Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• r_AllocStarByte
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-07 13:34
Mijn vraag:
Heb hier een Asrock 970 Pro3 rev2.0 met een FX 8120.
Na de laatste bios update is de SSD defect geraakt en het geheugen allemaal opgeblazen.
Wanneer ik memtest86 draai is al het geheugen dat uit het systeem kwam defect (memtest86 geeft errors)

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Laatste memtest86. Zowel in single threaded als multi threaded.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Het geheugen uit het AM3+ systeem gepakt en op mijn Asus P6T Deluxe v1 getest. Tot zover geen error geheugen blijkt goed te zijn. Heb in het AM3+ systeem op het Asrock board ander geheugen getest dat knwon good was dit was Kingston 2GB 1600 XMP (geen idee of die QVL listed is) anyways met het Kingston geheugen passed hij wel in memtest86.... 8)7 Maar met één van de 4 crucial 4gb modules NIET.

Ik weet niet meer wat er allemaal mis is met het systeem maar ik vermoed dus duidelijk dat het moederbord of de processor gebakken is?

Alle reacties

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:51
Ik... eh... vind het nog wat warrig (of ik ben zelf wat warrig, net een griep achter de rug), maar:
SSD in ander systeem geprobeerd om te kijken of hij echt defect is?

En welke BIOS heb je exact geflasht? Misschien proberen de originele weer terug te plaatsen?

• r_AllocStarByte
vanaalten schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:21:
Ik... eh... vind het nog wat warrig (of ik ben zelf wat warrig, net een griep achter de rug), maar:
SSD in ander systeem geprobeerd om te kijken of hij echt defect is?

En welke BIOS heb je exact geflasht? Misschien proberen de originele weer terug te plaatsen?
Uiteraard, laatste bios natuurlijk via ASRock server.
Het geheugen werkt in het andere systeem....

Zal zo eens de bios openen, denk dat ik de CPU cores eens een voor eens ga uitzetten, eens kijken welk resultaat dat oplevert.

Edit:
heb net nog getest met het geheugen in de werkende bak crasht hij soms wel en soms niet. Ben nu ieder bankje 2 tests aan het draaien. Denk dat er toch een geheugen modulen defect is.. :F

[ Voor 13% gewijzigd door r_AllocStarByte op 06-07-2018 13:33 ]

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-11 16:53
Het zou heel goed aan het geheugen kunnen liggen, ik heb ook wel eens mee gemaakt dat in het ene systeem het geheugen meteen fouten geeft en in een ander systeem pas na 3 passes.

• r_AllocStarByte
Equazor_ schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:38:
Het zou heel goed aan het geheugen kunnen liggen, ik heb ook wel eens mee gemaakt dat in het ene systeem het geheugen meteen fouten geeft en in een ander systeem pas na 3 passes.
Yep dat heb ik zelf ook al meegemaakt. Alhoewel dit bijna nooit voorkomt en echt een uitzondering is. Heb het geheugen gister 2 passes laten maken 1 bankje uit het AM3+ systeem. Ik ben ze nu allemaal een voor een aan het testen. Raar genoeg als ik ze samen in het systeem zet dan reboot het systeem net als memtest86 start. Best vreemd dus.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@r_AllocStarByte RAM geheugen moet wel compatible zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• r_AllocStarByte
Hackus schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:25:
@r_AllocStarByte RAM geheugen moet wel compatible zijn.
Lees even 1#. Dat is het probleem niet..

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

r_AllocStarByte schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:32:
[...]

Lees even 1#. Dat is het probleem niet..
TS is niet al te duidelijk !

Je bankje kan schade hebben of 1 module is defect.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• r_AllocStarByte
Hackus schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:34:
[...]
TS is niet al te duidelijk !
Wat is er niet duidelijk??

Ik heb een AM3+ systeem hier zoals beschreven in 1#. Moederbord of ram is defect, de vraag is welke omdat het ram defect is volgens memtest86 op het AM3+ bord en op mijn Intel bord met xeon werkt hij en passed in memtest86.

Test systeem werkt, dit is een xeon x5560. Het test geheugen is kingston hyperx net opgezocht is qvl listed bij het Asrock AM3+ bord..

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:00

Esumontere

Floep, banaan.

Laat eerst Memtest eens een nachtje lopen op je Xeon-systeem. Enkele passes zeggen helemaal niks.

