Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvhouwel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-05 19:13
Ik beheer op een hobbycamping, het Internet gebruik. Maar ik heb te weinig kennis om onderstaand probleempje op te lossen.
We hebben een ADSL verbinding, ook nog een vrij laag abo omdat we als laatste in de lijn zitten in een buitengebied. Aangesloten is een Tele2 standaard modem, waarvan ik het Wifi uitgezet heb. Met een kabel heb ik een Engenius Access Point (ENS200EXT) aangesloten op het midden van het terrein. De ontvangst is voor iedereen prima.

Dit werkt al 2 jaar zo, maar de laatste tijd werkt het qua snelheid overdag absoluut niet meer.
Mijn conclusie, er zitten mensen Netflix te kijken of ze zijn extreem aan het downloaden. `s Nachts en `s morgens vroeg werkt het nl wel goed.
Allerlei oproepen om geen Streaming videos e.d. te kijken helpen niet echt.

Ik zou graag de bandbreedte per gebruiker in stellen.
Ik vindt in het menu de optie "Wireless Traffic Shaping" Kan ik daarmee een limiet instellen voor iedere gebruiker? En wat voor instellingen moet ik daar dan aangeven?
Ik zou het fijn vinden als men wel gewoon mail op kan halen, beetje WhatsAppen , misschien zelfs even facebook, maar dat Netflix films kijken gewoon niet door kan gaan.
Bij Traffic Shaping kan ik de volgende instellingen invullen
Aanzetten uiteraard
Incoming traffic limit in kbit/s (512-99999999)
outgoing traffic limit in kbit/s (512-99999999)
Total percentage in %
SSID1 in %
SSID2 in %
SSID3 in %
SSID4 in %

We hebben 1 SSID in gebruik de anderen staan op Off
We hebben in de zomertijd gemiddeld zo'n 20 tot 30 gebruikers tegelijk.
Mijn vraag is dus, lost Traffic Shaping mijn probleempje op en hoe hoog moet ik de limiet zetten ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik er een software matige gateway tussen zetten (heb zelf erg goed ervaring met ClearOS) Daarmee kan je ook transparant proxy doen en bepaalde protocollen en url blokkeren. Eventueel kan je er zelfs nog meer mee. Enige wat je nodig hebt is een oude PC wel 64 bits met 2 netwerk kaarten. Bij ons op de Scouting werkt het erg goed en hebben ook maar 10/1 ADSL lijntje en op zaterdag zomaar 50 devices en meer. Mogelijk kan je modem het ook niet zo goed bijbenen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

De meeste modems kunnen inderdaad niet goed over te veel NAT sessies, maar ik vermoed inderdaad eerder dat je een bandbreedte issue hebt.

ClearOS is een mooie oplossing, of een andere variant, pfSense-achtigen enzo voorts.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:16
Je kunt geen WiFi aanbieden, en dan verwachten dat men geen Netflix gaat kijken.

In de Engenius kun je met Wireless Traffic Shaping per SSID de snelheid beperken, niet per user.
Als je per user wilt, zul je met eerder genoemde software aan de slag moeten, of met een uitgebreider accesspoint. (Mikrotik bijvoorbeeld)

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 05-07-2018 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06 21:45
Plaats een goede router (Mikrotik, Edgerouter, PFSense) en regel daar de queues op. Geef bv 1Mbit per gebruiker max.

Heb je geen mogelijkheid om de snelheid te upgraden?
Hier in de regio wordt alles verglaast door Glasvezelbuitenaf.

Veel campings zitten ook aan de rand van de bebouwde kom. Ik ken campings die samen met een paar buren over het terrein glas gegraven hebben naar de dichstbijzijnde Ziggo aansluitmogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even stapje terug:

Waar zit de bottleneck :?

Je doet de aanname dat het zit in de internetverbinding, maar als je een hele camping (zelfs een kleine) vanaf een enkele WiFi-AP verbindt kan het probleem in de airtime (zendtijd in de lucht) zitten. In dat geval helpen layer 3 oplossingen (routers) niet.

Simpele test: als het brak is via WiFi, kijk hoe het bedraad op de modemrouter werkt.

Goed: je probleem zit op layer 1/2 in de WiFi. Je moet iets doen aan airtime (lage datarates uitschakelen, AP upgraden naar een 5GHz-capable model met band steering, meerdere AP's plaatsen met lagere zendsterkte - waarschijnlijk meerdere van deze nodig).
Even brak als draadloos: je probleem zit in de internetverbinding/uplink. Inderdaad met routers en QoS werken - of alsnog kijken naar manieren om de uplink te verzwaren.

