Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelAnker1989
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-09 22:31
Beste forumklanten,

Ik zit met het volgende dilemma:

Een nieuwe macbook kopen of mijn oude macbook Pro upgraden met meer werkgeheugen of SSD. Wij gebruiken de Macbook vooral voor e-mailen, google en schrijven van verslagen en het programma foto's voor het bewaren en bewerken van foto's. Niet heel spannende bezigheden, maar ik merk dat de macbook langzaam begint te worden en op sommige momenten vast loopt. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik een nieuwe macbook best aan prijs vind en het upgraden van mijn Macbook pro overweeg.

Dit zijn de specificaties van de macbook:

MacBook Pro (13-inch, Mid 2012)
processor 2,5 GHz Intel Core i5
Geheugen 4 GB 1600 MHz DDR3

En ik wil het geheugen misschien verhogen naar 8GB of 16 GB.

Is dit het waard en wat zijn jullie bevindingen/ervaringen?

Beste antwoord (via KarelAnker1989 op 07-07-2018 09:04)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Richh schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 23:44:
Maar als je zelfs al overweegt om het een ander te laten doen? Zet de cijfers eens naast elkaar, wat zou het allemaal kosten en wat kost een nieuwe laptop? Hoe lang verwacht je nog met de Macbook te kunnen doen? Wat is de restwaarde van je laptop? Enzovoort ;)
Goed punt natuurlijk, maar op het foto's bewerken na kan dit ding nog makkelijk 5 jaar mee. De rest van wat ie er mee doet heb je geen reet qua specs voor nodig. Voor 300 euro er in stoppen lijkt mij een prima plan :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Met 8GB en een SSD wordt het een andere laptop. 16GB is misschien nuttig, maar dan alleen voor het bewerken van foto's, Meer RAM als je het niet gebruikt maakt je laptop niet sneller en met 8GB kom je een heel eind. De CPU kan prima mee voor alles wat je doet op het foto's bewerken na. Gezien de prijs van een nieuwe Macbook en de lage prijs van wat RAM en een SSD zou ik dat doen. Vooral die SSD zal een enorm verschil zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 06-07-2018 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SSD en 8gb zou ik kiezen @KarelAnker1989 8gb is veel bij normaal gebruik

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 06-07-2018 23:34 . Reden: Veel ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelAnker1989
Thanks voor de reacties, het scheelt nogal in prijs. Hebben jullie nog andere tips wat betreft het onderhoud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:47

Jrz

––––––––––––

Gooi er lekker 16 (niet veel verschil) in en een ssd. De nieuwe MacBook pro’s hebben toetsenbord problemen, en scheelt je nog eens een paar duizend

Kwa onderhoud, ik heb dezelfde installatie incl bèta’s en upgrades vanaf 2007. 4 laptops verder, nooit op ieder geïnstalleerd.

Installeer “the great suspendeer”, als je iemand bent die veel tabjes open hebt staan.

[ Voor 43% gewijzigd door Jrz op 06-07-2018 23:22 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
KarelAnker1989 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 23:18:
Thanks voor de reacties, het scheelt nogal in prijs. Hebben jullie nog andere tips wat betreft het onderhoud?
Als je het RAM geheugen gaat vervangen en de SSD plaatst even stofvrij maken. De makkelijkste manier is met perslucht, maar dan wel de fan tegenhouden als je dat doet. De stofzuiger is niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelAnker1989
Zal het gebruik via iCloud sneller verlopen met de bovengenoemde upgrades? heb nu 500 GB opslag en ik gebruik 400 GB... maar wellicht is een SSD van 240 GB voldoende in combinatie met iCloud. Nu heb ik het gevoel dat mijn macbook er moeite mee heeft als ik foto's gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelAnker1989
PilatuS schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 23:23:
[...]

Als je het RAM geheugen gaat vervangen en de SSD plaatst even stofvrij maken. De makkelijkste manier is met perslucht, maar dan wel de fan tegenhouden als je dat doet. De stofzuiger is niet aan te raden.
Is dit zelf te doen??? Ook voor iemand zonder ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:37
Even out-of-the-box gedacht: is een NAS of cloudopslag voor de foto's geen handigere oplossing? Ook backup-technisch gekeken natuurlijk is het handig om je foto's ook elders buiten een laptop te bewaren. Wat gebeurd er nu als je laptop stuk gaat, gestolen wordt of opgaat in rook?

Met foto's op een clouddienst (er zijn goedkopere oplossingen dan iCloud btw) heb je een stuk kleinere SSD nodig waarschijnlijk, wat scheelt in de kosten.

Ook al eens overwogen om dan een nieuwe Macbook te halen, die wellicht nog weer wat jaartjes langer mee kan? Of nog goedkoper: een Windows laptop :P Een model met een metalen behuizing, 8GB RAM en een SSD van 256GB is misschien best betaalbaar en kan bovendien weer een paar jaar mee.
KarelAnker1989 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 23:25:
[...]

