nieuwe authentieke ogende houten vloerplanken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Op de verdieping van mijn aanstaande nieuwe woning met dragende houten balken om de 50 cm wil ik graag een authentiek ogende 'houten' vloer aanleggen.
Laminaat maar ook nieuwe houten planken is niks; veel te glad en te strak, tweedehands planken viel mij erg tegen; vaak partij verkoop, erg duur, grote scheuren, krassen en gaten...

Weten jullie misschien dat er authentiek ogende <imitatie> houten planken op de markt zijn?
Bijvoorbeeld gemaakt van 'underlayment' met mes en groef en een 'gebruikt-uiterlijk' houten motief?
Wel lekker breed (20cm) en lang, daarbij voldoende dik om zelfdragend te zijn over de dragende balken.

Gezocht met Google kom ik niet verder dan nieuwe houten planken, parket, laminaat en twee de-hands planken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:26

orf

Er is toch best veel te vinden als je zoekt op gebruikte grenen vloerdelen? Dan vind je oude troep, maar ook opnieuw geschaafde delen. Bijvoorbeeld hier: https://frankpouwer.nl/as...oeren/oud-grenen-vloeren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Die geschaafde oude planken zijn eigenlijk veel te mooi om op de overloop en twee slaapkamers te gebruiken... daarbij zijn de prijzen op aanvraag...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

frisianstar schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:49:
Op de verdieping van mijn aanstaande nieuwe woning met dragende houten balken om de 50 cm wil ik graag een authentiek ogende 'houten' vloer aanleggen.
Laminaat maar ook nieuwe houten planken is niks; veel te glad en te strak, tweedehands planken viel mij erg tegen; vaak partij verkoop, erg duur, grote scheuren, krassen en gaten...

Weten jullie misschien dat er authentiek ogende <imitatie> houten planken op de markt zijn?
Bijvoorbeeld gemaakt van 'underlayment' met messing en groef
Hier struikelde ik even :P Het is 'Mes en Groef' ;) Messing is een metaalsoort
en een 'gebruikt-uiterlijk' houten motief?
Wel lekker breed (20cm) en lang, daarbij voldoende dik om zelfdragend te zijn over de dragende balken.

Gezocht met Google kom ik niet verder dan nieuwe houten planken, parket, laminaat en twee de-hands planken.
Anyway, toch laminaat?
https://www.hornbach.nl/s...0KCwJhEAQYBSABEgLURfD_BwE
Natuurlijk niet zelfdragend, maar dan parkeer je er eerst een laag goedkoper hout onder.

Ander idee:
Nieuw hout gebruiken en daar een gasbrander overheen gooien? Krijg je dit idee.
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/65/c3/43/65c3436174d70b8c812f8c978f124c06.jpg
En dan eventueel white/gray/blackwash er overheen en lakken?

Ter illustratie:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Flash Burning a Yellow Pine Wood Picnic Table

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 08-07-2018 12:20 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee wat voor planken je exact zoekt maar verschillende laminaat-producenten, hebben dus "nep hout" maar wel met een nerg erin tot grofweg 3mm diepte. Onder andere Quick Step heeft verschillende laminaatvloeren (voor echt niet veel geld) die dus wel slijtvast / schadevast zijn en toch niet zo glad/spiegelend als normaal laminaat.

Wat je eventueel ook kan doen maar dat is wel weer minder handig te vinden; er zijn in NL zat houtzagerijen op kleine schaal die voor jou exact kunnen maken wat je wil. Over het algemeen is het dan wel aan te bevelen om gebruik te maken van de houtsoorten die ze al op voorraad hebben maar uiteindelijk kunnen ze een stam zo verzagen als jij dat wil dus bepaalde breedte, dikte, etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:15

JaQ

Plankenland.nl heeft vaak wel een aanbieding voor onbehandeld grenen (bijvoorbeeld Franse abdei-delen), dat heb ik zelf ook op de bovenverdieping van onze boerderij uit 1870 gelegd en daarna white-wash vernis er over. Koste 3 jaar geleden iets van 15 piek per m2. Komt uiteraard wel lijm en leggen bij (heb zelf gelegd en zowel gespijkerd als gelijmd. 100 m2 vloeren is een k-klus als het veel hoekjes heeft :| )

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Ik zoek inderdaad 'nep-planken': breed, lang en voldoende dik.
ze zijn in-tegenstelling tot echt hout kleurecht en bestand tegen vervuiling e.d.
Laminaat met nerf zou ik in de winkel moeten bekijken, vraagt wel om een underlayment laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Even zoeken op eiken kasteelvloeren en/of eiken handgeschraapt.

Voorbeeld: https://www.parketvloersh...apt-22-cm-of-26-cm-breed/

Om zelfdragend te zijn zul je naar een dikte van tenminste 25mm moeten kijken denk ik. Het zal voordeliger zijn om underlayment met standaard dikte vloer te plaatsen. Geeft ook minder kans op kraken/doorhangen.

[ Voor 32% gewijzigd door Sethro op 08-07-2018 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-05 20:22
McKaamos schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:18:
[...]

Hier struikelde ik even :P. Ik las 'Metaalsoort en Groef' ;) Maar messing en groef is inderdaad jargon. Dus het is helemaal correct geschreven.
Even gecorrigeerd :P , mes en groef mag natuurlijk ook. :+ Maar messing is niet fout.

Verder ontopic, als ik het juiste beeld heb wat je wilt hebben. Zijn in mijn ervaring deze vloeren erg duur. De vraag is redelijk hoog en eigenlijk is er geen nieuwe aanwas van dergelijke oude planken vloeren. Al dat hout van tegenwoordig is gewoon minder mooi helaas. |:(

Even doorgelezen en nu zie ik dat je op zoek bent naar oud ogend nep hout? Nja het namaken van nieuw hout begint pas net ergens op te lijken. Het namaken van oude houtlook dat er goed uitziet zal nog wel even duren en giga duur zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Clifdon op 08-07-2018 14:04 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:07

talin

ES-MA

https://www.beboparket.nl/houten-vloeren/

Frans kloostervloeren
Frans grenen kloostervloeren zijn gemaakt van massief hout en worden verkocht tegen laminaat prijzen. Frans grenen kloostervloer wordt geschaafd in de Pius Piaster ook wel Pin Des Landes genoemd. Deze dikke massieve plank heeft een dikte van 2 cm en een breedte van ong. 19,5 cm. In deze kloosteruitvoering zit alles wat moeder natuur mee geeft aan bomen. Dat houdt in open noesten, scheuren en kleurnuances. Dat is juist heel mooi wanneer u een levendige houten vloer wenst. De prijs is bij Bebo Parket deze week €3,98 pm2 wanneer u ook de SPS lijm en plinten bij ons afneemt.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 13:25
Je kan ook gewoon ‘oude vloerdelen’ aanschaffen.
Zoals wij zakelijk wel aanschaffen om een oude, bestaande, vloer op dezelfde dikte aan te helen. Dit zijn vuren delen van ca. 23 mm dik, 120 mm breed met mes en groef én een velling aan de langszijden
Pagina: 1