PC nog wel stroom, maar start niet op.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-09 22:16
Mijn vraag
Ik heb een zelfbouw PC van ruim 2 jaar oud. Die heeft altijd wat moeite gehad met opstarten, wat ik nooit kon verklaren. Het volgende gebeurd: ik zet de PC aan, alle componenten gaan aan (CPU, GPU, HD's). Maar vervolgens gebeurd er niks. Geen beeld, geen lampjes op de toetsenbord, etc. Tot nu hielp het om de PC hard uit te zetten (knop ingedrukt houden) en weer aan te zetten. Soms moest dat een paar keer gebeuren. Maar dan startte hij weer normaal op.

Maar nu doet hij het helaas echt niet, na zo'n 25 keer opnieuw starten doet hij nog steeds niks.

Relevante hardware die ik gebruik:
  • CPU: Intel Xeon E3-1225 v5 3.3GHz 8MB
  • Moedernbord: Gigabyte GA-X150-PLUS WS Intel C232 LGA1151 ATX moederbord
  • GPU: MSI R9 380 GAMING 4G AMD Radeon R9 380 4GB
  • PS: Cooler Master G550M
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
HD's afgekoppeld.
Andere GPU erin.
Stroomloos gemaakt.

Nogmaals, alle fan's gaan draaien. De lampjes op de GPU gaan aan. De HD's hoor ik spinnen als ze aangaan.

Ik vermoed dat het mijn moederbord is die het niet goed doet. Dat zou betekenen dat ik het haasje ben. Een nieuw moederbord is één. Maar ik zo goed zijn de socket en chipset die ik nodig heb voor de CPU niet meer verkrijgbaar. Dan zou het al snel een nieuwe CPU en moederbord worden...

Iemand nog suggesties?

[ Voor 0% gewijzigd door kw_nl op 07-07-2018 13:12 . Reden: Opmaak lijst ]

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:29

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik zou zeker even testen met een andere voeding. Dat is toch wel de eerste stap nu.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 14:19
Probeer eens zonder GPU en gebruik de video aansluiting op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@kw_nl bovenstaande suggesties, en zou graag horen welke voeding (merk en type) je gebruikt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
tweakduke schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:06:
Ik zou zeker even testen met een andere voeding. Dat is toch wel de eerste stap nu.
Dat zou ik dan ergens moeten laten testen. In welke zin zou die kapot kunnen zijn?
Raketje schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:08:
Probeer eens zonder GPU en gebruik de video aansluiting op het moederbord.
Helaas heeft hij geen on-board videokaart.
Hackus schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:10:
@kw_nl bovenstaande suggesties, en zou graag horen welke voeding (merk en type) je gebruikt
Ik heb de opmaak aangepast in mijn start topic. Maar het is een Cooler Master G550M.

[ Voor 22% gewijzigd door kw_nl op 07-07-2018 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:31
kw_nl schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:11:

Als hij post (zonder graka), dan geeft hij piepjes.
Dan weet je ook meer.

Geen piepjes, hmm.. dan is er echt iets dood.

edit: moet je het wel goed uitleggen.

[ Voor 19% gewijzigd door Bad Brains op 07-07-2018 13:15 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kw_nl schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:11:
[...]

Dat zou ik dan ergens moeten laten testen. In welke zin zou die kapot kunnen zijn?

[...]

[...]

Ik heb de opmaak aangepast in mijn start topic. Maar het is een Cooler Master G550M.
Je CPU heeft een interne video chip iGPU, en kun je op HDMI,DVI of je beeldscherm aansluiten

edit: je moederbord heeft geen videochip en video uitgang ?

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 07-07-2018 13:17 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Bad Brains schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:13:
[...]

Als hij post (zonder graka), dan geeft hij piepjes.
Dan weet je ook meer.

Geen piepjes, hmm.. dan is er echt iets dood.
Zonder graka geen piepjes... Kan zo nog wel zonder RAM proberen.

Mijn moederbord heeft geen HDMI\DVI interface. Stukje kennis die ik mis, zover ik altijd wist heb je of onboard GPU of een GPU in je PCI-e. Maar een GPU in je CPU had ik nog nooit van gehoord. Je moederbord moet dan zeker een HDMI\DVI interface hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 14:19
Sorry een bord zonder video uitgangen had ik even niet verwacht, die uitgangen heb je inderdaad wel nodig :P
Je cpu heeft wel een iGPU.

[ Voor 34% gewijzigd door Raketje op 07-07-2018 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Zelfs zonder ram piept hij niet. Dus eigenlijk komt hij z’n bios of hoe dat tegenwoordig ook heet niet door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
Even ter controle, zit er een speaker aan? (of op) Anders werkt het sowieso niet.
Anders voeding veranderen, dat ook niet Mobo dood.
Dat is zo even wat ik van afstand kan zeggen.

