Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-09 20:59
Hallo iedereen

Laatst zag ik op YT een clip over het zelfmaken van een rgb muismat. HIj deed het met een snijplank, een ledstrip en een arduino. Zelf heb ik die dingen hier thuis liggen maar zijn ledstrip had maar 3 kabels (plus pool, min pool en data kabel), en de mijne 4(rood, groen, blauw en spanning).

Enig idee hoe ik de ledstrip dan moet aansluiten/ik hem überhaupt kan gebruiken?

Alvast merci!
Rob Nickmans

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dan heb je een andere kabel, en moet je op zoek naar de aansluitdiagrammen voor een 4aderige kabel, of dat 3 aderige bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Een ledstrip met r/g/b/12v heb je een 3-tal extra mosfets bij nodig, en je kan de hele strip maar 1 kleur geven.

Dus voor de hippe effecten uit de clip heb je een ander soort strip nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:45
Jij hebt een kabel thuis liggen die je in zijn geheel van een kleur kunt voorzien. Die in de video is er eentje met individueel adresseerbare leds.

Je kunt in Google zoeken naar “addressable led arduino” voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Laatst online: 29-09 10:26
SA007 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:12:
Een ledstrip met r/g/b/12v heb je een 3-tal extra mosfets bij nodig, en je kan de hele strip maar 1 kleur geven.

Dus voor de hippe effecten uit de clip heb je een ander soort strip nodig.
Dat is niet waar! Ik heb nog ledstrips liggen die 3 aansluitingen hebben maar dat op basis van flanken syncing doen. Dus je kunt per led een kleur instellen.

WS2812b zijn dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:11
Precies, de WS2812B is wat in de post boven jou bedoeld wordt.
De ts heeft echter een ledstrip met een 12v (+), en losse R G en B draden.
Daar valt niets te adresseren, dat zijn gewoon een heleboel ledjes die je extern aanstuurt, bijvoorbeeld met mosfetjes vanaf de arduino.
Al deze leds staan parallel (met eigen weerstanden), en doen allemaal precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Laatst online: 29-09 10:26
nick_haak schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:49:
Precies, de WS2812B is wat in de post boven jou bedoeld wordt.
De ts heeft echter een ledstrip met een 12v (+), en losse R G en B draden.
Daar valt niets te adresseren, dat zijn gewoon een heleboel ledjes die je extern aanstuurt, bijvoorbeeld met mosfetjes vanaf de arduino.
Al deze leds staan parallel (met eigen weerstanden), en doen allemaal precies hetzelfde.
Brainfart, niet goed gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
De ledjes hebben allemaal zelf een eigen kleur, nl. rood, geel en blauw. Betekent dit dat ik gewoon een andere strip moet kopen of kan ik mbv. de Arduino/een ander middel toch het resultaat zoals in de video krijgen? Moest ik toch een andere kopen, is deze dan wel geschikt voor het regenboog effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiRo schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:09:
De ledjes hebben allemaal zelf een eigen kleur, nl. rood, geel en blauw. Betekent dit dat ik gewoon een andere strip moet kopen of kan ik mbv. de Arduino/een ander middel toch het resultaat zoals in de video krijgen? Moest ik toch een andere kopen, is deze dan wel geschikt voor het regenboog effect?
Je hebt inderdaad een addressable RGB LED strip nodig. Je zou die kunnen gebruiken (dat is ook degene die gelinkt wordt bij dat filmpje), maar de meeste mensen gebruiken er een met een WS2812B chip (zoals deze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
Het gaat toch de andere worden, aangezien de jouwe te breed is. De snijplank heeft namelijk een dikte van 8mm en de ledstrip is breder. Jammer want het was een beetje goedkoper maar het deert niet.

Offtopic: ik heb dit topic als een ervaringstopic en niet als vraag ingesteld, dus ik kan ook geen beste antwoord selecteren. Kan een mod dit veranderen? Thx!

[ Voor 159% gewijzigd door NiRo op 09-07-2018 16:47 ]

Pagina: 1