Je roept in je OP dat je SSD en je geheugen kapot is, maar ook je moederbord en je processor. Dat maakt het allemaal niet duidelijker.

• r_AllocStarByte
Esumontere schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 15:32:
Laat eerst Memtest eens een nachtje lopen op je Xeon-systeem. Enkele passes zeggen helemaal niks.

Je roept in je OP dat je SSD en je geheugen kapot is, maar ook je moederbord en je processor. Dat maakt het allemaal niet duidelijker.
Ja goverdomme zo is het ook. De ssd heeft een klap gehad. Het is toch niet normaal dat je 4 minuten moet wachten voor VDS de schijf pas herkend. Dat bedoel ik dus, de ssd is retour. Krijg ik een nieuwe voor want zat nog odner ganrantie. Ten tweede, ja het bord of de cpu is defect. Heb net al het geheugen getest en het werkt... Maar zodra ik het allemaal samen in het systeem zet, crash. En de laatste memtest doet maar 1 pass round, bij de 2e blijft hij op 100% staan voor enkele uren... En memtest geeft aan, press ESC to exit.

Ik snap echt niet meer WTF er mis is, dit is voor mij dus de eerste keer dat ik zoiets mee maak met kut AMD rotzooi. Nog nooit bij intel gezien dit.

• r_AllocStarByte
Maar whatever sluit dit topic maar en verwijderd het maar @ moderators. Ik zoek het me zelf wel uit hier heb ik dus helemaal niets aan.

• .Maarten
  • Laatst online: 23:20
Die CPU is niet helemaal geschikt voor dat moederbord. De VRM;s van dat bord zijn aan de lichte kant waardoor het kan zijn dat de CPU niet stabiel draait. Je kunt proberen om de CPU te underclocken en kijken wat er dan gebeurd.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Wat voor voeding heb je? Dat kan ook een flinke boosdoener zijn.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

r_AllocStarByte schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 19:13:
[...]

Ja goverdomme zo is het ook. De ssd heeft een klap gehad. Het is toch niet normaal dat je 4 minuten moet wachten voor VDS de schijf pas herkend. Dat bedoel ik dus, de ssd is retour. Krijg ik een nieuwe voor want zat nog odner ganrantie. Ten tweede, ja het bord of de cpu is defect. Heb net al het geheugen getest en het werkt... Maar zodra ik het allemaal samen in het systeem zet, crash. En de laatste memtest doet maar 1 pass round, bij de 2e blijft hij op 100% staan voor enkele uren... En memtest geeft aan, press ESC to exit.

Ik snap echt niet meer WTF er mis is, dit is voor mij dus de eerste keer dat ik zoiets mee maak met kut AMD rotzooi. Nog nooit bij intel gezien dit.
Nou nou, dat hoeft toch niet zo agressief... :o ik snap dat je gefrustreerd bent, maar wij proberen je ook alleen maar te helpen met de beperkte info die je hebt gegeven.

Ik geloof best dat je SSD kapot is. Probeer nou maar om je geheugen langere tijd te testen in je xeon systeem, dan kan je in elk geval uitsluiten of het echt stuk is, of dat je de oorzaak ergens anders moet zoeken.

• r_AllocStarByte
Esumontere schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 19:27:
[...]

Nou nou, dat hoeft toch niet zo agressief... :o ik snap dat je gefrustreerd bent, maar wij proberen je ook alleen maar te helpen met de beperkte info die je hebt gegeven.

Ik geloof best dat je SSD kapot is. Probeer nou maar om je geheugen langere tijd te testen in je xeon systeem, dan kan je in elk geval uitsluiten of het echt stuk is, of dat je de oorzaak ergens anders moet zoeken.
16 gb testen en zoals ik al zei als ik het geheugen samen test 4 bankjes van 4g dan crasht ook mijn xeon. Krijg ik de melding error overclocking failed. dus een hard reset en GEEN errors in memtest86.....

als ik al de modules minimaal 2 rounds moet laten maken met 16 gb dan ben ik dus langer dan 10 uur aan een stuk door bezig met testen en naast mij pc zitten....

Dat gaat hem dus niet worden.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

r_AllocStarByte schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 19:46:
[...]

