Toon posts:

Is het verstandig om nu een huis te kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb niet echt rondgekeken maar dacht maak een topic met mijn specifieke situatie.

Ik ben net 3 maanden begonnen als starter en ik ben erg tevreden. Ik verdien prima (2500 bruto) en het lijkt erop dat ik volgende jaar een vaste contract ga krijgen met een verhoging naar 2850 bruto.

Ik woon in een studentenhuis die ik nog 1 jaar mag gebruiken en ben nu druk bezig elke maand duizend euro aan de kant te zetten en ik hoop 12k gespaart te hebben na mijn eerste werkjaar. Maar nu zit ik met een probleem, ik weet niet of ik nog op tijd ben voor het vinden van een koophuis met een lage rente of dat ik het eigenlijk al niet meer ga redden.

Het zal nog wel een maand of zeven duren voordat ik 10k gespaard heb (wat ik hoorde dat minimaal nodig was om een huis te kopen) en ik denk dat wanneer ik dat gespaard heb de rente al wat hoger is. Mijn andere probleem is dat huis prijzen erg snel stijgen en dat volgens de ABN AMRO er dit jaar de prijzen waarschijnlijk 7 procent en volgende jaar 9 procent omhoog gaan. Waar ik voor bang ben is dat over zeven maanden de rente al veel hoger is (ga er wel van uit dat het nog lager is dan een paar jaar terug). Wat ik mij dan afvraag of het dan nog wel handig is om een huis te kopen? Want dan betaal je minder rente maar betaal ik wel veel meer voor een huis die ik dan over een jaar of 10 weer voor 10 a 20 procent goedkoper moet verkopen dan ik gekocht heb? Want de laatste keer dat er zoveel gekocht en verkocht werd was 2008 en ik weet niet of geschiedenis zich herhaalt maar ik denk echt dat de prijzen uiteindelijk zullen dalen en de huizenmarkt zich zal stabiliseren.

Misschien is het ook handig te melden dat als ik geen huis koop ik moet gaan huren en dat we dan praten over bedragen als 600 tot 800 euro (afhankelijk wat ik zoek en voor hoe lang). Ik betaal nu voor mijn studentenhuis 450 per maand.

Ik snap dat veel zullen zeggen dat ik het beste naar een adviseur kan gaan, maar daar heb ik momenteel gewoon niet het geld voor. Alvast bedankt voor de reacties!

Groet,

Olakrak

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2018 16:54 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 05-07-2018 18:26)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je zit niet in een heel duur gebied, dus kopen is een mogelijkheid. Dan is de vraag hoe groot de kans is dat je daar nog een redelijke tijd wil blijven wonen. Ben je er opgegroeid, wonen je vrienden/familie er, en ben je niet van plan weg te gaan? Dan is kopen interessanter.

En wat kan er gebeuren? Huizen prijzen stijgen? Dat is jammer wanneer je gaat verhuizen, maar beter dan wanneer je had gehuurd. Huizen prijzen dalen? Dan was huren bezig geweest, maar is alsnog positief voor je. Dit is wel ervan uitgaande dat je huis niet onder water staat! Dan wordt het een ander verhaal. Maar in principe gaat jouw woning na de komende groter zijn, dus als huizenprijzen 20% dalen, is dat alleen maar positief: Ja je krijgt minder voor je huidige huis, maar je volgende is nog meer goedkoper.

Dat gezegd, als je iets fatsoenlijks echt kan huren voor €600 per maand zou ik dat ook wel heel serieus overwegen.

En tja, de huizen prijzen. Niemand weet het echt. Ja, de markt is nu redelijk overspannen, maar de verwachting is dus nog een 15% stijging iig de komende twee jaar. En twee jaar (of iig één jaar) geleden werd er al gezegd dat je huizen te duur waren en je beter kon wachten tot de volgende dip.

TL;DR: Ligt eraan wat er te koop en wat er te huur is in je omgeving.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:20
Er is nu een enorme gekte op de huizenmarkt. Als je kan wachten zou ik dat zeker doen. Huizen prijzen zullen harder dalen dan dat de rente zal stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Belangrijke factor is jaarsalaris,
en afgaande op je inkomsten tik je de 40k niet eens aan. En dan worden je keuzes wel heel beperkt kwa kopen. In de randstad zou ik het niet eens als optie overwegen,
in de buitengebieden zou je voor 160k nog wel iets kunnen aanschaffen.

Je zit eigenlijk in de spreekwoordelijk gat waar vaker over wordt gesproken,
kopen is niet realistisch, huren is ook niet te doen omdat je niet sociaal mag huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iblies schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 16:57:
en afgaande op je inkomsten tik je de 40k niet eens aan. En dan worden je keuzes wel heel beperkt kwa kopen. In de randstad zou ik het niet eens als optie overwegen,

kopen is niet realistisch, huren is ook niet te doen omdat je niet sociaal mag huren.
Blij dat jij het ook zegt, ik zie geen goede keuzes momenteel. Heel frustrerend…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

persoonlijk zou ik nu niet kopen, zeker niet in jou situatie. Stel je koopt wel wat en je hebt 12k eigen geld. Dan ben ja na kosten koper, verhuizen, wat inrichten, klein beetje opknapwerk gewoon blut, daar zou ik me niet zo senang bij voelen.

Ken het probleem, ik heb precies het zelfde gehad, spaarde 1000 euro per maand maar de prijzen gingen harder omhoog.

Uit eindelijk wel wat gekocht (op een andere locatie) & weer verkocht. Zelf heb ik besloten om nu niet meer iets anders te gaan kopen, ik zie het over een paar jaar wel als ik toch een ander type huis wil kopen (met een trap, schuin dak & een tuin ipv. een appartement). Het voordeel is wel dat ik inmiddels wel het inkomen (en eigen vermogen) heb om een (veel) te duur appartement te huren in mijn eentje.

Is het geen optie om met 1 vriend/vriendin die ook (gaat) werken samen wat te huren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je ook een studieschuld? Pak dan even de andere topics erbij omtrent hypotheken.

Heb je ook een smartphone op "afbetaling"? Pak dan even de andere topics erbij omtrent hypotheken.

Sowieso, maar dat is nu ook vrijblijvend, ga eens met je financiele situatie (spaar, loon en/of schulden) eens met een adviseur praten. Je steekt er best veel van op zodat je "binnenkort" je eigen ideeen beter kan vormgeven als je loon/contract duidelijker worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:01

watercoolertje

Untertitel

MAX3400 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:20:
Heb je ook een studieschuld? Pak dan even de andere topics erbij omtrent hypotheken.
Gek genoeg zolang je nog niet terug hoeft te betalen (en dus nog in de ontvangende periode zit) dan telt dat niet als schuld, vorig jaar een huis gekocht en verschillende keren de lening van mijn vriendin bij DUO opgenoemd (bij hypotheker en bij de uiteindelijke hypotheekverstrekker), maar dat was geen enkel probleem, zolang we nog niet terug hoefde te betalen op het moment dat we de hyotheek namen.

