Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Philips HUE, octopus internet control, homekit? Ervaringen!

Pagina: 1
Acties:

• Nieksiero
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 22-09 16:09
Dag allen,

Sinds ik een echo dot heb en hiermee aan het spelen ben geslagen , verdiep ik me ook in het verder spraak / remote gestuurd aansluiten van apparatuur.
Nu stuit ik op veel varianten, zoals Philips HUE met hun bridge, de octopus internet control, etc. Na een hele avond speuren is het mij echter nog niet helemaal duidelijk, hopelijk kunnen jullie me op weg helpen.

Mijn vraag; welk apparaat of welke apparaten heb ik nodig om:
- nu in ieder geval mijn smart lights aan te sturen , ook spraak gestuurd via alexa
- in de toekomst ook "domme" apparaten aan te sturen via alexa en/of telefoon dmv slimme stopcontacten
- eventueel nog klik aan klik uit apparaten aan te kunnen sluiten in de toekomst (gordijn motortje, smart locks)

Ik kan moeilijk vinden of de octopus alles goed oppakt, of dat ik met de HUE startkit ook al een heel eind kom. Waar ligt nu vooral het verschil?
Zoals ik het nu zie is de octopus uitgebreider dsn de bridge van Philips.
Welke oplossing is voor nu het meest duurzaam?

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Nu online
Je moet dit soort bridges zien als een stekker tussen je IP netwerk en de appparten die bij de bridge/leverancier horen.

Als je Hue lampen wilt bedienen met een ander apparaat (bijv Alexa) heb je de Hue bridge nodig om deze met elkaar te verbinden. Philips heeft geen rolluiken dus daarvoor zul je bij een ander merk moeten zijn met een eigen bridge.

Tenzij je voor een enkele techniek/leverancier gaat die alles levert wat je nodig hebt. zul je dus waarschijnlijk meerdere bridges nodig hebben.

Er zijn enkele bridges die meerdere technologieŰn bevatten en dus kunnen verbinden met devices van meerdere fabrikanten, een voorbeeld is de Homey.

• SkyFlyer
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-09 11:40
Als aanvulling, ikzelf ben ooit begonnen met de Somy Tahoma als centrale hub/bridge en lang gewacht tot er dÚ standaard kwam voor domotica.

Die is er nooit gekomen, d.w.z. de standaard is IP geworden, met dus allemaal eigen bridge. Waar ik nu telkens op let is of apparaten IFTTT ondersteuning hebben; met IFTTT in combinatie met stringify bouw ik nu mijn 'recepten'. Google Assistant/ Google home is mijn centrale hub i.i.g. voor stem commando.

Let er bij IFTTT wel op, wat je kan, dwz onderzoek welke 'Triggers' en welke 'actions' mogelijk zijn. Als voorbeeld de Somy Tahoma ondersteunt momenteel geen triggers, en heeft als actie een scenario starten. Concreet betekent dit dat je de sensoren niet buiten de Tahoma kan gebruiken, een je voor elk recept een scenario in de Tahoma moet zetten.

In greep uit mijn huis:

Somfy Tahoma:
Bedient zonwering (I/O protocol) en verlichting via Zwave (ik verwacht dat ik op den duur de Zwave door Philips Hue zal vervangen). Binnen Tahoma zonne sensoren voor schakelen zonwering en buiten verlichting (behalve de Zwave, ook Philips Hue met een directe integratie naar de Hue bridge)

Tado thermostaat:
Bedient de verwarming en het water; direct ge´ntegreerd met Nest, bijna alles mogelijk met IFTTT. Ik die het meeste met Google home die ook direct een verbinding heeft.

Philips Hue:
Binnen en buiten verlichting, binnenkort INNR stekker voor wat 'domme' inbouw spotjes (op trafo). Integratie direct met eigenlijk alle andere systemen die ik heb, maar ook IFTTT.

