Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fb_consultancy
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-07-2021
Is het normaal dat de snelheid van uploaden naar mijn HDD met 3.0 aansluiting via de router binnen hetzelfde netwerk enorm sloom is?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:14
Dat kan normaal zijn ja.

Maar voor een beter antwoord zul je wat meer info moeten geven.

Wat voor router gaat het om?
Wat voor HDD?
Hoe langzaam is langzaam?
Van waar naar waar kopieer je data?
Welke software gebruik je?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Over het algemeen zijn de ingebouwde fileservers in routers inderdaad vrij langzaam. Dat ligt niet aan je HDD met USB 3.0 maar simpelweg aan de fileserver in de router die zorgt voor toegang via het netwerk.

Overigens is je startpost wat beperkt, hoe meet je bijvoorbeeld? Via WiFi kan je daarmee natuurlijk ook nog een bottleneck hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fb_consultancy
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-07-2021
Ik gebruik deze router: pricewatch: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router

In combinatie met een Wester Digital passport 1TB drive USB 3.0 meestal probeer ik bestanden via WiFi over te zetten naar de drive.

Ik gebruik de software van netgear zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

En als je het apparaat rechtstreeks op je PC aansluit, werkt het dan wel sneller?

Wat @ik222 zegt klopt wel. Routers zijn bedoeld om te routeren/natten. De meesten zijn niet heel sterk in het serveren van SMB/CIFS, waardoor je gewoon een slechte performance haalt. Als je dat dan ook nog eens via WiFi doet, dan heb je daar potentieel ook nog een vertragende factor.

Zou je de disk aan een Raspberry Pi koppelen met een Linux OS welke je dan als samba server laat draaien, dan zou je zomaar een verbetering in snelheid kunnen merken.

Een NAS (een netwerk device met als doel het serveren van file based storage) is hier veel beter in. Die is dan ook gemaakt voor deze taak.