Inrichting van nas de juiste/handigste inrichting ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Beste Tweakers,

Mijn vraag:

Is raid 5 de juiste keuze voor mijn doeleinde ?
Zijn de harde schijven voldoende voor dit doeleinde ?
Zijn de gebruikte SSD's voldoende voor dit gebruik ?

Zouden jullie iets anders gedaan hebben en waarom ?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

QNAP TS-963X (8GB ram) pricewatch: QNAP TS-963X (8GB ram)
4x WDC WD30EFRX-68EUZN0 82.00A82 pricewatch: WD Red WD30EFRX, 3TB (in Raid 5)
4x ATA MTFDBAK128MAG-1G1 0005 pricewatch: Micron RealSSD C400 256GB (In raid 10 als SSD cache)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik gebruik deze nas + de genoemde HDD's / SSD's als fileserver voor vm's.
Op de vm's draaien voornamelijk game servers (2 op dit moment: Rust / Minecraft, in de toekomst komen er meer bij)
De nas zit aangesloten op mijn server via een 10Gbit nic. Dit is in windows server 2016 gekoppeld met ISCSI vanaf de nas.

De harde schijven zitten in een pool als Raid 5.
De SSD's zitten in een pool als raid 10 en functioneren als cache (cache type: read/write en LRU | 217Gb beschikbaar) voor de Raid 5 pool.
1x in de week wordt er op de Raid 5 pool een Raid scrubbing uitgevoerd (start maandag ochtend om 02:00)

Met de VM performance is alles prima op het moment, in de Vm's loopt alles soepel en de game servers hebben geen enkele merkbare vertraging of issues.

Ik vraag mij zelf af of ik dingen anders had kunnen inrichten ?

Wellicht voor de HDD's raid 6 of 10 voor betere bescherming ? (trade off is wel minder bruikbare diskruimte) Er wordt dagelijks een back-up naar een ander apparaat gemaakt omdat raid zelf geen back-up is.

Voor de caching FIFU ipv LRU gebruiken ? Ik denk dat LRU een meerwaarde heeft omdat de game server files veel de zelfde bestanden gebruiken en deze dan in de cache blijven staan.

Ik hoor graag wat jullie als Tweaker hier over denken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:52

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Hoe groot zijn die gameserver VM's?. Kun je ze niet beter direct op SSD's zetten, in plaats van cache gebruiken?.
De gebruikte SSD's zijn geen snelheidsmonsters volgens mij?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Tortelli schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:07:
Hoe groot zijn die gameserver VM's?. Kun je ze niet beter direct op SSD's zetten, in plaats van cache gebruiken?.
De gebruikte SSD's zijn geen snelheidsmonsters volgens mij?.
De vm's zijn momenteel +-55Gb per stuk en kunnen maximaal 80Gb ruimte innemen.

Ik kan ze direct op een SSD zetten maar dan heb ik binnen kort ruimte gebrek omdat er meer servers bij komen. Dit vooral als ik ze ook nog in raid zet.

Het klopt dat de SSD's geen hoogvliegers zijn, als nog 100x zo snel dan een HDD en ik had ze nog liggen. Het zelfde geldt voor de hdd's, deze had ik ook nog in bezit vanuit een niet gebruikte nas.