Logitech Harmony Hub:
Bediening A/V apparatuur, integratie met IFTTT (helaas alleen Actions, geen trigger) en direct met Google Home, Philips Hue, Logitech Pop en Nest Protect.

Nest Hello:
Camera voordeur, met deurbel en intercom mogelijkheid; Nu nog alleen met de Google Home ge´ntegreerd, de rest nog niet uitgezocht. Direct op IP/WiFi

Nest IQ outdoor:
Camera oprit achterdeur, zelfde verhaal als Nest Hello

Nest Protect:
Ook direct op IP/WiFi, integreert direct met Logitech Harmony, Google home en Philips Hue, triggers mogelijk via IFTTT.

Logitech Pop:
Communiceert direct met Logitech Harmony en Philips Hue en nog een waslijst welke ik niet gebruik, de rest via IFTTT (in mijn geval bv Tahoma); heeft ook een eigen bridge. In de Pop app bouw je ook recepten op de starten/ uit te schakelen.

Google home (en Mini)
Stembediening alle bovenstaande apparatuur, direct of via IFTTT (muv Pop)

To do: Sonos, alarmsysteem en Luxaflex gordijn bediening. wil nog meer doen met sensoren. En en soort plattegrond overzicht met alle statussen erin.

Lang verhaal, maar ik gebruik b.v. de Tahoma zoals jij de octopus gebruikt, dus mogelijk geldt een vergelijkbaar scenario voor jou.

• Nieksiero
Dank voor de reactie! Dat maakt e.e.a. al wat duidelijker.
Wat ik lees over de HUE 3.0 bridge is dat deze ook werkt met 3rd party apparaten , zoals klik aan klik uit. Klopt dat?

En kijkend naar de mogelijkheden en de werking: ik twijfel nog steeds tussen de Octopus en de Philips bridge. De Octopus lijkt meer Toekomstgericht te zijn en kan ook verbinden met alle klik aan klik uit producten zoals rolgordijnen, alarm, smart locks. Ik kan niet goed vinden of de Philips bridge dit nou wel of niet kan. Koop ik een rolluik motortje van aanbieder X, is deze dan te koppelen aan deze bridge ?
Bij de Octopus staat dit duidelijk beschreven.
Philips lijkt daarentegen veel beter te faciliteren in het maken van een licht schema en heeft volgens gebruikers een betere app dan klik aan klik uit waar je de apparaten gekoppeld aan je octopus mee bedient.

• Upper
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:31
De Philips Hue is alleen voor de verlichting. Andere dingen ermee schakelen zal hij niet kunnen voor zover ik weet. Het werkt wel samen met andere apparaten, maar denk dan dat bijvoorbeeld je lichten gaan knipperen als bijvoorbeeld je Nest Protect een alarm heeft. Als je dingen samen wil laten werken, kijk dan voornamelijk naar iets als Athom Homey, of als je zelf wilt gaan rommelen, naar Domoticz, Homeassistant of OpenHab op een raspberry Pi. De ene heeft wat meer leercurve dan de ander.

Zie het als dat de Homey bijvoorbeeld je centrale hub is, en die allerlei zaken, zoals je verlichting via Philips Hue kan aansturen. Die kan dan ook bijvoorbeeld je Somfy Rolgordijnen aansturen.

• Nieksiero
En waar zit dan de grootste meerwaarde van de Homey als je deze vergelijkt met de ICS-2000 of de Homewizard?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Upper
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:31
Van een site afgehaald:
quote:
Let op: De ICS-2000 ondersteunt alleen KlikAanKlikUit apparatuur waarvan de productcode met een A begint. Apparatuur van andere leveranciers zoals Smartwares, HomeWizard, etc. wordt slecht of niet ondersteund, kies voor een goede werking dus altijd voor ondersteunde KlikAanKlikUit producten!
De ICS-2000 ondersteunt dus alleen KAKU apparatuur, terwijl de Homey meerdere apparaten en protocollen ondersteunt. Je bent dus niet afhankelijk van 1 aanbieder/fabrikant, maar kan meer apparaten aansturen.