Hou er iig wel rekening mee dat de verwachtingen voor campingwifi toenemen en als je die niet waar kunt maken het mogelijk beter is helemaal geen WiFi aan te bieden dan een beroerde dienstverlening waar mensen niet 'gewoon' Netflix of Ziggo Go op kunnen kijken :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvhouwel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-05 19:13
Bedankt voor jullie uitgebreide reactie's
Hier even wat opmerkingen van mij, soms als antwoord bedoeld.
De camping is een hobby camping waar mensen super goedkoop staan. Ik begrijp dat bij een professionele camping als je Wifi beloofd dat je dat dan ook moet waarmaken, maar bij ons ligt dat toch wat eenvoudiger.
JAmmer dat ik met de Engenius niet de bandbreedte per user kan beperken, dan hou je al die netflix users van je netwerk en werkt alles voor de fair use policy users meer dan prima. Maar helaas het is niet anders.
Ik kan nog eens gaan praten met de omgeving, maar het is erg buitenaf, en we hebben weinig tijd en geld om een kabel van 3 km in te gaan graven.
Een snellere verbinding is dus vrijwel uitgesloten.
Een software matige gateway ertussen zoals Frogman voorsteld lijkt een prima oplossing maar dan moet ik eerst even op zoek naar iemand die me daarbij helpt want dat gaat al te ver voor wat betreft mijn kennis.

Misschien dat ik nog op zoek ga naar een ander accesspoint waar de bandbreedte wel op in te stellen is. De Engenius die we nu hebben is geplaatst bovenin een lantaarnpaal, midden op het terrein, bedraad aangesloten. Heeft altijd tot tevredenheid gewerkt. Een vervanger zou er qua kosten natuurlijk wel uit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Kijk even op de site van clearos de complexiteit valt echt heel erg mee. Installeren met een gui vanaf een USB daarna apps selecteren en instellen via de browser. Je hoeft geen code te kloppen of CLI te doen. ClearOS.com

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 17:04

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Een hele simpele oplossing is b.v. Cloudtrax/OpenMesh.
Hierbij kan je meerdere SSID's aanmaken en de bandbreedte beperken per SSID.

Een MR1750V2 of A60 zou moeten voldoen, het AP is gewoon te monitoren/beheren via een portal.
Ook is het simpel uit te breiden voor later, MAC toevoegen in de portal bij het juiste netwerk en kabel erin en voila het werkt.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-06 18:44
Wat is de huidige snelheid van TELE2?

Daarnaast zou ik 2x een SSID gebruiken. 1x voor de gebruikers en 1x voor de beheerder.
De beheerder zou via shaping voorrang moeten krijgen op overig netwerk verkeer.

Daarnaast mocht de bandbreedte te laag zijn door afstand van de VDSL lijn. kan je altijd nog een 4G abbo afsluiten bij KPN vodafone e.d. met een goede router er tussen die bepaalde diensten en websites, kunnen tegenhouden.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 718429

tvhouwel schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 20:31:
De camping is een hobby camping waar mensen super goedkoop staan. Ik begrijp dat bij een professionele camping als je Wifi beloofd dat je dat dan ook moet waarmaken, maar bij ons ligt dat toch wat eenvoudiger.
Ik neem aan dat iedereen dat ook begrijpt, en dat je dat ook gecommuniceerd hebt. DWZ je bent in een positie om uit te zoeken wie al die bandbreedte opslurpt en ze vriendelijk te vragen wat de dimmen.

Dus dan is je focus allereerst om (alweer) te kijken hoe het zit met het gebruik. Hoeveel data hebben we het nou over, waar zit de flessehals? Dat betekent onder andere dat je begint met monitoring van het totale verkeersvolume.
Een software matige gateway ertussen zoals Frogman voorsteld lijkt een prima oplossing maar dan moet ik eerst even op zoek naar iemand die me daarbij helpt want dat gaat al te ver voor wat betreft mijn kennis.
Wegens "hobbycamping": Peeceetje ertussen met bijvoorbeeld pfsense erop. En dan moet je je inderdaad gaan inlezen. Wat je uiteindelijk toch wel moet doen, ongeacht de situatie.
Misschien dat ik nog op zoek ga naar een ander accesspoint waar de bandbreedte wel op in te stellen is. De Engenius die we nu hebben is geplaatst bovenin een lantaarnpaal, midden op het terrein, bedraad aangesloten. Heeft altijd tot tevredenheid gewerkt. Een vervanger zou er qua kosten natuurlijk wel uit kunnen.
Nou, ik denk dat je af moet van die focus op "laat het access point alles oplossen".

