ProgramaData vol met Installers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Username3457829
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-08 11:37
Ik zie regelmatig de laatste tijd m'n SSD in het rood staan met nog een aantal GB vrij, zeg maar tussen de 10 en 5. Dat fluctueert zo ongeveer elke dag wel. Maar zojuist opeens een waarschuwing en toen ik keek was er nog minder dan een GB vrij. Ik heb geen flauw benul hoe dat komt, want ik zat alleen wat te browsen.

Al goed, ik ben maar eens opzoek gegaan waarom ik zo weinig ruimte over heb, want via schijfopruiming (en ook systeembestanden opschonen) komt er nauwelijks ruimte vrij aangezien ik dat recentelijk ook nog gedaan had.

Neem ik een kijkje in diverse folders en dus ook ProgramData, zie ik allerlei folders staan met rare codes als namen. En die zitten vol met gigantische installers. En ook op allerlei manieren dubbel of erger. x86 en x64 installers van sommige programma's en ook in meerdere folders van waarschijnlijk updates na updates. Zo heb ik twee (Edit: Maak daar maar 5 van ofzo, kom er steeds meer tegen) audiofolders van RealtekHD met dezelfde troep erin die allemaal iets van een GB in beslag nemen 8)7 Alleen geen idee welke folder in gebruik is en welke weg kan of misschien beide wel in gebruik. Ook Comodo heeft een lading aan diverse subfolders met telkens een ~100MB grote installer die keer op keer voor komt. :( :( . Ik denk dat ik wel tegen de 20GB vrij kan maken.

Mijn vraag: Kan ik al die installers handmatig verwijderen, waaronder driverinstallers of kom ik dan in de problemen bij sommige essentiele programma's?
En waarom worden die niet automatisch verwijderd?

[ Voor 3% gewijzigd door Username3457829 op 07-07-2018 03:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Voor je jezelf rijk rekent: doet ff rechts-klikken op die folder en kies properties
Dan krijg je de opgetelde grootte van alle subfolders te zien

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:43
Kijk eens met WinDirStats https://windirstat.net wat het meeste in beslag neemt.
Hoe groot is je SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07

OgWok

U.N.C.L.E.

CCleaner erop loslaten; is gratis....

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Realtek HD audio is een bekende met dat soort grote bestanden, een van de bekende programma's die coin miners gebruiken als dekmantel. Heb je in je taakbeheer toevallig ook een Realtek proces dat je halve CPU tijd opslurpt? Ik zou eens beginnen met een scan van een wat fatsoenlijke virusscanner, want het zou zomaar kunnen dat je pc wat heeft opgelopen. Verder idd WinDirStat en CCleaner gebruiken.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je systeemhetstel aan staan en hoeveel vreet die? Zet systeemherstel uit ( Knikkert effectief al die systeemherstelpunten weg) en dan weer aan. Kijken hoeveel er dan vrij is / komt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-09 14:12
Doe een check met hitman pro ( https://www.hitmanpro.com/en-us/hmp.aspx ) je kunt gewoon de gratis versie downloaden. Dit programma haalt pretty much alles uit de computer wat niet deugt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Op basis van je startpost hebben we het over Windows XP x64? Want in je andere topic gebruik je Windows 10 maar ik lees nu even nergens terug of het over dezelfde PC gaat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:51

LankHoar

Langharig tuig

Wat @Liveshort zegt, ff antivirus draaien. ESET heeft een gratis online scanner. Indien die niets geks oplevert, CCleaner draaien. Mocht je dan nog tegen dezelfde problemen aanlopen, vraag ik me af of je SSD niet te klein is (32GB voor "alleen" Windows bijvoorbeeld). En een verse Windows installatie sluit natuurlijk alles* uit :)

*Rootkits e.d. daargelaten, en daar heb je ook scanners voor.

[ Voor 22% gewijzigd door LankHoar op 07-07-2018 17:25 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Username3457829
Dank voor alle antwoorden. Zal ze even allemaal proberen te beantwoorden. Ik had alleen geen zin om te wachten gister op antwoorden, dus ben handmatig alle mappen door gaan lopen en heb gewoon een klap aan installers en sommige mappen verwijderd. 20GB was overdreven, maar heb wel 8GB vrij kunnen maken dus en dan heb ik sommige grote dubbele mappen nog steeds overgeslagen. Anders wellicht wel 10GB.

- Specs: W10edu x64, 1709 build 16299.522, 128GB
Avira AV.

- Geen CPU zuipende Audio troep te vinden onder processen: 2x HD Audio Background Process, Realtek Audio Service en Realtek HD Audio Configuratie, Waves MaxxAudio Service App en WavesSysSvc. Allen heb ik ze altijd op 0% zien staan. Ook als ik muziek aan/uit toggle.

- Systeemherstel staat uit.

Ja tijd om binnenkort maar even een verse installatie te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Username3457829 start even een Powershell als administrator en voer het volgende uit:
code:
1
dism /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

Hiermee ruimt Windows alles van zichzelf op; dan is dat vast geregeld. Let op: vanaf dit moment kan je geen oude patches meer de-installeren!!! Alleen komende patches/updates kan je weer de-installeren.

Eventueel kan je later met http://www.homedev.com.au/free/patchcleaner ook nog overgebleven meuk van Windows opsporen en verwijderen.

Nog steeds lees ik niet "waar" de precieze hoeveelheid data inzit; hierdoor is het lastig verder te helpen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Username3457829
Dank voor de moeite Max, maar tis niet meer nodig. Heb voorlopig weer even genoeg ruimte vrij, want ga toch een herinstallatie doen binnenkort.
Pagina: 1