Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 15:11
Ik ben in het bezit van een warmtepomp (zodiac edenpac 3) welke een elektrisch probleem had (regelaar start helemaal niet meer op). Dit probleem heb ik opgelost (voeding stuk) waarna de compressor gewoon normaal aanspringt. Helaas word het water niet warm. Ik hoop dat ik hier iemand vind met verstand van warmtepompen die ene paar vragen kan beantwoorden over het druksysteem zelf.

Wat heb ik gedaan:
1. Pomp aangezet en de bypass van de warmtepomp bijna dicht gedraaid, dat hij net niet afspring van te weinig flow om zo maximale druk te creŽren in de warmtepomp.
2. Er zit zeker weten nog druk op het systeem, hoeveel weet ik niet precies. Er zitten meerdere kleppen op het druksysteem en als ik deze kort indruk komt er gas vrij. Ik heb dit geprobeerd na een week of 2 zitten klooien met de pomp en het verder niet meer wist. De pomp heeft 2 sensoren op het hoge en lage druk gedeelte van de pomp welke ook aanwijzen dat er nog genoeg druk in het systeem zit.
3. De compressor word na een tijdje heet, maar de slangen van en naar de waterwarmtewisselaar blijven koud, zouden die niet ook al warm moeten worden?

1. De manometer is stuk. Het wijzertje is gewoon totaal van de meter af. Kan ik deze vervangen? Voor zover ik zie zitten deze meestal in het druksysteem gelast/soldeerd enlijkt me dus niet simpel vervangbaar, klopt dat? Zijn er andere manier om deze druk te meten?
2. Te zwakke pomp? 160l/m leek me voldoende, al is dat simpelweg omdat ik deze pomp al had.
3. druksysteem verstopt? Is dat uberhaubt een mogelijkheid?
4. Er zit een regelaar direct na de waterwarmtewisselaar (Tussen het hoog en lage druk gedeelte). Kan deze verkeerd staan? Moet die bijna dicht of helemaal open staan?

Ik hoop dat er iemand is die wat tips kan geven. Elektrische problemen krijg ik nog wel opgelost, maar het druksysteem ken ik helaas te weinig van af.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• heggico
@AUijtdehaag Jup, als er een hobbyist is die hier verstand van heeft mag hij hem voor een mooi prijsje hebben. Daarom staat het bieden gewoon open. Maar dacht toch even kijken of iemand hier verstand van heeft om hem te kunnen repareren, dan brengt hij nog wat meer op.

Moet nog even echte fotos erbij zetten, dat ben ik nog vergeten.

• heggico
Niemand ervaring met warmtepompen die me in de juiste richting kan wijzen?

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 16:29

Possible

Ja toch!, Niet dan!, Dacht ik!

Stuur even een bericht naar @koevlaas2 Hij kan je denk ik wel helpen.

Canon 550D + Battery Grip. - Canon 70-200 F4 L USM - Canon 50 F1.4 USM - Sigma 17-50 F2.8 OS HSM

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 18-10 23:41
Volgens mij is de warmtepomp gestuiterd, de wijzer van de manometer ligt er niet zomaar af.
Vervangen van de manometer dan moet het koudemiddel er (waarschijnlijk) eerst uit.

Verder zou ik de unit moeten openmaken om te bepalen wat er loos is.

Draait de waterpomp die het water van het zwembad door de unit trekt wel ?

koevlaas2 wijzigde deze reactie 10-07-2018 17:16 (13%)

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Naald van de meter afgebroken...
Gebeurt wel vaker, die dingen trillen behoorlijk, vandaar dat de klok met glycerine gevuld is.
En de meeste zwembad warmtepompen zijn Chinees.....

Als de compressor draait, dan is er voldoende flow.
Anders zou de flowswitch niet gemaakt worden, wat een voorwaarde is voor starten compressor.

Zoek de specificaties eens op en kijk wat de flow moet zijn. Normaal stel je de flow af op een dT van 5K.
160l/m vraagt een vermogen van 55kW om 5 graden te verhogen..... De flow is dus veel te hoog, vandaar dat je geen opwarming voelt.

Bij een zwembad warmtepomp hoort een bypass, daarmee regel je de flow over de warmtepomp.
Filterpompen hebben vaak een veel te hoog debiet om volledig over een warmtepomp te draaien.
Dmv een bypass laat je slecht een klein deel van het debiet over de warmtepomp gaan, de rest gaat direct terug naar het zwembad.

