Vraag over kortsluiting en mijn PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyGui
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2023
Mijn vraag

Gisteren sloot iemand in de keuken een apparaat aan waarna er een kortsluiting plaatsvond en de elektriciteit van het huis uit ging, terwijl ik op mijn PC zat.

Ik wilde graag weten of nét voor een kortsluiting er een moment van hoge voltage en dus een hoge stroom de PC in gaat of dat de zekering dit juist heeft voorkomen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Doet alles in je PC het nog?
Zo ja, dan is er niets aan de hand.

Het voltage gaat niet omhoog als je ergens kortsluiting hebt.
Zat de PC op dezelfde groep? De zekering, meestal een automaat, beschermt tegen een te hoog vermogen door je stroomnet en vliegt er daarom uit. Doorgaans alles boven de 16A. Die filters niet op een te hoog voltage.

Wat doorgaans gevoelig is voor wisselingen op het stroomnet zijn HDDs (ik weet niet of het geldt voor SSDs) en voedingen. Als alles draait hoef je je niet druk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Waar moet die piekspanning cq stroom vandaan komen dan?

Bij een kortsluiting vloeit er alleen een hoge stroom waar op dat moment de sluiting veroorzaakt wordt en tegelijk op dat moment zal er een spanningsdaling zijn wat direct gevolgd wordt door een spanningsuitval door het doorslaan van de stop.

Maar dit is standaard basis natuurkunde over parallel schakelen van weerstanden/lampen in een gezamelijke stroomkring, moet je gehad hebben.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyGui
Hann1BaL schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:02:
Doet alles in je PC het nog?
Zo ja, dan is er niets aan de hand.

Het voltage gaat niet omhoog als je ergens kortsluiting hebt.
Zat de PC op dezelfde groep? De zekering, meestal een automaat, beschermt tegen een te hoog vermogen door je stroomnet en vliegt er daarom uit. Doorgaans alles boven de 16A. Die filters niet op een te hoog voltage.

Wat doorgaans gevoelig is voor wisselingen op het stroomnet zijn HDDs (ik weet niet of het geldt voor SSDs) en voedingen. Als alles draait hoef je je niet druk te maken.
Schakelt de zekering alle groepen uit ook al komt de hoge stroom van één bepaalde groep? Zo ja, dan moet ik even nachecken of de PC in dezelfde groep zit.
Ik heb een SSD en de S.M.A.R.T. test geeft aan dat het 100% goed werkt; alle zorgzame parameters geven een raw value van 0 aan.
memphis schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 18:31:
Waar moet die piekspanning cq stroom vandaan komen dan?

Bij een kortsluiting vloeit er alleen een hoge stroom waar op dat moment de sluiting veroorzaakt wordt en tegelijk op dat moment zal er een spanningsdaling zijn wat direct gevolgd wordt door een spanningsuitval door het doorslaan van de stop.

Maar dit is standaard basis natuurkunde over parallel schakelen van weerstanden/lampen in een gezamelijke stroomkring, moet je gehad hebben.
Mijn vraag heeft niets te maken de basiskennis die jij opnoemt. En zelfs als ik dat niet (meer) weet, dan is het niet verkeerd als ik dat vergeten ben.

Mijn vraag gaat over de technische plaatsing van een zekering en of het lokaal werkt zodat het de te hoge stroom herkent en uitschakelt vóórdat deze vanuit de keuken mijn kamer (met de PC) bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Als je een kortsluiting hebt krijg je een piek van hoge stroom en juist lagere spanning.

Een kortsluiting in een apparaat wat niet de pc zelf is zou geen hardware kapot kunnen maken, het simpelweg uitzetten en aanzetten is ongeveer evenveel belasting als dat er door kortsluiting een groep uitgaan.

Waar je voor moet opletten is heel kort aanzetten (denk groep erin drukken die er direct weer uitslaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Meestal vindt je SSD het niet zo leuk als de stroom/spanning in één keer wegvalt
Althans mijn samsung logt dan een por-event

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyGui
SA007 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 20:49:
Als je een kortsluiting hebt krijg je een piek van hoge stroom en juist lagere spanning.

Een kortsluiting in een apparaat wat niet de pc zelf is zou geen hardware kapot kunnen maken, het simpelweg uitzetten en aanzetten is ongeveer evenveel belasting als dat er door kortsluiting een groep uitgaan.

Waar je voor moet opletten is heel kort aanzetten (denk groep erin drukken die er direct weer uitslaat).
Ah duidelijk. Ik had het eerst vergeleken met bliksem die een elektriciteitsmast raakt en er tijdelijk hoge stroom (maar dan véél minder igv een kortsluitig door een apparaat) door het gehele huis gaat. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door JohnnyGui op 04-07-2018 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@JohnnyGui Zoek even op hoe een parallelschakeling in elkaar zit en hoe de stromen lopen. De installatie in je huis is namelijk een parallelschakeling. Dit betekent dat je allerlei verschillende stromen hebt terwijl ze dezelfde spanning hebben.

Kortsluiting is niks anders dan de plus met de min verbinden zonder dat er energie verbruikt wordt. Je krijgt dan het hoogst mogelijke spanningsverschil en dus een gigantisch hoge stroom. Je zekering of installatieautomaat zorgt er voor dat deze stroom wordt onderbroken en dat de gevaarlijke situatie uitgeschakeld wordt.

