Computerproblemen na kortsluiting (?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchie112
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-03-2021
Dag Tweakers!

Allereerst wil ik even zeggen dat ik hier compleet nieuw ben en mij moet verontschuldigen als dit topic verkeerd geplaatst is.

Graag zou ik jullie om advies/ervaring o.i.d willen vragen naar meerdere problemen die, naar mijn weten, zijn ontstaan door kortsluiting.

Ik heb al mijn pc-gebeuren op een stekkerblok aangesloten waarvan ik de stekker altijd uit het stopcontact haal, omdat er dan geen stroom meer op mijn beeldscherm staat. Deze heeft namelijk altijd een standby lampje aanstaan. Nu is deze stekker er door de jaren heen heel vaak in en uitgehaald waardoor hij eigenlijk versleten is geraakt. Elke keer als ik hem erin doe komt er een schokje vrij en is 1 van de pinnetjes eigenlijk een beetje verbrand/afgebrokkeld.

Een tijdje terug heb ik kortsluiting gehad, doordat ik deze stekker in het stopcontact deed. Alles vloog er boven in huis uit. Dit is sowieso twee keer overkomen. Daarom heb ik de stekker er maar ingelaten.

Eergisteren wilde ik mijn pc aan doen, maar op het moment dat ik op de knop drukte ging hij gelijk uit. Stekker eruit gehaald en er weer ingedaan en opnieuw geprobeerd. Hij startte volledig op. Echter, tijdens het opstarten kwam er opeens een luide knal uit, naar mijn vermoeden, de pc. Maar hij ging gewoon verder met opstarten en er was niks aan de hand. Alles deed het nog. Ik rook volgens mij ook niks en aan de binnenkant is niks te zien.

Gisteren wilde ik mijn pc weer aanzetten, met een nieuw stekkerblok deze keer, maar het gebeurde weer; aan en meteen uit. Weer opnieuw geprobeerd, maar er kwam geen leven in. Het kon niet aan het stekkerblok liggen, want deze was diezelfde avond gekocht. Hij startte niet meer op. Een vriend van mij weet meer dan ik van computers af en wilde diezelfde avond er naar kijken. Bij hem thuis startte hij zonder problemen op. Dus wij dachten aan de voedingskabel, getest, maar deed het ook gewoon.

Tot nu toe is er niks aan de hand en doet hij het gewoon. Maar ik vraag mij af voor hoe lang en wat die knal geweest kon zijn. Mijn haren vlogen overeind.

Daarnaast maakt mijn beeldscherm elke keer een soort van zucht als de stroom er op gaat. Zelfs voordat ik hem aan doe. Dit was volgens mij eerst niet zo, maar begon na die ene keer kortsluiting een tijdje terug. Wat kan dit betekenen?

Een heel verhaal ik weet het, maar ik hoop dat iemand mij wat meer kan vertellen! Ik maak mij toch een beetje ongerust en ben er ook wel nieuwsgierig naar.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:07

SpamLame

niks

Wilde gok, die knal is iets als een condensator, diode weerstand etc.
Dat je PC het nu nog doet is mooi, maar ik verwacht kuren op de korte termijn.

Ik maak ook een zucht als ik weer naar werk moet.

Vraag me alleen af wat je nu echt wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lang verhaal maar als je stekker al verbrand is en er komen schokken vrij: koop wat nieuws!!!

Tenzij je "toevallig" binnenkort een nieuw huis wil laten bouwen...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je je wandcontactdoos nagekeken ?
@mitchie112 je nick verwijst naar 112, wel oppassen dat je dat nr niet hoeft te bellen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchie112
@SpamLame ik heb even gauw op het internet gekeken en las dat het inderdaad een condensator van de voeding kan zijn. Dat betekent dus dat deze het binnenkort kan gaan begeven?

Ik wil graag weten wat het geweest kan zijn en of er nog wat dingen kunnen gebeuren zoals je eigenlijk al aangeeft. Voorkomen is beter dan genezen..

@MAX3400 Ik heb dus inderdaad een nieuwe stekkerdoos gekocht! Maar ik denk dat je ook doelt op de wandcontactdoos zoals @Hackus ook al aangeeft? En deze heb ik niet nagekeken.

Ik heb de stekker van de stekkerdoos nu standaard er in zitten en doe de stekkerdoos uit. Dus dan komen er geen schokken meer vrij denk ik?

Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
MAX3400 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 19:41:
Lang verhaal maar als je stekker al verbrand is en er komen schokken vrij: koop wat nieuws!!!

Tenzij je "toevallig" binnenkort een nieuw huis wil laten bouwen...
:D _/-\o_
Koop een nieuwe voeding en kabel...

