Toon posts:

Tekst aan cellen toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ha iedereen,
Ik ben bezig met mijn thesis. Heb een hele grote set met gegevens van patienten van tandartspraktijken. Deze patienten zijn gelabeld met een nummer: het patientenID. vb: 560-1
Nu heb ik data van meerdere praktijken tot mijn beschikking (1 t/m 11). Ik zou graag het praktijknummer toevoegen aan het patientenID.
Vb. Patient 560-1 uit praktijk 2 wil ik labelen met: 560-1-2. Dus de waarde uit een bepaalde cel en daarachter -2.
Hoe doe ik dat zonder dat excel denkt dat dit een formule is?

Groetjes,
Naomi

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 11:36

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Edit: dubbel

[ Voor 238% gewijzigd door Flimovic op 06-07-2018 14:48 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Verwijderd schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 14:38:
Ha iedereen,
Ik ben bezig met mijn thesis. Heb een hele grote set met gegevens van patienten van tandartspraktijken. Deze patienten zijn gelabeld met een nummer: het patientenID. vb: 560-1
Nu heb ik data van meerdere praktijken tot mijn beschikking (1 t/m 11). Ik zou graag het praktijknummer toevoegen aan het patientenID.
Vb. Patient 560-1 uit praktijk 2 wil ik labelen met: 560-1-2. Dus de waarde uit een bepaalde cel en daarachter -2.
Hoe doe ik dat zonder dat excel denkt dat dit een formule is?

Groetjes,
Naomi
=A1&"-"&B1

Waarbij A1 de cel is met het patientnummer en B1 de cel is met het praktijknummer

Overigens eenvoudig te vinden via Google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Flimovic schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 14:44:
="A1"+"A2"

Waarbij A1 de cel is met het patientnummer en A2 de cel is met het praktijknummer

Niet helemaal, moment, ff uitzoeken :+
Jij bedoelt =A1&A2

De verwijzing naar A2 kun je bijvoorbeeld ook vervangen door een vaste tekst, bijvoorbeeld "2"

Als een getal overigens als tekst herkend moet worden kun je de formule TEKST() gebruiken. En als alternatief voor & kun je ook de formule TEKST.SAMENVOEGEN() gebruiken. In de help-functie van die functie staat precies wat ie doet en hoe je hem moet invullen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Icephase schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 14:48:
[...]

Jij bedoelt =A1&A2

De verwijzing naar A2 kun je bijvoorbeeld ook vervangen door een vaste tekst, bijvoorbeeld "2"

Als een getal overigens als tekst herkend moet worden kun je de formule TEKST() gebruiken. En als alternatief voor & kun je ook de formule TEKST.SAMENVOEGEN() gebruiken. In de help-functie van die functie staat precies wat ie doet en hoe je hem moet invullen.

Succes!
Klopt ;) had t ondertussen ook gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen! Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Een eenvoudige oplossing is om de invoer te beginnen met een enkele apostrof.
Je krijgt dan bv. '560-1-2 .
Die apostrof is in de cel niet zichtbaar en wordt bij een printopdracht ook niet afgedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31

Reptile209

- gers -

dix-neuf schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 23:39:
Een eenvoudige oplossing is om de invoer te beginnen met een enkele apostrof.
Je krijgt dan bv. '560-1-2 .
Die apostrof is in de cel niet zichtbaar en wordt bij een printopdracht ook niet afgedrukt.
Sowieso zal Excel iets als 560-1-2 niet als een formule maar als tekst zien. Het is namelijk geen geldig getal (of datum, altijd een leuke valkuil! Heb ooit een hardcopy specificatie gekregen met toegestane ranges van verontreinigingen, waarbij eentje de waarde 15-feb had. Invoer was dus 2-15...). Alleen iets dat met een = of bijvoorbeeld een + of - begint, wordt in basis als een formule gezien.

Apostrofjes zijn wel altijd handig voor bijvoorbeeld telefoonnummers en andere cijferreksen die met een 0 beginnen.

Nog een praktische tip: zet het praktijk umber vóór het patient nummer, dat sorteert logischer. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Reptile209 op 07-07-2018 23:49 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Maar 15-febr en 2-15 worden door Excel wel als een getal gezien (een datum is voor Excel een getal), en dát nu is bij de vragenstelster juist niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

dix-neuf schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 23:58:
Maar 15-febr en 2-15 worden door Excel wel als een getal gezien (een datum is voor Excel een getal), en dát nu is bij de vragenstelster juist niet de bedoeling.
Euh? De TS heeft het daar helemaal niet over? Niet dat wat je zegt fout is, maar het slaat hier een beetje als een tang op een varken als je het mij vraagt...

De oplossing is al gegeven, volgens mij is het probleem van TS al opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Icephase schreef op zondag 15 juli 2018 @ 00:46:
Euh? De TS heeft het daar helemaal niet over? Niet dat wat je zegt fout is, maar het slaat hier een beetje als een tang op een varken als je het mij vraagt...
TS niet, maar Reptile209 hierboven wel.
Het is niet verboden en ook niet onzinnig denk ik om op een tekst van anderen te reageren.
Pagina: 1