Hoe neem je het beste deze rotonde?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:25
Al geruime tijd rijd ik over een (gedeeltelijke) tweebaans rotonde. Een paar keer per week volg ik deze route en steeds maar weer verbaas ik mij over de capriolen van mede-bestuurders.

Wat is nu de beste manier om deze rotonde te nemen?

Locatie: https://www.google.com/maps/@51.6749418,5.0481151,19z

Streetview: https://www.google.com/ma...PuEWmg!2e0!7i13312!8i6656

Ik kom aanrijden op de Noorder Allee. Aangezien ik dus de rotonde driekwart rond moet, ga ik op de linkerbaan rijden. Dit lijkt mij het meest logisch. Aangezien 8 van de 10 auto's rechtdoor gaan, staat er daarnaast ook nog eens vaak een 'rij' auto's op de rechterbaan. Linkerbaan mijdt men en is dan ook altijd gewoon vrij. De Tilburgseweg, dus de weg waar ik moet zijn, is echter maar éénbaans.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/du4c2J/rotonde1.png

Ten hoogte van de Noorder Allee (andere kant van de rotonde dus), switch ik van rijbaan en uiteindelijk ga ik rechtsaf de Tilburgseweg op.

Aan de hand van dit filmpje: YouTube: Hoe gebruik je een rotonde met 2 rijstroken? (wel Belgisch, maar dat zou niet veel moeten verschillen...) verwacht men inderdaad dat je de tweede baan pakt en dan afslaat. Maar wel dat je voorrang geeft aan gebruikers die rechts van je zitten.

Nu heb ik o.a. dit meegemaakt:
-Bestuurders die op de rechterbaan zitten, en dus ook gewoon samen met mij driekwart rond gaan. Ik laat deze personen voor, maar zelf ben ik het er niet helemaal mee eens.
-Bestuurders die vanuit de Noorder Alleen komen (andere kant van de rotonde) en ook naar de Tilburgseweg willen, zien mij de tweede baan oprijden en verwachten dan automatisch dat ik de rotonde 360 graden ga nemen. Deze gaan dus rijden en heeft mij al diverse keren een bijna ongeluk opgeleverd.
-Bestuurders van rechter rijbaan nemen de rotonde op zo'n manier dat ze mij bijna van de rotonde afdrukken, ze nemen de rotonde gewoon over twee banen dus. Sturen blijkt lastig?

Wie kan er nu een klap met de hamer op geven? Hoe neem je, officieel (of juist niet officieel, maar desnoods het 'veiligst') deze rotonde?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:16

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dutchy007 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:14:
Ik kom aanrijden op de Noorder Allee. Aangezien ik dus de rotonde driekwart rond moet, ga ik op de linkerbaan rijden. Dit lijkt mij het meest logisch.
[..]
Ten hoogte van de Noorder Allee (andere kant van de rotonde dus), switch ik van rijbaan en uiteindelijk ga ik rechtsaf de Tilburgseweg op.
Lijkt mij helemaal de juiste manier maar kan nergens iets vinden wat dat bevestigd. Meestal staat er wel een bord met een advies voor voorsorteren in dit soort situaties.
Rechter baan is gebruikelijk voor 1-kwart.

Maar zoals waar je zelf al tegenaan loopt is her raar dat de 'tilburgse weg' maar 1 baans is.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 05-07-2018 21:21 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:50
Gewoon links voorsorteren; vlak voordat je de tweede invoeg/uitvoeg nadert; baan (ok, strook) naar rechts om verkeer uit die weg "te blokkeren" zodat jij daarna op je dooie gemakkie rechts-af kan slaan. Een andere gezonde mogelijkheid zie ik niet. (dus volgens mij precies zoals je het al doet of probeert)

[ Voor 13% gewijzigd door eric.1 op 05-07-2018 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-05 08:58
Op zich klinkt jouw route goed.
Maar mocht het steeds fout gaan, zou ik na De Gaard al kijken of de rechter baan al vrij is, en lekker daar gaan rijden. Iedereen moet jou dan voor laten gaan.

En of automobilisten aan de overkant jou de tweede baan op zien rijden,én daar op anticiperen lijkt me een beetje sterk. Ikzelf kijk niet zo ver vooruit, want als jij en iemand aan de overkant tegelijk de rotonde oprijden, kom je elkaar normaal gesproken niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

In Venlo had je vroeger ook zo'n rare rotonde bij het station. Aan de ene kant kon je vanaf 2 banen op de 3 baans rotonde komen en de andere kant was bijv. 1 baan.
Jouw manier werd mij daar ook altijd aangeleerd door de rijschool, lijkt mij dus goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Yep, ik zou het ook zo doen. Voordat de A9 verlegd werd had je bij de afrit bij Badhoevedorp ook zo'n rotonde waar het niet met borden aangegeven was, en daar nam ik ook altijd de linker voor driekwart als het wat drukker was. Maar telkens moest ik weer opletten of de rechter niet toch stiekem ook driekwart rond ging :/ Blijft toch bijzonder hoe zulke situaties bij verschillende mensen tot totaal verschillende 'logische' uitgangspunten leiden.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:51
Lijkt me dat jouw manier het gewoon moet zijn. Ik rij wel eens in België en Frankrijk waar ze lijkend alleen die rotondes hebben. Maar kom eigenlijk altijd wel goed uit. Ik geef ook naar rechts aan zodra ik de afslag rechtdoor bijna voorbij ben. En schuif dan automagisch een baan naar rechts. Kan me niet heugen dat het ooit fout is gegaan.
Er zijn van die giga rotondes zoals Arc de Triomph in Parijs waarbij je eigenlijk maar wat moet doen.
Als je er weinig vertrouwen in hebt, rechts voor sorteren en dan aan de rechterkant de rotonde door gaan tot je afslag.
Of links en je snelheid aanpassen zodat je in een gat terecht komt en dan naar rechts schuiven.

Ik doe die die dingen eigenlijk gewoon opgevoed om eerlijk te zijn. Denk dat je dan gas geeft en in het midden die ronde maakt zodat ze je rechts niet voorbij gaan of de baan op durven.

Zoals je ziet. Niet echt duidelijk wat je nu eigenlojk volgens de regels moet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39

Tomatoman

Fulltime prutser

Gelukkig wordt de terminologie van rijbaan versus rijstrook in dit topic heel consequent gebruikt. Consequent verkeerd welteverstaan :9. De rijbaan van de rotonde in kwestie bestaat uit twee rijstroken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QUSsJAOIOyJU0dTOpYmbAWRL/full.jpg

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Oh, zo'n ding, meerderen zelfs eigenlijk, hebben ze ook in Drachten, altijd dolle pret met mensen die inderdaad maar wat aankloten.

Dus, hoe neem je zo'n rotonde: Voorzichtig

Want meer kun je niet doen zolang je mede-weggebruikers de meest gekke dingen doen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:08

B64

Zoals jij 't doet heb ik 't volgens mij ooit, heel lang geleden, bij m'n rijlessen ook geleerd. Zou dus goed moeten gaan. Wellicht kun je proberen iets eerder naar de buitenste rijstrook te gaan maar dat is 't dan ook wel,

Bij 't googelen kwam ik wel deze pagina van de Belgische politie tegen, en die laten zien dat je vanaf de binnenste rijstrook direct de afslag moet nemen. Lijkt me vooral een garantie op ongelukken, maar goed - 't is ook een manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46

Reinier

\o/

Tomatoman schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:42:
Gelukkig wordt de terminologie van rijbaan versus rijstrook in dit topic heel consequent gebruikt. Consequent verkeerd welteverstaan :9. De rijbaan van de rotonde in kwestie bestaat uit twee rijstroken :)

[afbeelding]
Ik heb het opgegeven mensen hier op te wijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:48
Hier in Zweden zijn er veel dat soort rotondes. Hier is de (ongeschreven) regel dat je enkel de rotonde op rijdt als beide banen leeg zijn. Hierdoor kun je altijd de rotonde verlaten zonder halverwege van baan te wisselen. (mits iedereen juist voorsorteert, wat borden goed aangeven). Werkt zeer fijn als je eenmaal snapt dat mensen op de binnenbaan je gaan afsnijden als ze eraf willen, je moet hen dus voorrang geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

RobinHood schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:47:
Oh, zo'n ding, meerderen zelfs eigenlijk, hebben ze ook in Drachten, altijd dolle pret met mensen die inderdaad maar wat aankloten.

