Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Al enige tijd had mijn laptop wat videokaart/grafische problemen. Af en toe had ik namelijk last van groene stippen op het scherm, haperend scherm en een falende videokaart driver. Dit kwam zo nu en dan voor. Geen probleem verder want na een reboot (of soms 2 a 3) werkte de laptop weer naar behoren. Tot vorige week. De laptop had de hele avond aangestaan met als gevolg een haperend scherm en groene strepen door het beeld de volgende ochtend. Niets aan de hand dacht ik en probeerde de computer te rebooten op de normale manier (start -> afsluiten). Werkte niet. Dan maar proberen door de uit-knop in te drukken. Ook dit werkte niet. Toen ik de uit-knop losgelaten had en de stekker eruit wilde trekken klapte het scherm eruit (werd zwart), maar de fans bleven draaien. Toen maar besloten om de stekker en de batterij eruit te trekken. Even gewacht, batterij weer in de laptop gedaan en aan de stroom gehangen. Wat mij toen opviel was dat de laptop automatisch opstarten na het insteken van de stekker. Echter bleef het scherm zwart maar gingen de fans als een malle draaien. Na een aantal seconden herstarten de laptop uit zichzelf. Weer met een zwart scherm en stevig ronddraaiende fans. En weer herstarten de laptop zichzelf na enkele seconde. Dit bleef zich net zolang herhalen tot ik de stekker weer uit de laptop trok.

Toen heb ik besloten om de laptop helemaal uit elkaar te halen en de fans stofvrij te maken. Nadat ik dit gedaan had de laptop weer netjes in elkaar gezet en vol goede moed de aan-knop ingedrukt. Helaas, nog steeds hetzelfde probleem. Beeld blijft zwart en de fans draaien rond als een malle. Na enige tijd herstart de laptop automatisch en dit blijft zo maar doorgaan tot ik de stekker eruit trek.

Toen maar gaan rondzoeken op internet. Probleem leek inderdaad een defecte videokaart te zijn. Toen heb ik geprobeerd om de videokaart te reflowen. Eerst in de oven op 220 graden. Werkte niet. Daarna met de verfbrander. Geen goed idee, heb er namelijk doorheen gebrand. Toen een nieuwe videokaart besteld. Na ontvangst deze nieuwe kaart gelijk erin gezet en deze samen met de CPU voorzien van een nieuwe thermal paste. Helaas is ook dit niet de oplossing.

Toen maar een nieuw moederbord besteld. Deze vandaag ontvangen en ben er direct mee aan de slag gegaan. Eerst de CPU, videokaart en het RAM geheugen overgezet naar het nieuwe moederbord. Vervolgens de ventilatoren aangesloten en het moederbord aangezet. De fans begonnen niet gelijk als een malle te draaien na het insteken van de stekker in het moederbord. Dit gaf mij goede moed. Ik het moederbord met de aan-knop aangezet en deze leek op een normale manier op te starten (had geen beeld dus kon het niet zien). De fans bleven ook rustig op een normale manier draaien zonder herrie. Vol goede moed het moederbord ingebouwd in de laptop. Alle overige componenten aangesloten en de laptop aangezet. HELAAS 8)7 . Na het aanzetten van de laptop beginnen de fans weer als een malle te draaien. Echter blijven deze nu draaien en herstart de laptop zich niet na enkele seconde. Toen heb ik weer alle componenten losgekoppeld van het moederbord op de CPU, videokaart, RAM en fans na. Weer geprobeerd te starten en weer leek deze op een normale manier op te starten. Toen heb ik vervolgens kabel voor kabel en stekker voor stekker aangesloten op het moederbord om te achterhalen bij welk component de fans als een malle tekeer gaan. Wat blijkt nu, zodra ik de 2D LCD connector van het scherm aansluit ontstaat het probleem met de fans. Zonder deze connector aangesloten lijkt het alsof het moederbord normaal opstart. Met deze connector aangesloten beginnen de fans als een malle te draaien. Punt is wel dat in beide gevallen het scherm gewoon zwart blijft :? Zie dit filmpje voor een demonstratie [Video: https://we.tl/s-58FmtwpsPy]

Toen bedacht ik me om de laptop met een HDMI kabel aan te sluiten op de tv om te kijken of dat werkte. Helaas, ook met het aansluiten van een HDMI kabel op de tv heb ik alsnog geen beeld 8)7

Heeft er iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?