Vervanging CPU fan core2quad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Hoi :)

Eerste post in cooling voor mij in 16 jaar GoT, dus vergeef me mijn noobness op dit gebied :P

PC van mijn pa is een Core2quad, Q6600 iirc. Al lang afgeschreven dus. Maar de cpu fan van de stock cooler maakt een klereherrie en wil ik dus vervangen. Needless to say: dat moet onder de twee tientjes blijven en hele koelelement laat staan cpu vervangen wordt hem dus ook niet.

De fan zit met clips vast op het koelblok. Heb hem er af en het betreft een AVC ds08025r12up. Die schijnt nogal wat (zie tussen 42 en 60) cfm te hebben (als ik daar al op moet letten?) en 4600 prm.

Zat als vervanger naar een pricewatch: Cooler Master Blade Master PWM, 80mm te kijken maar dat lijkt pwm en ik heb geen idee of ik dat kan gebruiken. Bovendien zou ik vwachten dat een cpu cooler meer moet koelen dan een simpele casefan.

Wie weet raad, waar kan ik dat ding het beste mee vervangen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Beste antwoord (via The Eagle op 10-07-2018 13:56)

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09 23:21
Je heb toch achterin wel een gat voor een ventilator? Bij elke normale kast zit er wel een uitlaat achterin.
Zorg dat de ventilator naar dat gat blaast, dan voer je de warmte gelijk een beetje uit de kast.
Voor de rest is het eigenlijk niet zo gek belangrijk. Zo'n toeter heeft niet gek veel zin, de vervangingskoeler gaat toch veel beter koelen.

En zo'n ding zuigt inderdaad koele lucht aan van buiten de kast, zo krijgt de koeler "frisse" lucht, en blijft in theorie de cpu iets koeler. In de praktijk, mwa. Het werkt niet echt.
Er zit ook altijd een aantal centimeter speling tussen de koeler en de toeter, dus het is niet echt zo dat hij koele lucht aanzuigt, daar heeft zo'n ventilator nooit genoeg vermogen (en druk) voor.

[ Voor 47% gewijzigd door WEBGAMING op 09-07-2018 16:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Op Aliexpress staat die AVC bij bosjes te koop; allicht dat dat een optie is om even te bewandelen en een nieuwe te krijgen? Ze zijn wel 2 Euro goedkoper dan je gelinkte CM Blade dus dat is mooi 20% beter ;)

Socket 775 coolers in PW laten zien dat je voor minder dan een tientje ook gewoon een volledig nieuwe cooler kan aanschaffen incl. fan.

[ Voor 21% gewijzigd door MAX3400 op 08-07-2018 14:49 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Dan moet ik met koelpasta aan de slag. Voor jullie ongetwijfeld gesneden koek maar waag me daar liever niet aan. Wil gewoon die fan vervangen en that's it :)
Maar theoretisch zou ik ook gewoon de fan van bijvoorbeeld pricewatch: Gelid Solutions Siberian fo kunnen halen en die op de huidige heatfins zetten? Of gaat dat niet werken?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Koelpasta is hoe dan ook verstandig te vervangen aangezien de leeftijd ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
DukeBox schreef op zondag 8 juli 2018 @ 21:23:
Koelpasta is hoe dan ook verstandig te vervangen aangezien de leeftijd ;)
Inderdaad! Dat zou ook gewoon het hele probleem kunnen zijn.
Als de cpu de warmte niet meer afgevoerd krijgt door oude koelpasta gaat de ventilator natuurlijk ook als een gek zitten blazen.

[ Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 08-07-2018 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
kan ik zoiets controleren? Of moet dan echt de hele boel los?
En als ik de boel loshaal, moet ik dan ook meteen alles vervangen?

Bedoel: moeilijk kan het niet echt zijn, ben er alleen volkomen onervaren mee.

[ Voor 55% gewijzigd door The Eagle op 08-07-2018 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Temperaturen van de processor even checken. Liefst ook met wat belasting op de cpu.

Moeilijk is het totaal niet. Druppel koelpasta ongeveer zo groot als een (gekookte) rijstkorrel in het midden van de processor, en koeler plaatsen.

[ Voor 60% gewijzigd door WEBGAMING op 08-07-2018 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

The Eagle schreef op zondag 8 juli 2018 @ 21:31:
Als de pasta of thermopad volledig vergaan is dan kan je hem niet zomaar terugplaatsen.. althans, de kans is groot dat hij dan nog slechter koelt.

