBuV binnen krijgen, waardoor je met een 4-weg splitter al op de grenzen zit. Kortom, voordat je ook maar iets doet op dit vlak moet je meten wat daadwerkelijk de situatie is. Als dit een glasvezelaansluiting is met een of anderen analoge-tv-over-glas-naar-coax systeem (zoals o.a. XMS voorheen aanbood) is het evengoed de clou om te kijken naar wat dan ook dat ding uitstuurt.
En dat leidt veel te vaak tot overstuurde apparaten... eerst meten, dan pas versterkenDus de standaard oplossing is gewoon een antenneversterker met meerder uitgangen.
Oslik blyat! Oslik!
Een Genexis gooit standaard al een vrij hard signaal eruit.
De Genexis OCG-14 geeft 72dBuV,
Ook de Titanium reeks of de Core Advanced zit tussen de 70 en 80dBuV, afhankelijk van het signaal op de vezel.
Tov een kabelaar is dat dus een 10-15dB extra, waardoor je echt wel een beste setup moet hebben wil je een versterker nodig hebben. Een versterker er gewoon als standaard oplossing tussen zetten = het recept voor ellende.
De Genexis OCG-14 geeft 72dBuV,
Ook de Titanium reeks of de Core Advanced zit tussen de 70 en 80dBuV, afhankelijk van het signaal op de vezel.
Tov een kabelaar is dat dus een 10-15dB extra, waardoor je echt wel een beste setup moet hebben wil je een versterker nodig hebben. Een versterker er gewoon als standaard oplossing tussen zetten = het recept voor ellende.
@DJSmiley
Een beetje antenne versterker heeft een regelbare versterking en zoals ik al zei heeft een viervoudige multitap al 17.dBd verlies op z'n laatste aansluiting dus dan kun je er nog nauwelijks een kabel aanhangen zonder echt te laag te zitten.
Uiteraard moet je wel een versterker kiezen die bij jouw situatie past, het maakt nogal verschil of je KOKA 799 kabel of bouwmarktspul hebt.
@dion_b
Eerst hang je een betoog op dat gaat over het frequentie afhankelijke demping en dat je dat op moet lossen met een multitap of versterker die dan dus frequentieafhankelijk moet zijn.
En als ik dan stel dat die er betaalbaar niet zijn kom je met het verhaal over demping dat ik daarvoor al uitgelegd had dat je dat met een antenneversterker op moet lossen in plaats van een multitap.
En eerst meten is een erg makkelijk antwoordt, de meeste mensen hebben geen meter tot hun beschikking waar ze zoiets mee kunnen meten.
Alleen de betere tv's hebben zoiets zelf aan boord.
Een beetje antenne versterker heeft een regelbare versterking en zoals ik al zei heeft een viervoudige multitap al 17.dBd verlies op z'n laatste aansluiting dus dan kun je er nog nauwelijks een kabel aanhangen zonder echt te laag te zitten.
Uiteraard moet je wel een versterker kiezen die bij jouw situatie past, het maakt nogal verschil of je KOKA 799 kabel of bouwmarktspul hebt.
@dion_b
Eerst hang je een betoog op dat gaat over het frequentie afhankelijke demping en dat je dat op moet lossen met een multitap of versterker die dan dus frequentieafhankelijk moet zijn.
En als ik dan stel dat die er betaalbaar niet zijn kom je met het verhaal over demping dat ik daarvoor al uitgelegd had dat je dat met een antenneversterker op moet lossen in plaats van een multitap.
En eerst meten is een erg makkelijk antwoordt, de meeste mensen hebben geen meter tot hun beschikking waar ze zoiets mee kunnen meten.
Alleen de betere tv's hebben zoiets zelf aan boord.
Waarom zou je een multitap gebruiken? In een normale woning zijn de verschillen tussen de kabels dermate laag dat dit niet een multitap vereist en kun je meestal wel af met een normale (gelijke uitgangen) splitter.