@Verwijderd
Als ik hoor dat huizen nu meestal boven de vraagprijs de deur uit gaan dan denk ik inderdaad niet dat dit de juiste tijd is om wat te kopen, om de kosten koper te ontwijken en nog te (blijven) sparen zou je een nieuwbouwwoning kunnen overwegen, echter heb je daar meestal wat hogere opstartkosten (je hebt namelijk een kaler huis). En afhankelijk van je hypotheek heb je dubbele lasten zolang je huis nog in aanbouw is.

Wij hadden 0 euro op de spaarrekening toen wij een jaar en 3 maanden terug een huis kochten maar dit is met 2 inkomens en dan kan je ondanks een jaar dubbele kosten te hebben vrij goed sparen :) Toen mochten we nog 101% lenen, weet niet of dat al aangepast is maar dat zal nu mogelijk maar 100% zijn.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@watercoolertje eens maar aangezien TS volgend jaar het studentenhuis uit MOET, verwacht ik daar dus een afgeronde/afgebroken studie met mogelijke gevolgen voor leningen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:23
Mirved schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 16:56:
Er is nu een enorme gekte op de huizenmarkt. Als je kan wachten zou ik dat zeker doen. Huizen prijzen zullen harder dalen dan dat de rente zal stijgen.
Grappig dat de economen van ABN Amro nou juist inschatten dat de prijzen in ieder geval de komende anderhalf jaar juist blijven stijgen. Waarom denk jij dat ze gaan dalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:31

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Iblies schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 16:57:

En waarom is kopen niet realistisch? Waarom zou een starter in de randstad iets moeten kunnen kopen? Voor 160k kan je prima iets kopen in een kleine plaats. En de TS spaart ondertussen voor kk dus dat is dan ook opgelost. Ja dan is de reistijd naar je werk maar een stuk langer. En nee dat is niet die te gekke wijk waar iedereen wilt wonen. Vanuit die positie kan je doorgroeien.

[ Voor 3% gewijzigd door We Are Borg op 05-07-2018 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:20:

Heb je ook een smartphone op "afbetaling"? Pak dan even de andere topics erbij omtrent hypotheken.

Sowieso, maar dat is nu ook vrijblijvend, ga eens met je financiele situatie (spaar, loon en/of schulden) eens met een adviseur praten. Je steekt er best veel van op zodat je "binnenkort" je eigen ideeen beter kan vormgeven als je loon/contract duidelijker worden.
ik heb een studieschuld van 10k wat ik over 3 jaar pas terug hoef te betalen. kan die wel aflossen maar zou niet weten waarom ik alles wat ik gespaard heb daarvoor zal gebruiken terwijl de rente op 0% zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2018 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We Are Borg schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:50:
[...]

En waarom is kopen niet realistisch? Waarom zou een starter in de randstad iets moeten kunnen kopen? Voor 160k kan je prima iets kopen in een kleine plaats. En de TS spaart ondertussen voor kk dus dat is dan ook opgelost. Ja dan is de reistijd naar je werk maar een stuk langer. En nee dat is niet die te gekke wijk waar iedereen wilt wonen. Vanuit die positie kan je doorgroeien.
Ik denk zelf ook dat kopen een mogelijkheid is als ik dat echt wil. Woon in de buurt van Zwolle/Apeldoorn en Deventer dus de prijzen zijn wel te doen (vooral in Deventer). Maar ik wil niet nu 160k betalen voor een 2 slaapkamer huis terwijl ik misschien over 2 jaar met hetzelfde geld een 4 kamer huis kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:23
Verwijderd schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:01:
[...]
Maar ik wil niet nu 160k betalen voor een 2 slaapkamer huis terwijl ik misschien over 2 jaar met hetzelfde geld een 4 kamer huis kan kopen.
Die kans is sowieso praktisch nul (en als de prijzen dan al zo gekelderd zijn, krijg je die hypotheek niet meer omdat de economie dan naar de kloten is). Wel ga je in de komende jaren meer verdienen, waardoor je meer kunt lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
anboni schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:17:
[...]

Die kans is sowieso praktisch nul (en als de prijzen dan al zo gekelderd zijn, krijg je die hypotheek niet meer omdat de economie dan naar de kloten is). Wel ga je in de komende jaren meer verdienen, waardoor je meer kunt lenen.
Sorry ik zij het verkeerd. Ik bedoelde dat ik de huis voor 160k koop en dat ik straks maar 140-150k terugkrijg als ik het over een paar jaar wil verkopen. Nu is 2 kamers prima, maar als ik straks wil samenwonen en wie weet kinderen krijg heb je wel wat groters nodig. 8)7

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je zit niet in een heel duur gebied, dus kopen is een mogelijkheid. Dan is de vraag hoe groot de kans is dat je daar nog een redelijke tijd wil blijven wonen. Ben je er opgegroeid, wonen je vrienden/familie er, en ben je niet van plan weg te gaan? Dan is kopen interessanter.

En wat kan er gebeuren? Huizen prijzen stijgen? Dat is jammer wanneer je gaat verhuizen, maar beter dan wanneer je had gehuurd. Huizen prijzen dalen? Dan was huren bezig geweest, maar is alsnog positief voor je. Dit is wel ervan uitgaande dat je huis niet onder water staat! Dan wordt het een ander verhaal. Maar in principe gaat jouw woning na de komende groter zijn, dus als huizenprijzen 20% dalen, is dat alleen maar positief: Ja je krijgt minder voor je huidige huis, maar je volgende is nog meer goedkoper.

Dat gezegd, als je iets fatsoenlijks echt kan huren voor €600 per maand zou ik dat ook wel heel serieus overwegen.

En tja, de huizen prijzen. Niemand weet het echt. Ja, de markt is nu redelijk overspannen, maar de verwachting is dus nog een 15% stijging iig de komende twee jaar. En twee jaar (of iig één jaar) geleden werd er al gezegd dat je huizen te duur waren en je beter kon wachten tot de volgende dip.

TL;DR: Ligt eraan wat er te koop en wat er te huur is in je omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:55
@Sissors je zegt wel dat het geen (heel) duur gebied is, maar dat valt toch tegen.
Kom ook ongeveer uit dezelfde regio, maar dat gaat hier ook schrikbarend omhoog aan prijzen.
Oké het zijn nog geen randstad prijzen, maar als ik hier in het dorp waar ik zit kijk naar de prijzen is ook niet grappig meer. Ruim 200k voor een simpele oudere tussenwoning.
En bouwgrond prijzen v.a. €250 per m2 (C-locatie).

Voor de rest snijden je opmerkingen zeker hout :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Annuk schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:36:
@Sissors je zegt wel dat het geen (heel) duur gebied is, maar dat valt toch tegen.
Kom ook ongeveer uit dezelfde regio, maar dat gaat hier ook schrikbarend omhoog aan prijzen.
Oké het zijn nog geen randstad prijzen, maar als ik hier in het dorp waar ik zit kijk naar de prijzen is ook niet grappig meer. Ruim 200k voor een simpele oudere tussenwoning.
En bouwgrond prijzen v.a. €250 per m2 (C-locatie).

Voor de rest snijden je opmerkingen zeker hout :)
Het is zeker waar dat ik niet echt mijn droomhuis kan kopen. Maar is die gevoel van belang bij het aanschaffen van je eerste huis? Ik zou het ook heerlijk vinden om een BMW te kopen, maar moet het denk ik straks gewoon moet doen met een kleine VW hehe. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:01

watercoolertje

Untertitel

MAX3400 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:32:
@watercoolertje eens maar aangezien TS volgend jaar het studentenhuis uit MOET, verwacht ik daar dus een afgeronde/afgebroken studie met mogelijke gevolgen voor leningen.
Je gaat niet direct betalen nadat studie wel/niet is afgerond (een jaar of zo iets later pas), maar anders had je zeker een punt en je moet voor jezelf ook bedenken of je die extra schuld welt wilt behouden, zeker als het om 10k gaat die je toch een keer moet inlossen.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
anboni schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:43:
[...]

Grappig dat de economen van ABN Amro nou juist inschatten dat de prijzen in ieder geval de komende anderhalf jaar juist blijven stijgen. Waarom denk jij dat ze gaan dalen?
Omdat de economie een golf beweging is. We hebben nu een aantal jaar flinke stijging gehad. Dus gaat er ook weer een flinke daling komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Kijk ook eens naar startersleningen, Deventer heeft dat in ieder geval tot voor kort nog gehad, lening is 30000 euro en hoef je pas over 3 jaar mee te beginnen om af te betalen

Zo kan je nu al kijken naar een huis waar je wat langer wil wonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FabianGTI schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:40:
Kijk ook eens naar startersleningen, Deventer heeft dat in ieder geval tot voor kort nog gehad, lening is 30000 euro en hoef je pas over 3 jaar mee te beginnen om af te betalen

Had ik al naar gezocht. Mensen kopen zoveel huizen dat beide gemeentes (zwolle/deventer) er al mee gestopt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
FabianGTI schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:40:

En dat blijven het grootste gedrocht dat de lokale overheid heeft verzonnen. Centrale overheid stelt norm voor de LTI en de lokale overheid geeft de mogelijkheid om dat te negeren en de starter toch nog een onacceptabele (aldus de centrale overheid) LTI te geven. Gevolg is dus meer geld beschikbaar voor starters en de markt past zich net zo snel aan met een netto winst van 0 voor de kopende starter.

Blijft bizar dat deze constructies toegestaan zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:13
Ik zou nog even wachten. Snap je gevoel wel; toen ik net begonnen was met een vaste baan en leuk inkomen wilde ik ook snel kopen. Huren voelt dan als weggegooid geld en je hoort telkens dat de rentes zo laag zijn en je nu nu nu moet kopen.

Laat je niet gek maken, dat is de beste tip die ik je kan geven. Je kan vrij goedkoop huren in de buurt en daarmee ook goed sparen. Je salaris gaat nog groeien en wie weet kom je iemand tegen waarmee je samen kan gaan kopen. Niet kopen om te kopen, maar kopen omdat je een huis ziet waar je jezelf echt langere tijd ziet wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Als je je droomhuis tegenkomt die voor een nette prijs in de markt staat > kopen!

Als je je droomhuis tegenkomt die door de gekte op de markt sterk overpriced is -> niet kopen!

Als je je droomhuis tegenkomt die door de gekte op de markt een beetje overpriced is -> kopen!
(zelfs als je huis 10% daalt, zeg 20k, een jaar huren is al 6000 euro weggegooid geld bijv + bescherming tegen gat hypotheek/waarde via nationale hypotheekgarantie, NHG)

Als je een matig huis tegenkomt die je koopt om een spaarpot voor later aan te leggen (ipv huren) -> niet kopen, tenzij je denkt in de toekomst gemakkelijk weer denkt te kunnen verkopen! (let op: kopers worden alleen maar kritischer in de toekomst, denk aan gasloos, zuinig, turnkey etc). Dan beter proberen wat te sparen en in de tussentijd de krapte op de markt uit te zingen op betere tijden.

[ Voor 8% gewijzigd door CyberMania op 06-07-2018 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TK2803
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-05 10:36
Heb jij een indicatie wat jij ongeveer als hypotheeklening zou kunnen ontvangen van een hypotheekverstrekker ? Meestal zijn er geen kosten aan verbonden bij een eerste kennismakingsgesprek. In je eerste topic zag ik ook dat je ongeveer weet wat jij gaat verdienen over 1 jr, dit zou je ook kunnen voorleggen bij het eerste kennismakingsgesprek. Enerzijds begrijp ik ook dat er een 'hype' ontstaat dat economen 'voorspellen' dat de hypotheekrente zal stijgen en hierop proberen (huizen)kopers te anticiperen. Maar laat je hierdoor niet gek maken om direct iets te kopen met een dubbel gevoel.
Mijn partner en ik hebben 1,5 tot 2jr gezocht voordat wij een leuke woning hadden gevonden. Dus neem ook de tijd om een leuke woning te vinden en bezichtigingen in te plannen!
Terugkomend op het niet doorgeven van je studieschuld. Bij de hypotheekverstrekkers werd er gevraagd of wij nog (studie)schuld hadden openstaan en wat het openstaande bedrag was. Dit hebben wij ook netjes aangegeven, terwijl er één van ons nog studerende is en de andere geen studieschuld heeft. Heel apart dus dat bepaalde hypotheekverstrekkers hier wel om vragen en andere hypotheekverstrekkers hier niet om vragen (in ons geval was het ASR en Aegon).
Btw, heb jij op dit moment de mogelijkheid om 'tijdelijk' weer bij je ouders te wonen, dit bespaart je de vaste lasten van je (studenten)kamer. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door TK2803 op 06-07-2018 08:25 . Reden: update content ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TK2803 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 08:23:
Heb jij een indicatie wat jij ongeveer als hypotheeklening zou kunnen ontvangen van een hypotheekverstrekker ? Meestal zijn er geen kosten aan verbonden bij een eerste kennismakingsgesprek. In je eerste topic zag ik ook dat je ongeveer weet wat jij gaat verdienen over 1 jr, dit zou je ook kunnen voorleggen bij het eerste kennismakingsgesprek. Enerzijds begrijp ik ook dat er een 'hype' ontstaat dat economen 'voorspellen' dat de hypotheekrente zal stijgen en hierop proberen (huizen)kopers te anticiperen. Maar laat je hierdoor niet gek maken om direct iets te kopen met een dubbel gevoel.
Mijn partner en ik hebben 1,5 tot 2jr gezocht voordat wij een leuke woning hadden gevonden. Dus neem ook de tijd om een leuke woning te vinden en bezichtigingen in te plannen!
Terugkomend op het niet doorgeven van je studieschuld. Bij de hypotheekverstrekkers werd er gevraagd of wij nog (studie)schuld hadden openstaan en wat het openstaande bedrag was. Dit hebben wij ook netjes aangegeven, terwijl er één van ons nog studerende is en de andere geen studieschuld heeft. Heel apart dus dat bepaalde hypotheekverstrekkers hier wel om vragen en andere hypotheekverstrekkers hier niet om vragen (in ons geval was het ASR en Aegon).
Btw, heb jij op dit moment de mogelijkheid om 'tijdelijk' weer bij je ouders te wonen, dit bespaart je de vaste lasten van je (studenten)kamer. ;)
Had hetzelfde gedaan als ik mijn huis niet werd uitgezet in april 2019. Ben erg tevreden met mijn huis, is eigenlijk een kleine appartement met alles voor mijzelf en die 450 is inclusief de service kosten plus internet (glasvezel _/-\o_ ) en televisie. Ook krijg ik elke jaar ongeveer 400 euro terug omdat ik veel minder gebruik dan ik betaal voor de service kosten.

