Macbook pro gekocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 793931

Topicstarter
Ik heb vandaag een tweedehands macbook gekocht, maar ik kan enkel inloggen via een gastaccount (beheerdersaccount is niet verwijderd). Na meerdere pogingen om contact op te nemen met de verkoper lukt het me niet om hem aan de lijn te krijgen. Ik wil zijn beheerdersaccount verwijderen en eentje voor mezelf maken, maar hiervoor heb ik de gebruikersnaam en wachtwoord nodig van hem. Dit heb ik zelfs nodig om met wifi te verbinden.
Als ik probeer om de macbook terug naar fabrieksinstellingen te plaatsen is dit niet mogelijk omdat ook de schijf vergrendeld is met een wachtwoord.

Wie kan me verder helpen om mijn macbook bruikbaar te maken na 2de hands aankoop?

Alvast bedankt

Beste antwoord (via Anoniem: 793931 op 07-07-2018 22:15)

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
En via single user mode? :

Boot into Single User Mode ⌘ + S.

Mount the drive by typing /sbin/mount -uw / then ↩ enter.

Remove the Apple Setup Done file by typing rm /var/db/.AppleSetupDone then ↩ enter.

Reboot by typing reboot then ↩ enter.

Complete the setup process, creating a new admin account.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:02
Is het geen gestolen macbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:03
Zonder de verkoper of de originele aankoopbon heb je nu niks aan die Macbook ben ik bang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dit moet je echt met de verkoper oplossen. Wij kunnen vanaf hier niet zien of jij wel/niet de waarheid spreekt (en dus zelf niet een dief zou zijn of in de machine van je baas wil inbreken).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 21:58
Je moet waarschijnlijk de hardeschijf formateren, dat kan je misschien doen met een bootdisk en anders de hardschijf verwijderen en via een andere pc formateren.

Vanuit die positie kan je een nieuwe macOS installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Je kan de Macbook opnieuw opstarten terwijl je de knoppen 'command' + 'R' ingedrukt houdt.
Hiermee kom je in het recovery-scherm waarmee je via 'schijfhulpprogramma' de gehele schijf kan wissen en daarna het besturingssysteem opnieuw kan installeren.

Je hebt echter wel een probleem wanneer er op het beheerdersaccount nog een Apple-ID gekoppeld zit, dan kan je er niks mee mee.
Ditzelfde geldt voor een firmware-wachtwoord wat gevraagd wordt wanneer je hem wil opstarten in die recovery-mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:26
Een gelockte 2e hands macbook waarvan de verkoper niet meer te benaderen is na de verkoop... ruikt wel heel erg naar diefstal. Ik zou zsm aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Deze is wel degelijk 2de hands gekocht, heb hem niet gestolen. De naam van het beheerdersaccount komt wel overeen met de naam van de verkoper op 2dehands.be (die al sinds 2015 actief is). Als ik in het recovery-scherm de schijf probeer te wissen geeft deze een foutmelding aan. Ook als ik het besturingssysteem opnieuw wil installeren wordt er een wachtwoord gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 23:01
Wat is de foutmelding dan? En moet je inloggen met een apple id of met het wachtwoord van de beheerder?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Anoniem: 793931 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:16:
Deze is wel degelijk 2de hands gekocht, heb hem niet gestolen. De naam van het beheerdersaccount komt wel overeen met de naam van de verkoper op 2dehands.be (die al sinds 2015 actief is). Als ik in het recovery-scherm de schijf probeer te wissen geeft deze een foutmelding aan. Ook als ik het besturingssysteem opnieuw wil installeren wordt er een wachtwoord gevraagd.
Dan zit er nog een iCloud account aan gekoppeld. De enige manier om die eraf te krijgen is door de vorige eigenaar uit te laten loggen óf om de laptop met aankoopsbewijs op te sturen naar Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Apple id wordt niet gevraagd, enkel wachtwoord en gebruikersnaam van de beheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
En het wachtwoord is niet gewoon op enter drukken? Wat is de foutmelding die je krijgt?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:00
Wat zei de verkoper toen je hem dit probleem voorlegde? Daar moet je zijn.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
carpebios schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:19:
En het wachtwoord is niet gewoon op enter drukken? Wat is de foutmelding die je krijgt?
Nee ik moet echt een wachtwoord en gebruikersnaam van de beheerder invoeren als ik op het gastenaccount zit, op het beheerdersaccount kom ik al helemaal niet zonder zijn wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Richh schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:20:
Wat zei de verkoper toen je hem dit probleem voorlegde? Daar moet je zijn.
Hij antwoord nu niet meer... Het lijkt alsof hij zijn telefoon heeft uitgeschakeld of mijn nummer heeft geblokkeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

@Anoniem: 793931
Je moet in het recovery-menu zijn. Vanuit het gast-account kan je helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wootism schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:22:
@Anoniem: 793931
Je moet in het recovery-menu zijn. Vanuit het gast-account kan je helemaal niks.
In het recovery-menu kan ik de schijf ook niet wissen of het besturingssysteem opnieuw installeren, omdat de schijf vergrendeld is met zijn wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is er geen mogelijkheid om een nieuwe harde schijf aan te schaffen (hdd vervangen voor ssd was ik toch al van plan na een tijdje) en dan een bootable usb te maken via windows met Mac OS High Sierra erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:00
Anoniem: 793931 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:22:
[...]

Hij antwoord nu niet meer... Het lijkt alsof hij zijn telefoon heeft uitgeschakeld of mijn nummer heeft geblokkeerd
Dat is wel heel apart, als hij goede bedoelingen zou hebben zou hij je waarschijnlijk wel verder willen helpen toch?

"De naam van het beheerdersaccount komt wel overeen met de naam van de verkoper op 2dehands.be" - weet je ook zeker dat dit écht zijn naam is? Of kan hij zich wellicht als iemand anders voor hebben gedaan?

Ik vind het heel verdacht klinken, het neigt naar heling.

Weet niet hoe OSX verder in elkaar steekt, maar is het niet mogelijk om de schijf in een ander systeem te hangen, daar volledig te formatteren en er een schone OSX op te installeren? Vrij rigoureuze aanpak en je zal iemand anders nodig hebben om een bootable USB drive te maken maar wellicht is dat een optie?
Edit: wat @REDSD hierboven zei, dus ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 07-07-2018 21:32 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Anoniem: 793931 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:23:
[...]

In het recovery-menu kan ik de schijf ook niet wissen of het besturingssysteem opnieuw installeren, omdat de schijf vergrendeld is met zijn wachtwoord.
Dan heeft de vorige eigenaar FileVault aanstaan, wat wil zeggen dat de schijf geëncrypt is met inderdaad het login-wachtwoord.

Het beste wat je kan doen is het adres van de verkoper achterhalen en hem door zijn brievenbus naar buiten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Hoe heb je hem dan gekocht? Zonder dit te controleren? Is hij opgestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 19:12
FileVault of niet, dan kun je de schijf toch wel wissen? Wat je anders nog kan proberen is opstarten met een Linux USB, wellicht (omdat die geen FileVault kent) kun je dan wel de schijf wissen en her-partitioneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
carpebios schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:37:
Hoe heb je hem dan gekocht? Zonder dit te controleren? Is hij opgestuurd?
Ben hem bij de verkoper thuis gaan ophalen. als hij blijft negeren ga ik nog een keer langs. Nadeel is dat het niet bij de deur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Inderdaad met Ubuntu of wat dan ook opstarten met een live cd en wissen of anders via internet recovy, Command-Option-R bij het opstarten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Niet online

Remove the Apple Setup Done file by typing rm /var/db/.AppleSetupDone then ↩ enter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-05 10:56
Apart verhaal. Heeft de verkoper niet aangegeven dat de MacBook geheel is leeggehaald of?
Toen ik mijn MacBook verkocht heb ik een complete reinstal gedaan voor gebruiken. Geen Apple id gekoppeld en zonder wachtwoord... waardoor koper altijd alles nog kon configureren zoals hij/zij wilde...

De workaround via Ubuntu is mogelijk de beste oplossing...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:07

SuBBaSS

-has Ryzen

Sowieso contact proberen te krijgen om de originele aankoopfactuur van de verkoper te krijgen.
Ik vrees echter voor je dat je met een beperkt bruikbare macbook zit.
Op deze manier verkoop je geen macbook (-zonder dit soort gezeur te krijgen).

Je opties zijn (zoals ook al door anderen aangegeven) zeer beperkt.
- Of diegene logt uit van icloud en ontgrendelt de schijf (dus filevault password nodig).
- Of je krijgt de bon in handen, neemt contact op met applecare, stuur een kopie op en laat de boel dan unlocken.

Had hij toevallig een mooie prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Heeft de verkoper niet gewoon voor de de verkoop de MacBook gewist, en een verse installatie erop gezet?
Kans is groot dat het wachtwoord dan 1234, 0000 of abcd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ido schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:47:

Deze methode werkt tot een van de laatste stappen, als ik het account wil aanmaken heb ik het wachtwoord van de beheerder weer nodig helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sssensss schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 22:05:
Heeft de verkoper niet gewoon voor de de verkoop de MacBook gewist, en een verse installatie erop gezet?
Kans is groot dat het wachtwoord dan 1234, 0000 of abcd is.
Heb alle simpele wachtwoorden geprobeerd, maar helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
ido schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:47:

Deze methode heeft na een 2de poging toch geholpen! Bedankt voor de hulp, ik heb mijn eigen account kunnen toevoegen en het account van de vorige eigenaar kunnen wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:02
Cobtroleer je serienummer hier eens https://www.stopheling.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Niet online
Anoniem: 793931 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 22:16:
[...]

Deze methode heeft na een 2de poging toch geholpen! Bedankt voor de hulp, ik heb mijn eigen account kunnen toevoegen en het account van de vorige eigenaar kunnen wissen.
Top, heeft mij ook al eens geholpen ;)
Pagina: 1