Een multitap wordt pas interessant als je het over een dikke villa hebt waarin 30-40m verschil zit tussen de diverse aansluitingen of in een EV. Niet in een normaal gemiddeld woonhuis.
Voor een normale splitter heb je ruim voldoende signaal. Zeker als je fatsoenlijke kabels en connectoren gebruikt.
Vereffening heb je zoals @dion_b al zegt wel wat eerder mee te maken. Dat kun je met een versterker fixen, maar als je signaal al hard uit je modem komt dan kun je ook gewoon een passieve equalizer plaatsen. ( bv http://files.technetix.co...-xx_10042012_final_v1.pdf )
Belangrijkste is wat dion_b al noemt: Meten. Een meter kun je ook wel ergens lenen.
Signaalwaardes van een modem zijn dan nog een betere referentie. Daarnaast zit je met TV vaak maar in een selecte frequentieband te meten, terwijl je eigenlijk de tilt over het hele spectrum wilt weten.
Een multitap wordt pas interessant als je het over een dikke villa hebt waarin 30-40m verschil zit tussen de diverse aansluitingen of in een EV. Niet in een normaal gemiddeld woonhuis.
Voor een normale splitter heb je ruim voldoende signaal. Zeker als je fatsoenlijke kabels en connectoren gebruikt.
Vereffening heb je zoals @dion_b al zegt wel wat eerder mee te maken. Dat kun je met een versterker fixen, maar als je signaal al hard uit je modem komt dan kun je ook gewoon een passieve equalizer plaatsen. ( bv http://files.technetix.co...-xx_10042012_final_v1.pdf )
Belangrijkste is wat dion_b al noemt: Meten. Een meter kun je ook wel ergens lenen.
Een TV is geen meter. Het is niets meer of minder dan een soort van indicatie dat er een signaal op staat, die op een andere plek wat zwakker is. Verder zegt het niets.Alleen de betere tv's hebben zoiets zelf aan boord.
Signaalwaardes van een modem zijn dan nog een betere referentie. Daarnaast zit je met TV vaak maar in een selecte frequentieband te meten, terwijl je eigenlijk de tilt over het hele spectrum wilt weten.
[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 09-07-2018 16:28 ]
Eerder genoemde KOKA 799 is inmiddels al achterhaald en vervangen door KOKA 9 ECA. Die laatste is driedubbel afgeschermd.
Ik zou kiezen voor een eenvoudige versterker zoals bijv. Hirschmann HMV41 (of GHV41 MX). De 4 uitgangen hebben een oplopende versterking. Daarmee zijn makkelijk 6 aansluitingen te realiseren.
Startpunt is de bijgeleverde splitter op het AOP. 1 kabeltje naar de modem, 1 naar de versterker. En vervolgens de rest van de installatie verdelen over de vier uitgangen.
Ik zou kiezen voor een eenvoudige versterker zoals bijv. Hirschmann HMV41 (of GHV41 MX). De 4 uitgangen hebben een oplopende versterking. Daarmee zijn makkelijk 6 aansluitingen te realiseren.
Startpunt is de bijgeleverde splitter op het AOP. 1 kabeltje naar de modem, 1 naar de versterker. En vervolgens de rest van de installatie verdelen over de vier uitgangen.
[ Voor 29% gewijzigd door Masimo op 09-07-2018 21:05 ]
@DJSmiley
Misschien gewoon eerst de openings post lezen en niet alleen maar reageren op posts van anderen?
Die multitap zou hij nodig hebben omdat hij vier aansluitingen nodig heeft, als je dat met splitters gaat regelen bouw je dus je eigen multitap.
En een antenne versterker is niet nodig om het ingangs signaal te versterken maar om de demping van vier kabels te compenseren, de hoogte van het ingangssignaal is niet van belang (mist niet te weinig).
Dus kijken naar de signaalwaardes op het modem is niet zo zinvol.