Wij hebben hier standard loonschalen en ik heb tijdens mijn contract overleg al te horen gekregen naar welke schaal ik ga volgende jaar en weet dus inderdaad wat ik volgende jaar ga verdienen. Misschien toch handig om langs te gaan voor een gratis gesprek bij de adviseur.

Bij mijn ouders wonen is geen optie. Is 5 uur reistijd per week om naar werk te gaan. Plus mijn ouders zitten op bijstand, dus moet ik alles inleveren als ik dat doe.

Denk trouwens ook dat er veel ruzie zou ontstaan. Mijn ouders zijn de ‘mijn huis, mijn regels’ type mensen. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2018 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mirved schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:34:
[...]

Omdat de economie een golf beweging is. We hebben nu een aantal jaar flinke stijging gehad. Dus gaat er ook weer een flinke daling komen.
Economie is een golfbeweging, maar huizenprijzen niet, simpelweg omdat vraag en aanbod niet op elkaar aansluiten.
Er zal ongetwijfeld een keer een correctie komen op eventuele overwaarde (al is het de markt die bepaalt of daar sprake van is), maar het aanbod blijft enorm achter bij de vraag waardoor dat een stuwende factor blijft.
En zeker de afgelopen tijd is het aanbod enorm geslonken (en op sommige plekken zelfs 'drooggekookt'), wat de imbalans alleen maar groter heeft gemaakt.

Wat er wel gaat gebeuren is dat de rente zal stijgen, waardoor de hausse minder wordt en de normale imbalans en het natuurlijk verloop weer een beetje terugkeert. Dit zal de stijging van de huizenprijzen aan banden leggen.
Maar ik zou, met uitzondering van een flinke economische crisis, niet zomaar uitgaan van dalende prijzen, want als je daarop zit te wachten heb je kans dat je over 10 jaar nog steeds op een studentenkamer zit.

Dat gezegd hebbende, je moet je ook niet blindstaren op prijzen, stijgingen en dalingen. Een huis heeft als primaire functie een woonfunctie.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mirved schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:34:
[...]

En die daling kan ook pas over vijf of tien jaar komen, dat is niet te voorspellen. Wachten op een dalende huizenprijs kan ook betekenen dat die een behoorlijke groeiperiode mist en zelf ook veel rendement mist.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
anandus schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:05:
[...]
Economie is een golfbeweging, maar huizenprijzen niet, simpelweg omdat vraag en aanbod niet op elkaar aansluiten.
Er zal ongetwijfeld een keer een correctie komen op eventuele overwaarde (al is het de markt die bepaalt of daar sprake van is), maar het aanbod blijft enorm achter bij de vraag waardoor dat een stuwende factor blijft.
En zeker de afgelopen tijd is het aanbod enorm geslonken (en op sommige plekken zelfs 'drooggekookt'), wat de imbalans alleen maar groter heeft gemaakt.

Wat er wel gaat gebeuren is dat de rente zal stijgen, waardoor de hausse minder wordt en de normale imbalans en het natuurlijk verloop weer een beetje terugkeert. Dit zal de stijging van de huizenprijzen aan banden leggen.
Maar ik zou, met uitzondering van een flinke economische crisis, niet zomaar uitgaan van dalende prijzen, want als je daarop zit te wachten heb je kans dat je over 10 jaar nog steeds op een studentenkamer zit.

Dat gezegd hebbende, je moet je ook niet blindstaren op prijzen, stijgingen en dalingen. Een huis heeft als primaire functie een woonfunctie.
In crisis tijden durven heel veel mensen geen huis te kopen = weinig vraag
Banken geven moeilijker hypotheek = minder vraag
Mensen komen dus hun huis niet kwijt = meer aanbod
meer aanbod = daling in prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Tsurany schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:06:
[...]

En die daling kan ook pas over vijf of tien jaar komen, dat is niet te voorspellen. Wachten op een dalende huizenprijs kan ook betekenen dat die een behoorlijke groeiperiode mist en zelf ook veel rendement mist.
Rendement dat hij weer verliest als het allemaal weer in elkaar zakt. 10 jaar is overigens totaal niet realistisch.

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-2AN3SHW4WuI/VG4jyHmDaWI/AAAAAAAAXHQ/3whpBq3qsj8/s1600/ms%2B1234%2Be.png

[ Voor 23% gewijzigd door Mirved op 06-07-2018 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:44
Ik ben juist aan het kijken om een nieuwbouw woning te kopen. Deze zijn V.O.N. en niet K.K. en dus 3% goedkoper in eigen vermogen om te kopen.

Zo heb je ook minder onderhoud, want alles is nieuw. Je hoeft enkel de inrichting, muren en vloeren etc te regelen. En daar geef ik liever mijn geld aan uit dan aan 'onderhoud'.

Momenteel is mijn woning 139.000 hypotheek en de WOZ waarde is vastgezet op 155.000. Vanmiddag komt er een taxateur om te kijken hoeveel het huis nu waard is. Ik ben zeer benieuwd. Ik ben van plan, bij genoeg overwaarde, om de huidige woning te verkopen en een nieuwbouw woning aan te schaffen twv 175.000. De VON kosten zouden 5250 euro zijn, en huidig spaargeld is 12.000 euro. Dit lijkt me beter dan blijven wonen in een pand uit 1955 waar behoorlijk wat onderhoud aan dient te worden gepleegd.