Dus, hoe neem je zo'n rotonde: Voorzichtig

Want meer kun je niet doen zolang je mede-weggebruikers de meest gekke dingen doen.
Haha, ja, daar ben ik de afgelopen zes jaar over heen gereden, iedere dag weer, wat een schijtding.

Ik heb ooit de gemeente gemailed waarom er geen belijning en voorsorteer advies aangegeven staat. Ik kreeg letterlijk dit terug:
Wij creeëren express een onoverzichtelijke situatie zodat mensen gedwongen worden op te letten
Toen brak mijn klomp. Er zijn denk ik een aantal zaken die spelen:

1. Je moet altijd zoveel mogelijk rechts houden, dus ook als je driekwart wil, rechts blijven.
2. Punt 1 kan potentieel gevaarlijke situaties veroorzaken omdat mensen er vanuit gaan dat als je rechts rijd, je 1 kwart of hooguit rechtdoor gaat. Dit heeft mij al een aantal keer bijna een deuk opgeleverd.

Dus, toen heb ik besloten om deze, niet belijnde, rotonde maar op mijn manier te doen. Lekker middenin rijden zodat er zowel rechts als links niemand voorbij kan. Allicht kan dat opgevat worden als verkeer hinderen, maar mijn insteek was het maken van een situatie waarin optimale veiligheid wordt gewaarborgd (shit, nu klink ik als een manager :D ).

In de praktijk ben ik ooit eens afgesneden door een malloot die, net als ik, rechtdoor moet, maar hij ging links mij voorbij, nou ja, je ziet het voor je. Deze meneer kreeg het echter wel aan de stok met de motoragent, daar mocht ie mooi even achteraan.

Enfin, mijn insteek blijft veiligheid. Ook al gaat dat in deze enigszins ten koste van de doorstroming, moeten ze die rotonde maar normaal inrichten. :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
cedrix5 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:50:
Hier in Zweden zijn er veel dat soort rotondes. Hier is de (ongeschreven) regel dat je enkel de rotonde op rijdt als beide banen leeg zijn. Hierdoor kun je altijd de rotonde verlaten zonder halverwege van baan te wisselen. (mits iedereen juist voorsorteert, wat borden goed aangeven). Werkt zeer fijn als je eenmaal snapt dat mensen op de binnenbaan je gaan afsnijden als ze eraf willen, je moet hen dus voorrang geven.
Dat is hier ook zo hoor. Al zijn er 10 banen in de rotonde, je moet al het verkeer op de rotonde voorrang geven. Mensen op de binnenbaan die eraf willen snijden je niet af, maar hebben voorrang en moet je ongehinderd voor laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
WhizzCat schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:00:
[...]

1. Je moet altijd zoveel mogelijk rechts houden, dus ook als je driekwart wil, rechts blijven.
Die snap ik even niet. Waarom is er dan een linker baan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

aljooge schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:07:
[...]

Die snap ik even niet. Waarom is er dan een linker baan?
Je bent niet de enige... ik heb geen idee. Waarschijnlijk omdat de rechtdoorgaande weg 2 rijstroken zijn.

https://www.google.nl/map...,16.87h,45t/data=!3m1!1e3

Dat dus.

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
B64 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:48:
Lijkt me vooral een garantie op ongelukken, maar goed - 't is ook een manier.
De rotondes zoals in de start post beschreven zijn vreselijk. Doe mij maar deze constructie:

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/kgtORd/6643554_orig.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
WhizzCat schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:10:
[...]

Je bent niet de enige... ik heb geen idee. Waarschijnlijk omdat de rechtdoorgaande weg 2 rijstroken zijn.

https://www.google.nl/map...,16.87h,45t/data=!3m1!1e3

Dat dus.
Ah, in Drachten bezuinigen ze op verf om banen te scheiden. Ook ontbreken er voorsorteervakken. Neemt niet weg dat al het verkeer op de rotonde voorrang heeft en je de "linkerbaan" voor moet laten gaan. Bij 3 kwart rond zou ik gewoon links gaan rijden. Bovendien, als je halfrond wil,mag je ook de linkerbaan pakken, zijn immers geen voorsorteervakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

XWB schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:19:
[...]

De rotondes zoals in de start post beschreven zijn vreselijk. Doe mij maar deze constructie:

[afbeelding]
Ook dan heb je van die geweldige chauffeurs die vol over die rijbaanafscheiding gaan omdat ze toch wel kwart moesten :')

@WhizzCat in Drachten is men een beetje "speciaal" qua hoe ze wegen bouwen, de rotondes die op de grote volgen zijn ook allemaal dubbel en geven ook altijd gedoe, en de ene keer hebben fietsers wel voorrang, en bij een andere rotonde weer niet, hoe krijg je gevaarlijke situaties? :X

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

aljooge schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:21:
[...]

Ah, in Drachten bezuinigen ze op verf om banen te scheiden. Ook ontbreken er voorsorteervakken. Neemt niet weg dat al het verkeer op de rotonde voorrang heeft en je de "linkerbaan" voor moet laten gaan. Bij 3 kwart rond zou ik gewoon links gaan rijden. Bovendien, als je halfrond wil,mag je ook de linkerbaan pakken, zijn immers geen voorsorteervakken.
Dat is inderdaad dus precies waar de verwarring door komt. Overigens, als je links rijdt en je wil de rotonde af heb je dus juist geen voorrang omdat je bezig bent met inhalen, immers, linkerbaan, dus dien je het andere verkeer voor te laten gaan omdat je met een bijzonder manoevre bezig bent, of zo... dat is tenminste zoals ik het begreep, maar ambtelijke taal is wat vaag in deze :X

@RobinHood zo krijg je dus idd gevaarlijke situaties en mensen in Drachten ... ik geef je geen ongelijk :D

[ Voor 6% gewijzigd door WhizzCat op 05-07-2018 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
WhizzCat schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:23:
[...]

Dat is inderdaad dus precies waar de verwarring door komt. Overigens, als je links rijdt en je wil de rotonde af heb je dus juist geen voorrang omdat je bezig bent met inhalen, immers, linkerbaan, dus dien je het andere verkeer voor te laten gaan omdat je met een bijzonder manoevre bezig bent, of zo... dat is tenminste zoals ik het begreep, maar ambtelijke taal is wat vaag in deze :X

@RobinHood zo krijg je dus idd gevaarlijke situaties en mensen in Drachten ... ik geef je geen ongelijk :D
Je bent aan het inhalen als het voertuig zich al op de rotonde bevindt. Jij wil eraf, maar het voertuig naast je wil rechtdoor, die moet je voor laten gaan. Maar, als je in de linkerbaan zit en je wil eraf, moet al het verkeer dat nog niet op de rotonde is, je voor laten gaan. vanwege de haaietanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

aljooge schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:30:
[...]

Je bent aan het inhalen als het voertuig zich al op de rotonde bevindt. Jij wil eraf, maar het voertuig naast je wil rechtdoor, die moet je voor laten gaan. Maar, als je in de linkerbaan zit en je wil eraf, moet al het verkeer dat nog niet op de rotonde is, je voor laten gaan. vanwege de haaietanden.
Ja, psies, maar dat kan een hoop ellende opleveren als in afsnij acties. Dat je voor de haaientanden moet wachten lijkt mij evident (maar zelfs dat is in Drachten nog maar de vraag.. :X ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
WhizzCat schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:32:
[...]