Is dit zelf te doen??? Ook voor iemand zonder ervaring?
Als je wil upgraden was je sowieso al van plan om 'm open te schroeven ;) Het enige wat hij je adviseert is om eventjes met wat lucht rond te spuiten om opgehoopte stofresten weg te krijgen. Dat moet je vast lukken!

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 06-07-2018 23:32 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelAnker1989
Richh schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 23:31:
Even out-of-the-box gedacht: is een NAS of cloudopslag voor de foto's geen handigere oplossing? Ook backup-technisch gekeken natuurlijk is het handig om je foto's ook elders buiten een laptop te bewaren.

Dan heb je een stuk kleinere SSD nodig waarschijnlijk, wat scheelt in de kosten.

Ook al eens overwogen om dan een nieuwe Macbook te halen, die wellicht nog weer wat jaartjes langer mee kan? Of nog goedkoper: een Windows laptop :P Een model met een metalen behuizing, 8GB RAM en een SSD van 256GB is misschien best betaalbaar en kan bovendien weer een paar jaar mee.

[...]

Als je wil upgraden was je sowieso al van plan om 'm open te schroeven ;) Het enige wat hij je adviseert is om eventjes met wat lucht rond te spuiten om opgehoopte stofresten weg te krijgen. Dat moet je vast lukken!
Ik heb de foto's nu al in iCloud staan, maar veel andere bestanden niet eigenlijk en ik maak regelmatig een backup naar een andere Harde schijf.

Wat betreft het open schroeven; er zijn een aantal aanbieders die het voor je doen (uiteraard tegen betaling). Maar als het te doen is, doe ik het liever zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als het goed is heb je het model waarbij je de onderkant er af haalt. Dan die onderdelen vervangen stelt weinig voor. Kijk even op YouTube hoe het moet en dan mag het geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelAnker1989
er zitten een aantal schroefjes onder, dus die kan er af... Laatste vraag: wat zijn dingen waar ik op moet letten bij het kopen van die nieuwe onderdelen? Bepaalde merken/leveranciers die betrouwbaarder zijn dan anderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het model dat je hebt kan soms kieskeurig zijn met RAM. Dan werken Hynix chips (de chips die op de RAM module zitten) bijvoorbeeld niet en een ander merk wel of andersom. Je kan ook voor Mac RAM gaan, dan zou het sowieso moeten werken, maar dat kan iets duurder zijn. Bij het upgraden van RAM heb ik in het verleden altijd verschillende module's gepakt als iets eens niet werkte. Mochten bepaalde chips niet werken krijg je geen beeld, als je wel beeld krijgt werkt het sowieso zonder problemen.

Qua SSD maakt het voor zover ik weet niets uit. Iets als een Samsung of Crucial zou ik aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:37
Je kan het prima zelf. Youtube staat ook vol met tutorials.

Maar als je zelfs al overweegt om het een ander te laten doen? Zet de cijfers eens naast elkaar, wat zou het allemaal kosten en wat kost een nieuwe laptop? Hoe lang verwacht je nog met de Macbook te kunnen doen? Wat is de restwaarde van je laptop? Enzovoort ;)

Betreft RAM, staat hierboven al een verhaaltje :)

De meest populaire SSD's zijn van Samsung, maar bijvoorbeeld Crucial maakt ook prima SSD's. Ontzettend veel verschil zit er niet in, theoretisch is de een misschien sneller maar dat merk je in de praktijk niet. Je kan ook best een ander merk kiezen zou ik zeggen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Richh schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 23:44:
Goed punt natuurlijk, maar op het foto's bewerken na kan dit ding nog makkelijk 5 jaar mee. De rest van wat ie er mee doet heb je geen reet qua specs voor nodig. Voor 300 euro er in stoppen lijkt mij een prima plan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelAnker1989
300 euro lijkt mij schappelijk en mocht ik nog een jaar of 4/5 er mee vooruit kunnen dan zijn voor mij de kosten er al uit...

8 gb geheugen laten plaatsen is 110 euro (wat ik zo snel kan vinden) en 8 gb is zo'n 80 euro...

Wat bedoel je met Mac ram? Is dan vanuit Apple zelf? Of een bedrijf dat specifiek voor mac produceert? En, neem ik aan, zou het ook lukken met andere chips, maar dit geeft vaker problemen?

Als ik hier kijk zie ik veel dingen die ik nog niet helemaal snap:

https://www.coolblue.nl/r...-macbook-pro-13-inch-2012

Wat moet ik specifiek op letten? 2 x 4 gb of juist 1 van 8?

