Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zoekend naar een oplossing thuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11 03:14
Mijn vraag:
Ik ben op zoek naar een perfecte totaal oplossing voor een aantal zaken in huis.
  • Foto back-up van 2 mobiele telefoons ( dit moet gebeuren op het moment dat de telefoon verbond is met het wifi netwerk hier in huis. Graag naar een locatie dat we er ook weer bij kunnen met een filebrowser.
• Opslag voor films en series, welke weer gedeeld kunnen worden onder de verschillende mediaspelers.
• Netwerk switch, zoals bijvoorbeeld PfSense voor het beheren van bepaalde poorten en firewall rules in het netwerk( dit heeft geen hoge noodzaak, dit kan ook met een simpele losse unit gedaan worden)
• Download station voor het downloaden van wat bestanden waarvoor ik mijn eigen pc niet wil gebruiken / aanzetten

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb verschillende opties bekeken, maar ik zie door de bomen het bos niet meer :P en hoop op een duw in de juiste richting.
  • Synology/Qnap nas
  • Opensource Nas software (Xpenology/Freenas/Nas4free/Openmediavault)
  • Ubuntu server
  • Windows server
Ik ben nog in het bezit van de volgende hardware:

1. Desktop pc met een AMD A6-6400K processor met daarbij 4GB aan ram geheugen.
2. Zotac IONITX-G-E met een Intel Atom N330 onboard en 4GB aan ram geheugen.

Harde schijven is voor mij van latere zorg, ligt ook aan het systeem wat het uiteindelijk gaat worden.
Over een eventuele raid configuratie ben ik ook nog niet uit. maakt op zich ook niet heel veel uit.
Harde schijven mogen ook per stuk geconfigureerd worden en/of aparte volumes.

Ik lees graag jullie input voor bovenstaande, en wat hier de beste manier voor is. _/-\o_

Alle reacties

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-11 14:39
Voor wat betreft fotos van mobiele telefoons, kan je ervoor kiezen om deze in de cloud op te slaan. Bij Android kan er gebruik gemaakt worden van Google Photos. Je kan ervoor kiezen om onbeperkt opslag te hebben, en het synchroniseert direct. Dan zijn er geen handmatige acties meer benodigd.

Wat betreft films, die kan je op een elk pc in je netwerk zetten en die via plex laten benaderen.

• WimP
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-07 09:27
Voor het eerste (backup van foto's) lijkt me Google Photo's of Dropbox een perfecte oplossing?

Voor het 2e en 4e punt een willekeurige Synology, kan je dan eventueel ook nog je foto's op zetten.

Voor het beheren van je netwerk zou ik iets los neerzetten (Ubiquity / Netgear / Whatever)

• marcel19
7Sins schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:44:
Voor wat betreft fotos van mobiele telefoons, kan je ervoor kiezen om deze in de cloud op te slaan. Bij Android kan er gebruik gemaakt worden van Google Photos. Je kan ervoor kiezen om onbeperkt opslag te hebben, en het synchroniseert direct. Dan zijn er geen handmatige acties meer benodigd.

Wat betreft films, die kan je op een elk pc in je netwerk zetten en die via plex laten benaderen.
Ik wil mijn foto's het liefst in mijn eigen beheer hebben in plaats van in de cloud.

De films heb ik geprobeerd via plex, echter wordt er dan best wel wat gevraagd van het systeem aangezien de volledig encoding en stream gedaan wordt via de hardware van de pc.

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-11 14:39
Je kan in plex uitschakelen dat deze transcoding zou toestaan. Dan kan je alleen direct stream of direct play vanuit plex hebben. Je moet dan wel zorgen dat je codec een formaat is die de tv ondersteunt.
(heb een 100+ user plex server in bezit gehad)

[ Voor 10% gewijzigd door 7Sins op 06-07-2018 11:51 ]

• marcel19
WimP schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:44:
Voor het eerste (backup van foto's) lijkt me Google Photo's of Dropbox een perfecte oplossing?

Voor het 2e en 4e punt een willekeurige Synology, kan je dan eventueel ook nog je foto's op zetten.

Voor het beheren van je netwerk zou ik iets los neerzetten (Ubiquity / Netgear / Whatever)
Voor het beheren van het netwerk zal ik eens kijken naar een andere router.

Zoals ik al aangaf bij de reactie van 7Sins, beheer ik mijn foto's het liefste zelf.

• marcel19
7Sins schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:51:
Je kan in plex uitschakelen dat deze transcoding zou toestaan. Dan kan je alleen direct stream of direct play vanuit plex hebben. Je moet dan wel zorgen dat je codec een formaat is die de tv ondersteunt.
(heb een 100+ user plex server in bezit gehad)
In dit geval zoals jij het beschrijft zou ik voor een Synology nas kunnen gaan.
Deze ondersteund Plex server, Ondersteund ook Emby server. (alternatief voor Plex)
De mediaspelers welke gebruikt worden ondersteunen elk formaat.