Ja, psies, maar dat kan een hoop ellende opleveren als in afsnij acties. Dat je voor de haaientanden moet wachten lijkt mij evident (maar zelfs dat is in Drachten nog maar de vraag.. :X ).
Dat is hier in Emmen precies zo. Mensen die het niet schijnen te snappen en gewoon oprijden als je van de linkerbaan eraf wil. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Raar dat de gemeente er geen turborotonde van maakt.

Als er weinig verkeer is zou ik hier gewoon overal rechts aanhouden. Als er wat meer verkeer op de rechterrijstrook rijd zou ik wel alvast voorsorteren voor linksaf. Maar ik zou dus niet links voorsorteren enkel zodat een andere auto dan een paar seconden eerder de rotonde kan oprijden waarbij je die dan vervolgens voorrang moet verlenen voorlangs bij het wisselen naar de buitenste rijstrook voor het afslaan.
Dat soort onoverzichtelijke situaties voorkom ik liever mede ook omdat we in NL weinig van dit soort kleine dubbelbaans rotondes hebben en het dus zoals TS ook heeft gemerkt het niet voor iedereen even duidelijk is.
Extra rondjes rijden zoals dat belgische filmpje heb ik nog nooit iemand zien doen. De meeste bestuurders zullen de auto er hoogstwaarschijnlijk gewoon voor knallen of op de rem gaan staan.

[ Voor 219% gewijzigd door -36- op 06-07-2018 15:57 . Reden: strook/baan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-03 00:41
Als het druk is pak ik gewoon de rechter baan voor 3 kwart te gaan.
Maar als het rustig is dan gewoon linkerbaan zoals geleerd is.
Ik heb namelijk al 3x bijna een ongeluk gehad toen het druk was. Dus als het druk is rij ik lekker rechts. Potentieel minder risicovol. Plus tegenwoordig zijn de wegen zo druk dat zoon rotonde toch meestal druk is En het overzicht maar weinig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Als iedereen zich aan de regel houdt, rechtdoor en rechtsaf is rechterbaan en linksaf is linkerbaan met uitsorteren na de afslag rechtdoor dan heb je nooit een probleem. Zoals ts het doet dus. Dan heb je enkel de vreemde situatie dat rechtdoor wel 2 stroken heeft, maar de linker NA de rotonde pas gebruikt wordt. Dat is geen realiteit dus. Op 2 stroken tegelijk rijden is gewoon asociaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik snap niet dat er meer gebruik wordt gemaakt van het volgende:

https://www.google.com/ma...3656991,69m/data=!3m1!1e3

Dit is een rotonde in Amersfoort waarbij er op de N199 meerdere van liggen. Bij de ene rotonde is er gebruik gemaakt van een soort middenberm en de andere rotonde weer niet:

https://www.google.com/ma....367888,56m/data=!3m1!1e3

Er zijn gewoon regels voor, maar in Amersfoort gaat het heel vaak fout. Als je links voorsorteert en je voor de afslag een baan opschuift zit er geheid iemand naast je die niet juist voorsorteert en je een chaos veroorzaakt als je wel naar rechts gaat. Ik voorsorteer daarom meestal rechts. Niet juist, maar wel veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patches
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-04 21:45
aljooge schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:37:
[...]

Dat is hier in Emmen precies zo. Mensen die het niet schijnen te snappen en gewoon oprijden als je van de linkerbaan eraf wil. 8)7
Daar bij de brandweer kazerne toch? Daar heb ik zelf ook al meerdere situaties gehad waar het zweet me uitbrak.

Moet ik wel toegeven dat de rijlessen voor dubbele rotondes zeer matig kunnen zijn. Ik zat bij een goede rijschool en we gingen uit onze weg om ze te vinden maar als je in het buitengebied woont heb je er heel weinig ervaring mee.

Emmen is dus ook zo'n geval waar het vaak lijkt of mensen zo'n dubbele voor het eerst nemen. Bij Veendam zitten er een paar achter elkaar aan om dan op een grote uit te komen, de kleintjes hebben voorsorteerstroken (en van die banden volgens mij) en tegen de tijd dat je bij die grote bent snapt iedereen het :)

Edit: Om ook nog wat toe te voegen aan het topic, zoals TS het doet is het mij ook geleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Patches op 06-07-2018 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-04 12:58
Is het ook niet de bedoeling dat als je op links zit en niet direct naar rechts kan gaan je gewoon een extra ronde maakt ? Ik zie er veel links stoppen om hun afslag te kunnen nemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Jouw manier klinkt goed, als je vanaf het begin duidelijk richting aangeeft naar links en na die derde afrit naar rechts dan zou dat toch duidelijk moeten zijn voor de rest waar je heen wil.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 06:55:
Als iedereen zich aan de regel houdt, rechtdoor en rechtsaf is rechterbaan en linksaf is linkerbaan met uitsorteren na de afslag rechtdoor dan heb je nooit een probleem. Zoals ts het doet dus. Dan heb je enkel de vreemde situatie dat rechtdoor wel 2 stroken heeft, maar de linker NA de rotonde pas gebruikt wordt. Dat is geen realiteit dus. Op 2 stroken tegelijk rijden is gewoon asociaal.
Naar welke verkeersregels refereer je dan? Als iedereen zich aan de regels houd rijden ze rechts tenzij ze willen inhalen of het verkeer te druk is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
aljooge schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:04:
[...]

Dat is hier ook zo hoor. Al zijn er 10 banen in de rotonde, je moet al het verkeer op de rotonde voorrang geven. Mensen op de binnenbaan die eraf willen snijden je niet af, maar hebben voorrang en moet je ongehinderd voor laten gaan.
Nee. Als je de rotonde oprijdt kom jij van rechts, en heb je dus voorrang. Tenzij er haaientanden of borden staan. En dat is bij 99% van de rotondes zo. Maar 'standaard' heeft verkeer op de rotonde geen voorrang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:55
Rotdingen, want als jij van de linkerbaan eraf wilt en iemand op de rechterbaan wilt door is dat garantie voor problemen.

In Dordrecht kunnen ze ook geen rotondes maken, terwijl ze in buurgemeente Papendrecht gewoon schitterende turborotondes hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:43
Rotonde

Zo ver ik weet hoor je zo de rotonde te nemen, om ergernis van anderen te voorkomen. Je moet altijd voorrang geven voor de mensen die van rechts komen wanneer hun stoplicht groen heeft. Voorsoorteren dus ook altijd zoals de zwarte lijnen aangeven ( en dan bij elke uitgang of oprit ( is dat het juiste woord? ) ) zo heb ik het in ieder geval altijd geleerd om op het Keizer Karelplein te rijden in Nijmegen

https://www.google.com/ma...!3d51.8418966!4d5.8601385

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 15:29
Ik vind die rotondes ook altijd vervelend en hoe de TS het omschrijft is de correcte manier. In de praktijk ga ik vaak wel een stukje over de binnenstrook en vlak voor 1/2 ga ik dan weer voorsorteren naar de rechterstrook.

Maar ik zie de rotonde dan ook liever met zo'n scheiding ertussen. Dat werkt best goed. Want niemand laat je er tussen als je op de binnenbaan rijdt tot aan je afslag.

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
SeenD schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:21:
Ik vind die rotondes ook altijd vervelend en hoe de TS het omschrijft is de correcte manier. In de praktijk ga ik vaak wel een stukje over de binnenstrook en vlak voor 1/2 ga ik dan weer voorsorteren naar de rechterstrook.