[ Voor 20% gewijzigd door KarelAnker1989 op 06-07-2018 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Mac RAM is normaal RAM met een sticker er op dat het voor de Mac is. Er is niet speciaals aan behalve dat de chips op de module's gekozen zijn om met de Mac te werken. Als je iets koopt wat er niet voor gemaakt is heb je dus de kans dat het niet werkt. Dat was voor mij nooit een probleem omdat ik uit 5 soorten kon kiezen en dus gewoon iets anders pakte als het niet werkte. Als je de spullen online gaat kopen is iets van bijvoorbeeld Corsair met zo'n Mac sticker wel zo handig.

Als het goed is heeft je laptop 2 module's dus dan is dat vervangen met 2 module's ook het beste. RAM werkt in Dual-Channel wat het sneller maakt met 2 gelijke module's. 2x 4GB of 2x 8GB kopen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelAnker1989
PilatuS schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 23:57:
Mac RAM is normaal RAM met een sticker er op dat het voor de Mac is. Er is niet speciaals aan behalve dat de chips op de module's gekozen zijn om met de Mac te werken. Als je iets koopt wat er niet voor gemaakt is heb je dus de kans dat het niet werkt. Dat was voor mij nooit een probleem omdat ik uit 5 soorten kon kiezen en dus gewoon iets anders pakte als het niet werkte. Als je de spullen online gaat kopen is iets van bijvoorbeeld Corsair met zo'n Mac sticker wel zo handig.

Als het goed is heeft je laptop 2 module's dus dan is dat vervangen met 2 module's ook het beste. RAM werkt in Dual-Channel wat het sneller maakt met 2 gelijke module's. 2x 4GB of 2x 8GB kopen dus :)
Bedankt, het wordt langzaam aan een stuk duidelijker zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelAnker1989
Bedankt voor de hulp en de adviezen... Mochten jullie nog iets aanvullends hebben, dan hoor ik het graag, maar dan lees ik het morgen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
KarelAnker1989 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 23:59:
[...]

Bedankt, het wordt langzaam aan een stuk duidelijker zo
Mooi :)

Het RAM wat ik altijd gebruikte voor Mac's had de ene keer chips van merk A en de andere keer weer van merk B. Dan pak je dus iets, stopt het er in en dan krijg je geen beeld. Dan kijken welk merk chips er op zitten en een ander merk pakken. Stop je dat er in en werkt het wel. Een bepaald merk en type kan verschillende merken chips hebben waardoor het soms dus niet werkt. Vandaar dat er dan Mac RAM is wat dus niets meer is dan normaal RAM met een leuke sticker en daarom ook duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelAnker1989
Is dit een SSD die ook in de macbook past? Of maakt dat niet veel verschil?

https://www.coolblue.nl/p...0-evo-500gb-2-5-inch.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:06

OgWok

U.N.C.L.E.

KarelAnker1989 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 23:51:
300 euro lijkt mij schappelijk en mocht ik nog een jaar of 4/5 er mee vooruit kunnen dan zijn voor mij de kosten er al uit...

.....
Als je voor lief neemt dat je MacBook over een paar jaar niet meer wordt ondersteund door de laatste versie van OSX.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@KarelAnker1989 Ik zou RAM erbij halen, exact wat er nu inzit. Niet gaan klooien met verschillende modules.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou je huidige laptop upgraden geen nieuwe kopen als de oude er nog knap uit ziet.
Als je veel foto's bewerkt, zou ik gaan voor de grootste SSD waarvoor je betalen wil, zodat je de bestanden kunt bewerken vanaf de SSD, dat gaat een stuk sneller dan vanaf een externe HDD of NAS.

Dito voor RAM, als ie dan toch open is, doe er dan meteen 16 GB in als de portomonnee het toelaat.

De nieuwe MBP zijn sowieso geen aanrader ivm de matige toetsenborden. Veel klachten en vooralsnog moeizame service daarop. Al lijkt daar nu verandering in te komen, echter krijg je wel een nieuw toetsenbord, maar hetzelfde ontwerp, dus ook dezelfde klachten.

Kun je het zelf doen? Ik denk dat wel. Gewoon de instructies volgen:

https://nl.ifixit.com/Gui...d+Drive+Replacement/10378
https://nl.ifixit.com/Gui...012+RAM+Replacement/10374

Als je hem dan toch open hebt, maak hem meteen stofvrij met een busje perslucht (te koop bij de Gamma van HG) en breng even nieuwe koelpasta aan.

https://www.ifixit.com/An...EMPERATURE+on+MacBook+Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
Gezien de werkzaamheden lekker je hardware upgraden. Ben je grofweg 150-200 euro aan kwijt en kun je weer een tijd mee uit de voeten.

Het is dat de aanschafprijs van een nieuwe MacBook zo hoog is maar daar kun je dan wel een flinke tijd plezier van hebben.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelAnker1989
Helaas,

Het was allemaal goed gegaan. Extra ramgeheugen in combinatie met de SSD heeft er voor gezorgd dat hij als een zonnetje heeft gelopen. Echt het geld waard geweest. Helaas heeft de macbook het nu begeven.
Pagina: 1