Voor starters is het momenteel bijna onmogelijk om te kopen, tenzij je 20.000 euro hebt staan. Vandaar ook mijn advies, koop direct een nieuwbouw woning. Dit is goedkoper in je eigen vermogen en er is geen onderhoud de eerste paar jaar.

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mirved schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:08:
[...]

In crisis tijden durven heel veel mensen geen huis te kopen = weinig vraag
Banken geven moeilijker hypotheek = minder vraag
Mensen komen dus hun huis niet kwijt = meer aanbod
meer aanbod = daling in prijs
Dat zeg ik toch ook ;)
met uitzondering van een flinke economische crisis
Maar om af te gaan wachten met een huis kopen op de volgende crisis is gewoon te onzeker, dat kan volgend jaar zijn, maar ook 10 jaar duren.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
anandus schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:19:
[...]

Dat zeg ik toch ook ;)

[...]

Maar om af te gaan wachten met een huis kopen op de volgende crisis is gewoon te onzeker, dat kan volgend jaar zijn, maar ook 10 jaar duren.
Nee dat kan niet 10 jaar duren. Zie mijn post hierboven van de economische cyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TK2803
ig

[ Voor 133% gewijzigd door TK2803 op 06-07-2018 09:27 . Reden: Oeps, no qoute done ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TK2803
RetroHead schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:13:
Ik ben juist aan het kijken om een nieuwbouw woning te kopen. Deze zijn V.O.N. en niet K.K. en dus 3% goedkoper in eigen vermogen om te kopen.

Zo heb je ook minder onderhoud, want alles is nieuw. Je hoeft enkel de inrichting, muren en vloeren etc te regelen. En daar geef ik liever mijn geld aan uit dan aan 'onderhoud'.

Momenteel is mijn woning 139.000 hypotheek en de WOZ waarde is vastgezet op 155.000. Vanmiddag komt er een taxateur om te kijken hoeveel het huis nu waard is. Ik ben zeer benieuwd. Ik ben van plan, bij genoeg overwaarde, om de huidige woning te verkopen en een nieuwbouw woning aan te schaffen twv 175.000. De VON kosten zouden 5250 euro zijn, en huidig spaargeld is 12.000 euro. Dit lijkt me beter dan blijven wonen in een pand uit 1955 waar behoorlijk wat onderhoud aan dient te worden gepleegd.

Voor starters is het momenteel bijna onmogelijk om te kopen, tenzij je 20.000 euro hebt staan. Vandaar ook mijn advies, koop direct een nieuwbouw woning. Dit is goedkoper in je eigen vermogen en er is geen onderhoud de eerste paar jaar.
Het is natuurlijk ideaal om een nieuwbouw te kopen als je spaargeld en overwaarde hebt op je huidige woning. Maar vergis je aub niet in de kosten als je een dakkapel op zolder of extra uitbouw wilt hebben in je woonkamer. Je spaargeld ben je zo kwijt voor het 'extra' werk wat jij zou aanschaffen.
btw, nieuwbouw casco opgeleverd of met standaard sanitaire voorzieningen zit ook een prijsverschil ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
TK2803 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:22:

[/quote]
Het is natuurlijk ideaal om een nieuwbouw te kopen als je spaargeld en overwaarde hebt op je huidige woning. Maar vergis je aub niet in de kosten als je een dakkapel op zolder of extra uitbouw wilt hebben in je woonkamer. Je spaargeld ben je zo kwijt voor het 'extra' werk wat jij zou aanschaffen.
btw, nieuwbouw casco opgeleverd of met standaard sanitaire voorzieningen zit ook een prijsverschil ;)
Verkijk je daar niet op. Mijn nieuwbouw huis wordt in november opgeleverd. Er komen toch een hoop verbogen kosten bij kijken bij een nieuwbouw woning waar je in eerste instantie niet bij stil staat. Elke wijziging in het huis kost je een hoop en dan komt nog de badkamer, keuken, vloeren, stucwerk/behangen, oprit, voortuin, tuin, schutting etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mirved schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:09:
[...]

Rendement dat hij weer verliest als het allemaal weer in elkaar zakt. 10 jaar is overigens totaal niet realistisch.

[afbeelding]
Als je nu koopt en het zakt na 5+ jaar in hoeft echt niet al het rendement verdwenen te zijn. Ik zou eens kijken naar de grafieken van de huizenprijzen de afgelopen 100 jaar. De echt grote dalingen zijn niet heel frequent.
Daarnaast zijn er ook geen garanties dat er binnen 10 jaar een grote daling komt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Geen probleem om te kopen hoor.

wat belangrijk is:
blijf je in dit gebied en ben je niet van plan om binnen 7 jaar te verkassen?
Lekker kopen anders huren. (een huis kopen kost bergen met geld! kan echt niet uit om elke paar jaar te verkassen)

mijn ervaring:
ik heb mijn eerste krot (ja dat was het) gekocht aan het einde van de crisis. Ik heb een hoop zelf gedaan en daarmee kosten bespaard en helemaal naar eigen smaak gemaakt.
Ondertussen ben ik wel binnen 7 jaar verhuisd :p

Maar ben blij dat ik het gekocht had. dipje van de crisis heb ik nog meegepakt maar verder had ik door het opknappen en stijgen van prijzen toch al een leuke meer/overwaarde opgebouwd.
Het volgende huis was dus een stuk makkelijker aan te kopen.

Ik zou niet gelijk max gaan lenen maar een cheap huisje kopen. waarschijnlijk ga je wel stijgen in salaris maar het kan ook anders verkeren en dan ben je blij dat je naast je koophuis ook een buffer kon aanleggen.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
Mirved schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:28:
[...]

Verkijk je daar niet op. Mijn nieuwbouw huis wordt in november opgeleverd. Er komen toch een hoop verbogen kosten bij kijken bij een nieuwbouw woning waar je in eerste instantie niet bij stil staat. Elke wijziging in het huis kost je een hoop en dan komt nog de badkamer, keuken, vloeren, stucwerk/behangen, oprit, voortuin, tuin, schutting etc.
Ja bedankt voor je heads-up. De meerkosten van de woning zou ik betalen met de overwaarde van mijn huidige woning en de VON kosten zou ik willen betalen van eigen spaargeld.

Er is een extra pakket erbij te nemen voor extra luxe sanitair en keuken installatie. Deze kun je dan ook zelf kiezen qua afwerking en tegels etc. Dus ik ben daar niet heel huiverig voor, zolang de overwaarde voldoende is. Vandaag komt de taxateur langs, dus ben benieuwd wat hij aangeeft.

