Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Moederboard/Processor/Videokaart geeft vreemde kuren

Pagina: 1
Acties:

• jagerguus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-11 11:52
Beste Tweakers,

Ik ben in het bezit van een licht verouderd game systeem dat momenteel niet meer wilt opstarten. Ik heb het hangen en opstartproblemen volledig uitgepluisd (denk ik) en nu ben ik bij de hivemind aangekomen.

Specificaties
-Intel i5-2500K (overgeklokt naar 4Ghz)
-Gygabyte Z77 GD55 moederbord
-Scythe Mugen 3 koeling
-Team Elite 8GB Ram DDR3 1800mhz
-MSI GTX760 HAWK TwinFrozr
-Western Digital Black 1TB
-Cooler Master CM690 2 case
-500 watt voeding van Cooler Master
-Weergave op een simpel 1080p scherm van Dell via dvi
-Draait op Win10

Symptomen
De eerste fout die ontstond was een videokaart die niet meer werd herkend door W10. Via device manager stond er een vraagteken bij. Ik heb de drivers helemaal verwijderd en de nieuwste geinstalleerd, maar dit hielp niet. Op een of andere manier kreeg ik toch continue beeld via mijn videokaart, maar het kwam overduidelijk via de interne videokaart omdat alles dat zwaarder was dan youtube op 3 fps afspeelde. De monitor aansluiten op het moederboard deed ook niks, het beeld bleef alleen maar zwart, ook switchen naar een VGA kabel hielp niet. Hierna wou de pc ineens helemaal geen beeld meer geven, zodra ik hem opstartte bleef het beeld helemaal zwart maar de pc draaide wel. Na een hard reset gaf hij ineens wel weer beeld, ik probeerde in de BIOS te komen maar dit lukte niet. Na nog een poging tot opstarten bleef het beeld weer zwart, en zelfs een hard reset helpte hier niet bij.

Na al twee weken troubleshooten en geen vooruitgang maken heb ik het opgegeven, hebben jullie enig idee wat er aan de hand is en wat er precies vervangen moet worden?

Groeten,
Guus

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-11 09:50
jagerguus schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:54:
Op een of andere manier kreeg ik toch continue beeld via mijn videokaart, maar het kwam overduidelijk via de interne videokaart omdat alles dat zwaarder was dan youtube op 3 fps afspeelde. De monitor aansluiten op het moederboard deed ook niks, het beeld bleef alleen maar zwart, ook switchen naar een VGA kabel hielp niet.
Dit kan sowieso niet, als je beeld had terwijl de kabel naar je monitor in de losse videokaart zat, zal dat nooit via de onboard videokaart zijn gegaan. Zou de onboard videokaart zijn werk hebben gedaan, had je geen zwart beeld gehad nadat je de monitor op het moederbord had aangesloten.

Om uit te sluiten of het je videokaart is, die kun je gemakkelijk in een andere machine testen. Maar als ik dit zo allemaal lees zou ik gokken dat je moederbord is overleden.

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-11 15:51
Als TS met een kapot moederbord in staat is om windows te booten en youtube op te starten, dan werkt in ieder geval cpu,mobo,ram en voeding. Wanneer er echter load verwacht wordt van de videokaart beginnen de problemen. Moederbord lijkt mij dus gewoon te werken

Sluit je monitor eens aan op je moederbord en haal je gpu er uit. Het systeem zal dan waarschijnlijk gewoon netjes booten zonder problemen, maar grafisch hoef je inderdaad weinig te verwachten.

Post ook even welke voeding precies - Merk, type en leeftijd!
Weet je dit niet, schroef de kast even open en maak een foto van de sticker op de voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door shadvet op 06-07-2018 11:05 ]

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• jagerguus
  • Laatst online: 29-11 11:52
shadvet schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:04:
Als TS met een kapot moederbord in staat is om windows te booten en youtube op te starten, dan werkt in ieder geval cpu,mobo,ram en voeding. Wanneer er echter load verwacht wordt van de videokaart beginnen de problemen. Moederbord lijkt mij dus gewoon te werken

Sluit je monitor eens aan op je moederbord en haal je gpu er uit. Het systeem zal dan waarschijnlijk gewoon netjes booten zonder problemen, maar grafisch hoef je inderdaad weinig te verwachten.

Post ook even welke voeding precies - Merk, type en leeftijd!
Weet je dit niet, schroef de kast even open en maak een foto van de sticker op de voeding.
De voeding is een Cooler Master 500W (RS-500-ASAB-L3) van ongeveer 4 jaar oud, even oud als de rest van het systeem.
Momenteel ligt het moederboard kaal op mijn bureau, het enige wat erin zit zijn twee stickjes geheugen, de processor en de processor koeling. Verder zit de voeding aangesloten en een VGA kabel. Ik krijg helaas nog steeds geen beeld.
Beide CPU Fans werken, de indicatielampjes doen het allemaal en hij gaat meteen aan en uit wanneer ik op de power knop druk.
Het is een raar probleem, ik denk momenteel ook dat het het moederboard is, maar waar haal ik in hemelsnaam een vervangend socket 1150 moederboard vandaan enkel om het te testen?

• NLBUURMAN
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Heb je een speakertje op het moederbord aangesloten? Kan zijn dat die zinnige geluiden produceert.
Ik zou een 1155 moederbord halen als ik jou was, en even op V&A kijken of zelfs vragen of iemand in de buurt even kan helpen door zijn bord uit te lenen.

Gaat de monitor ook in slaapstand na bepaalde tijd?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger