Ik beheer op een hobbycamping, het Internet gebruik. Maar ik heb te weinig kennis om onderstaand probleempje op te lossen.
We hebben een ADSL verbinding, ook nog een vrij laag abo omdat we als laatste in de lijn zitten in een buitengebied. Aangesloten is een Tele2 standaard modem, waarvan ik het Wifi uitgezet heb. Met een kabel heb ik een Engenius Access Point (ENS200EXT) aangesloten op het midden van het terrein. De ontvangst is voor iedereen prima.
Dit werkt al 2 jaar zo, maar de laatste tijd werkt het qua snelheid overdag absoluut niet meer.
Mijn conclusie, er zitten mensen Netflix te kijken of ze zijn extreem aan het downloaden. `s Nachts en `s morgens vroeg werkt het nl wel goed.
Allerlei oproepen om geen Streaming videos e.d. te kijken helpen niet echt.
Ik zou graag de bandbreedte per gebruiker in stellen.
Ik vindt in het menu de optie "Wireless Traffic Shaping" Kan ik daarmee een limiet instellen voor iedere gebruiker? En wat voor instellingen moet ik daar dan aangeven?
Ik zou het fijn vinden als men wel gewoon mail op kan halen, beetje WhatsAppen , misschien zelfs even facebook, maar dat Netflix films kijken gewoon niet door kan gaan.
Bij Traffic Shaping kan ik de volgende instellingen invullen
Aanzetten uiteraard
Incoming traffic limit in kbit/s (512-99999999)
outgoing traffic limit in kbit/s (512-99999999)
Total percentage in %
SSID1 in %
SSID2 in %
SSID3 in %
SSID4 in %
We hebben 1 SSID in gebruik de anderen staan op Off
We hebben in de zomertijd gemiddeld zo'n 20 tot 30 gebruikers tegelijk.
Mijn vraag is dus, lost Traffic Shaping mijn probleempje op en hoe hoog moet ik de limiet zetten ?
We hebben een ADSL verbinding, ook nog een vrij laag abo omdat we als laatste in de lijn zitten in een buitengebied. Aangesloten is een Tele2 standaard modem, waarvan ik het Wifi uitgezet heb. Met een kabel heb ik een Engenius Access Point (ENS200EXT) aangesloten op het midden van het terrein. De ontvangst is voor iedereen prima.
Dit werkt al 2 jaar zo, maar de laatste tijd werkt het qua snelheid overdag absoluut niet meer.
Mijn conclusie, er zitten mensen Netflix te kijken of ze zijn extreem aan het downloaden. `s Nachts en `s morgens vroeg werkt het nl wel goed.
Allerlei oproepen om geen Streaming videos e.d. te kijken helpen niet echt.
Ik zou graag de bandbreedte per gebruiker in stellen.
Ik vindt in het menu de optie "Wireless Traffic Shaping" Kan ik daarmee een limiet instellen voor iedere gebruiker? En wat voor instellingen moet ik daar dan aangeven?
Ik zou het fijn vinden als men wel gewoon mail op kan halen, beetje WhatsAppen , misschien zelfs even facebook, maar dat Netflix films kijken gewoon niet door kan gaan.
Bij Traffic Shaping kan ik de volgende instellingen invullen
Aanzetten uiteraard
Incoming traffic limit in kbit/s (512-99999999)
outgoing traffic limit in kbit/s (512-99999999)
Total percentage in %
SSID1 in %
SSID2 in %
SSID3 in %
SSID4 in %
We hebben 1 SSID in gebruik de anderen staan op Off
We hebben in de zomertijd gemiddeld zo'n 20 tot 30 gebruikers tegelijk.
Mijn vraag is dus, lost Traffic Shaping mijn probleempje op en hoe hoog moet ik de limiet zetten ?