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TK2803
Mirved schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:28:
[...]

Excuses, @Mirved had gepost over een nieuwbouw woning, blijkbaar had ik de post per ongeluk gekopieerd en mijn uitleg daaronder gezet. Dat is niet de bedoeling. Maar jouw uitleg is duidelijk maar ik verwacht dat jij refereerde naar de post mbt een nieuwbouw. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:19
Is sociale huur echt geen optie?

Zelf zijn wij na mijn studie direct op zoek gegaan naar een sociale huurwoning.
Deze hebben wij wel gegund gekregen op basis van onze jaaropgaven van het jaar ervoor. Dit was dus mijn studieperiode.

Wij stonden al wel al een periode ingeschreven en dus ook vrij ver boven aan de wachtlijsten. Heb hier tot op heden geen spijt van. We wonen nu relatief goedkoop met voldoende inkomen over om goed te kunnen sparen.

Inmiddels zijn onze inkomens gestegen en hebben nu wanneer we gaan kopen meer opties dan voorheen.

Misschien toch een poging wagen in het sociale huursegment te komen? Is natuurlijk ook erg afhankelijk van de wachtlijsten en het woningaanbod of dit een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zolang de hypotheekkosten maandelijks lager zijn dan huur, lijkt het mij zo klaar als een klontje wat te doen, anders verdwijnt jouw geld ook maar in een bodemloze put. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dave1989 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:35:
Is sociale huur echt geen optie?

Zelf zijn wij na mijn studie direct op zoek gegaan naar een sociale huurwoning.
Deze hebben wij wel gegund gekregen op basis van onze jaaropgaven van het jaar ervoor. Dit was dus mijn studieperiode.

Wij stonden al wel al een periode ingeschreven en dus ook vrij ver boven aan de wachtlijsten. Heb hier tot op heden geen spijt van. We wonen nu relatief goedkoop met voldoende inkomen over om goed te kunnen sparen.

Inmiddels zijn onze inkomens gestegen en hebben nu wanneer we gaan kopen meer opties dan voorheen.

Misschien toch een poging wagen in het sociale huursegment te komen? Is natuurlijk ook erg afhankelijk van de wachtlijsten en het woningaanbod of dit een optie is.
Verdien ik teveel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:19
Wij op het moment van gunning ook. Echter hebben wij het kunnen krijgen op basis van gegevens van het jaar ervoor. Ik neem dan aan dat je tijdens je studie nog niet boven de grens van sociale huur bent gekomen qua inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
huren is weggegooid geld, voor je het weet krijg je huurverhoging na huurverhoging en je gooit letterlijk elke maand je huur down the drain. In ruil voor 'gratis' onderhoud aan je woning.

Ik zou echt niet gaan huren als je de mogelijkheid hebt om te kopen. Dan kun je beter een goedkope woning kopen en over een paar jaar weer verhuizen. Wellicht dan met een partner waardoor je ook duurder kunt kopen.

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:46
Ik vind het altijd frappant om te lezen dat er mensen zijn die de boel nu overpriced noemen en wachten aanraden, economen zitten er meer naast dan zat ze het goed hebben dus niemand weet het. De markt timen is onbegonnen werk.

En ook niet nodig, kopen is in de meeste gevallen de voordeligste optie. Een goed huurhuis vinden is namelijk ook best lastig. Een vloer, beetje verf en wat aankleding ben je ook daar kwijt. Hoe vroeger je op een verantwoorde manier instapt op de woningmarkt , hoe beter. Ben je 5 of 10 jaar verder en je wil gaan verhuizen dan zit er waarschijnlijk al een prima overwaarde in of in ieder geval hou je wat cash geld over bij verkoop vanwege het verplichte aflossen.

Maakt je gesprek bij de bank voor het nieuwe huis ook gemakkelijker. Zet alles op een rijtje en bereken een maximaal voor jou verantwoord bedrag en koop iets leuks. Veel plezier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Mirved schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:09:
[...]

[afbeelding]
Leuk als je een bedrijf hebt in vastgoed voor de verhuur. Maar je moet er in wonen. Je kan zomaar 30 jaar moeten wachten op een correctie in jouw gebied. Vergeet niet dat locatie bepalend is. Daar kan de markt zich heel anders gedragen. Je kan in grafieken niet wonen.

Timen van de markt voor een eerste levensbehoefte is absolute onzin. En als je het al kan dan was iedereen al lang binnen geweest. Het mooie van kopen is dat je in het ergste geval je woonlasten vastzet voor de de komende tijd en je daar invloed op kan hebben , de goede kant op. Naar beneden. Alle marktvragen zijn irrelevant. Je enige uitgangspunt is je inkomen en wat je maximaal aan wonen wil uitgeven.

[ Voor 0% gewijzigd door CornermanNL op 06-07-2018 11:59 . Reden: jou, correct is jouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
CornermanNL schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:55:
[...]

Leuk als je een bedrijf hebt in vastgoed voor de verhuur. Maar je moet er in wonen. Je kan zomaar 30 jaar moeten wachten op een correctie in jou gebied. Vergeet niet dat locatie bepalend is. Daar kan de markt zich heel anders gedragen. Je kan in grafieken niet wonen.

Timen van de markt voor een eerste levensbehoefte is absolute onzin. En als je het al kan dan was iedereen al lang binnen geweest. Het mooie van kopen is dat je in het ergste geval je woonlasten vastzet voor de de komende tijd en je daar invloed op kan hebben , de goede kant op. Naar beneden. Alle marktvragen zijn irrelevant. Je enige uitgangspunt is je inkomen en wat je maximaal aan wonen wil uitgeven.
Je doet net alsof je niet kan huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:35
Verwijderd schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:39:
[...]

Het is zeker waar dat ik niet echt mijn droomhuis kan kopen. Maar is die gevoel van belang bij het aanschaffen van je eerste huis? Ik zou het ook heerlijk vinden om een BMW te kopen, maar moet het denk ik straks gewoon moet doen met een kleine VW hehe. :+
Alles wat je komende jaren aflost op je huis is van jou, zo moet je het maar bekijken. Alles wat je aan huur wegbrengt is weg.

Ben je een beetje handig? Als je een huis koopt met behoorlijk wat werk, dan kun je een dusdanige waarde vermeerdering realiseren die behoorlijke klappen in de huizenmarkt op kan vangen. Ook kun je vaak iets ruimer wonen voor je budget en kun je hiermee je maandlasten aardig drukken (wat meer ruimte overlaat voor de BMW). Persoonlijk zou ik, indien je de mogelijkheid hebt, altijd kopen. Zeker in dit segment.

