[FreeBSD] IRQ conflict?

Pagina: 1
Acties:

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 20:11
Ik krijg bij het opstarten van mijn FreeBSD bak de volgende meldingen over mijn scherm flitsen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ppc0: <Parallel port> at port 0x378-0x375 irq7 on isa0

En een paar regels daaronder.....

ep0: <3Com 3C509-TP Etherlink III> at port 0x300-0x30f irq 7 on isa0
ep0: No irq?!
ep0: ep_alloc() failed! (6)
device_probe_and_attach: ep0 attach returned 6

En vervolgens is er niks met het netwerk te beginnen. Ik denk zelf dat er een conflict is tussen ppc0 en ep0. Klopt dit en zo ja. Hoe krijg ik dat conflict weg. Heb ik ppc0 nodig?

tnx!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Kettrick

Rantmeister!

hangt er een printer aan ?,

anders kan je zonder probs je printer poort uitzetten in je bios.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ja of paralelle-poort support uit de kernel gooien :) (en idd ook ff uitzetten in BIOS)

Is die 3COM een Plug 'n play kaart?
Is het mogelijk om via een of ander DOS setup-progje die kaart ergens anders te zetten?
Als het plug 'n play is, check dan ook eens het BIOS. Dat zo'n kaart hetzelfde IRQ als de LPT krijgt is vreemd, misschien te weinig IRQ's beschikbaar om uit te delen?

Het lijkt mij meer een BIOS-probleem als een FreeBSD probleem.
De 3 COM kaart (zo'n ISA ding van Chello) in mijn FreeBSD-server doet het prima (zit zelfs nog een netwerkkaart bij)

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 20:11
Kijkt FreeBSD dan wel naar je BIOS? Ik heb namelijk ook een HD er in hangen die niet door het BIOS ondersteunt wordt, maar wel keurig onder BSD draait...

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op dinsdag 17 juli 2001 22:52 schreef kaandorp het volgende:
Kijkt FreeBSD dan wel naar je BIOS? Ik heb namelijk ook een HD er in hangen die niet door het BIOS ondersteunt wordt, maar wel keurig onder BSD draait...
Nee, FreeBSD kijkt niet naar het BIOS.
Maar het BIOS deelt wel IRQ's e.d. uit aan systeem-apparaten. Ik weet niet of FreeBSD dat doet, hangt er vanaf of er plug 'n play support in de kernel zit.
Die door het BIOS toegekende IRQ's zal FreeBSD gewoon gebruiken. Niet dat FreeBSD naar het BIOS kijkt, maar tijdens het booten van een PC initialiseert het BIOS wel het een en ander.