Welke videokaart voor VR?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MightyJort
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-08 13:28
Ik zoek een?
Een videokaart die erg geschikt is voor VR doeleinden. Het moet mogelijk zijn om er goed op vr te kunnen werken. De vr-kit (het wordt de Oculus Rift of de HTC Vive) staat op een school, en het wordt dan ook gebruikt voor educatieve doeleinden. De VR ervaring moet goed zijn.
En op sommige dozen van videokaart staat VR-ready. Wat houdt dat in? Moet een videokaart voor VR vr-ready zijn, of is het een marketing truc of iets anders?

Wat is je budget?
Het belangrijkste is de prijs/kwaliteit verhouding. De videokaarten waar we nu naar hebben gekeken zijn de RX 580 en de GTX 1060 (6gb). Die prijzen liggen rond de 300 euro, dus dat is ook zo'n beetje ons budget.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, we hebben geen merkvoorkeuren, al moet het merk wel een beetje betrouwbaar zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is het systeem, de GT 1030 was een tijdelijke oplossing zodat de pc het tenminste deed, maar nu wil de school dus echt upgraden naar een VR-ready videokaart, en er wordt ook nog een extra stickje ram ingezet, zodat we uitkomen op 16gb ram.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 152,41€ 152,41
1MSI B350 PC Mate€ 75,-€ 75,-
1MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 93,50€ 93,50
1Seagate Barracuda, 2TB€ 59,-€ 59,-
1Sharkoon VS4-W Window€ 32,04€ 32,04
1Kingston HyperX Fury HX426C16FB2/8€ 88,86€ 88,86
1Corsair RM650x Zwart€ 94,90€ 94,90
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 657,66

Beste antwoord (via MightyJort op 05-07-2018 16:36)

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:41
Heb zelf zeker 15 maanden op een 970gtx gezeten met de Oculus Rift en ging best. Een 1060 6gb is denk ik zo’n 10% sneller als een 970gtx dus voor 300 euro heb je wat mij betreft dan al een redelijke goede ervaring in 90%+ van de gevallen. Als smooth een absolute vereiste is ben ik er wel mee eens om wellicht net iets meer geld te investeren in het geheel. Dit zeg ik met voornaamste reden dat vr niet met sli of crossfire werkt dus een sterkere videokaart kan een wereld van verschil maken ook heb je dan wat extra ruimte om de resolutie of scherpte omhoog te gooien met de Oculus tray tool.

Een 1070ti heb je al tegenwoordig voor 450 euro(stond in gamesystems dat samengesteld was door tweakers volgens mij was het een inno3d 1070ti heb zelf de 1080 versie en werkt helemaal goed)

Vr ready is gewoon een term die aangeeft dat de videokaart sterk genoeg is om vr te renderen wat neerkomt op 2k en 90fps (correct me if im wrong)in de meeste gevallen. Als ik je een tip mag geven zal ik ook naar een goede constructie voor de kabel kijken vaak hebben ze in scholen toch van die systeem plafonds daar kan je vast wel iets mee kabel wise. Oh ja een verlengsnoer (usb en hdmi)voor de Rift/Vive voegt veel toe aan de immersie/meer vrijheid.(heb deze zelf bij Amazon.de besteld) houd er wel rekening mee dat je bij de langere kabels3m+ volgens mij een actieve stroomscource nodig hebt/of ander soort kabels(duurder)

[ Voor 5% gewijzigd door Bartosy op 05-07-2018 16:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:23
Een GTX 1060 6Gb of een Rx580 8Gb is wel het minimum om probleemloos te kunnen Vr'en op standaard settings. Lager dan dat zou ik niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyJort
Okay, en 16gb ram is dacht ik ook wel het minimum voor vr?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Cn-
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-08 19:34
En als je hiervoor gaat zou een Oculus net iets lekkerder gaan werken dan de Vive doordat de Oculus ASW ondersteund (https://developer.oculus.com/blog/asynchronous-spacewarp/)

Enige nadeel is dat volledige roomscale op de oculus het beste werkt met een additionele tracker van €70.-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Ik zou in ieder geval een 1070 (ti) nemen. Ik heb zelf een Oculus Rift, maar ook een 1070 kent dan zijn limitaties. Mijn andere PC bevat 1080Ti's ipv 1070's en daar loopt alles uiteraard vlekkeloos.

90FPS is echt een must, anders hoofdpijn/misselijkheid. Om heel eerlijk te zijn denk ik dat je met een 1060 te kort gaat komen.