16 gb testen en zoals ik al zei als ik het geheugen samen test 4 bankjes van 4g dan crasht ook mijn xeon. Krijg ik de melding error overclocking failed. dus een hard reset en GEEN errors in memtest86.....

als ik al de modules minimaal 2 rounds moet laten maken met 16 gb dan ben ik dus langer dan 10 uur aan een stuk door bezig met testen en naast mij pc zitten....

Dat gaat hem dus niet worden.
Dat klinkt alsof je in de bios van je xeon een instelling fout hebt staan. Even bios resetten een optie? Je hoeft er ook niet bij te blijven zitten trouwens.

• r_AllocStarByte
Esumontere schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 20:11:
[...]

Dat klinkt alsof je in de bios van je xeon een instelling fout hebt staan. Even bios resetten een optie? Je hoeft er ook niet bij te blijven zitten trouwens.
Zucht....Nee kan niet, systeem werkte perfect. Dit systeem had 0 problemen geen overclock default factory instellingen op de Asus express gate en de raid controller die ik niet nodig heb na (disabled) .

Ik heb net weer opnieuw getest conclusie:

Getest 1234 modules in xeon (los apart dus) alles passed in memtest.

AM3+ systeem (dit is één modulen):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TJ8N7qk.png
Ik zal channel 2a nu eens testen oftewel B1. Ik heb net willekeurig het geheugen erin gestopt vandaar, ik denk dat het bord en een van de modules defect is. Maar het kan ook de processor zijn? De memory controller zit toch in de processor? Dit is bij intel wel zo geen idee of dat bij deze amd chip zo is, ik vermoed van wel.

[ Voor 22% gewijzigd door r_AllocStarByte op 06-07-2018 21:18 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

r_AllocStarByte schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 19:13:
[...]
Ja want 7 jaar oude hardware die kapot gaat is de schuld van AMD dus is het meteen rotzooi. Mooie logica. Alles kan kapot, ook Intel. En dat de FX lijn rotzooi is wisten we in 2011 ook al wel, even goed dat je een bord met onvoldoende VRM koeling niet moet voorzien van een 8-core. 8)7

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:27

Nemesizz

Untouchable

De memory controller zit toch in de processor? Dit is bij intel wel zo geen idee of dat bij deze amd chip zo is, ik vermoed van wel.
Sterker nog, AMD had het zelfs (veel?) eerder een geintegreerde memorycontroller dan Intel (AMD64, de socket 939 variant).

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Nemesizz schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:47:
[...]

Sterker nog, AMD had het zelfs (veel?) eerder een geintegreerde memorycontroller dan Intel (AMD64, de socket 939 variant).
De eerste A64 idd al op zelfs 754. Ah old school :+

Die dingen veegden de vloer aan met de Shitium 4 :o

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• r_AllocStarByte
Nemesizz schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:47:
[...]
Dat kan, heb het opgezocht en het klopte. AMD was ook als eerste met x64. Dankjewel AMD.
nelizmastr schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:47:
[...]

Ja want 7 jaar oude hardware die kapot gaat is de schuld van AMD dus is het meteen rotzooi. Mooie logica. Alles kan kapot, ook Intel. En dat de FX lijn rotzooi is wisten we in 2011 ook al wel, even goed dat je een bord met onvoldoende VRM koeling niet moet voorzien van een 8-core. 8)7
Fout. Dit is alleen zo voor de 140watt TDP chips. Niet de FX8k series. Ten tweede het bord is GEEN 7 jaar oud maar nog geen 4 jaar.

Nog een update:
Op channel B1 werkt het geheugen ook het lijkt er dus op dat channel B2 defect is of de memory controller in de processor? Bijna op de 2e pass.

[ Voor 8% gewijzigd door r_AllocStarByte op 06-07-2018 22:03 ]

• .Maarten
  • Laatst online: 23:20
r_AllocStarByte schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:59:
[...]

Dat kan, heb het opgezocht en het klopte. AMD was ook als eerste met x64. Dankjewel AMD.

[...]

Fout. Dit is alleen zo voor de 140watt TDP chips. Niet de FX8k series. Ten tweede het bord is GEEN 7 jaar oud maar nog geen 4 jaar.
Je plank heeft een 4+1 VRM indeling en die heeft ook moeite met 125Watt CPU's. Ondanks dat ze wel op de supported lijst staan.

