Toon posts:

Rheobus in NL?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
is de rheobus ook ergens in NL te bestellen??

http://www.pcmods.com/details.asp?prodID=4

l8er

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

zelf maken is echt goedkoper hoor, en een stuk leuker

iStockphoto

Verwijderd

www.oc-shop.com

Daar kan je hem bestellen.

Verwijderd

Topicstarter
hier staat de rheobus toch niet op?? zij hebben de baybus....... ik bedoel die en met die blauwe ledjes en die draaiende knoppies......

en zelf maken, hoe?????? zo een printplaat kan je toch nie zelf in elkaar zetten?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:31
Op dinsdag 17 juli 2001 21:36 schreef Dorsts het volgende:
hier staat de rheobus toch niet op?? zij hebben de baybus....... ik bedoel die en met die blauwe ledjes en die draaiende knoppies......

en zelf maken, hoe?????? zo een printplaat kan je toch nie zelf in elkaar zetten?
jawel... :)

Verwijderd

dat print plaatje is nieteens nodig,
www.fanbus.com, alle schema's die je nodig hebt, ik zal eenkeer pics posten van mijn rheobus

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:59
Op dinsdag 17 juli 2001 23:20 schreef Hiro Shima het volgende:
dat print plaatje is nieteens nodig,
www.fanbus.com, alle schema's die je nodig hebt, ik zal eenkeer pics posten van mijn rheobus
Ik wil niet vervelend doen ofzo, maar de rheobus is toch not een stukje geavanceerde dan die (simpele) dingetjes op fanbus.com...

Verwijderd

je bent heeel vervelend ;)
nee maar het enige watik er aan kan ontdekken is de printplaat om wirering mess tegen te gaan en extra krachtige Rhestats voor zware fans...
gaat nergens over...

Verwijderd

Zijn redelijk makkelijk te maken. Ik heb er hier 1 draaien.....

Heeft er iemand interesse in een 1 kanaals of meer zelfgemaakt rheobus....???? Ik kan ze zo maken.

• Hielko
Op woensdag 18 juli 2001 00:10 schreef Hiro Shima het volgende:
je bent heeel vervelend ;)
nee maar het enige watik er aan kan ontdekken is de printplaat om wirering mess tegen te gaan en extra krachtige Rhestats voor zware fans...
gaat nergens over...
Hmmm... als ik kijk zie ik toch transistoren ipv krachtige potmeters en er zijn ook een viertal opamps aanwezig icm met een zooi weerstanden.

Zover ik weet bestaat de gemiddelde zelfbouw rheostat simpelweg uit een paar 5W potmeters.

Verwijderd

dat is wel zo maar het resultaat verschild geen ruk toch? kan altijd een heleboel leuk extras er aan hangen, maar werkt het beter?
het ziet er niet eens beter uit....

• Hielko
Potmeter icm met transistor werkt beter dan alleen een flinke potmeter. Met een transistor kan je een veel groter vermogen opvangen. Meeste homebuild dingen hebben een capaciteit van 5W per kanaal terwijl deze 17W aankan (d8 ik). Wat die opamp'jes precies doen weet ik niet, maar volgens mij hadden die iets met de leds te maken.

Verwijderd

je hebt helemaal gelijk, 17W inderdaat net ff gechecked, is flink ja...
maar je kan me niet wijs maken dat Dorsts dat nodig heeft ;)
ik heb 12v 0,5A fans aan m'n rheobus hangen, is wel net aan, maar ik kan per rheostat 6W verstouwen, en je moet wel je best doen wil je daar overheen gaan, ik heb 120x120x38's er aan hangen (x3)

• Hielko
Daarin heb je gelijk, de meeste mensen hebben zoveel vermogen niet nodig.

Ik zou het wel kunnen gebruiken aangezien ik twee 120x120x38mm fans aan één knop wil hangen. Maar me gaat gewoon morgen ff naar de electro boer om een paar LM317 en LM350 voltage regulator chippies in te slaan (resp. 1,5A en 3A :) ).

Verwijderd

terug bij af... zelf maken dus :)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op woensdag 18 juli 2001 00:41 schreef hielko het volgende:
Daarin heb je gelijk, de meeste mensen hebben zoveel vermogen niet nodig.

