W10 netwerk hiccups

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Hoi.

Ik loop vandaag tegen een raar probleem aan.
Ik heb thuis een aantal pc's en android devices in gebruik.
PC1: Gaming rig (W10)
PC2: HTPC/NAS (W10)
Laptop1: (Prive) Lenovo S540 (W8)
Laptop2: (werk) HP (W10)
Android1: Samsung Galaxy A3
Android2: Samsung Galaxy Tab 3
Dit is allemaal aangesloten op de 'standaard' KPN router/wifibox zonder switches of andere apparatuur.

Ik voer vandaag een clean install uit op mijn Gaming PC. en kan de gedeelde schijf van mijn HTPC/Nas niet terugvinden... Het gekke is... Mijn privelaptop maakt nog wel verbinding met de schijf (ik kan alles nog openen en afspelen) maar ook de laptop kan de schijf niet meer terugvinden op het netwerk.
Vanaf mijn werklaptop kan ik ook niet bij de schijf, maar dat heb ik tot vandaag ook nooit eerder geprobeerd.
Mijn beide android devices kunnen de NAS ook gewoon bereiken en alles afspelen.

Vanaf de NAS kan ik alle Windows apparaten op het netwerk vinden, en kan ik ook bij alle gedeelde mappen.
Maar vanaf de andere windows apparaten kan ik de NAS niet vinden, maar vanaf mijn privelaptop kan ik de gedeelde schijf nog wel bereiken... :? :? :?

Ik loop al een uur op internet rond te struinen naar een oplossing of idee, maar kom nog weinig verder dan "Hoe een map te delen in W10" of andere standaard zaken. (thuisgroep etc)

Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen? Ik heb voor mijn gevoel alle mogelijk instellingen al nagekeken verder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

SMB 1 installeren via Windows Onderdelen Inschakelen. SMB 1 is onveilig en per de laatste release van Windows gedeactiveerd by default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Edgarz schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:42:
SMB 1 installeren via Windows Onderdelen Inschakelen. SMB 1 is onveilig en per de laatste release van Windows gedeactiveerd by default.
Waarom zou je dat dan installeren als de gemiddelde NAS ook hogere versies van SMB aan kan?

Je zegt zelf dat het onveilig is en adviseert dan onveilige componenten maar aan te zetten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanvandijk
Ik heb geen 'gewone' nas (Synology oid). Ik heb een low-power PC die 24/7 aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

MAX3400 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:15:
[...]

Waarom zou je dat dan installeren als de gemiddelde NAS ook hogere versies van SMB aan kan?

Je zegt zelf dat het onveilig is en adviseert dan onveilige componenten maar aan te zetten?
Google het zelf dan even,*knip* Default oplossing....

OT: Misschien moet je toch eens proberen om echt te ontspannen op zondag :-)

[ Voor 11% gewijzigd door TheVMaster op 09-07-2018 01:49 . Reden: Gedraag je gewoon even. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Edgarz schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:41:
[...]

Google het zelf dan even, smart ass. Default oplossing....

Een default oplossing voor luie mensen die graag hun netwerk zo "traag" mogelijk inrichten, hier en daar insecure connecties prefereren en niet weten waarom SMB 1.0 absoluut afgeraden wordt. Er zijn meerdere redenen dat Microsoft het uitzet met een x aantal onderbouwingen op hun eigen site waaronder https://blogs.technet.mic...16/09/16/stop-using-smb1/

@hanvandijk "hoe" zie je de shares niet? Op NetBIOS-naam? Op IP-adres? Hoe is je authenticatie geregeld op de shares? Had je op je oude Windows-installatie extra users aangemaakt/geactiveerd om op het netwerk te mogen browsen? Staat je firewall te strak?
hanvandijk schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:40:
Ik heb geen 'gewone' nas (Synology oid). Ik heb een low-power PC die 24/7 aan staat.
Appel, peer... NAS / SAN / Windows / Linux; uiteindelijk praat de machine een bepaald file-share protocol en ik vermoed dat dat SMB is in jouw geval. Daar zitten wat haken en ogen aan; in ieder geval qua troubleshooting.

