Oude gamecomputer upgraden, welke videokaart en welk RAM?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag mijn (game)computer van ongeveer 5 jaar oud een lichte upgrade geven. Helaas heb ik niet veel verstand wat betreft hardware, dus ik hoop dat ik hier wat hulp kan krijgen.

De volgende specs heb ik kunnen vinden:
Processor: AMD Phenom(tm) II X4 965 Processor 3.40 GHz
RAM: 4,00 GB
Videokaart: Nvidia GeForce GTX 650
Harde schijf: ST500DM002-1BC142 500,1 GB
Moederbord: ASUSTeK Computer INC. M5A78L -M LX3 Rev X.0x

Ik ben er al wel uit dat ik een upgrade wil in RAM en in de videokaart. Ik heb mij namelijk laten vertellen dat mijn processor nog redelijk is. Ik wil hierbij wel onder de €300 blijven.

Wat betreft de videokaart wil ik graag de GeForce GTX 1050 ti. Echter weet ik niet zo goed wat het verschil is tussen OC en LP. Ook weet ik niet of zo'n videokaart zomaar op mijn moederbord past.

Ten tweede dus het RAM. Ik wil graag van 4GB naar 8GB. Hier zijn echter zoveel merken en versies in te vinden, dat ik hier echt geen idee van heb. Daarnaast ben ik ook benieuwd of ik zomaar 4GB kan toevoegen aan mijn huidige 4GB.

Mijn vragen samengevat:
- Passen bovengenoemde videokaarten op mijn moederbord?
- Wat is het verschil tussen OC en LP? (eventueel kort samengevat als het niet relevant of een ingewikkeld verhaal is)
- Welk "soort" RAM past er op mijn moederbord?
- Is er nog genoeg ruimte voor extra RAM op mijn moederbord? Als dit niet duidelijk is, hoe kan ik hier dan achter komen?

Als jullie nog extra informatie nodig hebben, dan hoor ik het graag. Alvast heel erg bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 11:24
LP = Low Profile
OC = OverClocked

OC is vanuit de fabriek iets overgeklokt.
LP alleen kopen als je full size bracket niet in je kast past.

De GTX 1050 ti heeft een PCI-e 3.0 x16 terwijl je moederbord een PCI-e 2.0 x16 heeft. Het past wel en het zal ook wel werken, maar het zal niet optimaal zijn. (performance minder? Iemand met meer verstand ervan?)

RAM: DDR3 kiezen. Beste is om een gelijke set van 2 te hebben. Persoonlijk zou ik een 8GB set kopen zodat timings gelijk zijn. Je moederbord kan 2x DDR3 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Met Speccy of CPU-Z kan je je huidige RAM uitlezen (typenummer) en dat door PW trekken. En anders de QVL van je moederbord raadplegen.

Persoonlijk zou ik ook een (kleine) SSD plaatsen voor je OS en enkele games.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Wat wil je bereiken?

De processor is 9 jaar oud en ik weet niet wat er onder "redelijk" verstaan wordt. Of je systeem is aanzienlijk ouder, of je had al een oud systeem toen je het kocht (2e gen AMD FX was er vanaf okt 2012 en 3/4e gen core i ook)

Dat is namelijk volledig afhankelijk van de games die je speelt.

Dus graag:
-Welke games? Speel je die singleplayer/multiplayer?
Welke resolutie?

Een combi 965 met een 1050 Ti wordt toch wel erg gauw cpu-limited.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TECHcrime en MAX3400, ik waardeer jullie reacties maar helaas snap ik er vrij weinig van. Misschien toch iets te veel jargon en afkortingen voor mij.

White Feather, mijn broer heeft afgelopen week een laptop gekocht met een i7 processor, een gtx 1050 en 8gb ram. Ik was best wel onder de indruk van wat de laptop allemaal kan, waarop ik dus op het idee kwam om mijn computer eens wat te upgraden. Om een voorbeeld te geven, Fortnite loopt op die laptop op de hoogste settings gewoon soepel, terwijl die op mijn computer op medium settings helemaal vastloopt. Ook kan ik bijvoorbeeld DayZ niet echt spelen. Ik vind het moeilijk om echt games aan te geven, ik denk gewoon meer aan een algehele upgrade waardoor er een hele nieuwe wereld voor mij open zal gaan. Ik hoef echt geen Battlefield 1 of GTA V op de hoogste settings te kinnen spelen ofzo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Heb je een aardige koeler er op? Lekker dat ding op zn staart trappen (OC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Uit ervaring kan ik zeggen dat de cpu al ruim over de houdbaarheid datum is.
Dus mijn advies is om toch iets verder te kijken/sparen qua upgrade...
Als je graag nieuwe games speelt zal je er toch iets meer in moeten steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
fm77 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 20:34:
Uit ervaring kan ik zeggen dat de cpu al ruim over de houdbaarheid datum is.
Dus mijn advies is om toch iets verder te kijken/sparen qua upgrade...
Als je graag nieuwe games speelt zal je er toch iets meer in moeten steken.
True, zelf ook met een 955 gezeten. Toen een 2500k in 2011 gekocht. Was het upgraden meer dan waard.

Misschien een 2600k met moederbord en 4gig extra ram op de V&A zoeken? Dat is echt een vooruitgang. Zelf onlangs op een PC van 2500k naar 2600k gegaan, scheelde ook enorm in CPU games zoals battlefield 1. Niet meer CPU limited door HT.

[ Voor 11% gewijzigd door legendareN op 07-07-2018 20:39 ]

Pagina: 1