Roomscaling werkt bij mijn oculus echt prima overigens, nooit problemen mee gehad in een 4x4 kamer. Geen extra dingen gekocht verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyJort
Okay..... Dan moet ik kijken of ik de school nog wat geld af kan troggelen, want het moet inderdaad wel smooth lopen.
En trekt de processor het dan wel nog?

[ Voor 14% gewijzigd door MightyJort op 05-07-2018 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
MightyJort schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 15:11:
Okay..... Dan moet ik kijken of ik de school nog wat geld af kan troggelen, want het moet inderdaad wel smooth lopen.
En trekt de processor het dan wel nog?
Die AMD moet wel goed komen. En met een 1070 kom je een heel eind, 1070Ti zou lekker zijn, mocht het lukken. 1080 of beter is misschien onnodig, maar zou geen gekke investering zijn als het ontzettend veel gebruikt gaat worden. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:41
Heb zelf zeker 15 maanden op een 970gtx gezeten met de Oculus Rift en ging best. Een 1060 6gb is denk ik zo’n 10% sneller als een 970gtx dus voor 300 euro heb je wat mij betreft dan al een redelijke goede ervaring in 90%+ van de gevallen. Als smooth een absolute vereiste is ben ik er wel mee eens om wellicht net iets meer geld te investeren in het geheel. Dit zeg ik met voornaamste reden dat vr niet met sli of crossfire werkt dus een sterkere videokaart kan een wereld van verschil maken ook heb je dan wat extra ruimte om de resolutie of scherpte omhoog te gooien met de Oculus tray tool.

Een 1070ti heb je al tegenwoordig voor 450 euro(stond in gamesystems dat samengesteld was door tweakers volgens mij was het een inno3d 1070ti heb zelf de 1080 versie en werkt helemaal goed)

Vr ready is gewoon een term die aangeeft dat de videokaart sterk genoeg is om vr te renderen wat neerkomt op 2k en 90fps (correct me if im wrong)in de meeste gevallen. Als ik je een tip mag geven zal ik ook naar een goede constructie voor de kabel kijken vaak hebben ze in scholen toch van die systeem plafonds daar kan je vast wel iets mee kabel wise. Oh ja een verlengsnoer (usb en hdmi)voor de Rift/Vive voegt veel toe aan de immersie/meer vrijheid.(heb deze zelf bij Amazon.de besteld) houd er wel rekening mee dat je bij de langere kabels3m+ volgens mij een actieve stroomscource nodig hebt/of ander soort kabels(duurder)

[ Voor 5% gewijzigd door Bartosy op 05-07-2018 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyJort
Ik had eigenlijk nog een vraag, want sinds vandaag heeft Nvidia de nieuwe videokaarten aangekondigd. Als we één van die kaarten zouden nemen zou dat de rtx 2070 worden, maar we vroegen ons af hoeveel beter die is dan de gtx 1070ti. Heeft ray tracing ook nog effect in vr, en de computer wordt ook nog wel eens gebruikt voor 3d modeling, en ik kan me voorstellen dat het daarbij in ieder geval wel effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeTeman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-06 21:58
MightyJort schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:34:
Ik had eigenlijk nog een vraag, want sinds vandaag heeft Nvidia de nieuwe videokaarten aangekondigd. Als we één van die kaarten zouden nemen zou dat de rtx 2070 worden, maar we vroegen ons af hoeveel beter die is dan de gtx 1070ti. Heeft ray tracing ook nog effect in vr, en de computer wordt ook nog wel eens gebruikt voor 3d modeling, en ik kan me voorstellen dat het daarbij in ieder geval wel effect heeft.
Er zijn nog geen benchmarks voor RTX kaarten, maar met een launch in eind september zullen die benchmarks niet heel lang op zich laten wachten lijkt mij zo.

Ik heb zelf een Oculus met een GTX 980. De grafisch wat simpelere games als Rick n Morty, Superhot, Rec Room en Job Simulator draaien als een trein. Bij games als Project Cars(2) of Asetto Corsa moet ik de graphics wel wat terug schroeven (medium/high).

EDIT: En terwijl ik dit typ brengt Tweakers dit artikel uit. Gaat weliswaar om de 2080 vs 1080, maar het verschil 2070 vs 1070 lijkt mij vergelijkbaar. Het komt alleen van Nvidia zelf af, dus ik zou het met een korrel zout nemen

[ Voor 15% gewijzigd door TeTeman op 22-08-2018 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyJort
Er is weer een update :) ! Het plan is nu om een geheel nieuwe pc te bouwen voor VR, in het prijssegment van 1000 euro. Moet ik daarvoor een nieuw topic aanmaken onder desktopadvies, of kan ik verder met dit topic?
Pagina: 1