Maar ik zie de rotonde dan ook liever met zo'n scheiding ertussen. Dat werkt best goed. Want niemand laat je er tussen als je op de binnenbaan rijdt tot aan je afslag.
Is toch onlogisch? Stel het volgende voor:

Op beide banen rijden mensen die rechtsaf willen gaan. Wanneer ik op de rechterbaan al rijdt om rechtsaf te slaan, en TS slaat pas ( bijna ) op het einde van de binnenste baan naar de meeste rechter baan, dan zal ik dat zelf niet verwachten. TS hoort op de linkerbaan dus door te rijden naar de volgende. Elke keer wanneer er een rechtsaf geweest is hoor je gelijk rechts voor te sorteren als je de volgende rechtsaf wilt, niet pas op het eind.

Tenzij alle banen voor rechtsaf 2 baans wegen zijn. Dan is de rotonde meestal 3 of 4 rijen groot, waardoor je baan 3/4 moet gebruiken voor rechtsaf te slaan naar 2 banen, en baan 1/2 gebruiken om door te rijden naar de eerstvolgende rechtsaf ( en dus invoegen vanaf de eerste mogelijkheid )

Rotonde juist

[ Voor 6% gewijzigd door hollandnick op 06-07-2018 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:02

Gertjuhjan

Software Engineer

Toevallig hadden mijn partner en ik het laats ook over deze specifieke rotonde. (Ik woon in sprang-cappelle). Mensen weten gewoon niet hoe ze hier mee om moeten gaan, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Zelf kom ik van de piet klerx en rijd rechtdoor naar Landgoed Driessen. Ik pak meestal de buitenste baan voor rechtdoor. Het gebeurd regelmatig dat iemand dan de binnenbaan pakt om je in te halen en dan toch nog jou afsnijd om rechtdoor te gaan.

Ik snap niet dat ze hier geen turbo rotonde van maken.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42
cedrix5 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:50:
Als je wacht tot beide vrij zijn is het voordeel van een extra rijstrook verdwenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 07-05 15:06
Mijn insteek;
Als je nog maar een kwart rond hoeft rij je op de rechter strook, anders links.
Jij zou dus de rotonde op de linker strook oprijden, maar zodra je half rond bent schuif je alvast op naar rechts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qGsCSosk7n9DF4npHGWdV9jL/full.png]
Dus niet pas naar rechts als je de afslag moet hebben, maar een kwart eerder.

Zodra je de afslag neemt kun je kijken of je de linker of rechter rijstrook pakt op de Tilburgseweg, net hoe ruim je afslaat. Op de rotonde zelf moet het mijn inziens niet uitmaken hoeveel rijstroken je afslag heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door frickY op 06-07-2018 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
frickY schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:42:
Mijn insteek;
Als je nog maar een kwart rond hoeft rij je op de rechter strook, anders links.
Jij zou dus de rotonde op de linker strook oprijden, maar zodra je half rond bent schuif je alvast op naar rechts.
[afbeelding]]
Dus niet pas naar rechts als je de afslag moet hebben, maar een kwart eerder.

Zodra je de afslag neemt kun je kijken of je de linker of rechter rijstrook pakt op de Tilburgseweg, net hoe ruim je afslaat. Op de rotonde zelf moet het mijn inziens niet uitmaken hoeveel rijstroken je afslag heeft.
Juist zo moet het ook. Hoe vaak ik al niet een malloot gehad heb die pas op het eind in 1x naar links schiet terwijl ik al op die baan rijd. Waardoor mensen in zijn rij op de rem moeten, of degene achter mij om dat ik het dan niet aan durf door te rijden, ook al zit ik op dat moment op de juiste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

hollandnick schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:53:
[...]

Juist zo moet het ook. Hoe vaak ik al niet een malloot gehad heb die pas op het eind in 1x naar links schiet terwijl ik al op die baan rijd. Waardoor mensen in zijn rij op de rem moeten, of degene achter mij om dat ik het dan niet aan durf door te rijden, ook al zit ik op dat moment op de juiste plek.
Waar is dat op gebaseerd? Ik zie hier velen claimen hoe het zou moeten zonder onderbouwing. Rotondes zijn niet specifiek omschreven in de verkeersregels en zeker voor dit type rotonde zijn geen aparte regels.

In principe zijn hier enkel de normale regels van toepassing dus verkeer van rechts heeft voorrang tenzij de rotonde een voorrangsweg is en het wisselen van rijstrook betekent dat al het andere verkeer voorrang heeft.

De juiste methode, gebaseerd op verkeersregels, is zoveel mogelijk rechts houden.

Overigens is het in mijn ogen de wegbeheerder die hier als enige echt tekort schiet. Gevaarlijke en onduidelijke situatie, kan voorkomen worden met goede turborotondes.

Doet me overigens denken aan het links knipperen als je driekwart rond gaat. Typisch een CBR dingetje en niet gebaseerd op verkeersregels. Nergens voor nodig ook.

[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 06-07-2018 10:04 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:20
Wie kan er nu een klap met de hamer op geven? Hoe neem je, officieel (of juist niet officieel, maar desnoods het 'veiligst') deze rotonde?
Je neemt de buitenstrook. Altijd.
Op de binnenstrook zitten alle buitenstrook voertuigen in je dode hoek. Ondanks dat ze jouw niet rechts mogen passeren, gaat dat wel gebeuren en dan zitten ze in je zijkant.
Gewoon altijd de buitenstrook nemen.

Het probleem van rotondes is dat er vrijwel geen ongelukken met letsel plaatsvinden. Want de snelheden zijn erg laag. De motivatie voor de wegebeheerder om de situatie te verbeteren is verdwenen. Totdat de gemeente of provincie naar de slechte doorstroming gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Gertjuhjan schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:30:
Toevallig hadden mijn partner en ik het laats ook over deze specifieke rotonde. (Ik woon in sprang-cappelle). Mensen weten gewoon niet hoe ze hier mee om moeten gaan, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Zelf kom ik van de piet klerx en rijd rechtdoor naar Landgoed Driessen. Ik pak meestal de buitenste baan voor rechtdoor. Het gebeurd regelmatig dat iemand dan de binnenbaan pakt om je in te halen en dan toch nog jou afsnijd om rechtdoor te gaan.

Ik snap niet dat ze hier geen turbo rotonde van maken.
Ik kom er ook regelmatig langs, en in mijn optiek is er mijn een manier, en dat is anderen geen ruimte geven om capriolen uit te halen, en dat doe je door op het midden te rijden.

Het is stadsgebied en je mag er maar 50 dus zou je de rotonde nog langzamer moeten benaderen. Je ziet ook niet wat er aan de overkant mogelijk aankomt, zit een dikke verhoging.

Maar soms lijkt het een hobby van sommige om toch minstens 70 te halen en dat kan makkelijk met een beetje nette auto,
maar als je 3/4 kwart gaat en je blijft de buitenbaan pakken dan heb je mafketels die je in benarde posities brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:40
Wat je doet is correct, alleen is het zo dat jij bij het veranderen van rijstrook voorrang moet geven aan de personen die al op die strook rijden.
Dus als er op dat moment iemand in de weg rijdt, en het lukt niet om rechts in te voegen en dan af te slaan, dan draai je nog een rondje.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
XWB schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:19:
[...]

[afbeelding]
Offtopic

Deze is ook vreselijk:
Afbeeldingslocatie: https://images4.persgroep.net/rcs/FcHn8k8_GG47MQjkd6jOtQl5g28/diocontent/117469228/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9
Het Keizer Karelplein Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Tommie12 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:13:
Wat je doet is correct, alleen is het zo dat jij bij het veranderen van rijstrook voorrang moet geven aan de personen die al op die strook rijden.
Dus als er op dat moment iemand in de weg rijdt, en het lukt niet om rechts in te voegen en dan af te slaan, dan draai je nog een rondje.
Maar nu geef je toch eigenlijk zelf al aan hoe onlogisch dit is? Dus elke keer als er iemand al rechts rijdt, wat in mijn optiek ook hoort, dan rijd je nog een rondje? Of dan maar (vol) op de rem omdat je toch wel rechtsaf wilt 8)7
icegodd schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:13:
[...]

