[W10] Encryptie van persoonlijke laptop. Wat is beste optie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-06 18:41
Mijn vraag is welke encryptie software te gebruiken om de informatie op mijn laptop veilig te stellen als deze gestolen wordt. Ik gebruik mijn laptop als volgt: alle bestanden die persoonlijke gegevens bevatten zet ik op mijn Google Drive map die automatisch synchroniseert met Google Drive. Voor de rest probeer ik bewust geen andere persoonlijke bestanden op mijn laptop te zetten.

Als mijn laptop gestolen zou worden, dan verander ik gelijk het wachtwoord van mijn Google account, zodat de dieven niet meer via Chrome in allemaal zaken komen, echter blijven de bestanden die gesynchroniseerd zijn naar de lokale map natuurlijk wel op de schijf staan.

Hoe kan ik deze gegevens het beste beschermen? Ik wil ze het liefst blijven synchroniseren, omdat ik dit een prettige manier van werken vind.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Google Drive, Windows 10.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

1. Bitlocker van W10. Ik heb niet de Pro-versie, dus dit kost mij 150 euro. Heeft niet de voorkeur.
2. Veracrypt. Maakt één bestand van de vault, dus dan is het uploaden en downloaden veel werk bij een enkele wijziging. Deze valt dus af.
3. Cryptomator. Volgens mij moet dit goed werken, maar ik vraag me af of dit wel dekkend is.

Mijn vraag is tweeledig:

1. Welke encryptie software is werkbaar in dit scenario?
2. Is mijn 'draaiboek' als mijn laptop gestolen zou worden correct en veilig? (mits ik dus de lokale bestanden encrypt?)

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie hier antwoorden op hebben :)

Beste antwoord (via Belecthor op 08-07-2018 17:08)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:10

SeatRider

Hips don't lie

FWIW, VeraCrypt heb ik geen hele goede ervaringen mee. Had het bij een klant geïnstalleerd en ben nog een paar keer teruggeroepen omdat de bootpartitie zichzelf elke keer om zeep hielp. De laatste keer heb ik Windows 10 pro geïnstalleerd (een key kost iets van €20 en je hoeft niet eens te herinstalleren) en bitlocker aangezet.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 17:33
Veracrypt full disk encryption? Een encrypted container aanmaken is slecht 1 van de opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
The Realone schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:50:
Veracrypt full disk encryption? Een encrypted container aanmaken is slecht 1 van de opties.
Wat gebeurt er dat met mijn lokaal gesynchroniseerde Google Drive files als ik de hele disk encrypt via Veracrypt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Belecthor schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:54:
[...]

Wat gebeurt er dat met mijn lokaal gesynchroniseerde Google Drive files als ik de hele disk encrypt via Veracrypt?
Die staan dan nog steeds leesbaar en un-encrypted in Drive.

Ik gebruik voor dit doel Boxcryptor, die werkt ook samen met Google Drive maar slaat wel encrypted op. Je moet dus je private key + pin hebben anders kom je niet bij de bestanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 17:33
Belecthor schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:54:
[...]

Bij full disk encryption worden files niet individueel geëncrypteerd maar wordt je disk unlocked na het ingeven van jouw key, in dit geval dus voor het booten. Het is dus niet zo dat files encrypted gesynced worden naar Google Drive. Eigenlijk niet anders dan Bitlocker.

Meer info: https://www.veracrypt.fr/en/System%20Encryption.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Belecthor Voor het encrypted in de cloud opslaan kun je eens naar https://cryptomator.org/ kijken. Dit is gratis en Open Source. Het encrypt dus lokaal, nog voor het de cloud ingaat.

[ Voor 40% gewijzigd door Room42 op 08-07-2018 14:19 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Maar iedere full disk encryptie zal files onversleuteld naar de cloud sturen. immers kan Windows er na inloggen onversleuteld bij. Bedenk dat je twee 'ingangen' hebt: via lokaal (als de laptop is ingelogd) en via de cloud (24/7).

Cryptomator werkt voor mij prima voor de Dropbox-mappen etc. Maar dat neemt niet weg dat je ook full disk encryptie zou kunnen overwegen (en Cryptomator dan auto laten ontsleutelen).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

FWIW, VeraCrypt heb ik geen hele goede ervaringen mee. Had het bij een klant geïnstalleerd en ben nog een paar keer teruggeroepen omdat de bootpartitie zichzelf elke keer om zeep hielp. De laatste keer heb ik Windows 10 pro geïnstalleerd (een key kost iets van €20 en je hoeft niet eens te herinstalleren) en bitlocker aangezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik verplaats het topic overigens nog even van CSA naar P&B, lijkt me beter passen :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
Inmiddels met dank aan SeatRider een manier gevonden om Windows 10 Pro te installeren met Bitlocker.

Mijn vraag is beantwoord :)
Pagina: 1