Zou gewoon een leuke koeler kopen, zoiets als een coolermaster 212 of tx3 evo. Zit ook prima koelpasta bijgeleverd.

En als je er dan toch openstaat om het tweaker pad in te gaan, meteen een pinmod op die q6600 mits het de G0 revisie is ;)

[ Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 08-07-2018 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

kan ik zoiets controleren? Of moet dan echt de hele boel los?
En als ik de boel loshaal, moet ik dan ook meteen alles vervangen?

Het is niet moeilijk inderdaad; als je alles loshaalt, even de CPU netjes schoonmaken (ik gebruik gewoon een babydoekje maar anderen hebben andere ideeen). Dan de koelpasta ter grootte van een rijstkorrel midden op de CPU aanbrengen.

Daarna de nieuwe cooler monteren volgens het boekje (vaak kruiselings de schroeven aandraaien), eventueel de losse fan erop klikken en klaar. Oh ja, stekkertje op het moederbord klikken.

Hou in de gaten dat sommige pasta's pas na een aantal uur optimaal werken dus geef het een kans dat alles even "settlet" voordat je direct temperaturen / load gaat genereren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Eerst natuurlijk even schoonmaken inderdaad :P Ik gebruik altijd gewoon alcohol.

Ik zou juist niet zomaar een koeler kopen, maar eerst eens naar de temperaturen kijken. Je hebt kans dat de koelpasta vervangen ook al gewoon genoeg is. De ventilator werkt, hij draait alleen hard. (of is de lager stuk?) Koelblok kan niet kapot, dus het enige wat je over houd is de koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Lager is sowieso niet lekker meer dus fan moet vervangen worden. Dan idd misschien maar de hele koeler. Maar zoals ik al zeg, meer dan twee tientjes wil ik er niet aan uitgeven. De 120G SSD die er in zit is het duurste onderdeel van die hele pc en die is ook alweer een jaar of 2 oud. Dan weten jullie ook wat het kreng nog waard is.

Moet dus zo goedkoop mogelijk en het kreng moet stil zijn werk doen voro wat browsen, office en een enkele youtube. Meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

The Eagle schreef op zondag 8 juli 2018 @ 22:15:
Moet dus zo goedkoop mogelijk en het kreng moet stil zijn werk doen voro wat browsen, office en een enkele youtube. Meer niet.
https://nl.aliexpress.com...-FM1-CPU/32857273574.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Deze lijkt me wel prima, (zelf geen ervaring mee)
pricewatch: Spire Kepler Rev.2
En anders deze,
pricewatch: Arctic Freezer 7 Pro Rev. 2

Of inderdaad heel goedkoop uit china, maar ik zou eigenlijk voor die paar euro verschil wel een tower koeler nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 08-07-2018 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heel bijster moeilijk is het inderdaad niet. En iets niet doen omdat je er volkomen onervaren in bent, dan is dat toch een uitdaging? :)

Zou het voor koelpasta dan simpel houden, iets minder dan een rijstkorreltje is ruim voldoende en de druk die de fan op de CPU zet, is voldoende om de koelpasta te doen spreiden. Alsof je een pleister vervangt, spannender is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:41
MAX3400 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 21:40:
[...]
Daarna de nieuwe cooler monteren volgens het boekje (vaak kruiselings de schroeven aandraaien), eventueel de losse fan erop klikken en klaar. Oh ja, stekkertje op het moederbord klikken.
En hoe zit de oude koeler nu gemonteerd, ook met schroeven of met push-pins?
Anders kan het nog weer lastiger worden voor de topicstarter en moet er meer gedemonteerd/gemonteerd worden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Schroeven voor zover ik kan zien.
Nog wat extra info: het is idd een Q6600 Core2Quad.
En verder is aliexpress geen optie, ik heb die pc nu hier staan en die moet zsm weer richting mijn ouders. Wachten op Ali is dus geen optie, ik moet vandaag bestellen en morgen in huis.

Wordt die koelpasta trouwens meegeleverd of komt er dat nog bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het helpt sowieso als je je zonnebril afzet :D
maar het is gewoon doen, voorzichtig en alles weer goed terugplaatsen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Bij de koelers die ik eerder gelinkt had, zit het inbegrepen. 99% van de tijd zit er koelpasta bij.

