Morrar schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:43:
Bedrijf dat je overneemt (je huidige opdrachtgever) betaalt natuurlijk een fee aan je detacheerder. Deze fee is zeer waarschijnlijk gebaseerd op de gedorven inkomsten voor de detacheerder al jij uit dienst gaat. Jouw salaris speelt daarin natuurlijk een belangrijke rol. Jouw detacheerder verdient immers jouw uurtarief minus kosten, waar jouw salaris het grootste deel van is.
Om te kunnen controleren of de fee redelijk is, moet jouw opdrachtgever dus jouw salaris weten. Het is niet per se om jou een aanbod te doen, maar voornamelijk om de fee te checken. In dat kader is het dus relevant om jouw salaris door te geven.
Uiteraard staat het je vrij om verder zelf te onderhandelen over je nieuwe salaris he....
Nee, dat hoeven ze niet. Sterker nog, ze kunnen ook zonder die gegevens prima indicaties opstellen. Voor HR is dat niet moeilijk, marktconformiteit, inschatting potentieel medewerker, berekening inzetbaarheid en doelstellingen, e.d.
De fee voor het detacheringsbedrijf is puur tussen potentieel-werkgever en dat bedrijf. De TS staat daar volledig buiten. Beide partijen zouden hem om informatie of informatie delen kunnen vragen, maar als ik zo vrij mag zijn, dan is voor waardebepaling overdracht HR bij beide wel erg armzalig.
Die fee zal hoogstwaarschijnlijk al lang een indicatie hebben, contractueel tussen die twee partijen. Misschien moet die bijgesteld worden, maar dat is een kwestie van hun contractuele relatie.
Het is enkel relevant om salarisinformatie te hebben/krijgen wanneer men laks, lui of ongeïnformeerd is. Daarbij, VAG/UAVG, men heeft geen mandaat om een onderdeel van een personeelsdossier tot component van een andere, eigen contractuele relatie te maken.
Enfin, juridisch gezien is het redelijk eenvoudig. Nee, de potentieel-werkgever mag dit soort informatie niet bij de huidige werkgever opvragen. Doen ze dat wel, dan draagt die laatste daar aansprakelijkheid voor. Geeft de werknemer toestemming, dan is er geen complicatie.
Het staat hen vrij de werknemer voor toestemming of de informatie direct te vragen. Dat mag. Dat hoeft niet gegeven te worden.
Ik zou er als TS gewoon als vrolijk mens bij opzij stappen. Maar jongens, UAVG en AVG, dat is mijn personeelsdossier, dat mag niet overgedragen worden. Maar dat hoeft toch helemaal niet? Jullie kennen me, weten wat ik kan, weten wat ik aan tafel breng, en het is nou niet echt moeilijk om zaken te doen toch? Als er nog iets tussen jullie en het detacheringsbedrijf gehandeld moet worden, prima, maar dat staat los van jij en ik hier en nu. Nou, werk aan de winkel.
Het is een zakelijke relatie. Iedere partij dient daar eigen en andermans waarde te bepalen om die relatie te kunnen vormen.
De meeste bedrijven weten dit soort zaken ook tegenwoordig gewoon niet. Men doet maar wat, men zegt maar wat, niet eens met kwade intentie. Mag en moet wel rustig gecorrigeerd worden, en dat kan heel prima constructief.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.