gold_dust schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 15:10:
[...]
Wat ik inmiddels (te) vaak gezien heb is dat het bij bedrijven een grote puinhoop van legacy code is, dat daar in de sollicitatie of kennismakingsgesprek nooit over wordt gepraat en dat er van 'de nieuwe' maar wordt verwacht dat die dit even 'oplost' terwijl eigenlijk de enige realistische optie alles nieuw ontwikkelen is. En als dit 'oplossen' dan niet lukt, ligt het aan de nieuwe medewerker en natuurlijk nooit aan hun eigen totale gebrek aan competentie.
Ik doe dit soort opdrachten inmiddels ook niet meer. Ik zeg het inmiddels ook gewoon van te voren, ik doe alleen software ontwikkeling en geen bug fixing, maintenance, refactoring, of verder ontwikkelen van iemand anders code.
Ik vind mezelf echt niet bijzonder goed, maar ik schrik vaak echt enorm van het niveau van veel software-ontwikkelaars. Als je bijvoorbeeld in een webomgeving werkt in Java of .Net en je snapt basale concepten uit OOP of het HTTP protocol al niet, dan gaat een fatsoenlijk onderhoudbare codebase produceren ook erg lastig worden.
Wat je dan ook vaak ziet is dat men omdat het te traag gaat er maar wat extra (matige) developers tegenaan gooit wat het probleem alleen maar verergert.
In mijn ogen is software-ontwikkeling ook een proces van continue refactoring. Nieuwe toevoegingen of belangrijke inzichten in je domein vereisen vaak enige herstructurering. Als je dat niet steeds blijft doen en je hebt ook nog eens veel personeelswisseling op een project dan wordt het al snel een zooitje.
Ik heb menig greenfieldproject vrij snel zien veranderen in een enorme brij code die alweer legacy is.
Moet nog een project fors herzien waarbij ik maar gewoon herbouw overweeg omdat in de bestaande codebase wroeten waarschijnlijk meer tijd gaat kosten.
Ik kan zelf vaak binnen een maandje mijn weg ook altijd wel goed vinden in een bestaande codebase, maar greenfieldprojecten hebben echt wel mijn voorkeur.
[
Voor 4% gewijzigd door
Mugwump op 07-07-2018 20:55
]
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra