Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gehackt op ASUS RT-AC68U

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stefjuh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-11 14:38
Beste tweakers,

Vannacht gingen ineens enkele Philips Hue lampen in mijn woning branden. Aangezien ik niet degene was die deze had geactiveerd ging ik op onderzoek uit.

In de log van mijn router (ASUS RT-AC68U) trof ik honderden pogingen tot inloggen aan. Waarbij ook een aantal gelukte pogingen op mijn VPN Server rond de tijd dat het licht aanging. Toen ik verder in het log keek bleek dit al een aantal dagen aan de gang te zijn met non-stop pogingen vanaf diverse ip-adressen.

Ik ben maar gestart gezien mijn gebrek aan benodigde kennis omtrent veiligheid met het loskoppelen van mijn nas. Verder heb ik de VPN server uitgeschakeld en ben tijdelijk overgeschakeld op een 4g modem om de router in isolatie te kunnen herstellen.

Wat ik mij afvraag is welke gegevens de hacker of hackers nu kunnen hebben. En wat ik moet doen om weer veilig op het internet te kunnen en het belangrijkste dit in de toekomst zien te voorkomen.

Met vriendelijke groet,

Stef

Beste antwoord (via stefjuh op 06-07-2018 18:34)

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 22:50

Apache

amateur software devver

Je zegt honderden login attempts op de router, en ook op de vpn. De web interface stond hopelijk niet web facing aan? Dat is namelijk een typische security loophole.

Dan is het iets minder praktisch en moet je via vpn en dan admin console van de router openen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Alle reacties

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:18
Als "ze" gelukte inlogpogingen hebben gedaan via je VPN-server is het mogelijks dat ze eigenlijk volledig aan je (interne) network zijn kunnen raken, drives-mappen op je NAS, een hoop files copieren etc.
Stond er buiten je NAS nog iets actief ? Vb een PC waarop ze iets van malware hebben kunnen zetten ?
Heeft de NAS ook wat logging zodat je kan zien of er bestanden geopend,beschreven,aangepast zijn geweest en door welke gebruiker ?

Ik vraag me af of je gebruikte password dan wel zo complex waren en van voldoende lengte ? Nu op enkele dagen valt er wel héél wat te proberen met te bruteforcen/dictionaries etc.
Heb je dan geen settings in je VPN-software om slechts X aantal inlog-pogingen toe te laten ?
Zijn allemaal "beetjes" die kunnen helpen om het anderen wat lastiger te maken.

• jvanhambelgium
Is de VPN van het type PPTP (poort 1723 ?)
PPTP zou je echt niet meer mogen gebruiken...

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:07
Ben ik ook benieuwd naar, welk type vpn? En welke firmware draai je op je 68u?

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-10 13:40
Log van je router? Je bedoeld administratieve (externe) logins tot je router?

• stefjuh
Ik gebruik OpenVPN met de reguliere firmware op de router. Ik heb voor de router gebruik gemaakt van een lang gegenereerd wachtwoord. De logs van mijn nas heb ik nog niet bekeken. Mijn nas is wel beveiligd met X aantal login pogingen en twee-staps verificatie dus ga ervan uit dat daar niks is gebeurd. Voor zover ik weet waren er geen pc’s actief de afgelopen dagen enkel wat tablets, telefoons en printers.

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
OpenVPN ook zo geconfigureerd dat er met certificaat & password moet worden ingelogd?

Welke versie van de reguliere firmware gebruik je?

[ Voor 24% gewijzigd door mvrhrln op 06-07-2018 16:55 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 22:50

Apache

amateur software devver

Je zegt honderden login attempts op de router, en ook op de vpn. De web interface stond hopelijk niet web facing aan? Dat is namelijk een typische security loophole.

Dan is het iets minder praktisch en moet je via vpn en dan admin console van de router openen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• stefjuh
Voor de open VPN gebruik ik inderdaad wachtwoord en certificaat. Firware version was 3.0.0.4.380_3831.

@Apache Waar zou ik dat kunnen zien?

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:45
Heb je binnen je netwerk een systeem draaien waarmee je je Hue kan bedienen? (domoticz oid)
Want je kan niet zomaar je Hue bridge aanspreken om je lampen aan/uit te zetten, daarvoor moet het IP van het aansturende systeem eerst geautoriseerd worden op je Hue bridge (ronde knop indrukken)

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hue lampen kunnen ook (kort) aan gaan als ze geüpdate worden.
Dus even kijken of je automatisch updaten aan hebt staan want je kan niet zomaar lampen bedienen als je op het netwerk zit

• stefjuh
@SniperGuy @Chaser2600 Excuus staat inderdaad los van de hack kom ik ook nu achter. Het heeft mij in ieder geval wel wakkergeschut letterlijk en figuurlijk.

Web interface stond inderdaad webfacing ongeloofelijk stom. De login attempts zijn gelijk gestopt nu ik deze uit heb gezet. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet om nu weer veilig aan de slag te gaan.

Ik zie bijvoorbeeld in het VPN menu geen optie om maximaal aantal pogingen in te stellen.

• jvanhambelgium
Ok, een iets genuanceerder verhaal dus. Dat van die web-interface toegangkelijk maken vanaf Internet is een kleine f*ckup (zeker dan nog op de standaard poorten), tenzij je op een exotisch poortje gaat draaien is het aantal poging gelijk héél wat minder. Ik heb hier dagelijks in de logs op m'n Mikrotik honderden pogingen op 80/443/22

Mischien toch even checken of er geen extra users zijn aangemaakt (of anders soort config? extra tunneltje ofzo, 1 of andere FW-policy ;-) ?
Als de hackers toch even toegang tot de management-console van je ASUS hadden...

• stefjuh
Bedankt, ik ga het checken en voor de zekerheid denk ik gewoon factory resetten en vanaf het begin opbouwen.

Groet,

Stef

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:07
Apache schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:55:

Bedoel je met web facing:enable web access from wan?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DLnYLMp.jpg

• jvanhambelgium
stefjuh schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 18:34:
Bedankt, ik ga het checken en voor de zekerheid denk ik gewoon factory resetten en vanaf het begin opbouwen.

Groet,

Stef
Kan idd ook nooit kwaad als je zeker wil zijn. :) :)

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 12:02
stefjuh schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:04:

In de log van mijn router (ASUS RT-AC68U) trof ik honderden pogingen tot inloggen aan. Waarbij ook een aantal gelukte pogingen op mijn VPN Server rond de tijd dat het licht aanging. Toen ik verder in het log keek bleek dit al een aantal dagen aan de gang te zijn met non-stop pogingen vanaf diverse ip-adressen.
Waar is nu precies op ingelogd? De web interface van je router? Die zou nooit via WAN beschikbaar mogen zijn. Op je VPN? vraag me dan wel af hoe je dat had opgezet?
Misschien kun je ons toch nog eens vertellen waar je probleem zit/zat ter lering ende vermaeck.

• stefjuh
Er is in eerste instantie ingelogd op de webinterface. Deze stond onwetend beschikbaar. Ik ben wel benieuwd hoe jullie je OpenVPN zo veilig mogelijk maken. Ik zie in het menu op de ASUS niet erg veel opties met betrekking tot login attempts.
Pagina: 1