Maar hij post helemaal niet dus hele hele hele kleine kans dat het aan de voeding ligt.

Ik denk 90% dood mobo.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Die van de speakers wist nik niet, dacht dat er op het moederbord zelf een piep geluid maakt. Maar ook met speaker gebeurd er niks.

Ik had nog een oude PSU liggen. Deze icm een oude graka (ivm stroomverbruik huidige) aangesloten. Helaas had de oude PSU geen ATX 8pins stekker. Dus ik kon niet volledig testen met de oude PSU.

Dus getest met de huidige PSU die de ATX 8pins stroom leverde en de rest van de oude PSU. Misschien niet de allerbeste test, maar heb helaas niks anders.

In elk geval, hetzelfde verhaal. Geen beepjes, geen beeld, niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kw_nl schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:36:
Die van de speakers wist nik niet, dacht dat er op het moederbord zelf een piep geluid maakt. Maar ook met speaker gebeurd er niks.

Ik had nog een oude PSU liggen. Deze icm een oude graka (ivm stroomverbruik huidige) aangesloten. Helaas had de oude PSU geen ATX 8pins stekker. Dus ik kon niet volledig testen met de oude PSU.

Dus getest met de huidige PSU die de ATX 8pins stroom leverde en de rest van de oude PSU. Misschien niet de allerbeste test, maar heb helaas niks anders.

In elk geval, hetzelfde verhaal. Geen beepjes, geen beeld, niks...
Voor de zekerheid we hebben het wel over dezelde speaker?

Afbeeldingslocatie: https://c1.neweggimages.com/ProductImage/12-201-032-02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Uh, nee. Zo'n speaker ken ik niet :o

Heb je die echt nodig om je moederbord te laten piepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kw_nl schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:42:

Ja die zorgt voor de piepjes. Als het goed is zou er een aanwezig moeten zijn bij het moederbord. Mocht je de computer hebben laten bouwen in een computer winkel dan daar even langs gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

kw_nl schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:42:

Mag ook gewoon een kleine normale speaker zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.suntekpc.com/image/speaker-pc-internal-xxx-2.25-inch-8ohm-xxx-detail.jpg

Of zelfs een koptelefoon.
Als je het maar op die 'speaker' headers monteert.

Zelf heb ik ook eens een oude PC gehad die dit soort kuren had, nooit achter gekomen waarom.
Maar die ging na elke shutdown NIET meer aan tenzij ik de stekker van de de voeding uit het stopcontact haalde en na even wachten er weer opnieuw in prikte. Misschien werkt deze 'work around' voor jou ook. :)
Maar het is natuurlijk een symptoom van iets.. beter te achterhalen wat het is want die PC van mij stopte er op een moment helemaal mee..

-NB: Mijn PC was mijn meuk PC'tje om op te rommelen. Dus ik heb nooit veel moeite gedaan het te fixen. Het grappige was dat windows op een gegeven moment niet meer draaide en niet meer kon installeren maar ik wel Linux en VMware ESXi kon draaien op die bak met daarin windows machines :)
Heel curieus allemaal.

[ Voor 16% gewijzigd door MrMonkE op 08-07-2018 13:49 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
MrMonkE schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:46:
[...]

Mag ook gewoon een kleine normale speaker zijn.
[afbeelding]

Zelf heb ik ook eens een oude PC gehad die dit soort kuren had, nooit achter gekomen waarom.
Maar die ging na elke shutdown NIET meer aan tenzij ik de stekker van de de voeding uit hets topcontact haalde en er weer opnieuw inprikte. Misschien werkt deze 'work around' voor jou ook. :)
Maar het is natuurlijk een symptoom van iets.. beter te achterhalen wat het is want die PC van mij stopte er op een moment helemaal mee..
Dat had ik dus ook 1,5 jaar lang. Meestal ging hij aan zonder stekker eruit halen. Maar als het gewone herstarten niet lukte met de knop dan hielp een stekker eruit altijd wel.

Ik had de PSU vorig jaar onder garantie laten vervangen. Maar dat hielp helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Bij wat nieuwere mobo's kan er een speakertje op het plankje zelf zitten.

Afbeeldingslocatie: https://filedb.experts-exchange.com/incoming/2010/04_w17/294643/pc-speaker.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

kw_nl schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:50:
[...]

Dat had ik dus ook 1,5 jaar lang. Meestal ging hij aan zonder stekker eruit halen. Maar als het gewone herstarten niet lukte met de knop dan hielp een stekker eruit altijd wel.

Ik had de PSU vorig jaar onder garantie laten vervangen. Maar dat hielp helaas niet.
"you can rest assured that GIGABYTE's Professional Motherboards will not fail when you need them the most."

:)

Dat zegt gigabyte zelf over jou bord, dus zal wel iets anders zijn ;)

Maar als je een speakertje regelt zal je misschien beep-buup-beep-beep horen :)
Of een andere code. Dan weet je in elk geval iets meer.

edit:
Ik zie geen piezo speaker op zijn moederbord.

