Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

RGB ledstrip adress kant en klaar of zelf maken

Pagina: 1
Acties:

• Jboy1991
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 15-07 11:56
Goedendag tweakers,

Afgelopen weekend een mooi bureau gekocht (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50219044/). Alleen mist er natuurlijk nog lichtjes in. Dus ik dacht aan een ledstrip op de bovende plank (achter de schermen naar beneden richtend’

Nu heb ik overal hue in huis maar vind ik het prijzig om voor zoiets extras (en wat toch los van het overige licht bediend moet worden).

Dus ik kwam al gauw op een RGB ledstrip waarbij de leds individueel te besturen zijn (lijkt mij wel leuk om mee te programmeren).

Maar omdat je zoveel keuzes hebt en dit voor mij allemaal nieuw is loop ik nu al vast.

Wat mijn wensen zijn:
Een RGB ledstrip waarbij de leds individueel te bedienen zijn
Een afstandsbediening zodat ik die op het bureau kan leggen en daarmee de lichten kan bedienen (evt via voorgeprogrammeerde standen)

Als ik hier op Google zie ik veel kant en klare systemen (voor rond de 30-60€). Alleen mis ik daarbij de optie om de leds zelfstandig te laten werken en om eigen ritmes etc te programmeren.

Heeft hier toevallig iemand tips hoe ik dit kan aanpakken of gaat dit toch al snel duurder uitpakken dan zon kant en klaar systeem?

Ik heb ervaring met de volgende programmeer talen (geen idee of dit relevant is)
Vb.net
PHP
Html
CSS
Mysql
En een beetje jscript

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15-07 18:27
Zoek eens op WS2812 ledstrips, aansturen met Arduino.

Maar vergis je niet, een ledstrip, een arduino/esp, een voeding etc loop ook al gauw op naar een paar tientjes. Je kan er meer mee, maar moet het meestal ook zelf afwerken (denk aan behuizing e.d.)

iMars wijzigde deze reactie 05-07-2018 07:58 (66%)

• Jboy1991
quote:
iMars schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 07:56:
Zoek eens op WS2812 ledstrips, aansturen met Arduino.

Maar vergis je niet, een ledstrip, een arduino/esp, een voeding etc loop ook al gauw op naar een paar tientjes. Je kan er meer mee, maar moet het meestal ook zelf afwerken (denk aan behuizing e.d.)
Aan dat afwerken had ik inderdaad nog niet gedacht. En paar tientjes is nog niet zon ramp. Vraag mij alleen af hoe ver zoiets haalbaar is voor iemand met 0 ervaring in zoiets

• WhizzCat
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
Jboy1991 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:00:
[...]

Aan dat afwerken had ik inderdaad nog niet gedacht. En paar tientjes is nog niet zon ramp. Vraag mij alleen af hoe ver zoiets haalbaar is voor iemand met 0 ervaring in zoiets
Best haal baar hoor :)

Er zijn hele mooie libraries met uitgebreide voorbeelden (FastLED!!!!) die perfect werken. Voor iemand die, blijkbaar wel lol heeft, om te knutselen (anders zat je niet hier :+) moet dat denk ik niet zo dramatisch zijn en anders zijn wij er nog.

WS2812 is gewoon een prima optie en FastLED kan erg mooie kleuren produceren met correctie en zo voorts, is licht (haha) en werkt supersnel. Ik heb er zelfs een AmbiLight voor een Sony TV mee gemaakt/gejat :)

Foto zooi | Arduino, Lego en IoT
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• iMars
quote:
Jboy1991 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:00:
[...]

0 ervaring in wat? Schema's vinden/zoeken, alles aansluiten/solderen en de Arduino/ESP programmeren. Het is geen rocket science en misschien zelfs wel een leuk projectje ;)

Een ESP of Arduino om het aan te sturen kost je enkele euro's. Gaat ie kapot, leer je ervan en koop je een nieuwe ;)

De ledstrips op Ali hebben een plakstrip, dus kan je gewoon plakken waar je ze wil hebben. Neem dan wel "waterproof", deze hebben een siliconenlaagje erop.

Zoek op WS2812 op Ali en je vind genoeg soorten ledstrips

iMars wijzigde deze reactie 05-07-2018 08:10 (8%)

• Jboy1991
quote:
iMars schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:07:
[...]

