Ik ben van plan om een gaming pc aan te schaffen, aangezien ik altijd al op mijn laptop heb gegamed, heb ik nauwelijks ervaring met gaming pc's. Ik hoor van velen dat het zelf bouwen van een gaming pc beter is omdat dit 50-100 euro scheelt. Mijn vraag is dus waarom dit zo gewild is en beter is, zoals ik het nu zie betaal je 50-100 euro voor een gaming pc die je zelf samensteld en laat bouwen en dan heb ik ook nog bij velen rond de 4 jaar garantie op de complete pc, dit is toch veel beter dan losse 1-2 jaar garantie op ieder los onderdeel? Kan iemand mij er van proberen te overtuigen wat nou precies de voordelen zijnen waarom ik toch zoals de meesten anderen een pc zelf moet bouwen, want misschien mis ik wat aspecten
ook vroeg ik mij af of websites die een pc voor je bouwen geen garantie meer bieden zodra je de pc opent en een onderdeel upgrade? Alvast bedankt
Vraag
Alle reacties
50-100 euro is best veel geld als je een strikt budget hebt. Een cpu, gpu of geheugen kunnen met 100 euro flink beter zijn. Of het is een SSD ipv een harddrive, ook een flinke upgrade.
Als je genoeg budget hebt en die extra euros niet boeien is het minder interessant.
Oh ja, en dit is Tweakers, dus knutselen wordt aangemoedigd
Als je genoeg budget hebt en die extra euros niet boeien is het minder interessant.
Oh ja, en dit is Tweakers, dus knutselen wordt aangemoedigd
Daarnaast is het voordeel van zelf bouwen dat je elk onderdeel bij de shop kan kopen die dat onderdeel het goedkoopst aanbiedt, waardoor je vaak meer dan 100 euro duurder uit bent als je alles bij 1 shop koopt en ook nog eens laat assembleren. Bovendien vervalt soms je garantie als je je geassembleerde systeem openmaakt, wat je best eens zou kunnen willen binnen 4 jaar op even schoon te maken of de GPU te vervangen oid.
En misschien het belangrijkste: veel Tweakers vinden het wel leuk om zelf een beetje te knutselen.
En misschien het belangrijkste: veel Tweakers vinden het wel leuk om zelf een beetje te knutselen.
Daarnaast, veelal wordt een game pc niet aan de kant gegooid naar x-jaar om vervolgens een nieuwe te kopen. Tussentijds blijven aanpassen/upgraden is efficienter en daarmee geniet je eerder van performance winst.
Dat in je achterhoofd houdende, loont het wel om je nieuwe systeem goed te leren kennen door het zelf te bouwen.
Dat in je achterhoofd houdende, loont het wel om je nieuwe systeem goed te leren kennen door het zelf te bouwen.
Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.
- d22wth
- Registratie: Juni 2015
- Laatst online: 18-09 20:25
... ππΎπ πππΎπΏπ πππΎπ ππΎππΏπΎπΌπ
Meestal hebben die samengestelde systemen een matigere voeding of koeling. Ook moet er maar net de case bij zitten die je wilt. Bijvoorbeeld bij GamePC gebruiken ze volgensmij Bxxx series van Cooler Master, die zijn nogal matig...
Als je budget echt strikt is wil je natuurlijk wel het meeste uit je systeem halen...
Als je budget echt strikt is wil je natuurlijk wel het meeste uit je systeem halen...
ππΏππππ 16 πΏππ - π±7 5800π·3π£ - π·63 - π¬π²π¨ π±π³π·2070π² - 32π¦π‘-3800 - 2π³π‘ π²π²π£ - π§510 π€π πππΎ
Zo'n kant en klaar systeem moet je dan ook sowieso niet kopen. Maar iets zelf samenstellen, bestellen bij 1 shop inclusief assemblage is opzich prima.d22wth schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:38:
Meestal hebben die samengestelde systemen een matigere voeding of koeling. Ook moet er maar net de case bij zitten die je wilt. Bijvoorbeeld bij GamePC gebruiken ze volgensmij Bxxx series van Cooler Master, die zijn nogal matig...
Nog een voordeel van zelf bouwen is dat je het dan gelijk zelf leert, handig voor in de toekomst mocht er een onderdeel kapot gaan.
@Verwijderd
Dus even opsommen>
- Alle onderdelen bij dezelfde webshop kopen is meestal duurder.
Je kan hier afhankelijk van het totale prijskaartje dus flink op besparen.
- Door zelf te bouwen leer je iets bij en je hoeft de winkel dus niet te betalen. Er staan genoeg video's op youtube die het zelf bouwen van een pc volledig doorlopen.
- Elk onderdeel heeft garantie en kan dus per stuk terug indien stuk. Je hoeft dus niet de volledige PC terug te sturen.
- Door te verzamelde kennis is het later ook gemakkelijker om de PC te upgraden.
Extra Ram erbij of de GPU vervangen is niet lang werk daar je het zelf kan. Je kan gewoon verder werken op je pc tot de nieuwe stukken er zijn. Als je een kant en klaar systeem wil laten upgraden moet je deze meestal terug brengen naar de winkel wat natuurlijk weer extra kosten meebrengt. Eigen verplaatsing of verzendkosten, plaatsingskosten, ...
- Een zelfgemaakt systeem wordt waarschijnlijk ook sneller eens opengedaan om het stof te verwijderen. Door de opgedane kennis is men misschien minder bang om iets kapot te maken.
En een propere PC gaat langer mee.
-Bij het zelf bouwen kan je als je geduld hebt ook gebruik maken van verschillende aanbiedingen die regelmatig gebeuren in de webshops. Je kan hier op Tweakers een pricealert per onderdeel instellen waardoor je een melding krijgt als de gewenste targetprijs bereikt wordt.
-En het is natuurlijk altijjd leuk om te kunnen zeggen dat je het zelf gebouwd hebt.
Veel bouwplezier gewenst.
Dus even opsommen>
- Alle onderdelen bij dezelfde webshop kopen is meestal duurder.
Je kan hier afhankelijk van het totale prijskaartje dus flink op besparen.
- Door zelf te bouwen leer je iets bij en je hoeft de winkel dus niet te betalen. Er staan genoeg video's op youtube die het zelf bouwen van een pc volledig doorlopen.
- Elk onderdeel heeft garantie en kan dus per stuk terug indien stuk. Je hoeft dus niet de volledige PC terug te sturen.
- Door te verzamelde kennis is het later ook gemakkelijker om de PC te upgraden.
Extra Ram erbij of de GPU vervangen is niet lang werk daar je het zelf kan. Je kan gewoon verder werken op je pc tot de nieuwe stukken er zijn. Als je een kant en klaar systeem wil laten upgraden moet je deze meestal terug brengen naar de winkel wat natuurlijk weer extra kosten meebrengt. Eigen verplaatsing of verzendkosten, plaatsingskosten, ...
- Een zelfgemaakt systeem wordt waarschijnlijk ook sneller eens opengedaan om het stof te verwijderen. Door de opgedane kennis is men misschien minder bang om iets kapot te maken.
En een propere PC gaat langer mee.
-Bij het zelf bouwen kan je als je geduld hebt ook gebruik maken van verschillende aanbiedingen die regelmatig gebeuren in de webshops. Je kan hier op Tweakers een pricealert per onderdeel instellen waardoor je een melding krijgt als de gewenste targetprijs bereikt wordt.
-En het is natuurlijk altijjd leuk om te kunnen zeggen dat je het zelf gebouwd hebt.
Veel bouwplezier gewenst.
Pagina: 1