Ombouw step naar elektrische ondersteuning

Pagina: 1
Acties:
  • 3.311 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-08 13:10
Hallo,

Ik zit kijken om onze kickbike om te bouwen naar een 1 met een elektrische ondersteuning voor de lange afstanden.

Dit houd in dat er dus enkel een elektrische motor op moet komen met een gashendel(knijphendel?).

Meerdere vragen nu dus:

1 bestaan er dus conversie kits met een motor in een wiel die je zo kan omwisselen en kan gebruiken?
Zelf vond ik wel conversie kit naar E-bike dus met trap ondersteuning en die zoek ik niet.

2 tot in hoeverre is dit legaal in NL?
Niet dat ik mij daar heel erg druk om ga maken maar toch fijn om te weten dat als het allemaal door gaat ik zelf voor de gevolgen en risico's insta.

Ter verduidelijking dit is dus niet bedoeld als een leuk speeltje/hebbedingetje. De kickbike word regelmatig gebruikt om naar de stad te gaan en boodschappen te doen etc.

Maar echter naar mijn ouders is het wat ver weg, maar het zou leuk/fijn zijn dat hij hiervoor ook gebruikt zou kunnen worden.

Linkjes naar eventuele conversie kits zijn welkom

Zelf had ik wel dit gevonden :
Klik!

Enkel weet ik dus niet of dit de werking heeft die ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zodra het ding op eigen kracht kan rijden, moet er een kenteken op en heb je verzekering en een rijbewijs nodig.

Zo'n e-bike heeft alleen ondersteuning en kan niet op eigen kracht rijden. Als de berijder niet trapt, doet het ding niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:24
2 tot in hoeverre is dit legaal in NL?
Niet dat ik mij daar heel erg druk om ga maken maar toch fijn om te weten dat als het allemaal door gaat ik zelf voor de gevolgen en risico's insta.
Totdat je het brouwsel bij de RDW hebt laten keuren is het illegaal om ermee op openbare weg te rijden :)
Gevolgen? Inbeslagname, mogelijkheden tot proces verbaal, onverzekerd zijn bij een ongeval (ook als je alleen jezelf in e puinpoeier rijd).
Een beetje zoals de balance (hover)boards: illegaal omdat het ongekeurde rommel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
Nou antwoord op vraag 2 is er dus al.

Maar dat los ik wel op als er duidelijkheid is over vraag 1.

Was er al bang voor dat dit een moeilijk verhaal ging worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Casejunky schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:16:
Nou antwoord op vraag 2 is er dus al.

Maar dat los ik wel op als er duidelijkheid is over vraag 1.

Was er al bang voor dat dit een moeilijk verhaal ging worden.
Hoe wilde je dat op gaan lossen dan? Het gaat geen kwestie worden van even met een step met motor naar de RDW gaan om even een kenteken op te halen. Dan zal je voertuig aan een hele waslijst van voorwaarden moeten voldoen, qua remmen, diverse soorten verlichting, spiegels, constructie.....

Het probleem is dat je het hebt over elektrische aandrijving, niet elektrische ondersteuning.

Je gaat eigenlijk gewoon zelf een elektrisch aangedreven snorfiets of bromfiets bouwen. Dat is niet zomaar "even" gepiept. Als dat wel zo was, hadden we waarschijnlijk heel wat meer zelf in elkaar gedraaide elektrische snor- of bromfietsen gehad. Dan was heel knutselend NL daar natuurlijk bovenop gedoken. Knutselend NL doet dat niet, omdat het echt geen kleinigheidje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
Kunnen we even punt twee laten zitten en eventueel antwoord geven op vraag 1?

Of is dat niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een tijdje geleden heb ik een step gezien met ondersteuning. Ding reed dus niet zelf, je moest nog wel zelf steppen.

Ik ga even zoeken.

Gevonden: YouTube: Uitpakparty: elektrische step Emicro One met step-ondersteuning

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2018 23:41 . Reden: YT linkje erbij gezet. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Casejunky schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:11:
Kunnen we even punt twee laten zitten en eventueel antwoord geven op vraag 1?

Of is dat niet mogelijk?
In je eigen link staat al 1 optie die bruikbaar lijkt, met gashendel en remhendels die de motor uitschakelen als je remt.

