Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayertjez
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:29
Thuis neem ik XS4ALL af (alleen internet). Vanuit Xs4all heb ik een Fritzbox gekregen. In het verleden heb ik gebruik gemaakt van een Mikrotik Router. Nu heb ik recent een tweede Mikrotik router gekocht en zou deze graag willen aansluiten voor een beter wifi netwerk.

Doel:
De twee Mikrotiks een aanvullend WiFi netwerk te laten uitzenden. (Dus bij voorkeur zelfde SSID en frequentie om mijn buurt niet te veel te storen en dat de netwerken ook met elkaar de last verdelen op basis van signaalsterkte)
Tevens dienen de LAN poorten van beide Mikrotiks gebruikt te kunnen worden voor internet.
...
De volgende hardware op een rijtje

#ProductPrijsSubtotaal
1MikroTik hAP ac2€ 58,91€ 58,91
1AVM FRITZ!Box 7581€ 227,48€ 227,48
1MikroTik RB962UiGS-5HacT2HnT hAP ac€ 98,69€ 98,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 385,08

...
Reeds geprobeerd
Oude werkende situatie
Oude setup

Nieuwe situatie zoals ik deze in gedachte heb.Sta open voor nieuwe suggesties
Optie 1
Gewenste Setup
Optie 2
Gewenst optie 2

CAPsMAN met optie 2
Op Reddit Werd gesuggereerd om geen Mesh Netwerk aan te maken maar gebruik te maken van de CAPsMAN functionaliteit (Een hoofd controller en de andere in stellen als een simpele acces point(AP). Dit heb ik deels ingesteld o.a. met behulp van dit filmpje. Hierdoor is het gelukt om beide routers een werkend wifisignaal uit te laten zenden en de hAP AC2 als Access Point in te stellen die in te stellen is via de hAP AC.
Helaas was bij de hAP AC2 niet bruikbaar via de LAN poorten :? Ook had ik het idee dat het niet helemaal goed ging met de IP adressen. De hAP AC kon ik namelijk op twee verschillende IP adressen benaderen. Mogelijk om dat er twee DHCP servers (Die van de FritzBox en hAP) verschillende ip adressen uitdelen?
Een mogelijkheid zag ik in het feit om de Fritzbox in bridge mode te zetten en de hAP alleen als modem te laten fungeren. Dit blijkt helaas niet erg makkelijk. :P

Wat is in jullie ogen een correcte set-up?
...
Disclaimer: ik ben een enthousiaste hobbyist mogelijk heb ik iets super basaals over het hoofd gezien.

Beste antwoord (via Hayertjez op 12-07-2018 10:39)

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:49
Hayertjez schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 19:01:
De hAP AC in (Quick Set) bridge mode, CAPsMAN geconfigureerd (local forwarding & client-to-client ingeschakeld) en tevens CAP-client geactiveerd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
/caps-man configuration
add country=netherlands datapath.client-to-client-forwarding=yes \
    datapath.local-forwarding=yes mode=ap name=cfg1 security.authentication-types=\
    wpa2-psk security.encryption=aes-ccm security.group-encryption=aes-ccm \
    security.group-key-update=1h security.passphrase=KEY ssid=SSID
/interface wireless
set [ find default-name=wlan1 ] disabled=no
set [ find default-name=wlan2 ] disabled=no
/interface bridge
add comment=defconf igmp-snooping=yes name=bridgeLocal
/caps-man manager
set enabled=yes
/caps-man provisioning
add action=create-dynamic-enabled master-configuration=cfg1
/interface bridge port
add bridge=bridgeLocal comment=defconf interface=ether1
add bridge=bridgeLocal comment=defconf interface=ether2
add bridge=bridgeLocal comment=defconf interface=ether3
add bridge=bridgeLocal comment=defconf interface=ether4
add bridge=bridgeLocal comment=defconf interface=ether5
/interface wireless cap
set bridge=bridgeLocal discovery-interfaces=bridgeLocal enabled=yes interfaces=wlan1,wlan2
/ip dhcp-client
add comment=defconf dhcp-options=hostname,clientid disabled=no interface=bridgeLocal