• r_AllocStarByte
.Maarten schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:03:
[...]

Je plank heeft een 4+1 VRM indeling en die heeft ook moeite met 125Watt CPU's. Ondanks dat ze wel op de supported lijst staan.
Dat is dan heel leuk van ASRock. Ik heb het forum post gelezen. Laatste keer bij deze dan ook ASrock nog aanraak.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

r_AllocStarByte schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:04:
[...]

Dat is dan heel leuk van ASRock. Ik heb het forum post gelezen. Laatste keer bij deze dan ook ASrock nog aanraak.
Ook Gigabyte, Asus en MSI hebben borden met een dergelijke VRM layout en het is ook een probleem op de huidige Intel en AMD platformen waar mensen een cheapo bord voorzien van een i7 of Ryzen 7 en het vreemd vinden dat de processor op 2GHz blijft hangen. Tja, het is dat of een brandje. Bij AM3+ borden was dat laatste bij sommige borden een probleem. Vooral de hele goedkope 760 chipset bordjes en ouwe omgekatte Nforcejes.

• r_AllocStarByte
nelizmastr schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:27:
[...]
Ook Gigabyte, Asus en MSI hebben borden met een dergelijke VRM layout en het is ook een probleem op de huidige Intel en AMD platformen waar mensen een cheapo bord voorzien van een i7 of Ryzen 7 en het vreemd vinden dat de processor op 2GHz blijft hangen. Tja, het is dat of een brandje. Bij AM3+ borden was dat laatste bij sommige borden een probleem. Vooral de hele goedkope 760 chipset bordjes en ouwe omgekatte Nforcejes.
Heb er wel iets over gelezen maar wist niet dat het zo'n groot probleem was. Dan weet ik dat nu bij deze, ik ga waarschijnlijk dit ding trashen en een intel i7 7800 series bouwen. Ben alleen nog op goedkeuring van de baas aan het wachten, dit is namelijk niet mijn eigen systeem.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@r_AllocStarByte je vrouw of je werkgever
(i7-8700) is wel een extreme upgrade

• r_AllocStarByte
Hackus schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:50:
@r_AllocStarByte je vrouw of je werkgever
(i7-8700) is wel een extreme upgrade
Hshaha nee niet mijn vrouw dit keer. Ja een goede upgrade zodat de computer weer een aantal jaar flink vooruit kan hé.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:27

Nemesizz

Untouchable

r_AllocStarByte schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:04:
[...]

Probleem is, dan kun je bijna alle merken wel laten liggen, want ze hebben allemaal hun toppers en floppers gehad over de jaren.

Maar punt blijft, als je een high-end CPU (of die nou daadwerkelijk snel is of niet...AMD FX/ P4 Prescott) op een budget moederbord (dat is de 970-pro3) dat er dan regelmatig problemen optreden.
Net wat @nelizmastr aangaf, een high-end i7 of Ryzen op bijvoorbeeld een ITX bordje drukken of entry-level m-atx bordje. Vaak krijg je dan last van thermal throttle vanwege oververhitte VRM's.

Afhankelijk van de ingebouwde beveiliging (en of die werken of niet) kan het dus zijn dat je de VRM's uiteindelijk om zeep helpt, en die kunnen op hun beurt dingen zoals de CPU om zeep helpen.

@nelizmastr
Die dingen veegden de vloer aan met de Shitium 4
Nu doe je het zelf ook... :+

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Nemesizz schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 12:00:
[...]
Nu doe je het zelf ook... :+
Ssst.... O-)

• r_AllocStarByte
nelizmastr schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:27:
[...]

+2
Heb vroeger wel eens een ei gebakken op een Pentium 4 bord, dit was al lachen. Heb een n stuk of 10+ standaard workstation boards geupgrade van een Celeron 430 naar een X5450, met stock cooler zelfs vaak. Ging prima, niets gebakken. Flink getest met synthetic cpu loads alles bleef onder de TCase / tJuntion. Maar bij deze moet ik je gelijk geven. Hoe lullig het van ASRock was of hoe dom het van mij ook was, ik wist dus niet dat je inderdaad met een goedkoop board gewoon de hele cpu VRMs kon opblazen. Het kan dus echt wel, zelf op een board waar "Pro Extreme" en al de marketing bullshit op staat.

Pagina: 1