Je wil iets dat redelijk enterprise-achtig is. Het kan best en je kan het redelijk goedkoop zelf knutselen, maar je gaat het niet terugvinden in een goedkoop turn-key magisch doosje dat je op een paal prikt en heel je camping is weer blij.

Zoals al opgemerkt, met maar één access point voor ik weet niet hoeveel gebruikers ga je hard tegen de limieten van airtime aanlopen. Er hoeft maar een "b"-station tussen te zitten en de ellende begint al.

Dus je gaat meer APs nodig hebben. Wil je dan de APs alles laten doen heb je een controller nodig, en dan schiet de prijs omhoog. Dit is wel een gevalletje meer kennis opdoen scheelt in de prijs. En het kan best dat een paar meer APs neerzetten al zoveel verbetering geeft dat die per-gebruiker knijperij niet meer acuut nodig is en dan kun je dat op je gemak uitvogelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 17:04

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Oh als toevoeging, bij de cloudtrax/openmesh kun je per gebruiker bekijken wat het verbruik is. Die kun je dan blokkeren etc. Als je ze blokkeert dan komen ze vanzelf klagen ;)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:37
Als het een hobby camping is waar je tegen een zeer laag tarief ook een beetje wifi krijgt zou ik de gasten gewoon vriendelijk verzoeken geen streaming media te gebruiken, omdat ze dan alles dichtdrukken inclusief hun eigen stream.

Niet alles hoeft altijd technisch opgelost te worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:13
Meten is weten

- Wat is je verbinding en de snelheid
- Hoeveel gebruikers / apparaten connecten er met je accespoint.

Deel die 2 door elkaar en je hebt de max die je per apparaat kan gebruiken.

Daarnaast bekijken waar je verkeer heen gaat en hoeveel bandbreedte het kost.
De grootste sites zoals netflix kan je dan evt blocken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Zit net even te kijken in de Unifi controller omgeving zie je precies hoeveel ieder toestel verbruikt en kan je ze ook blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:11
Wat je zou kunnen doen is tijdelijk een Pihole in je netwerk hangen als DNS om inzicht te krijgen in welke sites er allemaal bezocht worden door welke clients.

Als je dat inzicht hebt kun je kiezen wat voor maatregelen je wilt nemen. Bijvoorbeeld permanent een Pihole als DNS gebruiken en zaken als youtube en netflix gewoon blokkeren op DNS niveau. Ja, het is redelijk eenvoudig te omzeilen als je de kennis hebt, maar ik verwacht niet dat dat een groot probleem gaat worden op een hobby camping.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tvhouwel schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 20:31:
Bedankt voor jullie uitgebreide reactie's
Hier even wat opmerkingen van mij, soms als antwoord bedoeld.
JAmmer dat ik met de Engenius niet de bandbreedte per user kan beperken, dan hou je al die netflix users van je netwerk en werkt alles voor de fair use policy users meer dan prima. Maar helaas het is niet anders.
Ik kan nog eens gaan praten met de omgeving, maar het is erg buitenaf, en we hebben weinig tijd en geld om een kabel van 3 km in te gaan graven.
Een snellere verbinding is dus vrijwel uitgesloten.

Jammer dat je mijn hele verhaal over airtime direct boven je post vakkundig negeert...

Het zou zoals ik aangaf goed kunnen dat je je probleem - en dus je oplossing - in de verkeerde hoek zoekt. Zoals ik al zei het doodsimpel dat uit te sluiten: als het brak is kijken hoe de verbinding bedraad is (bijv met een laptop met UTP erin...). Als je dat weet, weet je ook welke oplossingsrichting je op moet. Als het aan airtime ligt zou je het zomaar met een AP van eenmalig EUR 70 (of misschien twee daarvan) geheel op kunnen lossen.
D-dark schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 14:41:
Meten is weten

- Wat is je verbinding en de snelheid
- Hoeveel gebruikers / apparaten connecten er met je accespoint.

Deel die 2 door elkaar en je hebt de max die je per apparaat kan gebruiken.
Nee dus...

Om te beginnen is nooit iedereen tegelijk vol bezig z'n verbinding te gebruiken, dus kun je meer gebruikers hebben dat je simpele rekensom aangeeft. Dat is het principe van overboeking en werkt voor je ISP (en water- en energieleverancier en eigenlijk iedere aanbieder van gedeelde diensten) exact zo.