Wanneer je kortsluiting gehad hebt moet je eerst het defecte apparaat verwijderen uit de installatie en pas daarna de zekering of automaat herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn Fierloos
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 11:44
Wat jij beschrijft noemt men in de elektrotechniek een surge-piek.
Zoals de vertaling al verraad is dit eigenlijk een soort van bliksemschicht die je op het net terug ziet. Hier moet je denken aan pieken in de orde van kilovolts. Zo'n piek duurt enkele microseconden.

Volgens de emc-norm: EN/IEC6100-4-5 moeten alle apparaten worden getest op 4 kilovolt.

Een surge-spanning kan voorkomen door:
  • (in)directe blikseminslag op het net
  • het inschakelen van zware, inductieve belastingen
Als dit apparaat een zware inductieve belasting zou zijn, zou het zo kunnen zijn dat deze inderdaad een surge-piek genereert, op het net, die ook jouw op de voeding van jouw pc kunnen komen. Echter zit er in een goede pc-voeding zogenaamde 'surge-arrestors': varistoren of gas-discharge tubes of iets wat daar op lijkt. deze componenten zijn bedoeld om dit soort spanningspieken op te vangen en kort te sluiten naar aarde.

Je zij dat dit apparaat kortsluiting genereerde, ik zou graag het antwoord van SA007 willen geven :)

Wat hij zegt over het kort aanzetten is een voorbeeld van wat ik bovenbeschreven heb.

Hopelijk heb je hier iets aan :)

[ Voor 8% gewijzigd door Marijn Fierloos op 04-07-2018 21:39 . Reden: Perfectionistische trekjes :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyGui
Marijn Fierloos schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:36:
Wat jij beschrijft noemt men in de elektrotechniek een surge-piek.
Zoals de vertaling al verraad is dit eigenlijk een soort van bliksemschicht die je op het net terug ziet. Hier moet je denken aan pieken in de orde van kilovolts. Zo'n piek duurt enkele microseconden.

Volgens de emc-norm: EN/IEC6100-4-5 moeten alle apparaten worden getest op 4 kilovolt.

Een surge-spanning kan voorkomen door:
  • (in)directe blikseminslag op het net
  • het inschakelen van zware, inductieve belastingen
Als dit apparaat een zware inductieve belasting zou zijn, zou het zo kunnen zijn dat deze inderdaad een surge-piek genereert, op het net, die ook jouw op de voeding van jouw pc kunnen komen. Echter zit er in een goede pc-voeding zogenaamde 'surge-arrestors': varistoren of gas-discharge tubes of iets wat daar op lijkt. deze componenten zijn bedoeld om dit soort spanningspieken op te vangen en kort te sluiten naar aarde.

Je zij dat dit apparaat kortsluiting genereerde, ik zou graag het antwoord van SA007 willen geven :)

Wat hij zegt over het kort aanzetten is een voorbeeld van wat ik bovenbeschreven heb.

Hopelijk heb je hier iets aan :)
Dit heeft mijn vraag beantwoord! Volgens mij heb ik een redelijke voeding (Coolermaster Lite 700) die een aantal beschermingen heeft (OCP / OVP / OPP / OTP / SCP).

Even uit nieuwsgierigheid; ik heb net eerder begrepen dat de zekering een te hoge stroom door het huis op tijd hoort te stoppen (waardoor de PC als het ware slechts wordt uitgeschakeld). Waarom zou een zekering in het geval van een surge-piek niet op tijd de elektriciteit kunnen uitschakelen (voordat het de PC bereikt)?

[ Voor 9% gewijzigd door JohnnyGui op 04-07-2018 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 11:10

SA007

Moderator Tweaking
@Brahiewahiewa Elke vorm van dataopslag is niet heel happy met poweruitval, want data in transit kan je kwijtraken.
Maar dat is dataverlies, geen stukke hardware.

-----

@JohnnyGui
Een surgepiek is een te hoge spanning, niet stroom.
Dus een normale zekering gaat er niet uit, want die schakelt af op teveel stroom.
Soms gaat je aardlek eruit, maar dat is een 'bijeffect' en absoluut geen garantie, een aardlek beschermd niks tegen surges.

Enige optie daarvoor is een overspanningsbeveiliging, in de vorm van zo'n stekkerblok, of eentje die in je meterkast gemonteerd zit.
Die zetten die hoge, maar korte pieken om in warmte in die beveiliging waardoor hij niet bij je apparatuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
JohnnyGui schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:52:
[...]

Dit heeft mijn vraag beantwoord! Volgens mij heb ik een redelijke voeding (Coolermaster Lite 700) die een aantal beschermingen heeft (OCP / OVP / OPP / OTP / SCP).

Even uit nieuwsgierigheid; ik heb net eerder begrepen dat de zekering een te hoge stroom door het huis op tijd hoort te stoppen (waardoor de PC als het ware slechts wordt uitgeschakeld). Waarom zou een zekering in het geval van een surge-piek niet op tijd de elektriciteit kunnen uitschakelen (voordat het de PC bereikt)?
WIl je zekeren tegen spanningspieken heb je een overspanning relais nodig. Deze schakelt af wanneer er een "surge" optreed.

Z'n relais hoef je eigenlijk alleen te gebruiken wanneer je zonnenpanelen op het dak hebt.

Ik zelf zal me niet zo druk maken om overspanning. Bliksem slaap meestal in in de hoogspanningsmasten :P. Deze hebben altijd een blikselafleider ( bovenste kabel) + de impedantie van eht net is dusdanig groot dat tegen de tijd die "surge" je huis zal berijken is het niet eens meer meetbaar.

Zolang het nog werkt alles prima toch

Meow, meow I'm a cow

Pagina: 1