Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• AppleFangirl
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-02-2023
Ik heb een nieuwe TV nodig, en wil dan ook meteen een mooie met 4K beeld en 100 Hz beeldscherm. Maar ik ben niet van plan om die tv smart te gaan gebruiken, omdat ik daar om verschillende redenen een enorme afkeer van heb.
Ik heb geen TV abbo en kijk alles via mijn Apple TV (Netflix, YouTube, NL Ziet etc). Het aanbod domme TV’s is te klein, dus ben ik van plan om een Smart TV te kopen, maar deze niet met internet te verbinden. Alleen, hoe doe ik dat? Zo lees ik bijvoorbeeld op de site van de Consumentenbond dat je bij Tv’s met Android TV niet door de installatie heen komt zonder internet en zonder akkoord te gaan met hun privacy voorwaarden. En dat ben ik dus echt niet van plan. Als ik dan het Smart menu niet kan gebruiken vind ik dat prima. Maar ik wel graag de instellingen voor beeld en geluid kunnen aanpassen. Weet iemand hoe dit zit?

Het liefst zou ik de meegeleverde software (bloatware) van de TV af halen. Maar ik weet niet of dit mogelijk is?

Ik kan op internet niet veel vinden over het dom gebruiken van een smart Tv. En ook niet of de ene Smart TV hiervoor beter is te gebruiken dan een andere. Vandaar dat ik het hier vraag.

MacBook Pro Retina 2015 | iPhone XR | iPad 2018 | Time Capsule | Apple TV 4th gen | Apple Watch Series 2 | AirPods

Alle reacties

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Wat is het probleem met één enkele keer de setup doorlopen en daarna gewoon de kabel eruit trekken en hem 'dom' gebruiken? Het smart-gedeelte heeft dan op geen enkele manier meer verbinding met het internet.

Of is je weerstand tegen het accepteren van privacy voorwaarden zo groot dat je dat niet wilt? Naar mijn weten vragen tegenwoordig alle TV's dit namelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Wootism op 08-07-2018 13:46 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Of koop een tweedehands TV.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

Waarom kijken voor een TV als je toch geen abbo hebt, zoek een mooie monitor!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:38

FeaR

In GoT we trust

CyBeRSPiN schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:50:
Die hebben over het algemeen geen speakers (wat op te lossen is door een extern geluidssysteem, maar daar wordt niet over gesproken), geen remote en qua instellingen betreffende beeldverbetering zijn die kariger dan TV's. Als je vooral zou gamen zou dat laatste geen issue zijn aangezien je dergelijke software toch uit zet, maar met films/series heb je zoiets toch wel actief staan.

Edit:
Als je zoiets zoekt kom je - denk ik - op professionele schermen voor narrowcasting uit. Die hebben veelal wel een remote en veelal wel speakers. Ik weet niet of je qua prijs daar blij van wordt aangezien dergelijke schermen veelal ook voor 24/7 gebruik gemaakt zijn. De laatste 4K narrowcasting schermen waar ik mee gewerkt heb waren richting de 2000 euro, maar die waren dan wel voor 24/7 gebruik en hadden mogelijkheden tot ingebouwde players/pc's. Dus mogelijk geen heel goed vergelijk.

Edit 2:
Ik zou het hele smart-gebeuren proberen te negeren voor de tien (?) minuten dat je de set-up doorloopt. Daarna - zoals hier reeds aangegeven - de netwerkverbinding verbreken en de TV als dom scherm gebruiken. Je maakt het jezelf onnodig lastig om met dergelijke eisen een TV te zoeken.

[ Voor 42% gewijzigd door FeaR op 08-07-2018 14:00 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik gebruik mijn 'smart' TV ook dom. Gewoon geen netwerkkabel insteken (of draadloos niet inschakelen mocht dat er ondertussen ook opzitten).

Als je de software eraf gooit krijg je sowieso gezeik met je garantie. Heb ook geen weet van 3rd party firmwares die in omloop zijn voor courante modellen...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:20
CyBeRSPiN schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:50:
Hoeveel monitoren groter dan 46" ken jij :?