Bij de arctic zit het zelfs al onder op de koeler, dus dan is het helemaal makkelijk, dan hoef je niet met druppels koelpasta aan de slag, die kan je er gewoon zo op zetten.

[ Voor 38% gewijzigd door WEBGAMING op 08-07-2018 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
WEBGAMING schreef op zondag 8 juli 2018 @ 22:44:
Bij de koelers die ik eerder gelinkt had, zit het inbegrepen. 99% van de tijd zit er koelpasta bij.

Bij de arctic zit het zelfs al onder op de koeler, dus dan is het helemaal makkelijk, dan hoef je niet met druppels koelpasta aan de slag, die kan je er gewoon zo op zetten.
Die twee die jij linkt blazen zo te zien links weg. Maar ik heb vanaf de koeler een fanduct rechtstreeks naar buiten, dus zou een koeler moeten hebben die omhoog blaast lijkt me? Of is die fanduct dan eigenlijk niet meer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
met betere koeler niet nodig die fanduct van zijpaneel naar je cpu koeler is ervoor om koele lucht direct in je arme stockkoelertje teleiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Hm, ik dacht dat dat omgekeerd was, dus om de lucht sneller af te voeren. Kan dat ook of is dat iets zeldzaams?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

The Eagle schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:11:
Hm, ik dacht dat dat omgekeerd was, dus om de lucht sneller af te voeren. Kan dat ook of is dat iets zeldzaams?
Meestal zuigt de fan aan, hij blaast door het koel lichaam heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Heb nu even geen plaatje bij de hand (kan ik vanavond evt wel leveren). Maar voor zover ik weet heeft die kast twee fans: 1 in de voeding (uitblazend) en een die op de CPU zit. Op die CPU fan zit een duct naar buiten, en hij blaast de lucht daar in. Klinkt mijn logischer om de warme lucht af te voeren dan lucht van buiten aanzuigen en over de koelvinnen blazen, maar dat ben ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:31
Het fanduct is voor aanvoer van lucht. De cpufan zuigt daar lucht doorheen om de cpu te koelen wat in de behuizing terecht komt. De fan van de voeding voert de warme lucht via de voeding uit de behuizing.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Je heb toch achterin wel een gat voor een ventilator? Bij elke normale kast zit er wel een uitlaat achterin.
Zorg dat de ventilator naar dat gat blaast, dan voer je de warmte gelijk een beetje uit de kast.
Voor de rest is het eigenlijk niet zo gek belangrijk. Zo'n toeter heeft niet gek veel zin, de vervangingskoeler gaat toch veel beter koelen.

En zo'n ding zuigt inderdaad koele lucht aan van buiten de kast, zo krijgt de koeler "frisse" lucht, en blijft in theorie de cpu iets koeler. In de praktijk, mwa. Het werkt niet echt.
Er zit ook altijd een aantal centimeter speling tussen de koeler en de toeter, dus het is niet echt zo dat hij koele lucht aanzuigt, daar heeft zo'n ventilator nooit genoeg vermogen (en druk) voor.

[ Voor 47% gewijzigd door WEBGAMING op 09-07-2018 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Dooe die opmerkingen ben ik eens gaan kijken en het zou me niks verbazen als de fan verkeerdom zat :X
Ik weet dat we hem er bij het schoonmaken een keer vanaf hebben gehad. ZOu dus kunnen dat ie verkeerd is teruggezet en dardoor niet goed koelde, met meer herrie dan normaal als gevolg (want CPU werd warmer).
Fan zit nu goed en hij lijkt een stukje stiller. Overlegd met pa en we gaan toch niet voor een nieuwe fan, is de investering niet meer waard. Ga nu kijken naar een kleiner, stiller simpel PC'tje voor hem. Dat moet onder de 200 euro te doen zijn.

Mannen, dank voor het meedenken en de nieuwe inzichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Misschien toch eens de koelpasta vervangen?
Ventilators zijn er op ontworpen om lucht te duwen. Als je lucht door een heatsink gaat zuigen, gaat het slechtere prestaties geven.

200 is wel wat weinig, helemaal als het weer jaren mee moet gaan. Geef genoeg uit aan een kwaliteit voeding, als hij lang mee moet gaan is dat wel belangrijk. Kast met goede stoffilters is ook wel aan te raden. Ben je misschien iets meer kwijt, maar heb je wel de garantie dat het jaren probleemloos werkt.
Pagina: 1