Waterschade laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1091473

Topicstarter
Hallo,

Ik heb ongeveer 1 uur geleden water over mijn toetsenbord laten vallen. Ik had binnen ongeveer 20 seconden een handdoek bij de hand en meteen drooggemaakt. Daarna heb ik een stofzuiger gepakt en het water onder de toetsen vandaan gezogen.

Ik startte hem net op en alles werkt het scherm de usb's het opladen. Het enige wat niet werkt is het toetsenbord. Sommige toetsen doen helemaal niks en als ik op sommige klik komen er letters of gebeuren er dingen die die toets niet zou moeten doen. Bijvoorbeeld als ik op Esc klik staat er ineens een q. Is er iets wat ik kan doen om mijn toetsenbord het weer te laten doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:24

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 1091473 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:24:
Hallo,

Ik heb ongeveer 1 uur geleden water over mijn toetsenbord laten vallen. Ik had binnen ongeveer 20 seconden een handdoek bij de hand en meteen drooggemaakt. Daarna heb ik een stofzuiger gepakt en het water onder de toetsen vandaan gezogen.

Ik startte hem net op en alles werkt het scherm de usb's het opladen. Het enige wat niet werkt is het toetsenbord. Sommige toetsen doen helemaal niks en als ik op sommige klik komen er letters of gebeuren er dingen die die toets niet zou moeten doen. Bijvoorbeeld als ik op Esc klik staat er ineens een q. Is er iets wat ik kan doen om mijn toetsenbord het weer te laten doen.
Wat je had móeten doen is het ding open maken, fatsoenlijk droog maken en nog een paar dagen aan de lucht laten drogen. Dat heb je niet gedaan dus er is grote kans dat er nu minstens ergens kortsluiting geweest is en wellicht nog ergens sluimerende waterschade.

Er is nu een hele grote kans dat je keyboard in ieder geval overleden is. Schrijf die maar af. Daarnaast is er een redelijke kans dat de aansluiting van je keyboard op het moederbord ook niet meer helemaal in orde is. Als dat zo is dan schrijf de laptop maar af; kosten voor reparatie zijn groter dan waarde van de laptop.

Je enige serieuze optie nu is hem naar een reparateur brengen en hopen dat die er nog wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Een nieuw toetsenbord bestellen en er in zetten

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, dankje voor de reacties. Ik laat em nog drogen voor een paar dagen en ik zie wel wat er gebeurt. Anders bestel ik er gewoon een toetsenbord bij en sluit em aan via usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ff een update. Ik heb hem net weer opgestart en een paar toetsen beginnen terug te komen. Sommigen werken nog steeds niet.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:03
Anoniem: 1091473 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:58:
Ff een update. Ik heb hem net weer opgestart en een paar toetsen beginnen terug te komen. Sommigen werken nog steeds niet.
Heb dan wat meer dan 20 minuten geduld. De kans dat alles gaat werken wordt steeds kleiner.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:08
Zoals @Croga al vermeld heeft.
Electronica en waterschade - Direct alle power verwijderen - openmaken en zo veel mogelijk droogmaken.
Hierna minimaal 2 dagen aan de lucht laten drogen.

Alle andere acties verkleinen de kans op succes gegarandeerd!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Anoniem: 1091473 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:58:
Waarom een apparaat dat vochtig is aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-06 15:37

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Vochtschade duurt uit eigen ervaring ruim 72 uur voordat je (na het zelf droogmaken etc) weer verstandig om te gebruiken.

Door hem eerder aan te zetten is er kans dat kleine vochtdruppeltjes nog kortsluiting kunnen veroorzaken.

Ik snap je ongeduld, maar zoals vele hierboven al zeggen; haal dat ding uit elkaar, maak hem overal droog, en wacht even 3 dagen. Leg hem in een bak met rijst (dat trekt vocht aan), of leg hem in de volle zon zonder accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 17:56

BLACKfm

o_O

Een paar jaar terug een Dell XPS 13 (die hele dunne) met waterschade gerepareerd. Alles werkte nog prima maar het toetsenbord deden een paar toetsen het niet van.