Hetzelfde geldt voor HomeWizard, daar ben je afhankelijk van wat HomeWizard aanbiedt, terwijl de Homey dus onafhankelijk is.

Zie het zo: de Homey kan EN de ICS-2000, HomeWizard en Philips Hue aansturen, terwijl dat andersom niet het geval is.

*Disclaimer, ik gebruik zelf geen Homey, maar gebruik Domoticz in combinatie met Z-wave, Philips Hue en KAKU apparatuur, heb dus geen ervaring met de Homey

Upper wijzigde deze reactie 05-07-2018 10:33 (9%)

• Nieksiero
Het wordt mij langzaam iets duidelijker, MAARRR:

In welke situatie zou je een Naast een ICS 2000 ook nog een HUE bridge en/of een HomeWizard willen hebben?
Met een ICS kun je toch ook een Zigbee remote koppelen en je HUE lampen pairen?
Zelfde geldt voor de HomeWizard. Je bent wellicht wat beperkt in je keuze van welke partij je een bepaalde schakelaar of sensor koopt, omdat deze wellicht niet werkt met de betreffende hub.
Met de HUE kun je een paar HomeKit producten koppelen maar ben je volgens mij wat beperkter dan met bijv. een ICS 2000.

Ik begrijp/zie dus nog niet helemaal de meerwaarde van de (veel duurdere) Homey, t.o.v. een Alexa Echo Dot samen met bijv een ICS 2000 of een HomeWizard.

En als je begint met een HUE starterskit of een ICS-2000 en wat smart lampen + remote, worden deze dan op een gegeven moment overbodig als je meer en verschillende apparaten wilt aansturen? Of ga je een HUE bridge altijd nog wel blijven gebruiken?

Veel vragen dus! Ik heb me suf gegoogeld, maar kom er niet helemaal uit. Misschien moet ik ook maar gewoon beginnen, maar dan wel het liefst met een goede eerste zet en niet met iets dat ik na een half jaar de deur uit doe !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-09 11:40
Iig met betrekking tot de Philips Hue, vergeet niet dat deze eigenlijk gratis is bij een starter Kit. De combinatie van 3 lampen en dimmer is goedkoper in een kit, dan los te kopen en bij de kit zit ook nog een bridge. Dit is ook de reden dat ze je voor een appel en ei op marktplaats kan vinden.

Aangezien de kracht van Hue zit in de uitgebreide integratie, zou ik die sowieso neerzetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 00:01

Janoz

Moderator Devschuur«

!litemod

Ik denk dat er op dit moment eigenlijk niet 1 goed out of the box oplossing is, zeker wanneer je meerdere verschillende gebieden (en dus systemen) wilt gebruiken. Natuurlijk kun je hue lampen gebruiken met de ICS 2000, maar ze werken eigenlijk toch het prettigste icm de Hue bridge en de Hue app. Maar de Hue app kan vervolgens niet je KAKU lampen aansturen. Lastiger wordt het wanneer je andere gebieden erbij neemt. Neem de thermostaat. Je zou kunnen kiezen voor Toon omdat deze ook integratie heeft met Hue, maar in de praktijk is die ondersteuning weer redelijk beperkt. Hetzelfde zie je ook met Harmony. Ideaal voor het bedienen van je av apparatuur en ondersteuning voor Hue, maar weer relatief beperkt.

Maar wat moet je dan wel doen? Mijn ervaring leert dat je niet 1 van dergelijke devices moet nemen. Maar meerdere. Neem een harmony hub voor de aansturing van je AV-apparatuur, neem Hue voor de lampen en neem Tado of Nest voor je verwarming. Vervolgens plaats je juist daarboven een koppelende laag. Denk daarbij aan bv OpenHab, Home Assistant of domotics. Of rijg alles bij elkaar met IFTTT zoals @SkyFlyer gedaan heeft. Je hebt dan de features van de afzonderlijke onderdelen (Hue app en hue labs voor de hue lampen, en de tado app voor de verwarming) in plaats van de ietwat halfbakken oplossing, maar via de overkoepelende laag kun je alsnog gebiedsoverschrijdende acties uitvoeren.

