Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 12:48
Hi,

Ik ben aan het fotograferen geslagen en heb in no-time al mijn opslag er doorheen gejast. Ik ben dus vooral op zoek naar wat extra ruimte. Hoeft niet overdreven snel en qua budget dacht ik voor nu aan iets tussen de 100 en 150 euro.

Paar vragen hierbij:
- Ik heb nog een PC waar ik een interne harde schijf in zou kunnen zetten. Het valt me op dat externe harde schijven vaak goedkoper zijn. Waarom? Ik hoopte juist iets goedkoper uit te zijn.
- In wat reviews heb ik gelezen dat Seagate een slechte naam heeft? Aangezien ik e.a. aan foto's op wil slaan vind ik een beetje extra voor een betrouwbare schijf niet zo'n probleem. Wat is jullie ervaring? Waar kan ik hier wat meer info over vinden?

Bedankt!

Beste antwoord (via DutchDisturbed op 11-07-2018 10:46)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

MAX3400 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:22:
Google eens op "backblaze statistics". ;)
Ter aanvulling:
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-stats-for-q1-2018/

Ze draaien die disks ook nog eens in dikke metalen dozen met 45stuks oppeen gepakt, dus best wel een rampscenario voor een harddisk. Trilling/resonantie, hitte, maar relatief lage activiteit waarden ivm het uitsmeren van de data over de 45 disks in de machine maar ook nog eens over meerdere machines.

Hoe dan ook, wat de rest al zegt, zorg ook dat je backups in orde zijn.
De 3-2-1 methode is pretty much het beste wat je kan doen.
3 backups
opgeslagen op 2 verschillende soorten media
waarvan 1 off-site (dus bij familie/vrienden thuis of online)
TommyboyNL schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:31:
Ik heb tientallen Seagate disks gehad, alleen hun 1,5TB serie van jaaaaaaaren terug heb ik slechte ervaringen mee.
Momenteel zijn er geen écht slechte disks, en samen met een fatsoenlijke backupstrategie hoef je je helemaal geen zorgen te maken over je data.
Dat waren niet alleen de 1,5TB disks, ook de 500GB en 1TB disks uit die serie hadden dezelfde issues.

Volgens Backblaze zijn de ST4000DM005's (4TB) ook best naadje, met bijna 30% jaarlijkse uitval. En dat is nu de huidige serie. De DM001 en DM000's van voorgaande jaren doen t veel beter, al zit je dan nogsteeds te kijken naar 15% en 3% respectievelijk.

Kortom, als die statistieken leidend moeten zijn, dan zou ik geen 4TB van Seagate nemen. De 6, 8, 10 en 12TB disks doen het allemaal beter volgens de stats: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-stats-for-2017/

[ Voor 37% gewijzigd door McKaamos op 08-07-2018 12:58 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
En eerst uitzoeken hoe je een backup maakt.
Dan pas je hardware gaan kopen.

En alle harde schijven gaan kapot.
En elke fabrikant maakt af en toe slechte harde schijven, en dus je backup manier moet hier tegen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb tientallen Seagate disks gehad, alleen hun 1,5TB serie van jaaaaaaaren terug heb ik slechte ervaringen mee.
Momenteel zijn er geen écht slechte disks, en samen met een fatsoenlijke backupstrategie hoef je je helemaal geen zorgen te maken over je data.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

MAX3400 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:22:
Ter aanvulling:
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-stats-for-q1-2018/

Ze draaien die disks ook nog eens in dikke metalen dozen met 45stuks oppeen gepakt, dus best wel een rampscenario voor een harddisk. Trilling/resonantie, hitte, maar relatief lage activiteit waarden ivm het uitsmeren van de data over de 45 disks in de machine maar ook nog eens over meerdere machines.

Hoe dan ook, wat de rest al zegt, zorg ook dat je backups in orde zijn.
De 3-2-1 methode is pretty much het beste wat je kan doen.
3 backups
opgeslagen op 2 verschillende soorten media
waarvan 1 off-site (dus bij familie/vrienden thuis of online)
TommyboyNL schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:31:
Dat waren niet alleen de 1,5TB disks, ook de 500GB en 1TB disks uit die serie hadden dezelfde issues.

Volgens Backblaze zijn de ST4000DM005's (4TB) ook best naadje, met bijna 30% jaarlijkse uitval. En dat is nu de huidige serie. De DM001 en DM000's van voorgaande jaren doen t veel beter, al zit je dan nogsteeds te kijken naar 15% en 3% respectievelijk.

Kortom, als die statistieken leidend moeten zijn, dan zou ik geen 4TB van Seagate nemen. De 6, 8, 10 en 12TB disks doen het allemaal beter volgens de stats: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-stats-for-2017/

[ Voor 37% gewijzigd door McKaamos op 08-07-2018 12:58 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Die externe hdd's zijn (die je gelinkt heb) meestal 2.5'' 5400rpm schijven met een mindere read/write dan interne 7200rpm hdd's.

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Seagate heeft een paar slechte series gemaakt, vnml de 7200.11 en iets minder slecht de 7200.12.
De statistieken van Backblaze kan je met een pak zout nemen, de omstandigheden waarin zij desktop harddisks gebruiken zijn totaal niet te vergelijken met een desktop pc. Met de huidige datadichtheid is resonantie van grote aantallen disks in 1 systeem een serieus probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger1234
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-09 14:56
Ik heb nu een maand of 7 a 8 die nieuwe ironwolf in mijn syno zitten. Goed snel en als nadeel zou je kunnen zeggen dat seek noise aanwezig is, ik ga verder geen uitspraken doen over de betrouwbaarheid nog daarvoor is het nog te vroeg.

http://tweakers.net/gallery/158119/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 12:48
Thanks voor de adviezen allemaal! Ik heb in eerste instantie een externe schijf gekocht van Seagate en ga eens kijken voor een goede online oplossing. Dan zit ik wel redelijk safe neem ik aan...
Pagina: 1