The devil is in the details.

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:13

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik zit in een zelfde soort situatie en ik heb onlangs deze monitor gekocht: pricewatch: LG 43UD79-B Zwart

Dat is geen 100 HZ (waarchijnlijk ontkom je er niet aan om bepaalde concessies te doen) maar wel 4k en is lekker groot, en heeft ook nog redelijk geluid.

[ Voor 11% gewijzigd door Dwarlorf op 08-07-2018 13:55 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:28
Het accepteren van privacy voorwaarden, daar ontkom je denk ik niet aan. Niet dat dat ontzettend veel voorstelt imho: als je het toestel nooit op internet aansluit is jouw acceptatie nergens geregistreerd. Laten we niet vergeten dat je voor 'domme' elektronica eigenlijk ook akkoord bent gegaan met gestelde voorwaarden in een handleiding.

Ik zou er niet zo moeilijk om doen; accepteren en vervolgens het apparaat nooit meer aan het internet hangen. Want de Apple TV is veel privacyvriendelijker dan een smart TV natuurlijk.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Verwijderd

Jup. Eenmalig doorlopen, die setup, en vervolgens nooit meer aan het internet hangen. Schrijf je ook meteen uit van mailings en dat soort dingen, en je komt er wel.

De eerste TV die nog uit moet komen die permanent aan het net moet hangen komt er nooit in hier. Je kunt overigens ook gewoon naar de Media markt ter voorbeeld en daar kijken / vragen naar voorbeeld televisie's die bijv. geen internet nodig hebben.

Smart my ass. Het is vaak toch traag.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2018 13:57 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hahn schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:54:
[...]

Hoeveel monitoren groter dan 46" ken jij :?
Wist niet dat er een minimale grootte in de TS stond, excuus.

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:13

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

CyBeRSPiN schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:58:
[...]

En hij heeft er ook snel 46 van gemaakt want er stond eers 40" (de monitor die ik noem is 42,5")

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:20
CyBeRSPiN schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:58:
[...]

Staat er niet, maar er zijn zat redenen waarom je niet zomaar kan roepen dat je beter een monitor kan nemen dan een tv, waaronder het formaat.
Dwarlorf schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:59:
[...]

En hij heeft er ook snel 46 van gemaakt want er stond eers 40" (de monitor die ik noem is 42,5")
Scherp ;)

The devil is in the details.

• AppleFangirl
Een monitor heb ik inderdaad overwogen maar gaat het niet worden. Inderdaad vanwege formaat, geluid en beeld kwaliteit. Ze zijn er wel maar die zijn erg duur, duurder dan een leuke Smart Tv die hetzelfde scherm heeft.

Wat betreft setup doorlopen en dan weer de verbinding verbreken. De nieuwer modellen die aan mn scherm eisen voldoen hebben WiFi, soms ook zelf microfoons waar je tegen kan praten. Dus als ik dat kan voorkomen (en dat schijnt bij sommigen wel te kunnen), dus liever niet. Het WiFi probleem kun je natuurlijk oplossen door naderhand het WiFi wachtwoord te veranderen. Maar zoals al gezegd; liever helemaal niet.
Heb je voor een setup iets van een account of mail adres van iets nodig?

Ter info waar de TV voor gebruikt moet kunnen worden; Tv kijken (via Apple TV) Films etc (stream ik vanaf Time Capsule via Infuse op de Apple TV), Nintendo Switch en SNES mini. Meerdere HDMI poorten is dus wel handig.

Weet iemand of er verschil is tussen merken en OS-en als het aankomt op dom gebruiken? Is Android TV heel anders dan WebOS bijvoorbeeld?

MacBook Pro Retina 2015 | iPhone XR | iPad 2018 | Time Capsule | Apple TV 4th gen | Apple Watch Series 2 | AirPods

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:00
Op mijn Android tv log ik in met een Gmail account. Maar niets wat je tegenhoud om een tijdelijk adres te gebruiken.