De hAP AC2 als CAP client (inschakelen met reset-knop ingedrukt tot wifi knippert, of reset naar CAP mode)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
/interface bridge
/interface wireless
/interface bridge port
/interface wireless cap
set bridge=bridgeLocal discovery-interfaces=bridgeLocal enabled=yes interfaces=wlan1,wlan2
/ip dhcp-client
add comment=defconf dhcp-options=hostname,clientid disabled=no interface=bridgeLocal

WiFi op FRITZ!Box bij voorkeur uit i.v.m. roaming (alleen aan indien ver genoeg van MikroTiks).

Geen dubbele ip's, geen gescheiden subnetten, geen guest-network, centraal beheer via hAP AC en alle LAN-poorten beschikbaar. Ervan uitgaande dat de FRITZ! router & firewall-rollen vervult.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
De hAP AC in (Quick Set) bridge mode, CAPsMAN geconfigureerd (local forwarding & client-to-client ingeschakeld) en tevens CAP-client geactiveerd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
/caps-man configuration
add country=netherlands datapath.client-to-client-forwarding=yes \
    datapath.local-forwarding=yes mode=ap name=cfg1 security.authentication-types=\
    wpa2-psk security.encryption=aes-ccm security.group-encryption=aes-ccm \
    security.group-key-update=1h security.passphrase=KEY ssid=SSID
/interface wireless
/interface bridge
/caps-man manager
set enabled=yes
/caps-man provisioning
add action=create-dynamic-enabled master-configuration=cfg1
/interface bridge port
/interface wireless cap
/ip dhcp-client

De hAP AC2 als CAP client (inschakelen met reset-knop ingedrukt tot wifi knippert, of reset naar CAP mode)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
/interface bridge
/interface wireless
/interface bridge port
/interface wireless cap
/ip dhcp-client

WiFi op FRITZ!Box bij voorkeur uit i.v.m. roaming (alleen aan indien ver genoeg van MikroTiks).

Geen dubbele ip's, geen gescheiden subnetten, geen guest-network, centraal beheer via hAP AC en alle LAN-poorten beschikbaar. Ervan uitgaande dat de FRITZ! router & firewall-rollen vervult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayertjez
Thanks ga ik proberen!

Aangesloten volgens optie 2
Update : Met Quick Set Bridge mode bedoel je dan PTP Bridge CPE?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kpOOfEzEU9oszS0fKhThGHuP/full.png
Als ik de hAP deze instelling geef kan ik de hAP na het verkrijgen van een nieuw ip adres niet meer benaderen. (Ondanks dat ik het nieuwe ip adres van mijn mikrotik in mijn Fritz box kan vinden)

Update 2:
Beide hAP een reset gegeven en via WebFig geprobeerd alles in te stellen zoals aangegeven. Want helaas kon ik jouw commando's niet in de web terminal plakken.
Ik heb nu signaal via de WiFi. Alleen ik twijfel of alleen mijn hAP werkt. In CAPsMAN Interface zie ik twee interfaces staan terwijl ik er vier verwacht (namelijk 2 per hAP 1 voor 2 GHz en 1 voor 5 GHz)
In de hAP staat bij Wireless wifi interfaces dat deze zijn manged by CAPSMan, op de hAP AC Lite is te zien dat deze managed zijn en onder welke SSID deze wordt gebruikt. Dit is niet te zien bij de hAP. Ik denk dat ik nog niet goed de Wifi interface heb gekoppeld aan de CAPsMANAGER op het apparaat zelf.
Ook hier heb ik nu het probleem dat ik de hAP AC2 niet meer kan benaderen met het iP adres wat ik in mijn FritzBox vind.
Managed by CAPsMAN

[ Voor 153% gewijzigd door Hayertjez op 07-07-2018 16:25 . Reden: Plaatje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
Kan zijn dat je op de hAP AC 127.0.0.1 als caps manager in moet stellen (discovery gaat soms niet lekker).