Offtopic

Deze is ook vreselijk:
[afbeelding]
heerlijke rotonde :) maar ik kom dan ook uit Nijmegen en het is eigenlijk heel erg simpel. Ik snap dat het wel lastig is voor mensen die voor de eerste keer "in 1 keer" op die rotonde terecht komen

[ Voor 30% gewijzigd door hollandnick op 06-07-2018 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:40
hollandnick schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:14:
[...]

Maar nu geef je toch eigenlijk zelf al aan hoe onlogisch dit is? Dus elke keer als er iemand al rechts rijdt, wat in mijn optiek ook hoort, dan rijd je nog een rondje? Of dan maar (vol) op de rem omdat je toch wel rechtsaf wilt 8)7

[...]

heerlijke rotonde :) maar ik kom dan ook uit Nijmegen en het is eigenlijk heel erg simpel. Ik snap dat het wel lastig is voor mensen die voor de eerste keer "in 1 keer" op die rotonde terecht komen
Het is me al ooit gebeurd, maar minder dan 1x per jaar.

Ga eens in Parijs rond de Arc de Triomphe rijden. Daar staan zelfs geen lijnen, en er kunnen zo'n 8 autos naast elkaar. Rechts blijven lukt daar gewoon niet, dan rijdt iedereen je neus er af.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Patches schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 08:25:
[...]

Daar bij de brandweer kazerne toch? Daar heb ik zelf ook al meerdere situaties gehad waar het zweet me uitbrak.

Moet ik wel toegeven dat de rijlessen voor dubbele rotondes zeer matig kunnen zijn. Ik zat bij een goede rijschool en we gingen uit onze weg om ze te vinden maar als je in het buitengebied woont heb je er heel weinig ervaring mee.

Emmen is dus ook zo'n geval waar het vaak lijkt of mensen zo'n dubbele voor het eerst nemen. Bij Veendam zitten er een paar achter elkaar aan om dan op een grote uit te komen, de kleintjes hebben voorsorteerstroken (en van die banden volgens mij) en tegen de tijd dat je bij die grote bent snapt iedereen het :)

Edit: Om ook nog wat toe te voegen aan het topic, zoals TS het doet is het mij ook geleerd.
Inderdaad die rotonde en ook die 1 verder als ik van het centrum naar zuidbarge wil. Verschil met die in Drachten is dat die wel voorsorteerstroken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Tommie12 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:17:
[...]

Het is me al ooit gebeurd, maar minder dan 1x per jaar.

Ga eens in Parijs rond de Arc de Triomphe rijden. Daar staan zelfs geen lijnen, en er kunnen zo'n 8 autos naast elkaar. Rechts blijven lukt daar gewoon niet, dan rijdt iedereen je neus er af.
Klopt maarja, dat zijn 8 rijstroken waardoor je van links naar rechts dan zou moeten rijden als:

Links naar rechts
1-2 4e afslag of laatste -> 3-4 3e afslag-> 5-6 2e afslag -> 7-8 rechtsaf, eerste afslag

En na elke afslag schuift iedereen 1 of 2 rijstroken op ( computer gestuurd zou het perfect werken )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:08
Deze is ook vreselijk:
[afbeelding]
RTL roept Keizer Karelplein wéér uit tot gevaarlijkste rotonde.

[ Voor 7% gewijzigd door Napsju op 06-07-2018 10:26 ]

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
Laatste offtopic @Napsju @hollandnick

Nijmegen heeft nog 1 heerlijke rotonde
energieweg rotonde
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nieuws.nl/media/sites/42/2018/01/26005215/industrieplein-Nijmegen-715x408.png
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DZPIMFvWAAMqFdN.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
icegodd schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:30:
Laatste offtopic @Napsju @hollandnick

Nijmegen heeft nog 1 heerlijke rotonde
energieweg rotonde
[afbeelding]
[afbeelding]
Die is idd "net" vernieuwt. In principe is deze rotonde heel erg duidelijk met overal juiste markeringen en hun eigen baan. Enige nadeel is dat wanneer je hier nieuwe bent en even niet oplet je op de verkeerde baan zit waardoor je of door moet rijden en het opnieuw moet proberen, of zoals sommige mensen vol op de rem in door de doorgetrokken strepen van baan wisselen....ook al tevaak meegemaakt helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Net voorbij de afslag Noorder alee geef je richting aan, en kom je naar rechts om af te slaan de Tilburgseweg op.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25

Ik kom aanrijden op de Noorder Allee. Aangezien ik dus de rotonde driekwart rond moet, ga ik op de linkerbaan rijden. Dit lijkt mij het meest logisch.
Eensch. Dat is hoe je een rotonde driekwart neemt. Rechter rijstrook is voor 1e en 2e afrit, linker voor 3e en 4e afrit.
Nu heb ik o.a. dit meegemaakt:
-Bestuurders die op de rechterbaan zitten, en dus ook gewoon samen met mij driekwart rond gaan. Ik laat deze personen voor, maar zelf ben ik het er niet helemaal mee eens.
Die zijn gewoon bang om op een rotonde van rijstrook te moeten wisselen. Terwijl het juist de kans op aanrijdingen vergroot, een tegenligger zou immers kunnen denken dat ze kwart/half rond gaan en niet driekwart.
-Bestuurders die vanuit de Noorder Alleen komen (andere kant van de rotonde) en ook naar de Tilburgseweg willen, zien mij de tweede baan oprijden en verwachten dan automatisch dat ik de rotonde 360
Enige tip is om tijdig je richting naar links uit te zetten en even later naar rechts aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-05 00:38

Fustje

Koel bewaren

De rotonde van de N279 tussen Gemert en Beek en Donk is ook zo'n rotonde waar niemand het lijkt te begrijpen. Aan alle richtingen staan borden dat de linkerstrook bestemd is voor verkeer dat driekwart gaat, de rechterstrook voor rechtsaf en rechtdoor.
Ook mijn rijschool leerde mij dat je bij driekwart over de rotonde, je ter hoogte van de 2e afrit naar rechts opschuift om zo goed uit te komen voor de 3e afrit, zeg maar gelijk opschuiven met het verkeer rechts van je dat afslaat naar de 2e afrit. Het verkeer komend uit de 2e afrit moet jou voor laten gaan omdat je richting aangeeft naar de rechterstrook. Een extra rondje maken op de rotonde heb ik nog nooit meegemaakt, vond het filmpje van eerder uit Belgie dan ook redelijk bizar :)

In de praktijk nemen heel veel mensen (met name vrachtwagens) gewoon de rechterstrook voor driekwart, mogelijk omdat ze al hebben ervaren dat het verkeer uit de 2e afrit (waar ook 2 rijstroken zijn) gewoon de rotonde oprijdt als jij op de linkerstrook zit, richting aan of niet. En áls je dat doet, stoppen ze voor je óp de rotonde 8)7 Je kunt daardoor niet tijdig opschuiven want dan zit er weer zo'n pannenkoek naast je die rechtdoor gaat.
Als ik wel de linkerstrook gebruik waar 'ie voor bedoeld is, moet ik al direct kijken naar het verkeer dat rechts van me rijdt waar ik er eventueel tussen kan voegen, want vooral bij een vrachtwagen kan dat een uitdaging zijn en ik haat afsnijden (of gesneden worden).

Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat ze hier ooit een turborotonde van maken, maar het valt me mee dat er niet meer ongelukken gebeuren daar..