Ik heb zelf in jouw situatie een casco appartement gekocht voor ca. 160k en met spaargeld de boel aangekleed. Toen ik het zat was (2017), was het na een week verkocht voor break even (VON prijs + wat ik betaald heb voor aankleding). Oke break even, maar in die paar jaar tijd had ik al wel 25k afgelost op mijn hypotheek, wat je weer 1:1 meeneemt naar je volgende huis of in je portemonnee terecht komt.

Verder zou ik mij niet druk maken, ik denk dat komende 5 jaar de huizenprijzen alleen nog maar zullen stijgen (glazen bol alert).

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een huis kunnen vinden die te huur staat voor 690 per maand inclusief servicekosten. Het is beschikbaar vanaf December en volgens mij kan ik het ook kopen voor 150k als ik dat zou willen in de toekomst. Is een kleine 1 slaapkamer huis (51m2) met een best grote woonkamer/keuken (keuken is nieuw aangelegd). Hierdoor kan ik blijven huren voor een paar maanden tot ik genoeg gespaard heb om het huis (of een andere) te kopen.

Mijn reistijd wordt ook 20 minuten korter (40 per dag) wat ook lekker is. Enige twijfel die ik heb is of ik wel Zwolle wil verlaten voor een dorp. Ben pas 25 en ik denk dat ik niet echt ga passen in een dorp waar veel ouderen wonen.

Denk dat ik toch even bel om tenminste even langs te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 14:48
Lijkt mij het beste idee. Maar ik ben geen voorstander van snel na de studie kopen.

-Kortere reistijd
-1e baan. houdbaarheid van je eerste werkgever is in mijn beleving relatief kort (na een paar jaar doorgroeien wil je een echte stap maken, vaak gaat dat gepaard met een wisseling van werkgever).
- 700 euro + meerkosten (gemeentebelastingen etc) zorgt ervoor dat je nog steeds goed kan sparen.
- Je kan met minder tijdsdruk naar een woning zoeken.

Economische omstandigheden is een leuke om mee te nemen, maar het gaat primair om jouw leven en toekomstplannen. Passen die in een 2 kamerappartement of heb je daar binnen afzienbare tijd meer voor nodig.

Ik heb na de studie gehuurd. In het begin wennen aan de relatief hoge huur, maar in de drie of vier jaar dat ik er gewoond heb nooit gedonder gehad met installaties etc (allemaal voor de huisbaas), relatief lage stijgingen van de huur tov salarisstijgingen en mijn eerste gekochte woning is er een waar ik al geruime tijd tevreden in woon.

Twijfel kan ik mij goed voorstellen. Je hebt nog tijd, dus je kan ook blijven zoeken in Zwolle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:06
Verwijderd schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:50:
Mijn reistijd wordt ook 20 minuten korter (40 per dag) wat ook lekker is.
En geld bespaart. Je merkt pas hoe prettig een studenten OV is als je zelf je reiskosten moet gaan betalen. 20 kilometer kortere reistijd zou hier € 100,- schelen op mijn trein abo. Die kosten moet je weer van de huurprijs aftrekken om je netto woonlasten te bepalen.
Enige twijfel die ik heb is of ik wel Zwolle wil verlaten voor een dorp. Ben pas 25 en ik denk dat ik niet echt ga passen in een dorp waar veel ouderen wonen.
Lang leve huren. Je kan altijd weer weg.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Mirved schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:28:
[...]

Je doet net alsof je niet kan huren.
Nee dat zeg ik niet, ik zeg dat het vaak net zo ingewikkeld is om een goed huurhuis te vinden dan een koophuis. TS zit misschien in een minder verhitte regio maar ik heb ten tijde van mijn eerste koopwoning geen huurhuis kunnen vinden. Gelukkig niet achteraf, huren is leuk als je tijdelijk ergens zit, veel mensen verkassen echt niet om de 2 jaar. Kopen wordt al snel een beter alternatief voor huren.

Ook de zaken als borg komen er bij huren bij, dat wordt ook vaak vergeten, kopen is in vergelijking met huren echt niet veel duurder bij de start, zeker niet over de langere termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:06
CornermanNL schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:58:
[...]
Gelukkig niet achteraf, huren is leuk als je tijdelijk ergens zit, veel mensen verkassen echt niet om de 2 jaar.
Tijdens mijn studie heb ik in 4 huurhuizen gewoond, na mijn studie 2 huurhuizen t/m mijn koopwoning. Gemiddelde woonduur 1,5 jaar. Ik weet dat het N=1 is, maar probeer maar eens na je studie direct je droombaan te vinden rond je perfecte woonplaats. Er zijn echter ook genoeg mensen die er voor kiezen niet te verhuizen voor een baan. In die gevallen heb je sowieso gelijk.
Ook de zaken als borg komen er bij huren bij, dat wordt ook vaak vergeten, kopen is in vergelijking met huren echt niet veel duurder, zeker niet over de langere termijn.
Borg is een prima spaarpot :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
Over de rente zou ik mij helemaal niet zo druk maken maar meer over het type hypotheek wat je gaat nemen. Soms is een hogere rente op termijn zelfs voordeliger omdat de hypotheek een beter rendement heeft.

Verder zijn de eerste gesprekken gewoon gratis met een adviseur en als je gelijk moet betalen zou ik gelijk een volgende uitzoeken. Je moet wel de intentie uitspreken dat je verder wilt met die persoon mits hij met een goed voorstel komt.

De huizenmarkt lijkt misschien wat overspannen maar dat is echt heel lokaal verschillend. Ja in de randstad en dan vooral in de centrums van de wat grotere steden betaal je nu de hoofdprijs echter op een aantal plekken staan nog steeds de prijzen onder druk en hebben mensen een onderwater hypotheek. Dus laat je niet gek maken dat alles absuurd nu is want dat is het niet.

Zorg idd wel als starter dat je veel eigen geld hebt want dat scheelt echt in hoeveel je kan lenen, dus misschien ouders, rijke tante of suiker oom die kan bijspringen tijdelijk? op Termijn kan dat namelijk jaarlijkse duizenden euros schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

rikoos schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 12:18:
Over de rente zou ik mij helemaal niet zo druk maken maar meer over het type hypotheek wat je gaat nemen. Soms is een hogere rente op termijn zelfs voordeliger omdat de hypotheek een beter rendement heeft.
Bedoel je nou een spaarhypotheek? Daarvan gaat het rendement inderdaad omhoog als de rente stijgt, maar als je er nu één afsluit, krijg je er geen rente-aftrek meer over. Dat geldt alleen nog maar voor lineaire- en aflossingshypotheken.

Anyhow, over de startvraag, ik zou nooit een huis kopen als ik nog zo jong was en nog maar net begon op de arbeidsmarkt. Weet jij veel wat er de komende tijd nog gaat gebeuren. Misschien ga je wel in een volledig ander deel van het land wonen of in het buitenland wonen en werken. Ja, natuurlijk kun je gokken dat de prijzen nog 3-4 jaar stijgen en dan kun je de verkoop van je eerste woning daarmee laten samenvallen, maar dat blijft een gok.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2018 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
Verwijderd schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 12:27:
[...]

