Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucvdM
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-10 15:34
Mijn vraag:

Ik mag binnenkort een nieuw abo afsluiten en was ontzettend teleurgesteld over de dekking van Telfort in Duitsland op Wintersport: max. 3G en meestal E-dekking. Mijn moeder was ook mee, heeft een goedkoop Simpel-abonnement met prima 4G-verbinding waardoor ik op haar Motorolaatje soms dingen moest opzoeken |:(. Kunnen wij als community een overzichtelijk lijst maken van de populaire providers waar 4G ondersteund wordt in welk gebied?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Telfort SIM-Only, OnePlus 6 met alle standaard banden (is echt géén APN-instelling die verkeerd staat)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

De uitleg op de websites van de providers is erg summier. Maken alleen reclame door: 'wij maken gebruik van het best-geteste hoofdnetwerk X'. Ik heb getracht en gezocht om erachter te komen wie nu 4G ondersteund in welk land, maar ik zie door de bomen het bos niet meer

bv.
  • Ben
  • Simpel
  • Youfone
  • Hollands Nieuwe
  • Lebara
  • Simyo
  • Tele2
  • T-Mobile
  • KPN - Ja, Europa
  • Vodafone
  • Telfort - Nee, alleen NL
  • Robin Mobile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-10 10:55
Meestal staat er buiten de uitleg toch ook altijd een 4G dekkingskaart? Bij vodafone en t-mobile in elk geval..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Op het moment dat je gaat roamen, heb je toch 0 "garantie" op welke mast, provider en snelheid je terecht komt?

Andersom, ik heb dagen rondom Venetië gewoon Vodafone 4G gehad TOTDAT ik naar het carnaval op het plein ging. Iets met overbelast en einde verhaal.

Geldt dit in NL ook niet; op grote evenementen zoals Komingsdag worden in Amsterdam toch ook extra / tijdelijke masten geplaatst om alle telefoons te kunnen behapstukken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucvdM
Tiagoo schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 15:41:
Meestal staat er buiten de uitleg toch ook altijd een 4G dekkingskaart? Bij vodafone en t-mobile in elk geval..
De dekkingskaarten zijn gericht op Nederland:
https://www.vodafone.nl/s...kking/dekkingskaart.shtml
https://www.t-mobile.nl/dekking
MAX3400 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 16:19:
Op het moment dat je gaat roamen, heb je toch 0 "garantie" op welke mast, provider en snelheid je terecht komt?
Dit topic is dan ook niet gericht op de zwakte van het signaal. Maar welke provider überhaupt 4G in het buitenland ondersteunt. Je hebt dus in Italië wél 4G gehad terwijl andere providers nergens buiten Nederland 4G ondersteunen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-10 13:46
Vodafone heeft op de volgende pagina informatie over landen waar ze 4G roaming aanbieden (Kopje Landen met een 4G netwerk): https://www.vodafone.nl/4g/. Hier wordt echter niet aangegeven op welke netwerken dit is.

T-Mobile heeft een forumtopic (https://community.t-mobil...twerken-buitenland-258315), en verder een uitgebreide buitenlandsectie (https://www.t-mobile.nl/m...enland/dekking-buitenland) waar je per land uit kunt zoeken met welke aanbieders ze 4G roaming aanbieden.

KPN geeft net als Vodafone alleen aan in welk land er 4G roaming is (https://www.kpn.com/mobie.../buitenland/binnen-eu.htm), maar niet met welke aanbieder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-10 12:35

Oekol

waka waka hey hey

En op de vraag of T-mobile een buitenlandse dekkingskaart heeft zeggen ze dit:
We kunnen je helaas niet laten zien wat de dekking is van iedere netwerkprovider. Het is niet te doen om de wereldwijde dekking up-to-date te houden, en we willen geen valse verwachtingen scheppen.

4G is beschikbaar bij een netwerkprovider wanneer er een groen vinkje staat. Let op: ook al is 4G beschikbaar, dan is de snelheid niet automatisch gelijk als in Nederland. De snelheid die je in het buitenland haalt kan - ook op 4G - lager zijn.
Dit geldt ook voor andere providers mag je vanuit gaan. Wat je bijv wel kan doen is zoals T-mobile heeft eigen netwerk in Duitsland en Oostenrijk bijv. Kun je de dekkingskaart checken via die buitenlandse sites.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Let ook op het verschil tussen LTE en 4G. T-Mobile NL heeft in de VS bijvoorbeeld alleen toegang tot T-Mobile 4G, maar niet tot T-Mobile LTE (=sneller en meer masten/dekking). Maar T-Mobile NL heeft ook geen roamingovereenkomst met AT&T, of lokale providers (bijv. Cellular One, CommNet, etc.), terwijl T-Mobile US die wel heeft.

Voor ons land zal hetzelfde gelden. Als je binnenlands gaat roamen in bijvoorbeeld Duitsland, kan het zijn dat je eigen provider alleen een roamingovereenkomst heeft voor een minder dekkend netwerk van de lokale provider.