Tv gaat gewoon aan bij wegvallen internet. En is gewoon te gebruiken . Tot je iets online wilt doen. Maar als toch alles via de Apple tv gaat......

En praat tegen je microfoon wat je wilt. Zonder verbinding gaat er toch niks naar het donkere internet. En anderen hebben gelijk. Je gooit alles al in het openbaar met je Apple tv.

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:01

BCGraaf

BC

Mijn LGC7 gebruik ik ook al domme tv. Alleen de setup doorlopen met WiFi, na de setup WiFi vergeten in de instellingen en alles via de appletv

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

• AppleFangirl
__R__ schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:58:
Op mijn Android tv log ik in met een Gmail account. Maar niets wat je tegenhoud om een tijdelijk adres te gebruiken.

Tv gaat gewoon aan bij wegvallen internet. En is gewoon te gebruiken . Tot je iets online wilt doen. Maar als toch alles via de Apple tv gaat......

En praat tegen je microfoon wat je wilt. Zonder verbinding gaat er toch niks naar het donkere internet. En anderen hebben gelijk. Je gooit alles al in het openbaar met je Apple tv.
Ik vind Google en Apple toch echt niet hetzelfde qua privacy. Daarnaast zijn veel smart TV’s na een jaar of 2 zo lek als een mandje, steeds slechter ondersteund etc. De Apple TV kan ik gewoon netjes updaten en die is ook nog eens stuk sneller.

• AppleFangirl
BCGraaf schreef op zondag 8 juli 2018 @ 15:04:
Mijn LGC7 gebruik ik ook al domme tv. Alleen de setup doorlopen met WiFi, na de setup WiFi vergeten in de instellingen en alles via de appletv
Ow top, een mede Apple fan. Even een vraag. Met mn huidige tv is het zo dat als ik op een knopje druk op de Apple TV remote, dan springt mn tv vanzelf aan en zit je gelijk in de Apple TV interface. Werkt dat met een nieuwere tv ook nog steeds zo?

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:01

BCGraaf

BC

AppleFangirl schreef op zondag 8 juli 2018 @ 18:36:
[...]

Ow top, een mede Apple fan. Even een vraag. Met mn huidige tv is het zo dat als ik op een knopje druk op de Apple TV remote, dan springt mn tv vanzelf aan en zit je gelijk in de Apple TV interface. Werkt dat met een nieuwere tv ook nog steeds zo?
Ja mijn receiver gaat aan en mijn tv. Als ik de apple tv sluimer gaat ook alles uit. En ik kan het geluid van mijn receiver bedienen met de afstandsbediening van de appletv

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

• AppleFangirl
BCGraaf schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:03:
[...]

Ja mijn receiver gaat aan en mijn tv. Als ik de apple tv sluimer gaat ook alles uit. En ik kan het geluid van mijn receiver bedienen met de afstandsbediening van de appletv
Super. Dan veranderd daar dus niks aan. Fijn om te weten. Ik vind dat namelijk heel handig werken.

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 18:07
Beetje in dezelfde lijn van deze vraag, ik kijk naar een Samsung The Frame maar heb ook weinig trek in actieve camera's en microfoons in mijn huiskamer. Samsung support roept dat ik een sticker over de camera kan plakken (ja natuurlijk daar koop je een Frame voor :? )

Wat nog onduidelijk is, kan de 'art mode' werken zonder actieve internet verbinding? Dus aankoppelen, plaatje downloaden en weer afkoppelen? Iemand hier toevallig al zo'n apparaat en ervaring met de beperkingen zonder internet?

Samsung geeft trouwens op hun website aan: "Bepaalde Samsung Smart TV-functies zijn mogelijk niet beschikbaar zonder uitdrukkelijke instemming met het verzamelen en gebruiken van persoonlijke gegevens." Dat vind ik creepy. En niemand bij Samsung kan mij vertellen welke functies dan niet beschikbaar zijn.

To terminate or not to terminate, that's the question...

Pagina: 1