Datalek de Persgroep

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:35
Zojuist ontving ik van de Persgroep een persoonlijke mail naar aanleiding van de recente hack bij hun databases (nieuws: De Persgroep lekt 350.000 e-mailadressen door hack op klantenserviced...). In de mail wordt het volgende vermeld:
Tot onze spijt hebben we moeten vaststellen dat uw gegevens in een van de gehackte databases zaten. Het gaat in uw geval om de volgende gegevens:

- E-mailadres (zoals gebruikt om u dit bericht te sturen)
- Naam
- Adres en woonplaats
- Telefoonnummer
In de mail wordt daarnaast aangegeven dat het databases zouden zijn waarin gegevens zijn opgeslagen die consumenten hebben ingevoerd op websites van de Persgroep. Ik kan mij absoluut niet herinneren dit ooit gedaan te hebben, en al helemaal niet toen ik zag dat ik de mail ontving op mijn zakelijke mailadres van mijn werkgever.
Zijn er meer Tweakers die deze mail ontvangen hebben en misschien af kunnen leiden waar deze gegevens vandaan zouden zijn kunnen gekomen?
Overigens vind ik het ook vrij kwalijk dat de Persgroep het in eerste instantie alleen heeft gehad over 'e-mail-adressen', het lijkt er nu sterk op dat er veel meer gegevens zijn buitgemaakt. Mijn vriendin kreeg bovenstaande email namelijk gisteravond al, en ook zij kan zich niet herinneren ooit haar woonadres te hebben opgegeven op een website van de Persgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Niet de mail gehad maar ik zie wel dit artikel op nu.nl https://www.nu.nl/interne...n-bij-hack-persgroep.html is blijkbaar toch groter dan ze eerst hebben geroepen.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-10 21:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Collega had em ook, maar aan de inhoud van het mailtje en persberichten heb je weinig.
In deze database worden berichten opgeslagen die consumenten ons doorgeven via het web. Het gaat hier onder andere om klachten en prijsvragen.
'onder andere', zijn ze weer lekker vaag over.

Enige tijdbestek dat hij kon herleiden, het was een emailadres van hem en zijn partner, die sinds augustus vorig jaar uit elkaar zijn (en nergens meer gebruiken), dus het moet van voor die periode zijn geweest.

Hij kwam initieel op carsom, die vorig jaar is gestopt, de enige die hij kon herinneren gegevens te hebben achtergelaten (en natuurlijk T.net, maar die zou er absoluut niet bij zitten). Maar rond prijzen en klachten zou dit ook Q music geweest kunnen zijn, maar kon op die website weinig 'webform' achtig spul vinden.

Maar ik neem aan dat ze toch zicht hebben op welke database en welke informatie daar nog meer in staat? (via welke site of dergelijke)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Knopsje schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 15:12:
Zijn er meer Tweakers die deze mail ontvangen hebben en misschien af kunnen leiden waar deze gegevens vandaan zouden zijn kunnen gekomen?
Mijn moeder heeft die ontvangen, in haar geval komt dat omdat we een abo op de Tubantia hebben, hier was het dus simpel.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-10 21:33

kodak

FP ProMod
@Knopsje , een bekend probleem is dat bedrijven willekeurig ingevulde gegevens klakkeloos uit formulieren overnemen zonder te controleren of de persoon die ze heeft ingevuld ook de eigenaar is van bijvoorbeeld het email adres. Maar die bedrijven hebben onder de privacywet de plicht om te kunnen uitleggen hoe en welke toestemming ze van de eigenaar gekregen hebben om de gegevens te verwerken.

Ik zou zeggen, vraag de Persgroep om het bewijs dat je toestemming hebt gegeven om dat mailadres te gebruiken. Ben benieuwd waar ze mee komen aanzetten.