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

mitchie112 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 20:42:
@SpamLame ik heb even gauw op het internet gekeken en las dat het inderdaad een condensator van de voeding kan zijn. Dat betekent dus dat deze het binnenkort kan gaan begeven?
Dat is mogelijk ja
Ik wil graag weten wat het geweest kan zijn en of er nog wat dingen kunnen gebeuren zoals je eigenlijk al aangeeft.
Tja voor het eerste moet je de PC/voeding opentrekken als je dat aandurft en op zoek naar iets wat niet lijkt te kloppen.
Voor dat tweede moet je je de PC/voeding opentrekken, op zoek naar iets wat niet lijkt te kloppen en dat terugmelden. Het moment dat ik de toekomst kan voorspellen is nog niet daar, bijna hoop ik, maar zeker niet nu.
Voorkomen is beter dan genezen..
helaas te laat, het is je al overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchie112
SpamLame schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 20:57:

Tja voor het eerste moet je de PC/voeding opentrekken als je dat aandurft en op zoek naar iets wat niet lijkt te kloppen.
Voor dat tweede moet je je de PC/voeding opentrekken, op zoek naar iets wat niet lijkt te kloppen en dat terugmelden. Het moment dat ik de toekomst kan voorspellen is nog niet daar, bijna hoop ik, maar zeker niet nu.
De voeding opentrekken ga ik toch maar niet doen, zo'n techneut ben ik nou ook weer niet helaas. Daarnaast heb ik wel de pc opengetrokken, maar ik kon niet iets vinden wat niet hoorde te kloppen o.i.d.
helaas te laat, het is je al overkomen
Klopt, maar wil graag wel erger voorkomen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Hmja als je niks hebt kunnen vinden, is er geen component aan te wijzen.
Zou de voeding kunnen zijn, maar misschien was het iets anders.
Kan je 3 dingen doen:
-vervang voeding op een aanname, mocht er nou later je pc "gek" gaan doen, toch even verder kijken naar overige componenten
-vervang alles, beetje duur en overkill wellicht mss met hulp van de verzekering?
-niks doen en zien waar het schip strand.

Hoe oud was je voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchie112
SpamLame schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:09:
Hmja als je niks hebt kunnen vinden, is er geen component aan te wijzen.
Zou de voeding kunnen zijn, maar misschien was het iets anders.
Kan je 3 dingen doen:
-vervang voeding op een aanname, mocht er nou later je pc "gek" gaan doen, toch even verder kijken naar overige componenten
-vervang alles, beetje duur en overkill wellicht mss met hulp van de verzekering?
-niks doen en zien waar het schip strand.

Hoe oud was je voeding?
Zo op het blote oog niet nee en naar mijn weten rook ik ook niks.

Alles vervangen is hopelijk niet nodig, omdat sommige onderdelen recent vervangen zijn.

Ik heb de voeding van een vriend overgekocht en hoor nu net dat deze 7 jaar oud is.. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 13:50
Ik zou nu een nieuwe voeding bestellen en je pc pas weer aanzetten als die erin zit. Wel een goeie voeding kopen. Zijn heel veel topics over en/of check reviews in de pricewatch. Succes

[ Voor 11% gewijzigd door spokje op 05-07-2018 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

mitchie112 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:20:
[...]

Ik heb de voeding van een vriend overgekocht en hoor nu net dat deze 7 jaar oud is.. :F
Dus dat, zoals spokje ook al aangeeft, nieuwe PSU dan maar.
Kijk even in de desktop best buy guide van juli naar een voeding die goed bij je systeem past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
mitchie112 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 20:42:

Ik heb de stekker van de stekkerdoos nu standaard er in zitten en doe de stekkerdoos uit. Dus dan komen er geen schokken meer vrij denk ik?
Zullen we schokken eens vervangen door vonken? WNneer er een schok vrijkomt betekent dit dat je zelf of de buitenkant van je apparaat onder spanning komt te staan dit zal niet het geval zijn. Wanneer je een vonkje over ziet springen moet je op de lange termijn oppassen voor wat je hebt gehad: contactpennen die slechte verbinding maken, zwart worden en mogelijk zelfs afbrokkelen.

Wat je gedaan hebt om dit op te lossen is goed: een stekkerdoos met schakelaar kopen. De schakelaar vonkt intern misschien ook maar slijt minder dan een paar contactpennen. De kans op brand is met een schakelaar kleiner dan bij verrotte contactpennen. Zoek maar eens op overgangsweerstand, dat kan een boel warmte opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitchie112
spokje schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:05:
Ik zou nu een nieuwe voeding bestellen en je pc pas weer aanzetten als die erin zit. Wel een goeie voeding kopen. Zijn heel veel topics over en/of check reviews in de pricewatch. Succes
Ik had de pc alweer aangezet en dus ook bij die vriend. Alles deed en doet het nu nog.

Maar zoals jij en @SpamLame al aangeven: nieuwe voeding kopen dus!

Maar het rare, vind ik, is dat alles het gewoon normaal doet. (Nog) geen problemen ondervonden.. ondanks dat er dus misschien een condensator in de voeding uit elkaar is geknald.

Zullen we het dan ooit te weten komen? 8)7
sypie schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 06:01:

Zullen we schokken eens vervangen door vonken?
Je hebt helemaal gelijk! Niet bij stil gestaan

In ieder geval bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchie112
mitchie112 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 19:11:

Daarnaast maakt mijn beeldscherm elke keer een soort van zucht als de stroom er op gaat. Zelfs voordat ik hem aan doe. Dit was volgens mij eerst niet zo, maar begon na die ene keer kortsluiting een tijdje terug. Wat kan dit betekenen?
Vandaag, net eigenlijk, wilde ik mijn pc aan doen door middel van de aan- en uit knop van de stekkerdoos. Op het moment dat ik dit inschakelde vloog alles er boven weer uit. Kortsluiting dus.

