Laptop verbindt automatisch met onbeveiligd publiek netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Topicstarter
Wat kan ik doen om te voorkomen dat mijn laptop (Windows 7) automatisch verbinding maakt met een onbeveiligd publiek Wifi-netwerk?

Vanavond had ik namelijk een korte storing in het Wifi signaal van Ziggo waarmee ik altijd verbind. Tot mijn verbazing werd mijn laptop als alternatief daarna zomaar verbonden met een onbeveiligd netwerk hier uit de buurt, een netwerk waar ik nog nooit op ingelogd heb. Via mijn antivirus kreeg ik hierover gelukkig een waarschuwing en toen heb ik de verbinding direct verbroken. Het blijft echter idioot dat het zomaar kon gebeuren. Uiteraard wil ik nu proberen ergens een instelling te wijzigen zodat zo'n onbeveiligde verbinding niet opnieuw tot stand kan komen wanneer mijn reguliere (beveiligde) Ziggo Wifi-verbinding weer eens uit zou vallen.

Belangrijk om te benadrukken is dat deze onbeveiligde verbinding niet voorkomt in mijn lijstje van eerder gebruikte 'Draadloze netwerken'. Ik kan die verbinding dus ook niet wijzigen of beheren.

Via Google kwam ik iemand tegen met ongeveer hetzelfde probleem, maar de daar aangeboden oplossing (de hoogstgewaardeerde) heeft te maken met het aanpassen van instellingen van een Intel tooltje. Ik kan dat tooltje echter niet 1-2-3 vinden, weet zelfs niet of in mijn laptop wel een Intel kaartje zit (Edit: het blijkt een Atheros wireless network adapter te zijn). https://superuser.com/que...eless-networks-on-startup

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@choogen aangezien dit meer een Windows dan een netwerk probleem is. Schopje van NT naar WOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het is niet idioot dat het kan gebeuren; dat is het hele idee van "gratis WiFi" en mogelijk heb je ooit ergens aangevinkt dat jouw machine maar zelf mag connecten met unsecured networks.

Even een andere URL voor je: https://www.google.nl/amp...Wireless-Networks%3famp=1

En dan nog een tip: Windows 7 is redelijk end of life / end of support. Allicht kan je eens gaan bekijken welk nieuw OS je gaat installeren binnenkort.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 07:30:
....mogelijk heb je ooit ergens aangevinkt dat jouw machine maar zelf mag connecten met unsecured networks.
Als dat klopt zou ik het dus ook weer moeten kunnen uitvinken, maar hoe dan?
Dit heeft geen zin: zoals vermeld verschijnt het bewuste onbeveiligde Wifi-netwerk niet in mijn lijst van te beheren draadloze netwerken, dus de optie via Configuratiescherm/Netwerkcentrum/Draadloze netwerken beheren biedt geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 07:30:
En dan nog een tip: Windows 7 is redelijk end of life / end of support. Allicht kan je eens gaan bekijken welk nieuw OS je gaat installeren binnenkort.
In deze discussie offtopic, maar Win7 (met SP1) krijgt tot jan 2020 nog gewoon security updates. EOL is absoluut geen sprake van.
Voor meer info: https://support.microsoft...dows-lifecycle-fact-sheet
Ik snap dat MS iedereen zo snel mogelijk over wil hebben op win10. (naar hun zeggen omdat dat eenvoudiger te beheren is, maar zeker ook omdat ze met win10 _veel_ meer over de gebruiker te weten komen door phone home constructies in win10).
De omschrijving voor uitgebreide ondersteuning kan je hier vinden: https://support.microsoft...-operating-systems-policy

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2018 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:53

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op Friday 6 July 2018 @ 11:05:
[...]

In deze discussie offtopic, maar Win7 (met SP1) krijgt tot jan 2020 nog gewoon security updates. EOL is absoluut geen sprake van.
Voor meer info: https://support.microsoft...dows-lifecycle-fact-sheet
Ik snap dat MS iedereen zo snel mogelijk over wil hebben op win10. (naar hun zeggen omdat dat eenvoudiger te beheren is, maar zeker ook omdat ze met win10 _veel_ meer over de gebruiker te weten komen door phone home constructies in win10).
De omschrijving voor uitgebreide ondersteuning kan je hier vinden: https://support.microsoft...-operating-systems-policy
Eh...Windows 7 is wel degelijk zowat EOL. Voor een consument is dat niet zo spannend, want die hoeft maar een paar machines te upgraden, maar zakelijk gezien begint de tijd toch wel te dringen.

Los daarvan zijn de argumenten die jij over Windows 10 aanvoert redelijk kort door de bocht, maar dat weet je natuurlijk zelf ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JackSparrow schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:39:
[...]

Eh...Windows 7 is wel degelijk zowat EOL. Voor een consument is dat niet zo spannend, want die hoeft maar een paar machines te upgraden, maar zakelijk gezien begint de tijd toch wel te dringen.

Los daarvan zijn de argumenten die jij over Windows 10 aanvoert redelijk kort door de bocht, maar dat weet je natuurlijk zelf ook wel.
We hebben het hier toch niet over een zakelijke situatie? _Zowat_ is nog zeker niet helemaal. Als particulier is 1,5 jaar best veel tijd om nog op Win7 te blijven. (wat voor oudere systemen zeker een aanrader is)

(alweer off topic) En de kort-door-de-bocht-argumenten zijn voor mij valide genoeg om persoonlijk geen Windows te gebruiken. Met name de 1803 update heeft weer een berg aan phone home meuk bij zich. Zelfs door het uitzetten van de nieuwe 'features' zet je nog niet alle phone home mechanismes uit. Daarvoor moet je het register in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

choogen schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:41:
Wat kan ik doen om te voorkomen dat mijn laptop (Windows 7) automatisch verbinding maakt met een onbeveiligd publiek Wifi-netwerk?
...
Je wifi-manager er af gooien.
Die is of van je virusscanner of van de fabrikant van je laptop (een inclusieve "of", overigens)
Windows zal niet uit zichzelf verbinden met een wifi netwerk waar jij nog nooit aan verbonden bent geweest.
Als dat wel gebeurt, zit er iets te klooien met je wifi connecties

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:34:
[...]

Je wifi-manager er af gooien.
Die is of van je virusscanner of van de fabrikant van je laptop (een inclusieve "of", overigens)
Windows zal niet uit zichzelf verbinden met een wifi netwerk waar jij nog nooit aan verbonden bent geweest.
Mijn laptop is er een van Sony waarbij ik zelf jaren geleden een clean install heb gedaan op een destijds nieuwe SSD. Ik weet niet precies wat je bedoelt met een Wifi manager. Als virusscanner gebruik ik Eset Internet Security. Zou Eset iets aan mijn Wifi settings hebben veranderd? Ik neem aan dat je niet bedoelt dat ik Eset van mijn computer moet verwijderen?
Als dat wel gebeurt, zit er iets te klooien met je wifi connecties.
Ik heb al scans laten lopen door Eset en Malware Bytes Anti Malware, maar die vinden niets vreemds.

Ter aanvulling: het onbeveiligde netwerk waarmee mijn laptop gisteren verbinding maakte heet 'KPN Fon'. Als die netwerknaam klopt (in de zin dat het een echt KPN Wifi-punt is) dan zou het gaan om een KPN Fon Hotspot waar je volgens de KPN website alleen gebruik van kunt maken indien je producten afneemt van KPN (en dat is bij mij niet het geval). Ik weet zeker dat ik met dit open netwerk verbonden ben geweest, maar of er gisteren ook daadwerkelijk dataoverdracht heeft plaatsgevonden weet ik niet - en misschien was dataoverdracht dus helemaal niet mogelijk. (In hoeverre deze aanvulling ter zake doet weet ik niet, want die ongeautoriseerde verbinding zou er sowieso nooit hebben mogen zijn - naar mijn mening.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

choogen schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 17:01:
[...]

Ik neem aan dat je niet bedoelt dat ik Eset van mijn computer moet verwijderen?
Dus wel. Of in ieder geval de wifi-management module disabelen, als dat mogelijk is.

Nogmaals: windows gaat niet uit zichzelf verbinden naar een wifi-netwerk. Als dat op jouw laptop wel gebeurt, is er een non-windows component dat met je wifi zit te klooien. Gezien de features die Eset adverteert, is die een goeie kandidaat.

Eventueel zou je 't kunnen testen: "vergeet" het Ziggo netwerk en kijk wat je laptop gaat doen. Gaat-ie aan een ander wifi-netwerk connecten? Gooi dan Eset er af en test 't nogmaals. Gaat-ie dan niet connecten, dan is het bewijs geleverd. Gaat-ie dan ook connecten, dan heb je waarschijnlijk toch malware te pakken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1