Tijdelijk kenteken [motor] voor import uit Italië of Spanje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:05
Beste Tweakers,

Al enige tijd ben ik opzoek naar een nieuwe motor, maar ik wil me niet beperken tot de Nederlandse markt. Waarom niet? Voornamelijk omdat ik iets leuks heb zien staan in Zuid-Italië, maar ook vanwege de uitdaging.

Het zit zo: Ik heb een motor zien staan in Zuid-Italië en dat is een 2000km enkele reis. Met mijn auto gaat me dat een vermogen aan benzine kosten en de meeste busjes die je kunt huren hebben ook maar 1500 vrije kilometers waarna het erg duur gaat worden. Het mooiste zou dus zijn om zelf naar de locatie te vliegen en de motor terug te rijden. Dit is echter ook een behoorlijk stuk en kan ook de nodige problemen opleveren.

Het liefste zou ik er dus gewoon heen vliegen, de boel bekijken en de motor vervolgens op transport zetten. Zo zijn er genoeg bedrijven die motor transport van Italië naar Nederland verzorgen. En in Nederland kan ik zelf de boel gewoon op een aanhanger zetten. Ik had wat offertes opgevraagd en van noord italië naar Nederland zou slechts zo'n 150 euro kosten.

Er zijn echter 2 problemen. 1. De motor staat niet in het noorden & 2. Bij bijna alle bedrijven moet je zelf de motor bij het depot afleveren. Anders gaat het in 1x vele honderden euro's extra kosten.

Het mooiste zou dus zijn om de motor zelf 700km naar het noorden te rijden en daar op transport te zetten, maar hoe ga ik dat doen? Het lijkt in haast geen enkel land (behalve Duitsland) makkelijk te zijn om een tijdelijk (export/toeristen) kenteken te krijgen.

Heeft er iemand enig idee of het mogelijk is om de motor zelf naar het noorden te rijden en hoe dat in zijn werk zou gaan? (Ervan uitgaande dat de eigenaar van de motor je niet wilt laten rijden op zijn kenteken.)
Helaas is het Duitse KurzzeitKenzeichen sinds 2013 blijkbaar ook niet meer geldig in Italië.

En als het met deze motor niet gaat lukken. Weet iemand dan of ik in Spanje met dezelfde situatie zou zitten? Anders moet ik mijn zoektocht namelijk beperken tot Duitsland. Ik blijf het vreemd vinden dat het zo moeilijk moet zijn. De KZK kun je tenminste makkelijk aanvragen en mee door Duitsland rijden.

Of zou er een andere manier zijn om de motor in het buitenland naar 1 van de export locaties te brengen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:47
In Italië een busje huren en daarmee de motor naar de transporteur brengen?

Kun je geen transporteurs in Zuid-Italië vinden? Het lijkt me stug dat die alleen in het noorden zitten.

[ Voor 43% gewijzigd door Xander op 07-07-2018 20:52 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:05
Xander schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 20:50:
In Italië een busje huren en daarmee de motor naar de transporteur brengen?

Kun je geen transporteurs in Zuid-Italië vinden? Het lijkt me stug dat die alleen in het noorden zitten.
Tot nu toe nog niet direct naar Nederland. Wel van Zuid-Italie naar Duitsland en dan naar Nederland, maar dan nog moet ik de motor in bijna alle gevallen naar het warenhuis/depot brengen. En hoe meer stappen, hoe (logischerwijs) duurder natuurlijk.

Blijkbaar is Noord-Italië vrij goedkoop aangezien het daar direct op de trein wordt gezet naar Nederland. In de andere gevallen moet er eerst een vrachtwagen aan te pas komen en die liggen meestal niet op de route.

Ook is dat lastig aangezien je dan maar moet hopen dat de vrachtwagen chauffeur langs kan komen op het moment dat jij er bent aangezien je anders ook nog met de verkoper moet regelen dat hij het transport afhandelt... (En anders moet er ook speciaal een vrachtwagen voor jou komen en dat is niet te betalen.)

Naar zo'n depot brengen is eigenlijk ideaal. Je brengt het ernaar toe. Regelt de papieren en zij brengen het goedkoop naar Nederland. De tijd maakt dan niet uit. Dat ding zie je vanzelf wel verschijnen.

Hoe langer ik blijf googlen, hoe zekerder ik er alleen van wordt dat mijn idee niet mogelijk is. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-04 15:26

Youk

Volvo For Life

Wat je eventueel ook zou kunnen proberen is een Nederlandse transportfirma te vinden die regelmatig naar die regio ritten heeft. Met wat geluk hebben ze bij het terugkomen nog een plekje vrij op de vrachtwagen. En willen ze dit wel tegen lage kost aan jou verhuren.

Volvo Classic Club Belgium