Verder hou ik me liever wat afzijdig. Mocht je mijn dochtertje aanrijden mag ik gaan proberen de schade op jou te verhalen en dat zie ik niet zo zitten. Jouw WA-P verzekering (als je die hebt) gaat niets vergoeden en je voertuig kan niet verzekerd worden. Enig idee wat bijvoorbeeld een gecompliceerde beenbreuk kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
Verwijderd schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:00:
[...]

In je eigen link staat al 1 optie die bruikbaar lijkt, met gashendel en remhendels die de motor uitschakelen als je remt.

Verder hou ik me liever wat afzijdig. Mocht je mijn dochtertje aanrijden mag ik gaan proberen de schade op jou te verhalen en dat zie ik niet zo zitten. Jouw WA-P verzekering (als je die hebt) gaat niets vergoeden en je voertuig kan niet verzekerd worden. Enig idee wat bijvoorbeeld een gecompliceerde beenbreuk kost?
Dit neem ik voor mijn eigen rekening zoals ik al zei:

Ter verduidelijking

Mag ik met mijn elektrische step buiten rijden?

Een elektrische scooterstep, die rijdt op oplaadbare batterijen, wordt gezien als snorfiets. De maximumsnelheid is 18 kilometer per uur.

Met een scooterstep mag je alleen op de openbare weg rijden als de step is goedgekeurd door de RDW. De scooterstep moet verzekerd zijn en je moet de verkeersregels voor snorfietsers volgen. Om op een elektrische scooterstep te mogen rijden moet je minimaal 16 jaar zijn.

Verkeersregels bijzondere bromfiets
Voor de bijzondere bromfietsen gelden aparte regels. Er geldt een minimumleeftijd van 16 jaar, en u moet de verkeersregels voor snorfietsers volgen.

Verder gelden de volgende regels voor het rijden op een bijzondere snorfiets:

De overheid/minister heeft het voertuig aangewezen als bijzondere bromfiets.
U heeft geen rijbewijs nodig.
U hoeft geen kenteken aan te vragen.
U hoeft geen helm te dragen.
U moet zo veel mogelijk rechts houden.
U moet het voertuig verzekeren.
Het voertuig moet een verzekeringsplaatje en een voertuigidentificatienummer hebben.
De maximumsnelheid is 25 kilometer per uur.
Verlichting is 's nachts en bij slecht zicht verplicht. Dit mag met losse lampjes.
Het voertuig moet altijd rode en witte/gele reflectoren hebben.
Als er een (brom)fietspad is, moet u daarop rijden.

Andere varianten
Let bij de koop van uw step goed op wat voor step u koopt. Er bestaan namelijk ook motorsteps en steps met hulpmotor (Go-ped).

Motorstep
Een motorstep met een maximale snelheid van 25 kilometer per uur is een snorfiets. Is de maximale snelheid 45 kilometer per uur, dan beschouwt de wet de motorstep als een bromfiets.

Verkeersregels motorstep
Om met een motorstep op de openbare weg te mogen rijden gelden de volgende regels:

U moet minimaal 16 jaar zijn.
In het bezit zijn van een bromfietsrijbewijs (AM). Heeft u een motorrijbewijs (A) of autorijbewijs (B)? Dan krijgt u automatisch ook AM op uw nieuwe rijbewijs.
U moet zich houden aan de verkeersregels die gelden voor bromfietsers en snorfietsers.
U moet het fiets/bromfietspad gebruiken. Als dit ontbreekt, gebruikt u de rijbaan.
De motorstep moet verzekerd zijn.
Als de motorstep harder kan rijden dan 25 kilometer per uur dan moet een helm dragen.
De motorstep moet een kenteken hebben.
Uw motorstep moet een Nederlands of Europees typegoedkeuringsmerk en typegoedkeuringsnummer hebben.

Step met hulpmotor (go-ped)
Een go-ped is een step met een hulpmotor. De wet ziet een go-ped als snorfiets. Maar de go-ped is niet goedgekeurd door de RDW. U mag er daarom niet mee op de openbare weg rijden.

Koopt u een nieuwe step let dan goed op het soort voertuig wat u koopt. Laat u vooraf voldoende informeren en vraag eventueel na bij de RDW of er een typegoedkeuring of aanwijzing voor bijzondere bromfiets is afgegeven.

Sowieso dus de vraag of er een goedgekeurde ombouwset bestaat waarbij er makkelijker aan deze regels word voldaan.