TL;DR: zoals TS aangeeft heb ik het ook geleerd. Bij de 2e afrit opschuiven.

Edit: Het is dus een rotonde met aan alle kanten 2 opritten met 1 afrit.

Na openen beperkt houdbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Iblies schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:08:
[...]

Ik kom er ook regelmatig langs, en in mijn optiek is er mijn een manier, en dat is anderen geen ruimte geven om capriolen uit te halen, en dat doe je door op het midden te rijden.
Als dat werkelijk jouw oplossing is dan moet je nog maar eens goed nadenken of een rijbewijs wel wat voor jou is. Het zijn duidelijk twee gescheiden rijstroken, in het midden rijden is dan niet alleen verboden maar het zorgt ook nog eens voor onnodige verwarring. Blijf dan gewoon op de rechter rijstrook rijden en let goed op, dan kan er weinig mis gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:29
Volgens mij is dat de juiste manier.

Ik woon zelf ook vlakbij zo'n zelfde soort rotonde en ik zie daar inderdaad ook regelmatig prutsers die driekwart rondgaan over de buitenste baan :N

Kwam ook een tijdje lang dagelijks over Velperbroek. Daar kom je ook piloten tegen hoor.. Terwijl er al ruim van tevoren aangegeven staat welke baan je moet pakken.

[ Voor 14% gewijzigd door InZane op 06-07-2018 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Tsurany schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:30:
[...]

Als dat werkelijk jouw oplossing is dan moet je nog maar eens goed nadenken of een rijbewijs wel wat voor jou is. Het zijn duidelijk twee gescheiden rijstroken, in het midden rijden is dan niet alleen verboden maar het zorgt ook nog eens voor onnodige verwarring. Blijf dan gewoon op de rechter rijstrook rijden en let goed op, dan kan er weinig mis gaan.
Handige uitspraak als je de situatie niet kent 👍

Je wordt namelijk regelmatig afgesneden als je 3/4 gaat.

Als je van de snelweg komt zijn er twee rijstroken,
de afslagen zijn vervolgens allemaal enkel en de mensen komen ook nog eens vaak met te hoge snelheid aanrijden.

De dubbele rijstrook is een formaliteit dat averechts werkt in de situatie en ook gezien de drukte, of eerder gebrek daar aan, totaal geen waarde heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Iblies irrelevant. De verkeersregels zijn niet bedoeld om willekeurig toegepast te worden enkel daar waar jij vind dat ze nut hebben. Blijf gewoon rechts rijden en houd er rekening mee dat mensen van links kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:22

Fiets

A.K.A. Bambi

Als iedereen netjes richting aan zou geven zou het al veiliger gaan :-P

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-05 00:38

Fustje

Koel bewaren

Fiets schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:56:
Als iedereen netjes richting aan zou geven zou het al veiliger gaan :-P
Hoe vaak ik niet zie dat mensen daar totaal niet op letten bij een ander. Als je op de linkerstrook rijdt, zien ze alleen maar ruimte om erop te rijden. "mijn rijstrook is vrij" }:|

[ Voor 3% gewijzigd door Fustje op 06-07-2018 12:00 ]

Na openen beperkt houdbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:02

M2M

medicijnman

Pfoe wat een berichten allemaal;

In principe is een rotonde een weg met 3+ zijwegen. Zonder haaientanden e.d. moet je dus midden op de rotonde stil gaan staan om het opkomend verkeer voor te laten. Zie ook hier.

Als de rotonde meerdere stroken heeft en je gaat rechtsaf, blijf je op de rechterstrook zitten. Je start vanaf rechts en eindigt rechts. De linker strook heb je niet nodig en wordt niet aangeraakt en kan dus gebruikt worden voor overig verkeer.

Ga je rechtdoor dan heb je de keuze afhankelijk van de uitvoeg en drukte. Is de uitvoeg een twee-strooks geheel (zoals hier, dan kun je zowel links als rechts starten. Start je links, dan blijf je links en eindig je links. Start je rechts, dan eindig je rechts.

Het bijzondere aan deze rechtdoor situatie is dat je een baan oversteekt op de rotonde als je links start en eindigt. Derhalve houd je rechts aan, tenzij de rechterbaan bezet is door overig verkeer. De autos die rechts van je starten gaan of rechts af, of rechtdoor. Beide geen probleem dus.

Die ene pannekoek die rechts start en links af wil heeft het dan niet begrepen.

Ga je links af, dan begin je links. Precies op het punt dat je zou kunnen kiezen voor rechtdoor, zet je je knipperlicht aan en schuif je een baan op naar rechts. Je hoeft in dit geval niet uiterst rechts te blijven want je sorteert voor, voor linksaf. Hiermee bevorder je de doorstroming voor verkeer dat rechtsaf of rechtdoor wil.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Tsurany schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:52:
@Iblies irrelevant. De verkeersregels zijn niet bedoeld om willekeurig toegepast te worden enkel daar waar jij vind dat ze nut hebben. Blijf gewoon rechts rijden en houd er rekening mee dat mensen van links kunnen komen.
Waar bij je dus nog steeds uitgaat dat er een situatie is gecreëerd wat van toegevoegde waarde 🤔

https://www.wegenwiki.nl/...e_view_desktop#Capaciteit
Als vuistregel wordt gehanteerd dat een enkelstrooksrotonde 20.000 - 25.000 mvt/etm kan verwerken in de gunstigste omstandigheden en zonder aanwezigheid of voorrang van fietsverkeer en voetgangers. Bij twestrooksrotondes wordt uitgegaan van 22.000 - 30.000 mvt/etm bij enkelstrooks toeritten en afritten, en 35.000 - 40.000 mvt/etm bij tweestrooks toeritten en afritten. Deze laatste varianten zijn daarentegen onveiliger dan de enkelstrooksrotonde door de hogere rijsnelheid, waardoor aanbevolen wordt bij hogere intensiteiten de turborotonde als standaard meerstrooksrotonde toe te passen.
Deze rotonde is vlees noch vis.

De rotonde is niet druk en verwerkt bij lange na niet de wagens om van toegevoegde waarde te zijn. Dat gebrek aan drukte lokt juist onveilig gedrag uit.

Gewoon lekker in het midden blijven rijden voor die 100 mtr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
francoski schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 08:55:
[...]

Nee. Als je de rotonde oprijdt kom jij van rechts, en heb je dus voorrang. Tenzij er haaientanden of borden staan. En dat is bij 99% van de rotondes zo. Maar 'standaard' heeft verkeer op de rotonde geen voorrang.
Eens, ik had het alleen over het plaatje van die ene rotonde in drachten, niet over rotondes in zijn algemeenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-05 14:35
Tomatoman schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:42:

[afbeelding]
gelukkig vrij irrelevant, want iedereen heeft door waar het over gaat. Niet dat ik het met je oneens ben. Maar om alleen te posten en "haha jullie hebben het fout!" is een beetje jammer.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik zal niet moeilijk doen en net als de rest de rechter rijbaan pakken.
Het is niet voor niks dat kennelijk bijna iedereen dat al doet. Gewoon met flow mee gaan werkt doorgaans beter dan precies de regels gaan volgen met gevolg dat je elke keer in de knoop raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Iblies schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 12:21:
[...]
Waar bij je dus nog steeds uitgaat dat er een situatie is gecreëerd wat van toegevoegde waarde 🤔

https://www.wegenwiki.nl/...e_view_desktop#Capaciteit

[...]

Deze rotonde is vlees noch vis.

De rotonde is niet druk en verwerkt bij lange na niet de wagens om van toegevoegde waarde te zijn. Dat gebrek aan drukte lokt juist onveilig gedrag uit.