Ik zou het wel kunnen gebruiken aangezien ik twee 120x120x38mm fans aan één knop wil hangen. Maar me gaat gewoon morgen ff naar de electro boer om een paar LM317 en LM350 voltage regulator chippies in te slaan (resp. 1,5A en 3A :) ).
Dus je neemt zo'n chippie (ziet er uit als een tor, toch :? ) en dan gebruik je die potmeter om te regelen hoeveel spanning er uit komt? Ik dacht altijd dat je de pot direct aan de fan hing (vond ik al zo idioot, omdat dan de weerstand voor elke fan anders moet zijn...)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Demo

Demo

Is het trouwens mogelijk om van te voren 2 of 3 weerstanden te kiezen en die met een 4017 decimal counter te wisselen?

Dus: +5 -> tor -> weerstand -> voltregulator

en dan 3 van die lijntjes en de torren aan de 4017? Of werkt dat niet ivm die torren?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Verwijderd

you lost me ;) maar misschien weet hielko dat

• Hielko
Nee, dat weet Hielko ook niet. M'n elektronica kennis is jammergenoeg zeer gelimiteerd.
Dus je neemt zo'n chippie (ziet er uit als een tor, toch ) en dan gebruik je die potmeter om te regelen hoeveel spanning er uit komt? Ik dacht altijd dat je de pot direct aan de fan hing (vond ik al zo idioot, omdat dan de weerstand voor elke fan anders moet zijn...)
Daar kan ik wel antwoord op geven :). Zo'n chippie ziet er inderdaad uit als een tor en met behulp van een potmeter kan je het voltage instellen. Direct een pot met een hoogvermogen gebruiken (wat veel mensen doen) kan ook, meestal werken een 50-100 Ohm bij de meeste fans wel goed. Maar het is niet zo'n echt nette oplossing.

• Demo

Demo

Ik leg het misschien moeilijker uit den het is. Wat ik bedoel is:
Kan je een tor in serie zetten met de weerstand om de voltregulator in te stellen, of klopt dan de weerstand niet meer?

(Nog korter gezegd: wat is de weerstand van een transistor die open staat?)

• Hielko
Denk dat dat niet helemaal goed gaat werken. Aangezien een transistor halfgeleider rommel is heeft ie niet echt een vaste weerstand, maar hij veroorzaakt volgens wel een bepaalde spanningsval. En dat moet je niet hebben denk ik zo.

• Demo

Demo

Op woensdag 18 juli 2001 01:02 schreef hielko het volgende:
Denk dat dat niet helemaal goed gaat werken. Aangezien een transistor halfgeleider rommel is heeft ie niet echt een vaste weerstand, maar hij veroorzaakt volgens wel een bepaalde spanningsval. En dat moet je niet hebben denk ik zo.
Weet jij wat ik daar dan wel voor kan gebruiken? Opto's ofzo? (geen digitale weerstand, die zijn veel te duur :( )

EDIT: Als ik er uit ben wat ik hiervoor moet gebruiken dan ga ik eens wat ontwerpen... Een 0/6/9/12 baybus ofzo... (met digitale voltage aangeef cijfertjes :9)

EDIT 2: Of een 'VU-metertje' :9~

EDIT 3 :P : Nu heb ik genoeg ge-edit, ik ga lekker dromen van baybussen en waterblokken :z

• Demo

Demo

^ UP ^

• AlvaK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op woensdag 18 juli 2001 10:59 schreef Demoniac het volgende:
^ UP ^
Nee, dankje.. geen UP, ik heb al een Bav-je :)

Verwijderd

ik heb zo`n ding via de oc-shop :)
werkt prima met alle fans

als je niet zelf wilt bouwen moet je alleen de knoppen vervangen , die waren echt bagger

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

Op donderdag 30 augustus 2001 07:39 schreef gixxer het volgende:
ik heb zo`n ding via de oc-shop :)
werkt prima met alle fans

als je niet zelf wilt bouwen moet je alleen de knoppen vervangen , die waren echt bagger
hoeveel heb je dan?

was toch maar voor 1 fan?

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Pagina: 1