0 ervaring in wat? Schema's vinden/zoeken, alles aansluiten/solderen en de Arduino/ESP programmeren. Het is geen rocket science en misschien zelfs wel een leuk projectje ;)

Een ESP of Arduino om het aan te sturen kost je enkele euro's. Gaat ie kapot, leer je ervan en koop je een nieuwe ;)

De ledstrips op Ali hebben een plakstrip, dus kan je gewoon plakken waar je ze wil hebben. Neem dan wel "waterproof", deze hebben een siliconenlaagje erop.

Zoek op WS2812 op Ali en je vind genoeg soorten ledstrips
0 ervaring in het programmeren van leds,solderen etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iMars
quote:
Jboy1991 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:04:
[...]

0 ervaring in het programmeren van leds,solderen etc.
Persoonlijk kan ik je 2 adviezen geven:
  1. Is budget belangrijk? Koop een kant-en-klaar oplossing bij Ali
  2. Is het tweaken belangrijker dan budget? Ga je verdiepen in kant-en-klare libraries van Arduino (FastLED) en koop losse onderdelen (ESP/Arduino, ledstrip, voeding, etc)
Als je geluk hebt, en het lukt je zonder brokken te maken, ben je goedkoper uit door het zelf te maken. Maar als je een of meerdere componenten kapot maakt door een f#ckup, dan kan de kosten gelijk of hoger zijn.

Deze wil ik je niet onthouden:

• Jboy1991
quote:
iMars schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:25:
[...]

Persoonlijk kan ik je 2 adviezen geven:
  1. Is budget belangrijk? Koop een kant-en-klaar oplossing bij Ali
  2. Is het tweaken belangrijker dan budget? Ga je verdiepen in kant-en-klare libraries van Arduino (FastLED) en koop losse onderdelen (ESP/Arduino, ledstrip, voeding, etc)
Als je geluk hebt, en het lukt je zonder brokken te maken, ben je goedkoper uit door het zelf te maken. Maar als je een of meerdere componenten kapot maakt door een f#ckup, dan kan de kosten gelijk of hoger zijn.

[video]
bedankt voor het filmpje,erg leuk om naar te kijken. Ook handig voor de linkjes die hij plaatst mbt amazon.

Voor mij zal het gaan om ongeveer 3 meter. in hoeverre zou ik dan extra voeding nodig hebben (zoals hij het vertelt in het filmpje)

heb het volgende maar bestelt:
https://www.amazon.de/gp/...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
https://www.amazon.de/gp/...age_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
https://www.amazon.de/gp/...age_o02_s00?ie=UTF8&psc=1
https://www.amazon.de/gp/...age_o02_s00?ie=UTF8&psc=1

Jboy1991 wijzigde deze reactie 05-07-2018 17:56 (16%)

• Thijsmans
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15-07 11:42

Thijsmans

Hangt te prammen

quote:
iMars schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:25:
[...]

[video]
Sodeju zeg, hij heeft bij elke staander van het hekje een gat geboord en kleur-matchende bedrading tussen de strips gesoldeerd. Als je toch een gat boort, doe dat dan op de hoogte van de goten en trek de strip daar gewoon integraal doorheen 8)7
quote:
Jboy1991 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:07:
[...]
Voor mij zal het gaan om ongeveer 3 meter. in hoeverre zou ik dan extra voeding nodig hebben (zoals hij het vertelt in het filmpje)
Je moet twee dingen onderscheiden: de voeding en de GPIO-spanning.

Voeding:
De NodeMCU werkt op 5V (nou ja, 3,3V, maar hij heeft een onboard voltage regulator zodat je 'm over USB kunt voeden). De LED-strip die je hebt besteld werkt op 12V. Daarom hangt Ben een buck-converter tussen de 12V-voeding en de 5V-ingang van de NodeMCU.

GPIO-spanning:
Omdat de NodeMCU op 3,3V werkt, is de GPIO-spanning ook 3,3V. Kennelijk verwacht de driver van die LED-strip 5V. Maakt niet zoveel uit (volgens Ben), totdat je een te grote afstand moet overbruggen en de 3,3V (high) zo afzwakt dat ie niet meer voldoende is om als high herkend te worden. Daarom gebruikt hij zelf een logic level shifter, die de 3,3V output naar 5V output schakelt.