Maar mijn mening is dat die Synology servers TE DUUR zijn voor de hardware wat erin zit.
En dit veel goedkoper is op te lossen met een EIGEN server. (Met bijvoorbeeld Xpenology of een andere opensource nas besturingssysteem)

Vandaar mijn Topic :)

@7Sins op wat voor systeem had je de server draaien? was dat gewoon een Windows machine?

[ Voor 5% gewijzigd door marcel19 op 06-07-2018 12:05 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk eens naar ClearOS zou je zelfs kunnen inzetten als firewall, maar of het slim is te combineren met fileserver zou ik niet doen. Kan verder veel afhankelijk wat je wil werkt met apps Plex of Serviio kan en met Owncloud kan je sync regelen. Dit is goed te draaien op beide oude systemen die je hebt zolang het 64 bits aankan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• marcel19
Frogmen schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:15:
Kijk eens naar ClearOS zou je zelfs kunnen inzetten als firewall, maar of het slim is te combineren met fileserver zou ik niet doen. Kan verder veel afhankelijk wat je wil werkt met apps Plex of Serviio kan en met Owncloud kan je sync regelen. Dit is goed te draaien op beide oude systemen die je hebt zolang het 64 bits aankan.
beide systemen zijn 64 bit.

Ik zal eens een VM opzetten met Clearos :9

na wat google zoekwerk, kom ik via ClearOS uit op: https://www.clearvm.com/#clearvm-overview
Maar dat wordt wel heel interessant :D

[ Voor 11% gewijzigd door marcel19 op 06-07-2018 13:34 ]

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-11 15:11
Als je toch een server/pc altijd hebt aanstaan is Syncthing een makkelijke oplossing, gebruik ik zelf op dit moment voor makkelijke sync van foto's een keepassbestand. In syncthing kan je aangeven dat hij alleen over (bepaald) wifi netwerk mag syncen of alleen als hij aan de lader zit.

Of je zet eventueel een nextcloud/owncloud server op.

• marcel19
krijn1985 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:20:
Als je toch een server/pc altijd hebt aanstaan is Syncthing een makkelijke oplossing, gebruik ik zelf op dit moment voor makkelijke sync van foto's een keepassbestand. In syncthing kan je aangeven dat hij alleen over (bepaald) wifi netwerk mag syncen of alleen als hij aan de lader zit.

Of je zet eventueel een nextcloud/owncloud server op.
Voor het syncen vanaf de mobiele telefoons kan ik een SAMBA share gebruiken.
ik gebruik de applicatie: Smarthome op beide telefoon's en kan zo selecteren welke albums gebackupd moeten worden en waar naar toe ;)

• nimmer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-11 15:23

nimmer

hai :O

Gebruik zelf ook sync thing idd.
- File server draait nas4free
- Applicatie server draait esxi -> debian -> docker -> sabnzbd / plex / radarr / sonarr/ etc

Router (firewall) wil ik zelf een losse machine voor gebruiken met pfsense, maar moet nog wat hardware sparen.

• marcel19
nimmer schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:27:
Gebruik zelf ook sync thing idd.
- File server draait nas4free
- Applicatie server draait esxi -> debian -> docker -> sabnzbd / plex / radarr / sonarr/ etc

Router (firewall) wil ik zelf een losse machine voor gebruiken met pfsense, maar moet nog wat hardware sparen.
Wat is de reden dat je esxi draait met daarin enkel een VM met Debian?
waarom zou je Debian dan nog bare-metal draaien?

Of mis ik iets 8)7

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
JA als je toch ESXi hebt draaien kan dat zeker met 2 netwerk aansluiting uitsteken in 1 server. Kan je je firewall en je file server in aparte VM's draaien. Gebruik dat zakelijk en bij Scouting ook op die manier. Top

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• nimmer

nimmer

marcel19 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:28:
[...]

Wat is de reden dat je esxi draait met daarin enkel een VM met Debian?
waarom zou je Debian dan nog bare-metal draaien?

Of mis ik iets 8)7
Draait nog meer op, maar leek me niet echt wat toevoegen.

- Debian webserver
- Windows RD Gateway
- Debian Application server :)

Ik zou mijn Router/firewall altijd op een andere fysieke unit willen hebben, zodat als ik de ESXI bak moet reseten niet mijn internet er uit ligt.

[ Voor 15% gewijzigd door nimmer op 06-07-2018 15:34 ]

• marcel19
nimmer schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 15:32:
[...]

Draait nog meer op, maar leek me niet echt wat toevoegen.