[ Voor 3% gewijzigd door MrMonkE op 08-07-2018 13:56 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Kan die speaker niet vinden btw. En verder alleen een front panel audio aansluiting.
  • 1 x 24-pin ATX main power connector
  • 1 x 8-pin ATX 12V power connector
  • 1 x M.2 Socket 3 connector
  • 1 x SATA Express connector
  • 6 x SATA 6Gb/s connectors
  • 1 x CPU fan header
  • 3 x system fan headers
  • 1 x front panel header
  • 1 x front panel audio header
  • 1 x S/PDIF Out header
  • 1 x USB 3.0/2.0 header
  • 2 x USB 2.0/1.1 headers
  • 1 x Trusted Platform Module (TPM) header
  • 1 x Thunderbolt™ add-in card connector
  • 1 x serial port header
  • 1 x parallel port header
  • 1 x Clear CMOS jumper
Afbeeldingslocatie: https://8uviwg.db.files.1drv.com/y4mOSh9ptPtS1SJC17CSAK6CpYk0THQNnyvaKYjJZ8-sWE2iSKy5U_ZcsS-NeyA7pGwIyp3ZBIfiXLvbADl2YBu76Gbcfhe4MCV-gmBZcAoPsxSbnRaFl485sP3dXPaFMGKrx4gxUlr_9AGZhfPQ7XsG9iaRAmFD4WtzKK8OiHDK2Q12zKEUGW-Xp-c0M0qb5kqt4t5kGKSvead-TYEdmdmJg?width=660&height=495&cropmode=none

[ Voor 35% gewijzigd door kw_nl op 08-07-2018 14:16 . Reden: Foto toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
kw_nl schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:00:
Ik vermoed dat het mijn moederbord is die het niet goed doet. Dat zou betekenen dat ik het haasje ben. Een nieuw moederbord is één. Maar ik zo goed zijn de socket en chipset die ik nodig heb voor de CPU niet meer verkrijgbaar. Dan zou het al snel een nieuwe CPU en moederbord worden...
Er zijn nog zat moederborden op de markt met socket 1151 en C23x chipset:
categorie: Moederborden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
TommyboyNL schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:57:
[...]

Er zijn nog zat moederborden op de markt met socket 1151 en C23x chipset:
categorie: Moederborden
Ja en nee, wat ik nog niet vermeld had, is dat ik ook een M.2 gebruik. Als je dan kijkt wat er overblijft, dan is het een stuk minder. Plus dat een hoop een levertijd hebben van een week of meer. Vervolgens krijg je prijzen van 170 euro of meer. Dan gooi ik er liever nu 100 euro extra tegen aan. Om dan een nieuwere CPU te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:29

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Die speaker moet je aansluiten bij front panel header, waar je aan/uit knop, reset knop, powerled ook aangesloten is. Staat ook in je handleiding. Is de laatste simpele test wat je nog kan doen. Maar als ik het hele topic zo lees is het denk ik wel je mobo. Zal toch een elco zijn die langzaam aan het overlijden was. Een instabiele voeding kan ook zulke klachten geven , maar als je een andere geprobeerd hebt kun je dat ook wegstrepen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Inmiddels van een oud moederbord een speaker gevonden. Maar helaas nog steeds geen peep. Ik kan morgen nog op kantoor kijken of we een PSU hebben liggen met een 8 pins 12 volt aansluiting. Dan heb ik het echt 100% uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
kw_nl schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:23:
[...]

Ja en nee, wat ik nog niet vermeld had, is dat ik ook een M.2 gebruik. Als je dan kijkt wat er overblijft, dan is het een stuk minder. Plus dat een hoop een levertijd hebben van een week of meer. Vervolgens krijg je prijzen van 170 euro of meer. Dan gooi ik er liever nu 100 euro extra tegen aan. Om dan een nieuwere CPU te hebben.
Laatste goedbedoelde tip: Voor een paar euro heb je een verloopje waarmee je een M.2 NVMe disk in een PCIe slot kan prikken. Ik snap echter donders goed dat een nieuw stuk hardware kopen ook érg aantrekkelijk is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
kw_nl schreef op zondag 8 juli 2018 @ 22:12:
Inmiddels van een oud moederbord een speaker gevonden. Maar helaas nog steeds geen peep. Ik kan morgen nog op kantoor kijken of we een PSU hebben liggen met een 8 pins 12 volt aansluiting. Dan heb ik het echt 100% uitgesloten.
Als je mobo geen piep geeft, dan heeft een andere psu ook geen zin.
Al geeft je 12v rail 9volt, dan nog zou je mobo gaan piepen.

Maar probeer het, niemand heeft alle wijsheid in pacht. heb gekkere dingen gezien.

Pagina: 1