Vwb de initiele config; je kunt de configs (met een :delay 15s erboven) plakken in een .rsc-file, uploaden en resetten naar die config. Je kunt ook connecten via SSH.. je had ook de hAP AC eerst in CAPs mode kunnen zetten en daarna de CAPsMAN-config toepassen.

Het makkelijkst werkt toch echt WinBox (onder Windows, of Mac/Linux met Wine), dan kun je via mac-adres verbinden (geen ip benodigd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayertjez
Bedankt voor je hulp tot dusver. :) Ik heb op je advies WinBox geinstalleerd. Hierbij wat plaatjes zodat je hopelijk kunt zien wat er misgaat.
Stap 1 - Reset van hAP AC
Stap 2 - Ethernet Kabel van FritzBox in Mikrotik hAP AC
Stap 3 - Ethernet Kabel van Laptop met WinBox in Mikrotik hAP AC
Stap 4 - Verbinden met WinBox
Stap 5 - QuickSet Instellen
Quick Set
Stap 6 - Wireless Interface Enable
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/luzAi0mkOZxI1HzeIQYYBb2B/full.jpg
Stap 7 - Bridge Interface
Bridge Interface
Stap - 8 Bridge Interface Ports
Alle Ethernet poorten op bridgeLocal
Bridge Interface Ports
Stap - 9 DHCP Client ID
DHCP
De volgende stappen om CAPsMAN in te stellen
Stap 10 - Wireless
WirelessWireless DataPath
Wireless Security
Stap 11 - CAPSMan Manager Enable
Enable CAPSMAN
Stap 12 - CAP Provisioning
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X1ggKNQq5jValTLTBPg3xt2L/thumb.jpg
Stap 13 - Interface Wireless CAP
Interface Wireless CAP

[ Voor 77% gewijzigd door Hayertjez op 11-07-2018 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
Dat ziet er allemaal prima uit, hoewel je makkelijker de config in de terminal had kunnen plakken.. :z

Wat gaat er volgens jou nu mis dan? Heb je CAPS op je Wireless-interface ingeschakeld? Met 127.0.0.1 als manager address? Kun je eens /export hide-sensitive doen en posten / vergelijken met wat ik heb geplaatst?

wlan1/wlan2 kunnen trouwens los van de bridge, CAPS mode + local forwarding koppelt ze als dynamic port aan de bridge die je in je CAPS client opgeeft.

[ Voor 19% gewijzigd door nescafe op 11-07-2018 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayertjez
Ah bedankt. Het plakken in de terminal ging niet goed. Daarbij kreeg ik een foutmelding. (Bij het plakken in de WInBox terminal neem ik aan dat je bedoelt?)
Het is inmiddels gelukt om op de hAP het wifisignaal te versturen. Wat ik nu anders heb gedaan weet ik niet :? Ik ga nu proberen om de hAP AC2 te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:26

lier

MikroTik nerd

Doel:
De twee Mikrotiks een aanvullend WiFi netwerk te laten uitzenden. (Dus bij voorkeur zelfde SSID en frequentie om mijn buurt niet te veel te storen en dat de netwerken ook met elkaar de last verdelen op basis van signaalsterkte)
SSID delen is een prima idee, frequentie delen is niet handig. Als je je buren een plezier wil doen, zet je je transmit power zo laag mogelijk.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayertjez
Waarom is het delen van de frequentie geen goed idee? Wordt er niet automatisch het sterkste signaal gekozen?
Het geheel lijkt te werken. Wel na een paar keer proberen. Bij het wijzigen van een aantal instellingen verloor ik redelijk vaak de verbinding via WinBox. Ook het direct benaderen via het ip adres welke ik kon opzoeken in mijn FritzBox werkte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:26

lier

MikroTik nerd

Hayertjez schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:39:
Waarom is het delen van de frequentie geen goed idee?
Interferentie
Wordt er niet automatisch het sterkste signaal gekozen?
Niet automatisch en is per client verschillend. Meestal houdt een client een bepaalde thresshold aan waaronder (of waarboven) hij rond gaat kijken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1