Toon posts:

Dwaling op Marktplaats?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs via Marktplaats mijn boot(rubber boot) verkocht. De boot heb ik zelf in 2015 2e hands gekocht, deze is ook al die tijd netjes geregistreerd bij het RDW. Hierin staat vermeld dat de bouwjaar van de boot 2006 is en de motor bouwjaar 1995 is. De boot is afgelopen zondag netjes opgehaald door de man in kwestie. Hij heeft hier zelfs proefvaart opgemaakt en uiteindelijk de boot meegenomen. Voorhand heb ik alle documenten van de boot naar de persoon in kwestie opgestuurd waarin hij ruimschoots de tijd heeft om alles na te kijken. Nu krijg ik vandaag een bericht dat hij aangeeft dat het bouwjaar van de boot 1995 is en dat hij behoorlijk baalt dat de boot 11 jaar ouder is en geeft aan dat dit dwaling is en het recht heeft de koopovereenkomst te vernietigen. Hij heeft inmiddels wel al de boot overgeschreven naar zijn eigen naam & verzekering. Ik zelf ben/was niet op de hoogte dat de bouwjaar van de boot 1995 is en denk zelf eerlijk gezegd ook niet dat dit zo is. Als ik vraag hoe de man er bij komt dat het bouwjaar 1995 is ontwijkt hij deze vragen.

Wat zijn de rechten waarop de man terug kan vallen en wat kan ik hier zelf nog mee?

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:43
Geen! Jij hebt alle informatie je had en kende op voorhand aan hem gegeven. het is aan hem om beter te lezen en op te letten. Gewoon negeren. Als hij service wil, moest hij maar nieuw kopen.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:11
Hier geldt het aloude adagium "wie eist bewijst". Ik zou zeggen: Zeg dat je te goeder trouw bent en dat de boot volgens jou uit 2006 komt. Geef aan dat je graag harde bewijzen wilt zien voor zijn claim en dat je je daar dan over wilt beraden en dat je anders de zaak als afgedaan beschouwt.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Eerst uitzoeken dat het waar is dat de boot uit 1995 komt. Dat moet de koper duidelijk maken. Je kunt hem negeren zolang hij dat niet doet.

Daarna wordt het lastig. Het lijkt op een gevalletje wederzijdse dwaling, zie bv. http://www.n-advocaten.nl...-bij-wederzijdse-dwaling/ en https://uitspraken.rechts...t?id=ECLI:NL:HR:2016:1136 De koper kan dan ontbinding inroepen tenzij je aannemelijk kunt maken dat de koper de boot ook zou hebben gekocht als hij wist dat de boot van 1995 is. Zit er een groot verschil in de staat van een boot uit 1995 en uit 2006? Ik zou zeggen dat een goed onderhouden boot uit 1995 beter is dan een slecht onderhouden boot uit 2006, en dat het vooral om de (door de koper geïnspecteerde) staat van de boot gaat. De koop zou dan in stand blijven.

[ Voor 3% gewijzigd door GlowMouse op 06-07-2018 19:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties allen. De motor van de boot stamt uit 1995 en heeft hij zondag zelf aangegeven dat hij dit goedkeurde. Hij heeft nog geen harde bewijzen dat de bouwjaar van de boot daadwerkelijk 1995 is. En zoals jullie al aangeven zegt de staat van de boot meer over de waarde dan het bouwjaar. Vind het ook een beetje kinderachtig hoe de man reageert.

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-11 20:28

Mach

[END]Avengers

Hij heeft vast op zijn flikker gekregen van zijn vrouw :-)

DUGG

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
De RDW registratie lijkt me voldoende bewijs, toch?

When life gives you lemons, start a battery factory

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Einde verhaal lijkt me? Originele documenten van te voren verstrekt. Proefvaart gemaakt. Koop gesloten.

ALS de boot ouder is, denk ik dat je allicht met de papieren terug kan naar de RDW om het te verifieren. Als daar wederom uitkomt 2006, dan is het dikke pech voor de koper.

Gaat de beste man maar een rechtszaak beginnen tegen de RDW vanwege valsheid in geschrifte.

Die documenten krijgen we niet voor niets in NL.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1