Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Great-Force
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:37
Goedemiddag,

Ik heb een HP ZBook 15 G2 vanuit mijn werk, en de Win 10 1803 update geïnstalleerd staan.
Deze fantastische Windows 10 update heeft uiteraard alle drivers gesloopt, dus deze zijn na de update vers gedownload en geïnstalleerd van de website van de desbetreffende chipfabrikant.

Nu heb ik dus een issue met LAN/WLAN switching.
Elke keer als ik een LAN kabel aansluit, gaat de WLAN uit.
Voor op kantoor is dit geen probleem, thuis ook niet.
Echter als ik bezig ben met LAN troubleshooting en op een mobiele hotspot werk, dan is dit ontzettend irritant.

Aldus HP (en diverse forums) is het zaak om in dit geval de "LAN/WLAN switching" feature uit te schakelen in de BIOS.
Zo gezegd, zo gedaan. F10 mashen bij het booten, en behold.... deze functie staat reeds uitgeschakeld (vinkje staat uit).
In Win 10 geen vergelijkbare setting te vinden.

Waardoor de laptop bij de microseconde dat je een LAN kabel aansluit de Wi-Fi disabled, en het maakt niet uit op welke knoppen je drukt (fysiek en software), hij gaat niet meer aan.
Vóór de 1803 update heeft het wel degelijk gewerkt, dus ik weet dat het geen defecte hardware is en dat de BIOS instelling doet wat het moet doen.

Please help :?
Heeft iemand hier ervaringen mee, of tips/trucs die voor jou werkten?

Mvg,
Maurice

Beste antwoord (via Great-Force op 07-07-2018 17:27)

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 19:51

Felyrion

goodgoan!

Ik heb zakelijk veel met deze apparaten te maken en ik merk dat HP nog wel eens een kleine aanpassing maakt in drivers (ten opzichte van de drivers die je bij de fabrikant kan vinden).

Hiervoor is een geschikte tool beschikbaar (geen meuk, bedoeld voor enterprise use), de softpaq download manager.

http://ftp.hp.com/pub/caps-softpaq/cmit/HP_SDM.html

Die even downloaden en uitvoeren. Juiste OS selecteren en kiezen voor de optie "show this computer".
Je krijgt dan alle drivers te zien die _volgens HP_ de juiste drivers voor je machine in combinatie met je windows versie zijn.
In mijn ervaring leveren die drivers een stuk minder compatibility issues op dan die je bij de verschillende vendors kan vinden.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Aan de baas een Mac vragen ;-) maar ik begrijp je probleem heb er ook zo een met openvpn en een verse W10 install wil de DNS van de vpn niet pakken. Zelfde config op een andere machine die alleen geupdate is vanuit vorige versies is het geen probleem. Dit nog los van uitzetten SMB1 grrr die 1803 is echt een top update.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 16:47
Normaal is het uitschakelen van wlan\lan switching in de bios voldoende, je zou kunnen kijken of je de "HP Wireless Assistant" software hebt geinstalleerd en zo ja, deze verwijderen.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Great-Force
Axewi, bedankt voor je reply!
Ik ben alleen niet zo'n fan van de software pakketten van HP....
Afgezien van Hot Key support (toetsenbord FN functies), heb ik geen security center (want met fingerprint drivers van Dell (zelfde sensor), werkt Windows Hello gewoon prima) en geen Wireless Assistant.

Wat ik nog wel had gelezen was iets met de HP System Default Settings driver..... echter is deze juist bedoeld om de LAN/WLAN switching 'aan' te zetten, en dit is juist wat ik niet wil...

Ik heb het vermoeden dat het gewoon een bug is in Win 10, die de BIOS settings niet goed uitleest.
Bijv: Ik kreeg na de update de melding dat de TPM geupdate moet worden.
Netjes de instructies van HP gevolgd, nieuwe drivers geïnstalleerd, clear TPM gedaan in Windows, etc.
Ik kan zonder problemen in de BIOS inloggen, Windows start sneller op dan ooit tevoren, maar ik blijf de TPM melding houden in security center.
Het zou me dus niets verbazen als dit een mede oorzaak is van de problemen.

Wellicht iemand die hier meer verstand van heeft? En mij kan vertellen hoe dit zit???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:15

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Stomme vraag misschien, maar heb je al een bios reset uitgevoerd?