Bijkomend voordeel is dat je niet moeilijk hoeft te doen over je eerste aanschaf aangezien je je niet committeert aan 1 eco systeem.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nieksiero
Sus ik kan OpenHab, HomeAssistant, IFTTT zien als een geprogrammeerde bovenlaag die alle afzonderlijke "smart installaties" kan aansturen.
Ik zie ook vaak dat mensen een PI aanschaffen om e.e.a. te bewerkstelligen, wanneer is dat wenselijk en waar gebruik je dat voor?

Ik ben trouwens van je advies uitgegaan en heb een HUE startkit gekocht met een paar uitbreidingen. Wil eerst even spelen met het licht en dat voor elkaar maken.
De volgende stap is dan waarschijnlijk een slimme thermostaat en eventueel smartlocks. Tzt ga ik op zoek naar de beste oplossing daarvoor en hoe ik het beheersbaar houd als ik straks meerdere systemen heb. Ik ben daar nu nog niet ingedoken, maar dagkan dus met zo'n programmeerbare toplaag?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 00:01

Janoz

Moderator Devschuur«

!litemod

quote:
Nieksiero schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:27:
Sus ik kan OpenHab, HomeAssistant, IFTTT zien als een geprogrammeerde bovenlaag die alle afzonderlijke "smart installaties" kan aansturen.
Ja., en niet alleen aansturen. Vaak gaat de communicatie 2 kanten op waardoor de afzonderlijke systemen ook naar de bovenlaag kunnen communiceren waardoor je bijvoorbeeld de afwezigheidssensor van de thermostaat kunt gebruiken om een smartlock aan te sturen (nooit meer vergeten je deur op slot te draaien) en een activity van je harmony kunt koppelen aan een HUE licht scene in de woonkamer (starten van de film activity dimt de lampen).

Tot slot kun je ook nog externe bronnen gebruiken. Buienalarm om te bepalen dat het zonnenscherm in moet zonder dat je een regensensor nodig hebt. Niet alleen zonsopkomst en ondergangs tijden gebruiken, maar ook de bewolkingsindex gebruiken om te bepalen of het licht in de woonkamer al aan moet.
quote:
Ik zie ook vaak dat mensen een PI aanschaffen om e.e.a. te bewerkstelligen, wanneer is dat wenselijk en waar gebruik je dat voor?
Die bovenlaag is (muv IFTTT) een stuk software dat altijd draait. Vaak kopen de mensen een Pi om die software daarop te draaien.
quote:
Ik ben trouwens van je advies uitgegaan en heb een HUE startkit gekocht met een paar uitbreidingen. Wil eerst even spelen met het licht en dat voor elkaar maken.
De volgende stap is dan waarschijnlijk een slimme thermostaat en eventueel smartlocks. Tzt ga ik op zoek naar de beste oplossing daarvoor en hoe ik het beheersbaar houd als ik straks meerdere systemen heb. Ik ben daar nu nog niet ingedoken, maar dagkan dus met zo'n programmeerbare toplaag?
Zorg gewoon dat de gebruikte toplaag ondersteuning heeft voor

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Nieksiero
Thanks! Wordt me een stuk duidelijker allemaal.
Ik focus me.eerst even op alles netjes voor elkaar maken met Philips HUE.
Best prijzige lampen helaas... kwam deze nog tegen;

https://www.amazon.de/Mag...eywords=philips+hue&psc=1

Ook rgb smart lights van HUE, maar veel goedkoper . Wat is het verschil?
Sowieso zijn deze 40w zie ik en de duurdere 0.2w

Iemand die deze al eens heeft getest of weet waar het verschil in zit?

Nieksiero wijzigde deze reactie 08-07-2018 19:34 (6%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True