Conclusie:
Je hebt een 12V voeding voor je LED-strip nodig en een 5V-buck-converter voor je NodeMCU (of die hang je aan een losse USB-voeding/telefoonlader, in dat geval naast de data-lijn ook ground verbinden aan je strip!). Of je een logic level shifter nodig hebt, lijkt mij "trial and error".

/edit: aangezien je ervaring hebt met javascript, wijs ik ook op de espruino-firmware die je op de ESP's kunt flashen. Voor jouw strip kun je de neopixel-library gebruiken, denk ik :)

JavaScript:
1
2
require("neopixel").write(B15, [255,0,0]); // turn first LED Red
require("neopixel").write(B15, [255,0,0, 0,255,0, 0,0,255]); // turn first 3 LEDs, Red, Green, and Blue

Thijsmans wijzigde deze reactie 05-07-2018 22:24 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jboy1991
quote:
Thijsmans schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:18:
[...]

Sodeju zeg, hij heeft bij elke staander van het hekje een gat geboord en kleur-matchende bedrading tussen de strips gesoldeerd. Als je toch een gat boort, doe dat dan op de hoogte van de goten en trek de strip daar gewoon integraal doorheen 8)7

[...]

Je moet twee dingen onderscheiden: de voeding en de GPIO-spanning.

Voeding:
De NodeMCU werkt op 5V (nou ja, 3,3V, maar hij heeft een onboard voltage regulator zodat je 'm over USB kunt voeden). De LED-strip die je hebt besteld werkt op 12V. Daarom hangt Ben een buck-converter tussen de 12V-voeding en de 5V-ingang van de NodeMCU.

GPIO-spanning:
Omdat de NodeMCU op 3,3V werkt, is de GPIO-spanning ook 3,3V. Kennelijk verwacht de driver van die LED-strip 5V. Maakt niet zoveel uit (volgens Ben), totdat je een te grote afstand moet overbruggen en de 3,3V (high) zo afzwakt dat ie niet meer voldoende is om als high herkend te worden. Daarom gebruikt hij zelf een logic level shifter, die de 3,3V output naar 5V output schakelt.

Conclusie:
Je hebt een 12V voeding voor je LED-strip nodig en een 5V-buck-converter voor je NodeMCU (of die hang je aan een losse USB-voeding/telefoonlader, in dat geval naast de data-lijn ook ground verbinden aan je strip!). Of je een logic level shifter nodig hebt, lijkt mij "trial and error".

/edit: aangezien je ervaring hebt met javascript, wijs ik ook op de espruino-firmware die je op de ESP's kunt flashen. Voor jouw strip kun je de neopixel-library gebruiken, denk ik :)

[video]
JavaScript:
1
2
require("neopixel").write(B15, [255,0,0]); // turn first LED Red
require("neopixel").write(B15, [255,0,0, 0,255,0, 0,0,255]); // turn first 3 LEDs, Red, Green, and Blue

even een vraagje waarop jij hopelijk het antwoord weet: In de video gebruikt de man een 3 aardig strip connector adapter. Deze zijn op korte termijn (voor zaterdag) moeilijk te krijgen. Wel zie ik overal 4 aardig.

Welke moet ik nou het beste gebruiken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 08:43
Ben je bekend met Ikea Trådfri?
Zoals Hue, maar goedkoper. Kan je het toch integreren met de rest van je verlichting.

//edit
Ik dacht dat die drivers ook RGB strips konden aansturen, maar ze kunnen alleen dimmen.

frickY wijzigde deze reactie 06-07-2018 13:55 (21%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jboy1991
quote:
frickY schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:53:
Ben je bekend met Ikea Trådfri?
Zoals Hue, maar goedkoper. Kan je het toch integreren met de rest van je verlichting.
niet mee bekend nee. Het leuke leek mij juist een systeem waarbij de leds afzonderlijk van elkaar bediend kan worden. Echter kan dit niet met hue.

Maar merk wel dat dit moeilijker is dan gedacht (en helaas zijn de strips etc al onderweg xD). Denk dat ik te weinig kennis heb om zoiets zelf te maken hah

Jboy1991 wijzigde deze reactie 06-07-2018 13:58 (15%)

Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True