Thuis neem ik XS4ALL af (alleen internet). Vanuit Xs4all heb ik een Fritzbox gekregen. In het verleden heb ik gebruik gemaakt van een Mikrotik Router. Nu heb ik recent een tweede Mikrotik router gekocht en zou deze graag willen aansluiten voor een beter wifi netwerk.
Doel:
De twee Mikrotiks een aanvullend WiFi netwerk te laten uitzenden. (Dus bij voorkeur zelfde SSID en frequentie om mijn buurt niet te veel te storen en dat de netwerken ook met elkaar de last verdelen op basis van signaalsterkte)
Tevens dienen de LAN poorten van beide Mikrotiks gebruikt te kunnen worden voor internet.
...
De volgende hardware op een rijtje
...
Reeds geprobeerd
Oude werkende situatie

Nieuwe situatie zoals ik deze in gedachte heb.Sta open voor nieuwe suggesties
Optie 1

Optie 2

CAPsMAN met optie 2
Op Reddit Werd gesuggereerd om geen Mesh Netwerk aan te maken maar gebruik te maken van de CAPsMAN functionaliteit (Een hoofd controller en de andere in stellen als een simpele acces point(AP). Dit heb ik deels ingesteld o.a. met behulp van dit filmpje. Hierdoor is het gelukt om beide routers een werkend wifisignaal uit te laten zenden en de hAP AC2 als Access Point in te stellen die in te stellen is via de hAP AC.
Helaas was bij de hAP AC2 niet bruikbaar via de LAN poorten
Ook had ik het idee dat het niet helemaal goed ging met de IP adressen. De hAP AC kon ik namelijk op twee verschillende IP adressen benaderen. Mogelijk om dat er twee DHCP servers (Die van de FritzBox en hAP) verschillende ip adressen uitdelen?
Een mogelijkheid zag ik in het feit om de Fritzbox in bridge mode te zetten en de hAP alleen als modem te laten fungeren. Dit blijkt helaas niet erg makkelijk.
Wat is in jullie ogen een correcte set-up?
...
Disclaimer: ik ben een enthousiaste hobbyist mogelijk heb ik iets super basaals over het hoofd gezien.
Doel:
De twee Mikrotiks een aanvullend WiFi netwerk te laten uitzenden. (Dus bij voorkeur zelfde SSID en frequentie om mijn buurt niet te veel te storen en dat de netwerken ook met elkaar de last verdelen op basis van signaalsterkte)
Tevens dienen de LAN poorten van beide Mikrotiks gebruikt te kunnen worden voor internet.
...
De volgende hardware op een rijtje
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | MikroTik hAP ac2 | € 58,91 | € 58,91 |
1 | AVM FRITZ!Box 7581 | € 227,48 | € 227,48 |
1 | MikroTik RB962UiGS-5HacT2HnT hAP ac | € 98,69 | € 98,69 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 385,08 |
...
Reeds geprobeerd
Oude werkende situatie

Nieuwe situatie zoals ik deze in gedachte heb.Sta open voor nieuwe suggesties
Optie 1

Optie 2

CAPsMAN met optie 2
Op Reddit Werd gesuggereerd om geen Mesh Netwerk aan te maken maar gebruik te maken van de CAPsMAN functionaliteit (Een hoofd controller en de andere in stellen als een simpele acces point(AP). Dit heb ik deels ingesteld o.a. met behulp van dit filmpje. Hierdoor is het gelukt om beide routers een werkend wifisignaal uit te laten zenden en de hAP AC2 als Access Point in te stellen die in te stellen is via de hAP AC.
Helaas was bij de hAP AC2 niet bruikbaar via de LAN poorten
Een mogelijkheid zag ik in het feit om de Fritzbox in bridge mode te zetten en de hAP alleen als modem te laten fungeren. Dit blijkt helaas niet erg makkelijk.
Wat is in jullie ogen een correcte set-up?
...
Disclaimer: ik ben een enthousiaste hobbyist mogelijk heb ik iets super basaals over het hoofd gezien.