- Debian webserver
- Windows RD Gateway
- Debian Application server :)
Aha, vond het al zo zonde anders :P

Maar esxi is dus ook een oplossing.
Weet jij of het mogelijk is met ESXI om bijvoorbeeld 1 sata schijf toe te wijzen aan 1 OS
en dan weer een andere schijf aan een andere os.

Ik wil het wel zo instellen dat ik dan bijvoorbeeld:

1 schijf voor xpenology / Freenas
1 schijf voor een Ubuntu/Debian server
1 schijf voor een Windows OS.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 17:09
marcel19 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 15:35:
[...]

Aha, vond het al zo zonde anders :P

Maar esxi is dus ook een oplossing.
Weet jij of het mogelijk is met ESXI om bijvoorbeeld 1 sata schijf toe te wijzen aan 1 OS
en dan weer een andere schijf aan een andere os.

Ik wil het wel zo instellen dat ik dan bijvoorbeeld:

1 schijf voor xpenology / Freenas
1 schijf voor een Ubuntu/Debian server
1 schijf voor een Windows OS.
Ja, dat is mogelijk, maar als er dan 1 van je schijven stuk gaat ligt dat OS direct plat.
Dan is het misschien verstandiger om raid te gebruiken en dit zo af te vangen.

• marcel19
MADG0BLIN schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 15:39:
[...]

Ja, dat is mogelijk, maar als er dan 1 van je schijven stuk gaat ligt dat OS direct plat.
Dan is het misschien verstandiger om raid te gebruiken en dit zo af te vangen.
Daar zit een punt in. dan 1 grote pool maken en daar dan weer stukjes van maken?
Is in EXSI de gezondheid van de harde schijven te bekijken?
want als je dat niet kan inzien, dan heeft RAID ook geen extra voordeel natuurlijk.

• marcel19
Zojuist een ESXI image geprobeerd te installeren op een config.
Maar ik krijg de melding geen netwerk kaart gevonden.

Ook na het plaatsen van verschillende netwerk kaarten geen succes.
Blijkbaar heb ik geen compatible netwerk kaart meer liggen.

Zijn er nog andere goede alternatieve ten opzichte van Esxi?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

marcel19 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:31:
Zojuist een ESXI image geprobeerd te installeren op een config.
Maar ik krijg de melding geen netwerk kaart gevonden.

Ook na het plaatsen van verschillende netwerk kaarten geen succes.
Blijkbaar heb ik geen compatible netwerk kaart meer liggen.

Zijn er nog andere goede alternatieve ten opzichte van Esxi?
hyperV ??

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• marcel19

• nimmer

nimmer

Je kan Proxmox proberen, dat is een hypervisor gebaseerd op kvm linux. Tijdje op gedraaid werkt ook mooi. Prima interface iedergeval.

Het klopt dat esxi vrij gevoelig is voor de juiste hardware, ik had geluk want alles werkte in 1 keer.

• marcel19
nimmer schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:02:
Je kan Proxmox proberen, dat is een hypervisor gebaseerd op kvm linux. Tijdje op gedraaid werkt ook mooi. Prima interface iedergeval.

Het klopt dat esxi vrij gevoelig is voor de juiste hardware, ik had geluk want alles werkte in 1 keer.
Ga ik ook even naar kijken :)

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 19:45

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Om nog een voordeeltje naar een Synology te doen: die heeft ook een foto backup programma. Daarmee kan je dus in eigen beheer automatisch je foto's back-uppen.

Het klopt dat je de hardware waarschijnlijk goedkoper zou kunnen aanschaffen, maar ze hebben en erg laag energieverbruik en de software is er gebruiksvriendelijk (net als QNAP tegenwoordig). Als je zelf niet te veel wil klooien is een kant en NAS volgens mij de beste optie, maar als je juist de boel helemaal wil tweaken naar je eigen logica is zelfbouw met freenas of iets vergelijkbaars waarschijnlijk leuker.

Met die oude hardware die je hebt zou je een fileserver op kunnen zetten, maar bedenk dan erg goed of vooral voeding en HDD's nog goed zijn. Qua energieverbruik zit je dan wat hoger, maar omdat je vrij veel bespaart op de aanschaf van nieuwe hardware kan je vrij lang draaien voor je met zoveel geld kwijt ben aan energie als
aan een nieuwe NAS.

• marcel19
nimmer schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:02:

Proxmox werkt heerlijk.
Hiermee kan ik een aantal systemen in 1 gaan draaien. Makkelijker GUI en super makkelijk in te stellen.

• nimmer

nimmer

marcel19 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 19:49:
[...]

Proxmox werkt heerlijk.
Hiermee kan ik een aantal systemen in 1 gaan draaien. Makkelijker GUI en super makkelijk in te stellen.
Mooi man, nu kan je ook je vrije tijd gaan besteden aan systeembeheer haha :P
Pagina: 1