Verwijderd schreef op zondag 8 juli 2018 @ 00:02:
Omdat ik, ivm financien, niet voor een desktop pc kan gaan, wil ik toch voor een console gaan kiezen.
Moet eerlijk bekennen dat vooral FIFA en ook andere sportspellen (tennis, golf, basketbal etc) favoriet zijn bij mij.
Nou las ik laatst dat FIFA19 ook voor de PS3 gaat uitkomen (vind de PS3 trouwens ook leuk vanwege de move).
Heb echter totaal geen idee hoe dit zal gaan worden, grafisch gezien etc.
Daarom heb ik toch een lichte voorkeur voor de PS4.
Ook de Xbox One is misschien nog een optie voor mij, icm Kinect.
Alleen heb ik hier totaal geen ervaring mee (in tegenstelling tot de PS3 en PS4).
Hoe is dit qua gamen, grafisch etc?
Wat kan ik het beste gaan kiezen?
FIFA 19 naar de PS3? Dit zal zeer waarschijnlijk dan de
Legacy Edition wezen: Eigenlijk een oudere FIFA die domweg wordt bijgewerkt naar de meest recente speler statussen. Het is dus meer een update dan een geheel nieuwe game.
Daarnaast is de PS3 (En de Xbox 360) tegenwoordig meer een legacy platform: De laatste grote titels kwamen uit rond 2015/2016 (Rise of the Tomb Raider, Call of Duty BLOPS 3, Battlefield Hardline and so on). De focus voor vrijwel elke dev is PC/PS4/XBO/Switch. (Al komt Just Dance 2018 nog steeds naar de Wii.)
Tenzij je voor cheap toegang wilt hebben tot de vorige generatie games (Zo heb ik zelf een gebruikte X360 als hoofdgamemachine om voor een klein prijsje allerlei ervaringen te beleven) zou ik dus uit kijken naar PS4/XBO.
Dan is het een kwestie van
nuance.Bij Sony ligt de nadruk veel meer op grote, exclusieve titels en waarbij multiplat titels op de base hardware vaker een hogere resolutie genieten dan de XBO versie (meestal 1080p om 900p). Aangezien je later zegt nog te twijfelen over 4K gaming is dit welicht handig om te weten.
Dat gezegd hebbende is een Xbox One, zeker de S versie, een stuk sterker in multimedia. Zo heeft de S de mogelijkheid om 4K blu-ray's af te spelen, maar kan de XBO lijn in het algemeen ook beschikken over aparte apps via het UWP (Universal Windows Platform). Ook is een gebruikte OG Xbox One een stuk goedkoper dan een PS4 als je tweedehands gaat (Zelfs CEX verkoopt ze nu voor 135-150 euro, terwijl een gebruikte PS4 doorgaans nog boven de 200 kost).
Wil je dus cheap upgraden zonder meteen ook een 4K set te kopen, dan zou ik een OG XBO aanraden. Je hebt dan weliswaar geen 4K blu-ray support, maar gezien je (geen?) 4K tv hebt, is dat ook minder van toepassing. Let wel dat XBO titels wat betreft multiplat releases doorgaans eerder 900p (1600x900) zijn dan 1080p (1920x1080).
Betreft de PS4 Pro en Xbox One X: Deze zijn vooral meer gezicht voor 4K schermen. Beide consoles hebben een lijstje aan games die daadwerkelijk in 4K renderen (3840x2160) maar veelal maken beide consoles gebruik van checkerboarding/upscaling om tot deze resolutie te komen. Het verschil zit em erin in vanaf welke resolutie deze consoles dat doen. Veel games hebben een aparte patch nodig om gebruik te maken van de extra hardware power die aanwezig is in beide consoles. Over het algemeen zijn PS4 Pro titels 1440p (2560x1440) en Xbox One X 1800p (3200x1800). Zoals je kan zien zal een upscale/checkerboard naar 4K dus een minder vertekend beeld geven bij de X dan bij de Pro. Er hoeft immers minder te worden opgeschaald dan bij de Pro.*
*Checkerboarding is echter niet zo negatief als het wordt gezegd, al hangt dit wel van de game af. Hoewel de PS4 Pro checkerboard op een hardwarematig level, hebben sommige games ook nog zoiets als
[temporal reconstruction. Ik zal het maar niet uitleggen, maar in de praktijk komt het erop neer dat sommige games met checkerboarding een beeldkwaliteit neer kunnen zetten die
lastig valt te onderscheiden van een
native signaal.
Gezien je situatie zou ik een OG XBO als je voor gebruikt gaat aanraden, en anders een XBO S. Dan kan je met de tijd overstappen op een 4K scherm en dan zo in ieder geval 4K blu-ray support proper ondersteunen.

Let wel dat niet alle Xbox One X titels native 4K zijn. Het is een grotere lijst dan Pro, maar lang niet alle is 4K (of 4K 60 zoals je in een latere post meldt).

L1nt schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:15:
De echte fanboys zullen het nooit toegeven maar uiteindelijk zit er niet echt een zee van verschillen tussen de PS4 en Xbox One. De ene doet dit beter en de ander doet dat beter.
Het zit em vooral in de nuances. Beide partijen hebben zo hun eigen voordelen en nadelen, het is dan ook aan de consument om aan te geven wat voor hun zwaarder weegt.
[
Voor 0% gewijzigd door
Redneckerz op 10-07-2018 15:53
. Reden: quote foutje. ]