Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasrol
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09 21:56
Laatst heb ik mijn oude Marantz model 1060 versterker teruggevonden. Werkt nog perfect - behalve als ik hem op de onboard geluidskaart van mijn PC (MSI B150M Mortar) aansluit. Dan hoor ik een soort piepende ruis, wat ik vermoed van mijn processor afkomstig is. Ik hoor namelijk variatie als ik de muis beweeg, scroll, en het wordt extreem als ik zware toepassingen draai.

Nu zit ik te kijken naar een PCI geluidskaart, zoiets als deze: pricewatch: Asus Xonar DGX

Zou dat werken of moet ik eerder kijken naar mijn stopcontacten? Beiden staan namelijk ook aangesloten op dezelfde (geaarde) stekkerdoos. Heb echt geen verdere eisen, ik wil alleen van die ruis af.

R7 5800x | RX 7900XT | 32GB Kingston 3600MHzC16 | Samsung 980 Pro 2TB | be quiet! Pure Power 12 M 1000W

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Snelste test; even een electra-snoertje van je PC (kaal metaal) naar ZEER TIJDELIJK het kale metaal van een verwarming, leiding, whatever.

Ruis weg? Stopcontacten niet geaard.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@MAX3400
Dat zegt nog niks. CV leidingen zijn tegenwoordig van kunststof.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Lip schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:44:
@MAX3400
Dat zegt nog niks. CV leidingen zijn tegenwoordig van kunststof.
Sorry hoor; ik post toch duidelijk in in 1 zin "het kale metaal van een verwarming, leiding, whatever"; waarom kom je dan met kunststof aanzetten?

Al heb je maar 3 mm kaal metaal van een leiding, koppelstuk, whatever, dan is de weg van de minste weerstand voor lekspanning toch echt metaal -> water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Heeft geen aarde werking daardoor. Vroeger werd vooral aluminium gebruikt voor cv leidingen. De aarde werking komt dan doordat de CV ketel vaak in een geaard stopcontact zat.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Lip schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:52:
Heeft geen aarde werking daardoor. Vroeger werd vooral aluminium gebruikt voor cv leidingen. De aarde werking komt dan doordat de CV ketel vaak in een geaard stopcontact zat.
Ben je nu aan het vervelen omdat het kan? Zelfs in mijn huis (amper 15 jaar oud) zit gewoon koper. Geen idee hoe "vroeger" jij bedoelt maar aluminium is lastiger te solderen / lassen / knellen dan koper, "ijzer" en andere (onedeler) metalen.

Anyhow, jij een mening, ik een mening dus daar lijken we niet uit te komen maar hoe denk jij dan dat lekspanningen het snelste kunnen worden afgevoerd voor topicstarter om uit te sluiten dat de wandcontactdozen helemaal geen aarde hebben in de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Tijdelijk een haspel vanuit de keuken aanleggen. En ik woon in een huis uit 1930.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Los ervan dat metaal van CV tijdelijk gebruiken bijna altijd zal werken, dit klinkt niet als een aard probleem, maar gewoon een erg belabberd ontworpen moederbord. Andere geluidskaart, of een USB dongeltje, zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Andere optie is een extern (USB) geluidskaartje gebruiken. Dan is de ruis die zich binnenin de pc opbouwt niet van invloed op het geluid omdat de D/A conversie pas ver erbuiten wordt gedaan. Iets als https://www.bax-shop.nl/e...-uca-202-usb-geluidskaart :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Pagina: 1