Gewoon lekker in het midden blijven rijden voor die 100 mtr.
Ik ben het helemaal met je eens dat dit een kansloos ontwerp is die niet bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Echter ben ik het niet met je eens dat je dan maar twee rijstroken tegelijk in beslag moet nemen om op die manier mensen te dwingen achter je te blijven rijden. Dat verbeterd de verkeersveiligheid namelijk helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:35

aap

Ik kwam vroeger in Eindhoven ook dagelijks over zo'n tweebaans rotonde. Die was met stoplichten geregeld, dus geen problemen met oprijdend verkeer.
Wel een aantal keren een bijna-aanrijdig gehad met mensen die de rechterbaan nemen om driewkart rond te gaan, terwijl ik op de linkerbaan rechtdoor wou. Dat eerste mag niet, het tweede wel, althans volgens de pijlen op het wegdek.

Maar er zijn bange mensen die uit principe nooit de linkerbaan durven te gebruiken en dan nog liever het risico nemen anderen af te snijden.

Op de TS: zoals ik het vroeger geleerd heb op rijles: als je linksaf wil op een tweebaansrotonde, dan selecteer je links voor. Na tweede afslag schuif je een baan naar rechts op en dan sla je vanaf de rechterbaan af.

[ Voor 20% gewijzigd door aap op 06-07-2018 13:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:02
Zoals TS het omschrijft hebben hele volksstammen het ook geleerd en voor zover mij bekend is dat ook nooit gewijzigd wat ook blijkt uit de vele sites waar je kunt lezen en zien hoe een rotonde te nemen.
Grootste wijzigingen qua rotondes de afgelopen tig jaar is dat oprijdend verkeer geen voorrang meer heeft en dat we nu ook turbo rotondes hebben waarbij precies datgene wat TS correct doet afgedwongen wordt.

Afbeeldingslocatie: http://www.dirkdebaan.nl/uploads/1/0/0/5/10059444/8609392_orig.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dirkdebaan.nl/uploads/1/0/0/5/10059444/6643554_orig.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-05 15:37

DevWouter

Creator of ThenNext

[...]

Offtopic

Deze is ook vreselijk:
[afbeelding]
Dat is ook een verkeersplein en geen rotonde. Als je op een rotonde zit heb je namelijk altijd voorrang op het verkeer dat niet op een rotonde zit. Bij het oprijden van de Keizer Karelplein heb je voorrang omdat je van rechts komt en moet het verkeer op het plein wachten.

@Dutchy007: Ik zie geen enkele reden om de linkerrijbaan te pakken tenzij je bij het invoegen al op de linkerrijbaan zat en geen andere keus hebt. Er is namelijk onvoldoende ruimte/tijd om van baan te wisselen als je er al op zit. Mocht je wel van links naar rechts willen gaan, dan moet je voorrang geven aan het verkeer dat rechtdoor gaat (naar de volgende afslag). Als jou op dat moment voorrang wordt gegeven voorrang geven is een gunst en geen plicht.

Het veiligst: Ga naar rechts voordat je de rotonde oprijdt en blijf daar rijden.
Volgens de wet: Blijf rechts rijden tenzij je wilt inhalen (zie wetgeving)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-05 19:33
Bij rotondes met meerdere rijstroken, gebruik ik het liefst de meest rechter rijstrook. En zolang we geen 'magische rotondes' in Nederland krijgen, vind ik het eigenlijk allemaal wel best:
Afbeeldingslocatie: https://vg5b2ejdwb-flywheel.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2016/08/swindons-magic-roundabout-how-does-it-work.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:02

M2M

medicijnman

DevWouter schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 14:54:
[...]

Het veiligst: Ga naar rechts voordat je de rotonde oprijdt en blijf daar rijden.
Volgens de wet: Blijf rechts rijden tenzij je wilt inhalen (zie wetgeving)
Behalve artikel 11 lid 2. En in feite ben je aan het voorsorteren als je op een tweestrooks rotonde, de linkerstrook neemt om links af te slaan.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

EJlol schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 15:29:
Bij rotondes met meerdere rijstroken, gebruik ik het liefst de meest rechter rijstrook. En zolang we geen 'magische rotondes' in Nederland krijgen, vind ik het eigenlijk allemaal wel best:
[afbeelding]
What the clusterfuck is dit...

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-05 15:37

DevWouter

Creator of ThenNext

M2M schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:05:
[...]

Behalve artikel 11 lid 2. En in feite ben je aan het voorsorteren als je op een tweestrooks rotonde, de linkerstrook neemt om links af te slaan.
Wanneer je een rotonde op gaat, ga je altijd rechtsaf (ook als je links wilt) en ben je eenmaal op een rotonde, dan kan je er alleen rechts af.

Echter, ik snap wat je bedoeld :+

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
Bedankt voor jullie input. Ik zat dus initieel wel goed met m'n gedachtegang. Nu nog hopen dat de rest van onze medebestuurders ook rotondes op de juiste manier gaan nemen :)

Eigenlijk zou ook hier de weg gemarkeerd moeten worden inderdaad. Dat verduidelijkt het aanzienlijk.

Nogmaals bedankt voor de leuke discussie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik snap hem niet meer...

Zoals ik het geleerd heb (reeds vele jaren geleden):
- rotonde is een rond liggende voorrangsweg, alle auto's op de rotonde hebben voorgang op degene die erop willen rijden.
- wisselen van de binnenste naar een verder naar buitenliggende rijstrook is gewoon wisselen van baan en dus een bijzondere verrichting, andere op de rotonde aanwezige bestuurders hebben allen voorgang.
- wegmarkering is natuurlijk leidend.

Ik blijf voor rechtsaf en rechtdoor op de buitenste rijstrook bij het oprijden van de rotonde.
Voor linksaf steek ik direct bij oprijden door naar de binnenste strook.
Ter hoogte van de afslag voorgaande aan mijn afslag voeg ik uit naar de buitenste rijstrook en neem ik vervolgens na eerst vervoegt te hebben van rijstrook de afslag.

Auto vanuit de binnenste baan laat ik wel vervoegen naar buiten maar ze krijgen geen ruimte om direct de rotonde te verlaten (eigenlijk 2 banen te wisselen in 1 keer) en je auto komt haaks op mijn rijrichting te staan wat de doorstroming niet bevordert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Zonder pijlen is er geen verkeersregel die zegt dat je voor linksaf op de binnenste rijstrook moet gaan rijden. Als je tegen een 'prutser' aanrijd die op de rechterstrook blijft rijden en om de 3e afslag te nemen ben je zelf uiteindelijk degene die fout zat

@Tsuranys reactie hieronder. Ja dit is in andere verwoording dezelfde conclusie als wat ik hier neerzet

[ Voor 18% gewijzigd door -36- op 07-07-2018 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Laatst online: 22-02-2022
-36- schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 19:23:
Zonder pijlen is er geen verkeersregel die zegt dat je voor linksaf op de binnenste rijstrook moet gaan rijden. Als je tegen een 'prutser' aanrijd die op de rechterstrook blijft rijden en om de 3e afslag te nemen ben je zelf uiteindelijk degene die fout zat.
Inderdaad mooie toevoeging aan mijn bovenstaand verhaal.
Op onbekende rotondes blijf ik altijd op de buitenste rijstrook zodat ik volop de tijd heb om de rotonde te verlaten wanneer ik op de borden gezien heb welke kant ik op moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Delakhan schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 19:10:
Ik snap hem niet meer...

- rotonde is een rond liggende voorrangsweg, alle auto's op de rotonde hebben voorgang op degene die erop willen rijden.
- wisselen van de binnenste naar een verder naar buitenliggende rijstrook is gewoon wisselen van baan en dus een bijzondere verrichting, andere op de rotonde aanwezige bestuurders hebben allen voorgang.
- wegmarkering is natuurlijk leidend.