Bedoel je nou een spaarhypotheek? Daarvan gaat het rendement inderdaad omhoog als de rente stijgt, maar als je er nu één afsluit, krijg je er geen rente-aftrek meer over. Dat geldt alleen nog maar voor lineaire- en aflossingshypotheken.
Nee ik bedoel er zijn verschillende invullingen van verschillende type hypotheken. Ik heb vorige week een nieuwe woning gekocht en ik heb dus niet de degene met de laagste rente genomen omdat op termijn door oa kosten en andere zaken ik onder aan de streep toch minder betaal nu en een betere hypotheek heb gekregen dan degene met de laagste rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 19:21
Ik ben even gestopt met het kijken naar huizen. Nu woon ik zelf in de omgeving van Haarlem en de huizen zijn hier niet de betalen, tenzij je astronaut of hersenchirurg bent. Als je iets leuks ziet moet je er als de kippen bij zijn en mag je éénmalig een bod doen.

Laatst stond er een huis te koop voor een goede/realistische prijs....Ik heb 6K meer geboden dan de vraagprijs en ben toch met zo'n 25-30K overboden (!!!)......reden dat ik dit weet is omdat ik de huidige bewoners ken.

Ik weet niet precies in welke omgeving je een huis zoekt, maar houd er rekening mee dat je overboden gaat worden.

Daarnaast, de rente staat erg laag, maar de huizenprijzen staan op hun top en gaan zeer waarschijnlijk nog meer stijgen. Je kunt nu een huis kopen, maar houd er rekening mee dat als de bubbel knapt (en dat gaat vroeg of laat gebeuren) dat je waarschijnlijk nooit meer de prijs ervoor gaat krijgen die jij ervoor betaald hebt.

Wees ook realistisch met je bod....als je een huis eigenlijk te duur vind, gewoon niet bieden of bieden wat jij het waard vindt. Plan veel bezichtigingen en wees niet bang om een grondige inspectie uit te voeren.
Op Funda ziet elk huis er als Paleis Soestdijk uit totdat je gaat kijken.

Ik heb met mijn vriendin al vele bezichtigingen gedaan maar we zijn op de meeste huizen afgeknapt. Bij het eerste huis stond er bij de buren een winkelkarretje in de tuin....een blik over de schutting en ik zag dat de tuin van de buurman één vuilnisbelt was met begroeiing, pallets en vuilnis in de tuin....Het huis van de bezichtiging was mooi, maar ik ga gewoon niet naast zo'n zwijn wonen, want dat wordt vroeg of laat gezeik en ergernissen...Probeer maar met zo'n figuur afspraken te maken als je een nieuwe schutting wilt plaatsen of als je overlast hebt.

Draai bij een bezichtiging ook alle kranen flink open en kijk of de boel goed doorloopt, let op het houtwerk van de kozijnen e.d. Donker of zwart hout duidt vaak op lekkage/rot....Tik met je sleutelbos op de tegels in de badkamer/toilet...klinkt het hol? Dan kan er vocht in de muur zitten of lopen er leidingen achterlangs.

Voordat je gaat bezichtigen is het slim om zelf van tevoren door de buurt te lopen...doe dit op meerdere tijdstippen. Misschien lijkt het overdag prima, maar zijn er 's avonds veel hangjongeren. Kijk ook naar speeltuintjes / bankjes / vuilnisbakken in de buurt. Liggen er veel blikjes energydrank of pakjes sigaretten op de grond, dan weet je genoeg.

Persoonlijk zou ik nu niet voor een huis kijken, maar zo wel, neem dan bovenstaand advies mee. Bezichtigen kan geen kwaad en is erg leerzaam. Bereken van tevoren ook je maandlasten. Je kan vaak ook een gratis gesprek krijgen bij een hypotheekverstrekker om inzicht te krijgen in je hypotheekbedrag.

Daarnaast...makelaars zijn een verschrikkelijk volk. Ze hebben, zeker in deze tijd, compleet schijt aan je en doen of je gewoon een nummertje bent (en dat ben je ook)....voor jou 10 anderen. Ga je ergens kijken, probeer dan zo min mogelijk op de makelaar te letten en ga gewoon zelf door het huis banjeren.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Dit is niet een vraag die te beantwoorden is denk ik. En dat is omdat niemand in de toekomst kan kijken. We kunnen natuurlijk speculeren maar als iets lastig te bepalen is dan is het naast het weer de economie wel. De een zegt dat volgend jaar de markt implodeert. De ander denkt dat er nog jaren een stijgende lijn in zit.

Het is een afweging die je moet nemen. Maak een lijstje van voor en nadelen en kijk wat je past.
Nu kopen:
+ gelijk kapitaal opbouwen
+ er zit nog rek in de markt dus wellicht stijgt je huis voldoende mee
+ rente is nu laag
- grote investering terwijl je nog niet veel geld hebt opgebouwd
- bij klappen markt kan je huis onder water komen te staan
- je weet nog niet wat je wil (inrichting, omgeving, belangrijke zaken) en wellicht is dat niet mogelijk in een koophuis en ben je toch minder flexibel

Nu huren
+ je kan nog even sparen
+ je kan in de koop markt springen als de huizenmarkt is ontploft en goedkoop inkopen
+ flexibel als je er uit wilt
+ minder investering nodig voor onderhoud
+ over 2-4 jaar heb je promoties gemaakt en kan je een groter huis kopen als dat gewenst is ipv net aan kopen nu.
- je weet niet wanneer/of dit gebeurd
- je bouwt geen kapitaal op
- je kan niet alles zelf bepalen (keuken, onderhoud etc)

Etc etc
Het is gewoon niet te zeggen of het verstandig is. Er zijn zoveel factoren die meespelen en de een is belangrijker dan de ander.
Terugkijkend zou het bijv voor mij verstandiger zijn geweest om 2 jaar te wachten met het kopen van een huis (2009) maarja, ik moest toen het huis uit en er kwam iets beschikbaar via familie wat ik goedkoop kon overnemen. 3 jaar later stond ik echter onder water en dit jaar heb ik het pas met kleine winst kunnen verkopen. Echter zullen wij nu "altijd" in dit soort tijden onze huizen moeten verkopen want als de markt weer crashed zal het nieuwe huis ook weer onder water staan, waarschijnlijk. Maar dat hoeft natuurlijk niet perse een heel groot probleem te zijn anders dan je gedwongen wordt om te verkopen (scheiding, arbeidsongeschikt etc) in slechte tijden. Maar dat is ook weer zo'n onzekere factor.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Pagina: 1