Ik denk dat je warmtepomp dus niets mankeert

Oxellaar wijzigde deze reactie 10-07-2018 23:29 (11%)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• Oxellaar
  • Niet online
@heggico Al wat wijzer geworden?

• heggico
Helaas de laatste paar dagen weinig tijd gehad. Maar het probleem dat ik heb is dat de buizen naar de warmtewisselaar niet warm zijn en de radiator word niets kouder. De compressor slaat wel degelijk aan, dus er is voldoende flow van de waterpomp

Ik zal toch eens proberen de bypass wat verder open te zetten, kijken of er wat gebeurt

• heggico
De bypass openzetten tot hij net niet afsloeg heeft helaas ook weinig uit gemaakt. @koevlaas2 wat zou je willen zien/horen om wat info te krijgen? Ik zou natuurlijk wel wat filmpjes/foto's kunnen maken, maar waar moet ik de focus op leggen? De warmtepomp ligt gewoon al open, dus dat is zo gedaan.

• koevlaas2
quote:
heggico schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 20:45:
De bypass openzetten tot hij net niet afsloeg heeft helaas ook weinig uit gemaakt. @koevlaas2 wat zou je willen zien/horen om wat info te krijgen? Ik zou natuurlijk wel wat filmpjes/foto's kunnen maken, maar waar moet ik de focus op leggen? De warmtepomp ligt gewoon al open, dus dat is zo gedaan.
Waarom zou je een bypass open zetten als je juist flow door je apparaat wil ? Is de boel niet verstopt met troep oid, zit er een filter in dat je eruit kan halen en inspecteren ? Aan de waterzijde bedoel ik dan.

• heggico
@koevlaas2 vanwege deze post
quote:
Oxellaar schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 23:15:
Bij een zwembad warmtepomp hoort een bypass, daarmee regel je de flow over de warmtepomp.
Filterpompen hebben vaak een veel te hoog debiet om volledig over een warmtepomp te draaien.
Dmv een bypass laat je slecht een klein deel van het debiet over de warmtepomp gaan, de rest gaat direct terug naar het zwembad.
Ik had nu de bypass dicht, de klep na de warmtepomp halverwege dicht en de toevoerklep open. Na deze post had ik de bypass eens open gezet tot hij net niet af sloeg vanwege te weinig flow. Dit maakte alleen geen verschil.

Er zit geen filter bij de warmtepomp in de waterzijde en als ik de bypass wat verder open draai slaat hij ook prima af door te weinig flow. Dit geeft hij dan ook in het display aan.

Ik hoor de compressor wel degelijk aanslaan, maar de buizen bij de warmtewisselaar blijven gewoon koud. En de radiator verandert ook niet van temperatuur.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 00:12
Met buizen bedoel je de koudemiddelleidingen denk ik. Er zit op de lagedrukkoudemiddelkant dus ook een regelaar? Of is deze voor het water? Volgens mij kunnen er een aantal dingen aan de hand zijn als het koudemiddel niet rondgepompt wordt: Compressor defect (terugslagklepje bijv), te weinig koudemiddel in het systeem (zonder manometers weet je weinig), verstopping koudemiddelzijdig (bijv die regelaar die dicht staat). Als het koudemiddel rondgepompt wordt moet je ook wat geborrel e.d. gaan horen net als bij een koelkast.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• koevlaas2
quote:
Jim423 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 12:20:
Met buizen bedoel je de koudemiddelleidingen denk ik. Er zit op de lagedrukkoudemiddelkant dus ook een regelaar? Of is deze voor het water? Volgens mij kunnen er een aantal dingen aan de hand zijn als het koudemiddel niet rondgepompt wordt: Compressor defect (terugslagklepje bijv), te weinig koudemiddel in het systeem (zonder manometers weet je weinig), verstopping koudemiddelzijdig (bijv die regelaar die dicht staat). Als het koudemiddel rondgepompt wordt moet je ook wat geborrel e.d. gaan horen net als bij een koelkast.
@heggico Waarschijnlijk moet de unit even een koudetechnische check hebben, daar word je dan weer een stukje wijzer van.

• Oxellaar
  • Niet online
@Jim423 de regelaar? Bedoel je daar het expansieventiel mee? Expansieventiel zit aan de hoge druk zijde, direct na het ventiel begint de lage druk zijde.
Deze warmtepomp is volgens mij geen electronisch expansieventiel, maar een mechanische. Als die defect is, gaat hij open staan en word er geen druk opgebouwd. En is er ook geen verschil in temperatuur in het circuit.
Dus dat is een optie....
Een vierwegklep heeft hij niet, dus dat kan het niet zijn.