Ga overigens niet uitwijken over de nogal nietszeggende uitspraak over eventuele aanrijding en het niveau dat je me kennelijk inschat, daarvoor zijn we allebei hopelijk volwassen genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Je bedoelt echt zoiets als de FlyKy SmartPed? Daar zijn de reviews erg negatief over maar het concept vind ik wel gaaf. Schijnt ook zonder typegoedkeuring van de RDW te mogen rondrijden. Die hebben enkel kickondersteuning (die erg slecht geïmplementeerd lijkt) en daarmee voldoe je aan dezelfde eisen als de e-bike

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
JohnR schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 15:42:
Je bedoelt echt zoiets als de FlyKy SmartPed? Daar zijn de reviews erg negatief over maar het concept vind ik wel gaaf. Schijnt ook zonder typegoedkeuring van de RDW te mogen rondrijden. Die hebben enkel kickondersteuning (die erg slecht geïmplementeerd lijkt) en daarmee voldoe je aan dezelfde eisen als de e-bike
Ja maar dan bediend met een hendel. De flyky werkt doormiddel van aan trappen en die schat dan in wanneer hij ondersteuning geeft.

Het zou makkelijker zijn dat je een ondersteuning hebt die je inschakeld en gewoon bij elke kick/trap gewoon een boost meegeeft. Dus ipv dat je zelf 3 meter ver komt met 1 aanzet je doormiddel van de hulpmotor minstens het dubbele haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Verwijderd schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:00:
[...]

Fantastisch, je dochter wordt aangereden en jij maakt je vooral druk waar je je kosten kan verhalen. :D

Je wordt derhalve niet tot moraalridder geslagen maar toch een goede poging. :P

Overigens worden jouw kosten gewoon betaald en gaan ze die verhalen op de veroorzaker zover ik weet. Dus maak je geen zorgen je kan nog gewoon op verkansie volgend jaar, wellicht dat je dochtertje nog wel iets met d'r been trekt, maar de kosten zijn geregeld. :Y)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-09 11:21
Trap (step) ondersteuning gaat niet fatsoenlijk werken. Een fiets kan heel goed meten hoe veel kracht je op de trappers zet, dat kan bij een step niet.
Ja ze zijn er, maar eigenlijk werkt geen enkele van die steps echt fatsoenlijk.

Wil je iets hebben wat legaal is? Dan heb ik best nog wat adviezen. Maar ik ga geen advies geven aan iemand die zijn eigengemaakte (ongekeurde) voertuig op de openbare weg wil gebruiken.
De weg op gaan met motorvoertuigen die niet weglegaal zijn is echt heel erg dom.

Het niet gekeurde los jij wel even op?
Jij denkt dat je dat ding gewoon even laat keuren bij het RDW? 8)7 Hahah. Nee, dat gaat echt niet zomaar gebeuren. En als je dat ding ooit al gekeurd krijgt, ben je veel en veel meer geld kwijt als dat je gewoon een goedgekeurde elektrische step gekocht had.

[ Voor 82% gewijzigd door WEBGAMING op 06-07-2018 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flagg schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 17:05:
[...]

Fantastisch, je dochter wordt aangereden en jij maakt je vooral druk waar je je kosten kan verhalen. :D

Overigens worden jouw kosten gewoon betaald en gaan ze die verhalen op de veroorzaker zover ik weet. Dus maak je geen zorgen je kan nog gewoon op verkansie volgend jaar, wellicht dat je dochtertje nog wel iets met d'r been trekt, maar de kosten zijn geregeld. :Y)
Jij snapt het duidelijk niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:59
Flagg schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 17:05:
[...]

Denk je ook even aan de gevolgen voor de dochter in kwestie? En dan vooral aan dingen als mogelijke (gedeeltelijke) invaliditeit? Kom je in jarenlange processen terecht over de hoogte van het toekomstige verlies in inkomen, kosten van hulpmiddelen enzovoort. Hint: Er zijn advocaten die niets anders doen en een heel leuk inkomen verdienen aan alleen maar processen tussen verzekeraars onderling over wie wat moet betalen, en hoe hoog de schade dan precies is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:26

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Vanwege de vele off-topic reacties over hypothetische situaties en op verzoek van de topicstarter gesloten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.