Ik heb het toetsenbord toen een alcoholbad gegeven (alsook een nieuwe besteld). Oftewel een flesje alcohol in een bakje dat groot genoeg is voor het toetsenbord en het daar dan even in ondergedompeld en 'gewassen'.

Goed uitgeblazen met een compressor (busje perslucht kan natuurlijk ook) en een dagje laten drogen. Na het terugplaatsen deed het toetsenbord het weer perfect.

Ik denk dat middels het water mogelijk wat kalkaanslag ontstaat op de contactpunten van de toetsen, tenzij je bij dit membraan kunt komen (daar moet het toetsenbord wel helemaal voor uit elkaar) lijkt mij alcohol wel een goede oplossing zonder dat je het hele toetsenbord moet slopen.

De laptop moet sowieso uit elkaar als je er een nieuwe in wilt zetten (al zijn sommige laptops wel zo dat je met een paar schroefjes op de achterkant het toetsenbord er zo uit kunt wippen (om bijvoorbeeld bij RAM of een HDD te komen).

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 16:49
Dit topic hoort gewoon in CSL thuis ipv AZ. Maar ga eens uit van al die andere topics hierover:
https://gathering.tweaker...eyword=waterschade+laptop

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
BLACKfm schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:22:
De laptop moet sowieso uit elkaar als je er een nieuwe in wilt zetten (al zijn sommige laptops wel zo dat je met een paar schroefjes op de achterkant het toetsenbord er zo uit kunt wippen (om bijvoorbeeld bij RAM of een HDD te komen).
Onzin. Ligt aan de laptop. Ik heb hier zowel een Inspiron 15R SE als een normale Inspiron liggen en bij beide kan je het toetsenbord vervangen zonder gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Pizza_Boom schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:29:
[...]
Onzin. Ligt aan de laptop. Ik heb hier zowel een Inspiron 15R SE als een normale Inspiron liggen en bij beide kan je het toetsenbord vervangen zonder gereedschap.
Oh, en dan is het gelijk onzin wat ik uitkraam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
BLACKfm schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:35:
[...]

Oh, en dan is het gelijk onzin wat ik uitkraam?
Ja, het is dan dus onzin dat een laptop sowieso uit elkaar moet. Dat verschilt per laptop. Als je een bepaalde serie had genoemd, had je gelijk gehad, maar zo in het algemeen beschouwen is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Pizza_Boom schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:56:
[...]
Ja, het is dan dus onzin dat een laptop sowieso uit elkaar moet. Dat verschilt per laptop. Als je een bepaalde serie had genoemd, had je gelijk gehad, maar zo in het algemeen beschouwen is onzin.
Gelukkig had ik er dan achter gezet dat er ook laptops zijn die er wat minder ingrijpende acties bij hebben. Of ja, die met een paar schroeven het toetsenbord alles los hebben.

Met de kennis uit dit topic is mijn conclusie waarschijnlijk dichter bij de waarheid dan de gok dat die 2 (en het zijn er vast een paar meer) dell modelletjes hetzelfde zijn als de laptop van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucvdM
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-06 10:38
Croga schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:27:
[...]
kosten voor reparatie zijn groter dan waarde van de laptop.
Mocht er waterschade geconstateerd worden, wordt elke reparatie onderbroken. Een reparatiebedrijf kan geen garantie bieden na reparatie dat al het vocht weg is. Kan immers later weer gaan roesten.

Wat hierboven inderdaad is beschreven is in dit geval het beste. Los toetsenbord kopen en zelf repareren. Waterschade is naar en zul je nooit kunnen verdedigen helaas :/

[ Voor 9% gewijzigd door LucvdM op 05-07-2018 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-06 13:24
BLACKfm schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:45:
[...]