Deze warmtepomp heeft een hoge en een lage druksensor. Bij een blokkade in het koudemiddelcircuit zou de druk enorm snel oplopen en een hogedruk storing geven.

Een lagedruk storing komt pas heel laat, vaak pas bij <1 bar. Als er te weinig koudemiddel in het systeem, maar de druk is nog wel boven de 1 bar, dan moet er flink ijs op de leidingen komen aan de lagedruk zijde.

Mooi klusje voor @koevlaas2 ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• heggico
quote:
Oxellaar schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 22:50:
@Jim423
Deze warmtepomp is volgens mij geen electronisch expansieventiel, maar een mechanische.
Klopt, hier zit gewoon een stelschroef op. Helaas was hier al mee gekloot, dus heb ik wat verschillende standen geprobeerd. (Dicht, open, halverwege, bijna dicht, bijna vol open) allemaal geen verschil
quote:
Een lagedruk storing komt pas heel laat, vaak pas bij <1 bar.
Dus mijn aanname van hij slaat niet op lagedruk storing, dus er zit genoeg gas in klopt al niet.

@koevlaas2 zo'n check kan ik zeker niet zelf doen? Ik zie dat je nogal ver weg van me woont, dus ik zal een bedrijfje moeten zoeken die dit doet. Ik ken nog wel iemand die zo'n manometer set om dit soort systemen bij te vullen heeft liggen, kan ik daarmee mogelijk iets controleren? (Helaas is de eigenaar daarvan overleden, dus ik kan hem niet om hulp vragen) Of is de huidige tip, besteed het beter uit, ik kan daar zelf niets mee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koevlaas2
quote:
heggico schreef op zondag 15 juli 2018 @ 17:05:
[...]

Klopt, hier zit gewoon een stelschroef op. Helaas was hier al mee gekloot, dus heb ik wat verschillende standen geprobeerd. (Dicht, open, halverwege, bijna dicht, bijna vol open) allemaal geen verschil

[...]

Dus mijn aanname van hij slaat niet op lagedruk storing, dus er zit genoeg gas in klopt al niet.

@koevlaas2 zo'n check kan ik zeker niet zelf doen? Ik zie dat je nogal ver weg van me woont, dus ik zal een bedrijfje moeten zoeken die dit doet. Ik ken nog wel iemand die zo'n manometer set om dit soort systemen bij te vullen heeft liggen, kan ik daarmee mogelijk iets controleren? (Helaas is de eigenaar daarvan overleden, dus ik kan hem niet om hulp vragen) Of is de huidige tip, besteed het beter uit, ik kan daar zelf niets mee?
Zonder de juiste kennis en gereedschap niet aan beginnen svp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
quote:
heggico schreef op zondag 15 juli 2018 @ 17:05:
[...]

Daar is al aan gedraaid......
Dan is het einde zoek.
Zonder druk en temperatuurmetingen moet je daar vanaf blijven. Maar kan goed dat hij kapot is als verstellen geen effect meer heeft.
Als de capillaire voeler defect is reageert hij nergens meer op en blijft het ventiel open.
quote:
[...]

De druk wordt iig niet zo laag, dat de LD beveiliging word aangesproken. Er zal dus nog koudemiddel in zitten, of het voldoende is kan ik zo niet zeggen.
Alleen functioneert de compressor nu niet goed. Waarschijnlijk staat het expansieventiel tever open en word er geen druk opgebouwd.
Wat weer overeen komt met geen temperatuurverschil voelen in het systeem.

Heb even naar de originele onderdelen gekeken... En die zijn allemachtig duur. §300 voor de manometer en dik 500 voor het expansieventiel. Gaat helemaal nergens over natuurlijk, want beide zijn universeel te verkrijgen. Max 200 voor een Danfoss expansieventiel, dan neem ik het al ruim en een paar tientjes voor de manometer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• heggico
@Oxellaar ventiel was al aan gedraaid idd.. en de prijs voor onderdelen kan ik beter een nieuwe kleinere kopen.
Ik ga even rondkijken voor wat expertise hier in de regio. En even kijken of hij het uberhaubt nog waard is, in ieder geval hartelijk bedankt voor de informatie. Jij ook @koevlaas2.

Hij heeft ook maar weinig gekost, dus ik wist dat er problemen mee waren.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True