Mijn vader heeft het vermoeden dat dit komt door mijn tweede beeldscherm. Deze maakt een soort van 'zucht' geluidje als deze op het stroom is aangesloten. Maar deze doet het verder gewoon naar behoren.

Heeft hij gelijk, of is het dan toch de voeding?

Ik heb de stekker van het beeldscherm uit het stekkerblok gehaald en ga dit een tijdje aan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
mitchie112 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 18:57:
[...]

Vandaag, net eigenlijk, wilde ik mijn pc aan doen door middel van de aan- en uit knop van de stekkerdoos. Op het moment dat ik dit inschakelde vloog alles er boven weer uit. Kortsluiting dus

Mijn vader heeft het vermoeden dat dit komt door mijn tweede beeldscherm. Deze maakt een soort van 'zucht' geluidje als deze op het stroom is aangesloten. Maar deze doet het verder gewoon naar behoren.

Heeft hij gelijk, of is het dan toch de voeding?.
Welk merk en type voeding heb je en waarom het stekkerblok uitschakelen? Zo goed is het niet voor een voeding als de condensators steeds volledig ontladen worden.
Ik heb de stekker van het beeldscherm uit het stekkerblok gehaald en ga dit een tijdje aan zien.
Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchie112
Uszka schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 19:16:
Welk merk en type voeding heb je en waarom het stekkerblok uitschakelen? Zo goed is het niet voor een voeding als de condensators steeds volledig ontladen worden.
OCZ stealthxstream II 600W.

Dit doe ik omdat er standaard een paars lampje van mijn monitor blijft branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
Grote kans dat het de voeding is. Kwalitatief is deze nogal matig zoals bijna alle OCZ voedingen, waardoor de verwachte betrouwbare levensduur 5 - 7 jaar is. Als je elke keer met de knop van het stekkerblok de stroom in ene op de voeding knalt zonder de aan/uit knop achterop de voeding te gebruiken dan knappen de condensators daar niet van op. Beter doe je de voeding en de monitors op een apart stekkerblok. Kan je de monitoren helemaal uitschakelen en de voeding blijft standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-09 07:37
Misschien lichtelijk offtopic, maar heeft je monitor niet gewoon een knopje waarmee deze uit gaat?
Of je doet desnoods een stukje tape over het lampje?

Hoef je niet elke keer aan je stekkerdoos te zitten

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchie112
Uszka schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 21:57:
Als je elke keer met de knop van het stekkerblok de stroom in ene op de voeding knalt zonder de aan/uit knop achterop de voeding te gebruiken dan knappen de condensators daar niet van op.
Nooit geweten! Bedankt daarvoor! Ga ik dat in het vervolg dus niet meer doen. En de voeding is inderdaad al 7 jaar oud. Maar heeft niet veel uren gedraaid, maar dat maakt niet veel uit denk ik dus?

Maar vraag ik mij nog steeds af hoe het kan dat alles het dan nog doet, ondanks zo'n knal en dat ik dit eigenlijk altijd al doe.
shadvet schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:10:
Misschien lichtelijk offtopic, maar heeft je monitor niet gewoon een knopje waarmee deze uit gaat?
Of je doet desnoods een stukje tape over het lampje?

Hoef je niet elke keer aan je stekkerdoos te zitten
Als ik het beeldscherm uit doe heeft deze altijd nog een paars standby lampje aanstaan. Geen idee of dit überhaupt uit te krijgen is. Anders is tape dus een oplossing.

[ Voor 12% gewijzigd door mitchie112 op 11-07-2018 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-09 07:37
Condensators zijn kleine capsules die energie tijdelijk op slaan en op de goede momenten weer los laten om een zo gelijk mogelijke gelijkstroom te leveren.
Wanneer er eentje klapt, of meerdere, dan zullen ze dit niet meer doen. Het vervolg is een hogere 'ripple', oftewel afwijking in voltage +/-. Condensatoren kunnen dus piekspanning tijdelijk opvangen.

Dat je pc het nog doet is dus niet zo heel gek, alleen deze 'piekspanningen' kunnen gevaarlijk zijn voor je overige componenten.

Dat is in ieder geval wat ik er van heb begrepen, ben geen expert.

@Uszka weet hier meer van

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Klopt wat hierboven staat, door het gelijkrichten van wisselstroom naar gelijkstroom onstaan er pieken en dalen, door condensatoren in zetten in de voeding worden de pieken opgeslagen en wanneer het daalt tot onder de waarde bijgevuld van uit de condensator waardoor DC aardig constant is. Vergelijk het met een stuwmeer die een constante waterstroom moet regelen voor een waterkrachtcentrale, door de klep meer of minder te openen blijft het altijd constant

Het grote adblocking topic

Pagina: 1