Ik blijf voor rechtsaf en rechtdoor op de buitenste rijstrook bij het oprijden van de rotonde.
Voor linksaf steek ik direct bij oprijden door naar de binnenste strook.
Ter hoogte van de afslag voorgaande aan mijn afslag voeg ik uit naar de buitenste rijstrook en neem ik vervolgens na eerst vervoegt te hebben van rijstrook de afslag.

Auto vanuit de binnenste baan laat ik wel vervoegen naar buiten maar ze krijgen geen ruimte om direct de rotonde te verlaten (eigenlijk 2 banen te wisselen in 1 keer) en je auto komt haaks op mijn rijrichting te staan wat de doorstroming niet bevordert.
toon volledige bericht
Een belangrijke toevoeging: Een rotonde is ALLEEN een rotonde wanneer dit aangegeven is met het rotondebord (ronde blauwe met witte cirkeltjes) en de haaientanden. Als het geen borden heeft dan is het geen rotonde maar een cirkelvormige verkeersdrempel (ik heb het niet verzonnen). Bij mijn ouders liggen die dingen, en elke pannenkoek die de buurt niet kent gaat boos worden als je linksaf gaat, terwijl het dus geen rotonde is en dit hoort.

Verder ja, wisselen van baan is ook op een otonde een speciale verrichting.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:08
Hmm soort van vergelijkbaar geval in Vlissingen:
https://www.google.com/ma...!3d51.4536672!4d3.5709125

Alleen zijn dat dubbele banen óp en enkel banen áf, op een richting na dan. In de praktijk draai ik bij driekwart op de helft al naar buiten toe.

Overigens is dit ook een leuke, als je van de Puccinilaan de Bosscheweg (noordelijke richting) op wilt. Die 3 rotondes moet je precies juist voorsorteren; dubbelbaans en rijbaanscheiding. Lekker stressvol ook voor verse bestuurders/afrijders, aangezien het CBR gevestigd is in de Druiventros :+.
https://www.google.nl/map...!3d51.5878583!4d5.1465219

Als afsluiter, het 'Heetmanplein' (Wilhelminaplein) in Den Bosch. Gelukkig tegenwoordig stukken eenvoudiger.
Afbeeldingslocatie: https://bicycledutch.files.wordpress.com/2014/10/before-after.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

-36- schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 19:23:
Zonder pijlen is er geen verkeersregel die zegt dat je voor linksaf op de binnenste rijstrook moet gaan rijden. Als je tegen een 'prutser' aanrijd die op de rechterstrook blijft rijden en om de 3e afslag te nemen ben je zelf uiteindelijk degene die fout zat.
Zonder pijlen moet je juist zoveel mogelijk rechts houden volgens de verkeersregels, binnenste rijstrook pakken is dus juist niet de bedoeling. En daar gaat het bij de rotonde mis, het ontwerp druist tegen de verkeersregels in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 13:29
Ik rij vaak op deze rotonde en moet zeggen dat het een vreselijke rotonde is. Breed genoeg voor tweebaans, maar dit is totaal niet duidelijk aangegeven. De mensen die dus niet verwachten dat jij driekwart rijdt en je een rijbaan (op de rotonde) moet opschuiven zullen zich kapot schrikken. Ik rij altijd gewoon rechts, zodat ik en ander verkeer niet voor verassingen komen te staan.

Ze hadden hier beter zo'n 'turbo-rotonde' van kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 22:53
Een dergelijke rotonde heb ik ook dagelijks (meerdere keren zelfs) bij Nijhof in Baarn. Ook hier moet ik altijd driekwart als ik vanuit Eemnes kom. En hoewel de rechterbaan meestal de drukste is, pak ik toch 9 van de 10 keer de rechterbaan. Daarmee is mijn eigen doorstroming sneller en stabieler. Je komt vanaf de binnenste baan namelijk niet altijd terug naar de rechterbaan door drukte of idioten die overal tussendoor schieten.

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

SmurfLink schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 08:40:
Jouw manier klinkt goed, als je vanaf het begin duidelijk richting aangeeft naar links en na die derde afrit naar rechts dan zou dat toch duidelijk moeten zijn voor de rest waar je heen wil.
Dat dus, maar links blinken is niet verplicht (helaas). Ik zou rechts blijven met duidelijk richting aangeven.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:47
Dit is gewoon echt een rotonde die vraagt om botsingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.A.T.R.I.C.K
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Bij jouw rotondo moet je gewoon lekker op de buiten strook gaan rijden voor de veiligste optie, ook al is dat niet echt logische :)

De binnen strook is namelijk alleen voor pro's die met hun auto bij de tweede uit/in rit van de rotondo al weer op de buiten strook zitten

Ga je pas tussen de 2e en 3de afslag naar rechts, dan moet je nog heel vaak inderdaad rondjes rijden, zoals in de belgen video :)

[ Voor 105% gewijzigd door P.A.T.R.I.C.K op 07-07-2018 03:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinheadtje
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-05 00:52
rechtdoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:35

aap

Delakhan schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 19:10:
Dit is juist niet correct!

In principe is een rotonde een rond liggende "gewone" weg. Verkeer op de rotonde moet voorrang geven aan verkeer van rechts, dus aan het verkeer dat de rotonde op wil.

Omdat dit in drukke situaties ervoor zorgt dat de rotonde dichtslibt, zijn 99% van alle rotondes met haaientanden en voorrangsborden zo aangepast, dat het verkeer erop voorrang heeft.

Bij mijn rijlessen kwam ik iedere les geheid over die ene rotonde in de stad waarop je geen voorrang had. Tegenwoordig is dit zo'n turborotonde met afscheiding geworden, dus hoe de jeugd van tegenwoordig het moet leren weet ik ook niet.

De ANWB draagt bij aan de verwarring door eerst te stellen dat voorrang op een rotonde een algemene regel en vervolgens te zeggen dat dat wettelijk niet zo bepaald is:
De algemene regel is: naderende bestuurders verlenen voorrang aan bestuurders op de rotonde. Een rotonde is in de wet niet vastgelegd als voorrangsweg, maar in de praktijk wordt op elke rotonde de voorrang door borden geregeld.
Ik hoop dat ze bedoelen dat je er statistisch vanuit mag gaan dat je voorrang hebt op de rotonde, omdat er nou eenmaal nauwelijks nog "echte" rotondes zijn in Nederland. Die paar die er nog zijn, zullen wel aangepast worden, omdat te veel mensen niet weten hoe ze te gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door aap op 07-07-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

aap schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 12:42:
[...]

Bij mijn rijlessen kwam ik iedere les geheid over die ene rotonde in de stad waarop je geen voorrang had. Tegenwoordig is dit zo'n turborotonde met afscheiding geworden, dus hoe de jeugd van tegenwoordig het moet leren weet ik ook niet.
Over klote verkeerspunten gesproken: kruising Bennekelstraat-Genneperweg. Altijd druk, timen om de auto erdoor te drukken :p

[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 07-07-2018 12:58 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
Ach. op dit industrie terrein in Abu Dhabi hebben ze gewoon op elk kruispunt een 3 baans rotonde zonder pijlen :P (zoom maar eens iets uit voor de lol).

Ik mocht er van de baas niet zelf rijden en moest een taxi nemen. Daar telt het recht van de sterkste auto en de luidste claxon. Zeker in de spits is dat een chaos.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchy007
Even een update:

Denk dat de Gemeente ook mee heeft gelezen :)

Voordat je de rotonde oprijdt heeft de gemeente nu markeringen aangebracht a lá 'turborotonde'. Linker rijstrook = links af. Rechter rijstrook = rechtdoor of rechtsaf.

Het lijkt wel te helpen, mensen pakken nu vaker toch die linkerbaan als ze rechtsaf moeten! Blijft een bijzondere rotonde echter.
Pagina: 1