Maar belangrijker is het feit dat je zoals ik al eerder uitlegde bij WiFi niet kunt rekenen in termen van bandbreedte maar van airtime. Een enkel apparaat op de grenzen van het bereik die met een trage link rate communiceert kan zomaar met 0.1Mbps meer airtime trekken en dus de capaciteit zwaarder belasten dan een ander apparaat dat vlakbij de AP staat en 10Mbps trekt. Voordat je willekeurig welk sommetje loslaat op de verbinding moet je weten waar de bottleneck zit en welk type som daarbij hoort.

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 06-07-2018 15:41 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:06
Op UniFi APs kun je eventueel een Group bandwidth policy aanmaken. Gooi je gasten in de Group guests en limiteer daar de bandwidth. Dit moet je wel instellen op de controller, maar die kan eventueel op een Raspberry draaien, als je het goedkoop wilt houden.
Meer info: https://help.ubnt.com/hc/...its#user%20based%20limits

Je kunt hiermee ook een landing page maken en voucher based toegang bijvoorbeeld.

Maar inderdaad wel goed om je probleem goed in kaart te krijgen. Wat is überhaupt je ADSL bandbreedte? Als dit de 4-8 Mbit/s niet voorbij komt, zal het snel vollopen met 20-30 gasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

valkenier schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:00:
Op UniFi APs kun je eventueel...
Ik denk dat we eerst de oorzaak moeten achterhalen, voordat we met oplossingen gaan gooien.
De theorie "iedereen zit netfliks te kijken en daarom slibt 't dicht" is vooralsnog enkel een theorie en wel van de TS die, zoals hij zelf al zegt, niet goed thuis is in netwerken. Het zou een beetje zonde zijn als de hobbycamping een paar honderd euro armer is vanwege de aanschaf van mikrotik/unifi/whatever en vervolgens nog steeds met hetzelfde probleem zit

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:06
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:19:
[...]

Ik denk dat we eerst de oorzaak moeten achterhalen, voordat we met oplossingen gaan gooien.
De theorie "iedereen zit netfliks te kijken en daarom slibt 't dicht" is vooralsnog enkel een theorie en wel van de TS die, zoals hij zelf al zegt, niet goed thuis is in netwerken. Het zou een beetje zonde zijn als de hobbycamping een paar honderd euro armer is vanwege de aanschaf van mikrotik/unifi/whatever en vervolgens nog steeds met hetzelfde probleem zit
@Brahiewahiewa ik smijt niet met dure oplossingen, ik denk gewoon even mee. Ik deed slechts een suggestie voor als de aanname van TS klopt, dan zou het een elegante oplossing kunnen zijn. Als je goed hebt gelezen heb ik juist ook gezegd dat het inderdaad goed is eerst het probleem in kaart te brengen, en heb ik hem mede daarom ook gevraagd wat die ADSL verbinding überhaupt inhoudt. Als die maar 4 Mbits is trek je dat natuurlijk sowieso snel dicht met 30 gasten. Neemt niet weg dat bij een zeer beperkte bandbreedte op ADSL enige vorm van bandwidth limitation sowieso geen slechte zaak zou zijn. Die kids van tegenwoordig liggen de hele dag op hun tablets youtube te lurken.

Eigenlijk heet @dion_b het al netjes verwoord, en helderziende wat er op die camping speelt ben ik natuurlijk ook niet. Maar meedenken kan altijd. Anders kunnen we dit topic beter sluiten en alleen maar roepen: zoek zelf het probleem en los het zelf op.

[ Voor 4% gewijzigd door valkenier op 06-07-2018 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-06 20:28
tvhouwel schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 07:57:
Allerlei oproepen om geen Streaming videos e.d. te kijken helpen niet echt.
Nee, want mensen weten niet wat streaming video is.
Als je het alleen over Netflix hebt, dan heb je zelf ook geen idee.

Youtube en Facebook streamen ook. En dan hebben we nog Facetime en Whatsapp.

Je hebt het niet over de snelheid van je verbinding gehad.

Met goedkope Edgrouter X (ca 5 tientjes) en je Engenius als AP instellen heb je al veel meer mogelijkheden om toegang te begrenzen.

Een andere mogelijkheid is met een hotspot te gaan werken waarbij je veel makkelijker bandbreedte kan beperken.

Je zal een beetje moeten investeren. Maar als het een budget-/hobbycamping is, kan je het goed aan je gasten verantwoorden, dat je ze een klein bedrag (€0,50 per dag per user ofzo) laat betalen voor het gebruik. Zodat je de investering terug kan verdienen.
Willen ze niet betalen moeten ze het maar met hun mobiele verbinding doen.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Pagina: 1