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Heb je Win10 met al de HP meuk geinstalleerd? Ik heb hier een X360 (wat een stinkend duur ding is), maar het werkte pas goed na een versie Win10 install zonder al die vieze HP meuk. Die software zit echt vol met bugs en andere narigheden.

TPM zou je toch kunnen uitzetten, of is dit iets met company policy?

Wat betreft die WLAN/LAN, de bios setting zou afdoende moeten zijn, maar zoals @Johan9711 al zegt, BIOS reset helpt wellicht :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Great-Force
Nee, ik heb nog geen BIOS reset geprobeerd, eerlijk gezegd ook niet aan gedacht omdat Win 10 vaak wel de schuldige is met allerlei kwaaltjes.
Bedankt voor de suggestie, ik ga vanavond thuis proberen.

TPM moet aan blijven i.v.m. de klantbase en security vereisten.

Betreft de HP meuk, het betreft een clean install (de versie met HP software was ironisch genoeg gecrashed en ik wilde een schone lei), en verder heb ik alleen de echt minimum vereiste HP drivers:
Intel Graphics (moet via HP want anders zeurt de Intel eigen installatie), webcam en hotkey support voor scherm helderheid e.d.
Voor de rest heb ik de drivers gepakt van de desbetreffende chipfabrikant, omdat HP vaak zijn drivers niet update op de website.
De netwerk chipset drivers komen direct van Intel, de reden zijnde dat ik de VLAN tags nog wel eens gebruik, en dat zit niet in de minimalistische driver die Windows zelf download.
HP Software vermijd ik standaard, dit heeft uberhaubt nooit goed gewerkt.

Jullie horen het vanavond of morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
@Great-Force Soms wil het ook nog wel eens even helpen om de switching aan te zetten in de bios, laptop ff rebooten, en dan ff stekkertje in/uit proberen te doen. Dan weer uit zetten en dan in de bios de switching weer uit zetten.

Heb zulk soort ongein ook eens gehad in het verleden en ten einde raad dat geprobeerd, en dat werkte toen dus wel :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Great-Force
Ik heb vanmiddag beide oplossingen geprobeerd, helaas weinig resultaat.

BIOS update + reset, resulteerde in geen verschil
LAN/WLAN switching aan/uit zetten (met reboots en testen ertussen), ook geen verschil.

Maandag ga ik HP bellen, er zit nog 10 maanden garantie op.
Wellicht niet compatible met Win 10?

Iemand anders nog suggesties?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Laatst online: 11-09 19:51

Felyrion

goodgoan!

Ik heb zakelijk veel met deze apparaten te maken en ik merk dat HP nog wel eens een kleine aanpassing maakt in drivers (ten opzichte van de drivers die je bij de fabrikant kan vinden).

Hiervoor is een geschikte tool beschikbaar (geen meuk, bedoeld voor enterprise use), de softpaq download manager.

http://ftp.hp.com/pub/caps-softpaq/cmit/HP_SDM.html

Die even downloaden en uitvoeren. Juiste OS selecteren en kiezen voor de optie "show this computer".
Je krijgt dan alle drivers te zien die _volgens HP_ de juiste drivers voor je machine in combinatie met je windows versie zijn.
In mijn ervaring leveren die drivers een stuk minder compatibility issues op dan die je bij de verschillende vendors kan vinden.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Great-Force
@Felyrion Bedankt voor de tip!
Helaas was de SoftPaq manager zelf een beetje irritant, de FTP van HP is heeeelll erg traag.
Dus uiteindelijk de driver direct vanaf de website gedownload en geïnstalleerd (silent install, dus even geduld is noodzakelijk).
Vervolgens een LAN kabel ingeprikt, en *poof* it worked.

Blijkbaar heeft Windows Update de HP drivers overschreven 8)7
Gezien het vóór de update werkte en een update in de meeste gevallen geen werkende drivers overschrijft, had ik deze stap over het hoofd gezien...

Allen bedankt !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kunio
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-07-2023
Sorry voor de necro, Google bracht me hier.
Drivers updaten hielp bij mij niet, maar wel het uitschakelen van twee services:
LAN/WLAN Switching Service en
HP LAN/WLAN Switching Service
Pagina: 1