Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Twee netwerken opbouwen vanuit 1 glasvezel aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jorim10
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-01 14:34
Mijn vraag:
Ik wil graag twee aparte netwerken gaan opzetten vanuit 1 glasvezelaansluiting. Een netwerk voor mijn gezin en een netwerk voor mijn schoonouders. Kan mijzelf redelijk redden wat betreft subnetje maken en wat port forwarding etc. maar het lijkt mij wat kort door de bocht door simpel gezegd 2 subnets te maken. Wel zo prettig dat we niet bij elkaar in de NAS kunnen kijken etc...
Is de Fritz!box 5490 hier überhaupt geschikt voor of moet ik hier iets anders voor aanschaffen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Fritz!box 5490 modem/router van de provider.
- Verder nog geen (op een simpele AP na), dit is afhankelijk wat jullie aanraden hoe het op te gaan bouwen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Heb op fora al wel het een en ander gelezen dat je een router in bridge mode zou kunnen zetten, dit zou niet de ideale oplossing zijn omdat je daardoor alles open zet? Tevens kan in de handleiding van de Fritz!box 5490 niets vinden over een eventuele bridge mode.
Ook lees ik dat een vlan een oplossing zou kunnen zijn. Hier mis ik echter nog de nodige kennis..wellicht iemand die dit in een notendop zou kunnen uitleggen.
Wellicht zijn er nog meer mogelijkheden, hoor ze graag.

Hoop dat het een beetje duidelijk is met wat ik bedoel. Anders hoor ik het graag en zal ik het proberen te verduidelijken.

Alvast bedankt voor de input!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

NAS in beiden subnets gebruiken -> tips? heeft vergelijkbare vraag. Maar dan moet je "camera" vervangen door "schoonouders" :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:49
MAX3400 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:23:
NAS in beiden subnets gebruiken -> tips? heeft vergelijkbare vraag. Maar dan moet je "camera" vervangen door "schoonouders" :)
Is precies verkeer om.
Bedoeling is om 2 nassen neer te zetten in 2 netwerken en elkaar NIET te kunnen zien.
VLAN is hier de oplossing voor , maar volgens mij heeft de fritzbox dit niet.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

JurienW schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:33:
[...]

Is precies verkeer om.
Bedoeling is om 2 nassen neer te zetten in 2 netwerken en elkaar NIET te kunnen zien.
VLAN is hier de oplossing voor , maar volgens mij heeft de fritzbox dit niet.
Hoezo verkeerd om? Dat topic wat ik link moet de hele linkerkant "apart" zijn van de rechterkant. Dan haal je, uit mijn replies in dat topic, het 2e kabeltje van de NAS weg (naar rechts) en klaar.

Ook wordt er in dat andere topic wel gesproken over VLANs maar bij gebrek aan info van topicstarter, zoals ik daar ook benoem, is het niet duidelijk of VLAN's niet de maximale bandbreedte van de interne infra overschrijden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
Scheiding van belasting is toch echt iets anders dan scheiding van informatie.
De eerste kun je dus helemaal niet met vlan's of subnet's bereiken maar het tweede wel.
Dus voor dit topic is zowel een vlan als een subnet een optie.

Ik weet niet of een Fritzbox vlan's ondersteund maat hij ondersteund zeker geen dubbele dhcp server om twee subnets te verzorgen.
De eenvoudigste manier is denk eik een extra router achter de fritzbox te zetten en zo een van de twee netwerken daarachter te zetten.
Zo maak je een perfecte afscheiding.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Verwijderd

Brute botte simpele oplossing: Managed switch met port protection tussen NATroutertje en de twee netwerken; beide netwerken met clients op "port protection" zetten. Geen verdere routers, beide netwerkjes eigen AP. Je hoeft niet eens aparte DHCP-pools op te zetten, het is allemaal een netwerkje behalve daar waar de switch er een stokje voor steekt.

Wil je het in een apparaat, roaming op aparte SSIDs op alle AP, etc. dan wordt het meer werk. Twee subnetjes die allebei uitkomen op de NATrouter, met packet filter regel dat die twee subnetjes niet met elkaar mogen praten. Ieder subnet in eigen VLAN, eigen DHCP-pool, eigen SSID op elk AP, etc.

Ik weet niet wat dat model fritz!box allemaal kan, maar je hebt voor deze tweede optie iets met veel configuratiemogelijkheden nodig; ik zou zeggen ga eens kijken bij mikrotik oid.
Pagina: 1