In principe kan die versterker volstaan met een versterking van 1x maar omdat de meeste van die versterkers geen vier echte uitgangen hebben maar vaak een uitgang ook weer een multitap is het handiger toch wat versterking te hebben.
En uiteraard moet je de langste kabel aansluiten op de uitgang met de laagste demping.
Een beetje TV laat voor het kanaal waar hij op afgestemd is gewoon het signaal niveau zien en door een paar kanalen door de hele frequentieband te bekijken heb je een aardig inzicht of je overal voldoende signaal hebt.
Dus wat @Masimo voorstelde is gewoon de beste oplossing.
En roepen dat een meter wel ergens te lenen is, is te dom voor woorden.
Misschien gewoon eerst de openings post lezen en niet alleen maar reageren op posts van anderen?
Die multitap zou hij nodig hebben omdat hij vier aansluitingen nodig heeft, als je dat met splitters gaat regelen bouw je dus je eigen multitap.
En een antenne versterker is niet nodig om het ingangs signaal te versterken maar om de demping van vier kabels te compenseren, de hoogte van het ingangssignaal is niet van belang (mist niet te weinig).
Dus kijken naar de signaalwaardes op het modem is niet zo zinvol.
In principe kan die versterker volstaan met een versterking van 1x maar omdat de meeste van die versterkers geen vier echte uitgangen hebben maar vaak een uitgang ook weer een multitap is het handiger toch wat versterking te hebben.
En uiteraard moet je de langste kabel aansluiten op de uitgang met de laagste demping.
Een beetje TV laat voor het kanaal waar hij op afgestemd is gewoon het signaal niveau zien en door een paar kanalen door de hele frequentieband te bekijken heb je een aardig inzicht of je overal voldoende signaal hebt.
Dus wat @Masimo voorstelde is gewoon de beste oplossing.
En roepen dat een meter wel ergens te lenen is, is te dom voor woorden.
Domweg overal versterkers ophangen is niet de oplossing, zeker niet bij glasvezel waarbij de coax module al meer uitstuurt dan normaalgesproken binnenkomt bij een kabelboer.
4 aansluitingen is 7.2dB demping. Paar meter kabel erbij, laat het eens 12dB totaal zijn. 72dB op de Genexis, 12 eraf, zit je nog op 60dB.
Tussen genexis en coax installatie plaats je overigens liefst een galvanische scheiding of een geaard AOP zodat je Genexis blijft leven als je televisies stroom op de coax zetten. Die geeft ook een beetje extra demping.
Laatst een klant die zijn AOP had laten verplaatsen, kabel 10 meter korter maar niet op andere tap in de straatkast gezet. Paar dagen later belt klant me op dat internet niet meer werkt: had installateur voor 3 televisies een versterker geplaatst omdat ie dat altijd zo doet, modem zat er ook op. Modem gaf +15dB signaal aan, werd overstuurd. 2weg splitter voor de versterker aangesloten, modem gaf nog +6dB aan. Die versterker was totale waanzin. Het geld van die versterker had installateur beter in fatsoenlijke F-connectoren.
4 aansluitingen is 7.2dB demping. Paar meter kabel erbij, laat het eens 12dB totaal zijn. 72dB op de Genexis, 12 eraf, zit je nog op 60dB.
Tussen genexis en coax installatie plaats je overigens liefst een galvanische scheiding of een geaard AOP zodat je Genexis blijft leven als je televisies stroom op de coax zetten. Die geeft ook een beetje extra demping.
Laatst een klant die zijn AOP had laten verplaatsen, kabel 10 meter korter maar niet op andere tap in de straatkast gezet. Paar dagen later belt klant me op dat internet niet meer werkt: had installateur voor 3 televisies een versterker geplaatst omdat ie dat altijd zo doet, modem zat er ook op. Modem gaf +15dB signaal aan, werd overstuurd. 2weg splitter voor de versterker aangesloten, modem gaf nog +6dB aan. Die versterker was totale waanzin. Het geld van die versterker had installateur beter in fatsoenlijke F-connectoren.
Pagina: 1