Volgens mij is het onderhouden van de roamingovereenkomst ook een tijdrovende klus. Net als brandstofprijzen veranderen de netwerkprijzen (voor de providers) per minuut en worden er dus per minuut contracten gesloten en verbroken en moet de contractbeheerder dagelijks contact hebben met alle providers van alle landen. Er staat mij ook iets van bij dat er een soort van broker bestaat die alles voor de telco's regelt m.b.t. contracten en tarieven. Wellicht is er iemand die bij een telco werkt die hier wat over kan vertellen?

[ Voor 33% gewijzigd door Trommelrem op 06-07-2018 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucvdM
Dat de "grote" (dure?) (hoofd)netwerken wél 4G aanbieden had ik inderdaad wel verwacht. De B-netwerken die gebruik maken van de hoofdnetwerken geven alleen aan dat ze 'gebruik maken van netwerk X', net als Telfort bij KPN bijvoorbeeld. Daarentegen wordt 4G afgeknepen bij Telfort in het buitenland. Dus welke provider knijpt je verbinding af naar 3G, en welke ondersteunt 4G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Telfort Zakelijk abonnement en roam overal in de EU op 4G.

Vergeet voor Duitsland niet dat de netwerken daar gewoon veel slechter zijn dan dat we hier gewend zijn. Daar zit ik dus ook regelmatig op 2G en 3G. Heeft niets te maken met afknijpen, het net heeft dan gewoon niets beters beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucvdM
In het buitenland kunnen we op dit moment helaas nog geen 4G aanbieden. De maximale internetsnelheid is dus 3G. Niet alle aanbieders
in het buitenland ondersteunen 3G.
Aldus Telfort informatie buitenland
Bron: https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/buitenland.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

;) Inclusief de eigen type-fout van Telfort; ze bieden alleen 3G want niet alle aanbieders ondersteunen 3G.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

MAX3400 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 18:03:
[...]

;) Inclusief de eigen type-fout van Telfort; ze bieden alleen 3G want niet alle aanbieders ondersteunen 3G.
8)7

Interessant topic, dat is dus de reden waardoor het goedkoper kan zijn :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 17:53:
Ik heb een Telfort Zakelijk abonnement en roam overal in de EU op 4G.

Vergeet voor Duitsland niet dat de netwerken daar gewoon veel slechter zijn dan dat we hier gewend zijn. Daar zit ik dus ook regelmatig op 2G en 3G. Heeft niets te maken met afknijpen, het net heeft dan gewoon niets beters beschikbaar.
Interessante tegenstelling. Zelf ook Telfort Zakelijk, maar nergens in het buitenland 4G. @Verwijderd heb je daarvoor wat speciaals gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

schakenraadjuh schreef op zondag 8 juli 2018 @ 23:02:
Interessante tegenstelling. Zelf ook Telfort Zakelijk, maar nergens in het buitenland 4G. @Verwijderd heb je daarvoor wat speciaals gedaan?
Niet dat ik weet. Ik was dit weekend nog in Duitsland en volop 4G.

Ik beheer verder zelf mijn abonnement niet, dus niet echt een idee wat er verder ingekocht wordt (100+ aansluitingen). Aangezien ik echter de enige ben die ook voor het werk regelmatig in het buitenland is, vermoed ik niet dat er iets speciaals voor mij geregeld is.

APN is gewoon de standaard van Telfort overigens. Mijn OP5 had eerst een verkeerde APN (die van KPN). Dat werkt in Nederland prima, maar niet bij roamen in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucvdM
schakenraadjuh schreef op zondag 8 juli 2018 @ 23:02:
Wat ik hierover vind:
Alleen bij een super duur business pakket wordt nu bij zakelijk 4G geboden, maar nog steeds niet bij prive en klein zakelijk ZZP abonnementen
Bron: https://forum.telfort.nl/...-het-buitenland-aan-71629

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-10 17:24

WCA

Trommelrem schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 08:08:
Let ook op het verschil tussen LTE en 4G. T-Mobile NL heeft in de VS bijvoorbeeld alleen toegang tot T-Mobile 4G, maar niet tot T-Mobile LTE (=sneller en meer masten/dekking). Maar T-Mobile NL heeft ook geen roamingovereenkomst met AT&T, of lokale providers (bijv. Cellular One, CommNet, etc.), terwijl T-Mobile US die wel heeft.

Voor ons land zal hetzelfde gelden. Als je binnenlands gaat roamen in bijvoorbeeld Duitsland, kan het zijn dat je eigen provider alleen een roamingovereenkomst heeft voor een minder dekkend netwerk van de lokale provider.

Volgens mij is het onderhouden van de roamingovereenkomst ook een tijdrovende klus. Net als brandstofprijzen veranderen de netwerkprijzen (voor de providers) per minuut en worden er dus per minuut contracten gesloten en verbroken en moet de contractbeheerder dagelijks contact hebben met alle providers van alle landen. Er staat mij ook iets van bij dat er een soort van broker bestaat die alles voor de telco's regelt m.b.t. contracten en tarieven. Wellicht is er iemand die bij een telco werkt die hier wat over kan vertellen?
4G = LTE

Alleen in amerika hebben wat providers bedacht dat HDSPA+ maar 4G moest gaan heten, maar officieel heet het niet zo.

Share and Enjoy!

Pagina: 1