Gelukkig had ik er dan achter gezet dat er ook laptops zijn die er wat minder ingrijpende acties bij hebben. Of ja, die met een paar schroeven het toetsenbord alles los hebben.

Met de kennis uit dit topic is mijn conclusie waarschijnlijk dichter bij de waarheid dan de gok dat die 2 (en het zijn er vast een paar meer) dell modelletjes hetzelfde zijn als de laptop van de TS.
Het is inderdaad zo dat bij de meeste nieuwe laptops het keyboard + topcover een geheel zijn.
Toch zijn er nog genoeg waarbij je weinig handelingen uit hoeft te voeren om het keyboard eruit te slopen, maar dat is dan meestal duidelijk te zien :)

[ Voor 11% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 05-07-2018 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dag later. De knoppen die het nog doen geven de goede cijfers aan en reageren goed. Alleen veel knoppen doen het niet. Als ik een toetsenbord koop en hem aansluit via usb. Zullen alle knoppen van het toetsenbord het dan doen? En trouwens over alle uit elkaar halen dingen. Ik ben vijftien en me pa en ma weten niks van laptops af (net zo als ik) me opa weet er veel vanaf alleen die is op vakantie voor 2 weken dus die optie valt weg want 2 weken te laat neem ik aan.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 1091473 op 05-07-2018 14:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:59

dragonhaertt

@_'.'

De toetsen van je USB keyboard zullen het waarschijnlijk gewoon doen. Maar voor hoelang? Het klinkt alsof er permanente schade is in je laptop, grote kans dat er binnekort meer stuk gaat dan alleen wat toetsjes.

Waarom volg je het advies van geen spanning op de laptop en 72 uur laten drogen niet gewoon op? 8)7

Zou je ook kunnen laten weten welke laptop het is? Misschien is het vervangen van je toetsenbord helemaal niet veel werk, en als hij makkelijk open kan zou ik sowieso even een degelijk droogmaken en op corrosie controleren!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Samsung new series9 -np900x4d het scherm was eerder ook al kapot en kon niet gerepareert worden omdat die laptop niet meer word verkocht(hij is 6jaar oud) maar heel snel want hij is voor 5 jaar niet gebruikt. Dus toetsenbord vervangen word onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-06 15:17
Als je niet weet hoe hij uit elkaar moet, moet je in ieder geval de accu eruit halen en hem goed laten drogen. Een verkeerde druk ergens op en een waterdruppel verplaatst zich en de schade wordt groter. Ook het vasthouden in een andere hoek kan water laten verplaatsen.

Je vraagt om hulp, maar je slaat alle advies tot nu toe in de wind door je ongeduld, dit levert uiteindelijk (zoals al veel aangegeven) alleen maar meer kans op schade.

Dus voor nu, laptop uit, accu eruit en laten drogen voor 72 uur. Daarna pas weer kijken of iets het doet.

[ Voor 6% gewijzigd door YdieresiS op 05-07-2018 15:28 ]

Latin capital letter y with diaeresis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 16:49
De meeste stofzuigers vinden het opzuigen van water ook niet zo tof, dus straks heb je 2 kapotte apparaten. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 1091473 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:29:
Dag later. De knoppen die het nog doen geven de goede cijfers aan en reageren goed. Alleen veel knoppen doen het niet. Als ik een toetsenbord koop en hem aansluit via usb. Zullen alle knoppen van het toetsenbord het dan doen? En trouwens over alle uit elkaar halen dingen. Ik ben vijftien en me pa en ma weten niks van laptops af (net zo als ik) me opa weet er veel vanaf alleen die is op vakantie voor 2 weken dus die optie valt weg want 2 weken te laat neem ik aan.
Je hebt hem naar alle waarschijnlijkheid nu zelf permanent beschadigd door elke keer weer de laptop aan te zetten zonder dat hij droog is, goed gedaan :F