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 08-07-2018 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Edgarz schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:41:
[...]

Google het zelf dan even, smart ass. Default oplossing....

Dat een oplossing vaak werkt, maakt het nog niet tot een goede oplossing. Misschien moet jij proberen iets minder bijdehand te doen op zondag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanvandijk
MAX3400 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:17:
[...]
@hanvandijk "hoe" zie je de shares niet? Op NetBIOS-naam? Op IP-adres? Hoe is je authenticatie geregeld op de shares? Had je op je oude Windows-installatie extra users aangemaakt/geactiveerd om op het netwerk te mogen browsen? Staat je firewall te strak?

[...]
Appel, peer... NAS / SAN / Windows / Linux; uiteindelijk praat de machine een bepaald file-share protocol en ik vermoed dat dat SMB is in jouw geval. Daar zitten wat haken en ogen aan; in ieder geval qua troubleshooting.
Ik heb wat netwerk betreft eigenlijk niets ingesteld. Ik heb het KPN pakket aangesloten en veel van de standaard instellingen laten staan. (admin/wifi wachtwoorden wel veranderd natuurlijk)
de router doet dus dienst als DHCP servertje.
In W10 heb ik netwerk dedectie aan en wachtwoorden uit staan.
Had op mijn oude installatie ook niets bijzonders ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

hanvandijk schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:26:
[...]

Ik heb wat netwerk betreft eigenlijk niets ingesteld. Ik heb het KPN pakket aangesloten en veel van de standaard instellingen laten staan. (admin/wifi wachtwoorden wel veranderd natuurlijk). de router doet dus dienst als DHCP servertje.
Oke maar dat was hiervoor ook al in orde dus niet terzake doende voor het probleem.
In W10 heb ik netwerk dedectie aan en wachtwoorden uit staan.
Had op mijn oude installatie ook niets bijzonders ingesteld.
Oke.

En nu? Hoe benader je nou je shared folder? Via een UNC-pad intikken in je Explorer op basis van de machine-naam of het IP-adres? Krijg je dan uberhaupt een foutmelding? Wat staat er eventueel in het eventlog van je net geinstalleerde machine en/of de machine die de shares aanbiedt? Wat zijn exact de share-permissies alsmede de NTFS-permissies?

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 08-07-2018 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanvandijk
Ah!!
Ik was veel te moeilijk aan het denken!!
Ik zie nog steeds de pc niet in het netwerk, maar als ik het zelfde pad opgeef als op mn laptop kan ik de schijf wel bereiken.

Misschien ligt het aan de zondag dat ik te moeilijk doe ofzo..

Mijn probleem is in ieder geval opgelost!

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

hanvandijk schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:45:

Ik zie nog steeds de pc niet in het netwerk, maar als ik het zelfde pad opgeef als op mn laptop kan ik de schijf wel bereiken.
:X Nou, dan kan je in ieder geval er weer bij en dan eens rustig settings, services etc. van de ene PC met de andere vergelijken om network browsing weer werkend te krijgen.

*knip* Volgende keer even een TR graag

[ Voor 10% gewijzigd door TheVMaster op 09-07-2018 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanvandijk
mjah goed, Misschien kijk ik daar komende week nog weer even naar. Ik ben nu in ieder geval gered.

Ik wil graag een externe back-up van mijn foto's. Daarom ben ik met een neef van mij aan het kijken naar een back-up bij mijn ouders thuis. Dan wil ik direct omhoog in capaciteit (heb nu "maar" 2 tb). Dus over een tijdje komt er een ander systeem.
Dan duik ik ook dieper in op de software matige kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:53

TheVMaster

Moderator WOS
Modbreak:Ik heb hier even een paar reacties opgeschoond, want dat ging natuurlijk weer nergens over en de TS is daar ook niet echt bij gebaat
Pagina: 1