Als de USB poort nog goed werkt zal een los toetsenbord natuurlijk prima werken. De vraag is meer of het resterende vocht in de laptop niet voor nog meer schade gaat zorgen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:17
Anoniem: 1091473 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:46:
Samsung new series9 -np900x4d het scherm was eerder ook al kapot en kon niet gerepareert worden omdat die laptop niet meer word verkocht(hij is 6jaar oud) maar heel snel want hij is voor 5 jaar niet gebruikt. Dus toetsenbord vervangen word onwaarschijnlijk.
Huh, worden laptops sneller als je ze 5 jaar in de kast laat liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 20:16
Anoniem: 1091473 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:46:
Waarom heb je na advies van z.g.a. iedereen de laptop nog eens 2 keer opgestart binnen zo'n kort tijdsbestek? Wat was dan precies het doel om dit topic hier te openen als er niks gedaan wordt met de adviezen? :)

Op deze manier ontstaat er alleen maar meer schade. Hardware, water en stroom is gewoon geen goede combinatie. Dus nogmaals: de laptop de komende 2 dagen even uit houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-06 14:35
Tip voor de volgende keer als aanvulling op de andere tips.

Na het direct zo goed mogelijk droog maken, leg dan een handdoek aan de rand van de tafel en leg je laptop daar met zijn toetsenbord op. Zorg ervoor dat je scherm dan over de rand van de tafel hangt. Direct accu eruit en zover mogelijk open schroeven en met de föhn op vol vermogen blazen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17-06 08:37
xinix03 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 15:44:

Na het direct zo goed mogelijk droog maken, leg dan een handdoek aan de rand van de tafel en leg je laptop daar met zijn toetsenbord op. Zorg ervoor dat je scherm dan over de rand van de tafel hangt. Direct accu eruit en zover mogelijk open schroeven en met de föhn op vol vermogen blazen..
Je vergeet het belangrijkste : de laptop voor de eerste 3 dagen NIET opstarten...

Zolang de laptop niet meteen kapot is door de waterschade kan je die altijd redden door goed droog te maken en alles met tijd te laten opdrogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Let er wel op dat je bepaalde onderdelen niet kapot maakt door de warmte die de föhn gegenereerd.
Zorg er voor dat je niet teveel op 1 plek blijft als je dat doet!

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:30

HugoBoss1985

Xenotech

Een industriële föhn of een haar föhn :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-06 14:35
mydogisgone schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:31:
[...]

Let er wel op dat je bepaalde onderdelen niet kapot maakt door de warmte die de föhn gegenereerd.
Zorg er voor dat je niet teveel op 1 plek blijft als je dat doet!
Vandaar de hoogste stand.. Die genereert minder warmte.
HugoBoss1985 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:34:
[...]

Een industriële föhn of een haar föhn :+ ?
*-Flauw zeg-*
Wat heb jij thuis? en wat zou jij pakken?
Boermansjo schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:23:
[...]

Je vergeet het belangrijkste : de laptop voor de eerste 3 dagen NIET opstarten...

Zolang de laptop niet meteen kapot is door de waterschade kan je die altijd redden door goed droog te maken en alles met tijd te laten opdrogen.
Ik vergeet niets, het was een aanvulling op eerder gegeven tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:30

HugoBoss1985

Xenotech

Gewoon helemaal wegblijven met een föhn van die laptop.
Volgens mij iets met statische elektriciteit (hetzelfde risico als elektronica schoonmaken met een stofzuiger?) en plastic doet rare dingen als het warm wordt.
Misschien valt dat laatste nog mee als je het ding (haar föhn natuurlijk... duh) op een milde stand zet.

Zoals hier al 10x verteld is zou ik ook de boel vanzelf droog laten worden met geduld (of rijst, silica gel, keukenrol...) en daarna schoonmaken met alcohol.
Op anders misschien met een compressor en lage druk, of een busje perslucht.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-07-2018 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Anoniem: 1091473 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:24:
Hallo,

Koop een nieuwe

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Wellicht valt de schade onder de jouw inboedelverzekering te claimen! (afgezien van eigen risico dat mss hoger is dan de schade etc)
Pagina: 1